Κ.Μίχαλος: Ο ρόλος των επιμελητηρίων στην εξωστρέφεια των επιχειρήσεων

Για μια μεγάλη μερίδα ελληνικών επιχειρήσεων, η εξωστρέφεια αποτέλεσε το ισχυρότερο αντίδοτο στα χρόνια της ύφεσης.

Ήταν μια στρατηγική επιλογή απέναντι στην κάθετη πτώση της εγχώριας ζήτησης. Ένα από τα ελάχιστα –ίσως το μοναδικό– θετικό μήνυμα στη διάρκεια της εξαετούς κρίσης ήταν το γεγονός ότι όλο και περισσότερες επιχειρήσεις άρχισαν να στρέφονται εκτός συνόρων, για να αναζητήσουν ευκαιρίες ανάπτυξης.

Όλο και περισσότερες επιχειρήσεις άρχισαν να επιδιώκουν διεθνείς συνεργασίες και –ταυτόχρονα– να προσαρμόζουν σταδιακά την παραγωγή και τα μοντέλα λειτουργίας τους στις απαιτήσεις της διεθνούς αγοράς. Η προσπάθεια δεν ήταν εύκολη, με δεδομένη την ασφυκτική έλλειψη ρευστότητας, τη δυσκολία πρόσβασης σε τραπεζικό δανεισμό, αλλά και τις παρατεταμένες περιόδους αβεβαιότητας, που προκάλεσαν πρόσθετες δυσχέρειες στις διεθνείς συναλλαγές.

Μέσα σε αυτό το εξαιρετικά αρνητικό περιβάλλον, ο επιμελητηριακός θεσμός, η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων και τα κατά τόπους επιμελητήρια διαδραμάτισαν και συνεχίζουν να παίζουν έναν σημαντικό ρόλο, προκειμένου να ενισχύσουν τις προσπάθειες των επιχειρήσεων-μελών τους με πολυσχιδείς δράσεις.

Τα επιμελητήρια ήταν αυτά που κατέθεταν και συνεχίζουν να καταθέτουν θέσεις και προτάσεις για την άρση των εμποδίων που υπάρχουν σήμερα για την αύξηση της ανταγωνιστικότητας και την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων.

Τα επιμελητήρια ήταν αυτά που με εμπεριστατωμένες μελέτες ενημέρωναν τις εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις-μέλη τους για τις αγορές στις οποίες πρέπει να στραφούν ανάλογα με την παραγωγή τους. Τα επιμελητήρια ήταν αυτά που έδιναν τις κατευθύνσεις για να διατηρούν οι επιχειρήσεις υψηλή ποιότητα στα προϊόντα και στις υπηρεσίες τους και να διατηρούν την αξιοπιστία και τη συνέπειά τους απέναντι στους συνεργάτες τους.

Βέβαια, τα εύσημα ανήκουν κυρίως στις ίδιες τις επιχειρήσεις που, μαζί με τους θεσμικούς τους εκπροσώπους, έκαναν τα προηγούμενα χρόνια μια υπερπροσπάθεια, η οποία ευτυχώς απέδωσε καρπούς. Παρ’ όλα αυτά, ο επιχειρηματικός κόσμος δεν μπορεί να παλεύει επ’ άπειρον μέσα σε ένα εχθρικό οικονομικό περιβάλλον. Η πολιτεία οφείλει τώρα αμέσως να αλλάξει το μείγμα της οικονομικής πολιτικής, ώστε αυτό που οικοδόμησαν με πολύ κόπο οι ελληνικές επιχειρήσεις να μην γκρεμιστεί.

Κωνσταντίνος Μίχαλος, Πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων

kannavi-ekthesi