Ραπανάκι σε…. τριγωνική συσκευασία

Λίγα μόνο χιλιόμετρα από το κέντρο της Αθήνας, στον Μαραθώνα Αττικής, ο 43χρονος σήμερα Στέφανος Οικονομίδης από πολύ μικρός πήρε την απόφαση να ασχοληθεί με τη γη συνεχίζοντας και αναπτύσσοντας την οικογενειακή του αγροτική επιχείρηση

Ραπανάκι σε.... τριγωνική συσκευασία

Την αρχή είχε κάνει (πριν από περίπου μισό αιώνα) ο παππούς του από τον οποίο την σκυτάλη πήρε ο  πρόσφατα εκλιπόντας πατέρας του για να συνεχίσει ο Στέφανος διακρίνοντας από πολύ νωρίς την προοπτική της καλλιέργειας κηπευτικών στην περιοχή. Τα τελευταία χρόνια όπως δηλώνει σήμερα στην «ΥΧ» ο ίδιος ο Στέφανος «καλλιεργεί το μοναδικό ραπανάκι στην Ελλάδα που συσκευάζεται στην πρωτότυπη τριγωνική συσκευασία».

1992: Το ξεκίνημα για τον Στέφανο

Ραπανάκι σε.... τριγωνική συσκευασίαΤο 1992 ήταν μια χρονιά σταθμός για το νεαρό τότε Στέφανο αφού έπρεπε να αποφασίσει αν θα έπρεπε να ακολουθήσει τον αθλητισμό που αγαπούσε (έχοντας μόλις ολοκληρώσει τις σπουδές του στον τομέα αυτό), ή να πάρει στα χέρια του και να συνεχίσει την αγροτική επιχείρηση της οικογένειάς του; Η απόφαση ελήφθη γρήγορα και χωρίς δισταγμούς αφού την χρονιά εκείνη ανέλαβε τελικά ενεργό δράση γεμάτος όνειρα και επιχειρηματικές ιδέες.

Γεμάτος ενθουσιασμό και αγάπη για την δουλειά του βλέπει από νωρίς ότι η καλλιέργεια γαλλικής σαλάτας θα του φέρει τις πρώτες συμφωνίες με γνωστή ελληνική αλυσίδα σουπερμάρκετ καθώς και με τη λαχαναγορά Αθηνών, κάτι που τελικά κατάφερε.

Καθώς τα χρόνια περνούσαν η παραγωγή αυξανόταν και εμπλουτίστηκε με περισσότερα είδη σαλάτας όπως λόλα, μαρούλι, ρόκα, σπανάκι, φτάνοντας συνολικά τα 15 στρέμματα θερμοκηπιακών καλλιεργειών.

Η ιστορία πίσω από το Ραπανάκι

Το 2006 ήταν μια ακόμα σημαντική χρονιά για την οικογενειακή επιχείρηση Οικονομίδη καθώς για πρώτη φορά  (σε πειραματικό επίπεδο) αποφασίζει να καλλιεργήσει 2 στρέμματα με ραπανάκια, ορμώμενος από την έλλειψη Ελλήνων καλλιεργητών στο συγκεκριμένο κηπευτικό αλλά και από την ολοένα αυξανόμενη ζήτηση των καταναλωτών.

Ραπανάκι σε.... τριγωνική συσκευασίαΜετά από διάστημα μερικών μηνών η επιχείρηση καταλήγει στην κατάλληλη ποικιλία και το όνειρο ξεκινά. Θέλοντας να διαφοροποιήσει το προϊόν του στην ελληνική αγορά ο Στέφανος έχει μία καινοτόμο ιδέα όσον αφορά την συσκευασία του. Ο λόγος για την τριγωνική (ή κωνική) συσκευασία που σήμερα τον διαφοροποιεί από τους υπόλοιπους παραγωγούς και δίνει υπεραξία στο προϊόν του.

Ωστόσο όπως μα εξηγεί τα πράγματα δεν ήταν εύκολα εξ αρχής αφού σε όσους εγχώριους συσκευαστές και αν απευθύνθηκε προκειμένου να αναλάβουν τη συσκευασία η απάντηση που λάμβανε ήταν: «είναι πρακτικά αδύνατο» τόσο λόγω του πρωτότυπου σχεδίου όσο και της αβεβαιότητας του ύψους παραγωγής. Για το λόγο αυτό ο Στέφανος ταξίδεψε μέχρι την Ολλανδία συναντώντας συσκευαστές που δέχθηκαν να επενδύσουν αμέσως στην επιχειρηματική του ιδέα.

Το παρόν και τα σχέδια για το μέλλον

Με περίπου 10 στρέμματα σήμερα, το ραπανάκι αποτελεί το κύριο κηπευτικό της επιχείρησης, με τις σαλάτες να  συμπληρώνουν τα υπόλοιπα 5 στρέμματα θερμοκηπίων. Επί 19 χρόνια παρουσίας τα κηπευτικά της οικογένειας Οικονομίδη έχουν βρεθεί στα ψυγεία των μεγαλύτερων αλυσίδων σουπερμάρκετ, σε πάγκους της λαχαναγοράς αλλά και των λαϊκών αγορών.  Πλέον το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής διανέμεται από συγκεκριμένο έμπορο που συνεργάζεται ο κ. Οικονομίδης και το υπόλοιπο χονδρική.

Ραπανάκι σε.... τριγωνική συσκευασίαΣτις εγκαταστάσεις του στο Μαραθώνα, η εκμετάλλευση διαθέτει μία υπερσύγχρονη μηχανή φυτεύματος με δυνατότητα φύτευσης 35.000 μονάδων την ώρα (ραπανάκι ή σαλάτα), τρακτέρ και μηχανή συγκομιδής, μηχάνημα πλύσης και καθαρισμού κηπευτικών και άλλο τεχνολογικό εξοπλισμό.

Στα μελλοντικά σχέδια και θέλοντας να εμπλουτίσει την καλλιέργεια της σαλάτας ο Στέφανος ξεκίνησε σε ένα στρέμμα την καλλιέργεια του μωβ και πράσινου baby leaf. Μία ιδιαίτερα νόστιμη σαλάτα που είδη έχει δώσει την 3η εσοδεία της καθώς είναι έτοιμη για συγκομιδή σε μόλις 40 μέρες από την φύτευσή της. Τέλος στα άμεσα σχέδια του αγρότη από τον Μαραθώνα είναι και η παραγωγή και διάθεση άβραστων βολβών παντζαριού που θα είναι και το μοναδικό συσκευασμένο στην ελληνική αγορά.

Κρίση: Οι δυσκολίες και οι προκλήσεις

Με τεχνολογικό εξοπλισμό και επενδύσεις που έχουν κοστίσει μεγάλα χρηματικά κεφάλαια στην οικογενειακή επιχείρηση, το μεγάλο παράπονο του Στέφανου είναι η έλλειψη υποστήριξης και επιδοτήσεων. Σχετικά τονίζει στην «ΥΧ»: «Την Αττική πάντα την αφήνουν απ’ έξω». Επιπλέον εκφράζει την ανησυχία του για τις τελευταίες οικονομικές εξελίξεις και την πιθανότητα αύξησης του Φ.Π.Α. τονίζοντας ότι «Μέχρι και επιπλέον τέλος φορολόγησης στα Ελληνικά προϊόντα που φέρουν την ελληνική σημαία στην συσκευασία, έχω ακούσει ότι θα βάλουν».
Ραπανάκι σε.... τριγωνική συσκευασία

Παρόλα αυτά ο κ. Οικονομίδης παραμένει αισιόδοξος για το μέλλον και ποντάρει στην προτίμηση των Ελλήνων καταναλωτών στα εγχώρια προϊόντα υπογραμμίζοντας μας  ότι «Τα μέσα και η τεχνογνωσία υπάρχουν. Το θέμα είναι να μείνει ζωντανή ελληνική αγορά».

Του Κυριάκου Λάμπρου

gaia-sense