Αγροτικός Συνεταιρισμός ΖΑΓΟΡΑΣ: Στο πλευρό των αγροτών με σύγχρονες τεχνολογικές εφαρμογές

Καινοτομία, εκπαίδευση και σωστός εμπορικός προσανατολισμός είναι το τρίπτυχο πάνω στο οποίο κινείται ο Αγροτικός Συνεταιρισμός Ζαγοράς Πηλίου - «Ζαγορίν», σε μια εποχή που τόσο η καλλιέργεια όσο και η αγορά μήλου γίνονται ολοένα και πιο απαιτητικές.

zagora-kainotomia
ΟΙ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΑΓΡΟΤΩΝ ΚΑΙΝΟΤΟΜΟΥΝ

Ο γεωπόνος του συνεταιρισμού, Παναγιώτης Γουβιώτης, εξηγεί στην «ΥΧ» πως ο πρωτοπόρος για τα ελληνικά δεδομένα αγροτικός συνεταιρισμός, επιτυγχάνει, με τη χρήση καινοτόμων εφαρμογών, την καταπολέμηση των ασθενειών και εχθρών της μηλιάς, τη σωστή άρδευση και τη μείωση του κόστους καλλιέργειας. Επιπλέον, επενδύει σε εκπαιδευτικά προγράμματα για τους αγρότες, καθώς και στην επιλογή ποικιλιών που έχουν ζήτηση στην αγορά.

Η σύγχρονη φυτοπροστασία και άρδευση

«Η μηλοκαλλιέργεια αποτελεί το 90% με 95% της αγροτικής παραγωγής της περιοχής μας. Τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζουμε έχουν να κάνουν με τους εχθρούς και τις ασθένειες της μηλιάς. Η κυριότερη ασθένεια είναι το φουζικλάδιο, ενώ σοβαρά προβλήματα δημιουργεί και το έντομο της καρπόκαψας, που πλήττει τα δέντρα μας», εξηγεί ο κ. Γουβιώτης. Για τον λόγο αυτό, ο συνεταιρισμός έχει προχωρήσει στην εγκατάσταση μετεωρολογικών σταθμών, από τους οποίους «λαμβάνουμε δεδομένα θερμοκρασίας, υγρασίας, βροχόπτωσης, ύγρανσης φύλλου κ.ά. Αυτά τα δεδομένα επεξεργάζονται σε ένα πρόγραμμα και παίρνουμε αποτελέσματα σχετικά με το πού πρέπει να εφαρμοστούν ψεκασμοί. Έπειτα, στέλνουμε ένα μήνυμα στο κινητό του παραγωγού και τον ειδοποιούμε ότι πρέπει να επέμβει». Και προσθέτει: «Είναι πολύ σημαντικό ο παραγωγός να ξέρει πότε πρέπει να ψεκάσει, καθώς, για παράδειγμα, παλαιότερα, μόλις έβρεχε, οι μηλοκαλλιεργητές πήγαιναν όλοι μαζί και πραγματοποιούσαν επεμβάσεις για το φουζικλάδιο. Τώρα, έχει ο καθένας την ενημέρωση του από εμάς, για το πότε πρέπει να προχωρήσει σε ψεκασμό».

Όσον αφορά την πρόληψη αλλά και την καταπολέμηση της καρπόκαψας, ο γεωπόνος του Ζαγορίν μας τονίζει ότι «έχουμε καλύψει όλη την περιοχή που καλλιεργούμε μήλα (περίπου 8.500 στρέμματα) με παρεμπόδιση σύζευξης, με συστήματα ψεκασμού φερομόνης, όπου ψεκάζεται η πρώτη γενιά, και στη συνέχεια παρακολουθούμε την περιοχή και χρησιμοποιούμε παγίδες. Έτσι, αποφεύγουμε τους άσκοπους ψεκασμούς».

Η χρήση, όμως, των νέων τεχνολογιών, δεν περιορίζεται στην φυτοπροστασία αφού, από φέτος, ο συνεταιρισμός εφαρμόζει ένα ειδικό σύστημα μέτρησης, το οποίο προσδιορίζει με ακρίβεια την απαραίτητη ποσότητα νερού που απαιτείται για την άρδευση των δέντρων. «Είναι κάτι που εφαρμόζεται για πρώτη φορά και επιτυγχάνεται πάλι με τη βοήθεια των σταθμών που έχουμε εγκαταστήσει. Αφού πάρουμε τις μετρήσεις διαπνοής, μπορούμε και υπολογίζουμε τις ανάγκες σε νερό αλλά και τον χρόνο που πρέπει να ποτίσουμε. Αυτό εφαρμόστηκε πιλοτικά στις δύο πρώτες ζώνες καλλιέργειας, σε σχετικά χαμηλό επίπεδο, λίγο πάνω από τα 300 μέτρα. Αναμένουμε να βγουν τα πρώτα ισοζύγια, προκειμένου να δούμε αν υπάρχει λόγος να εφαρμοστεί και στις υπόλοιπες», υπογραμμίζει ο κ. Γουβιώτης στην «ΥΧ».

Γνωρίζεις… κερδίζεις

Τέλος, ο γεωπόνος αναφέρθηκε και σε τρία ακόμη θέματα που αποτελούν βασική στόχευση του συνεταιρισμού και σχετίζονται με: α) την εκπαίδευση των αγροτών για τη σωστή χρήση εισροών, β) την καλλιέργεια νέων προϊόντων και γ) τη βελτίωση της επιχειρηματικότητας των παραγωγών. «Κάθε χρόνο, και κυρίως κατά τη διάρκεια του χειμώνα, που ο παραγωγός δεν είναι τόσο πιεσμένος, διοργανώνουμε συγκεντρώσεις όπου αναπτύσσουμε διάφορα θέματα που αφορούν την καλλιέργεια, όπως προβλήματα της χρονιάς που πέρασε και πώς αντιμετωπίστηκαν. Φέτος, εκτυπώσαμε και ένα έντυπο 50 σελίδων, που μοιράστηκε στους αγρότες και ανέλυε όχι μόνο τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η μηλιά, αλλά και πιθανές λύσεις και τρόπους αντιμετώπισης», σημειώνει ο κ. Γουβιώτης. Και συμπληρώνει: «Τα τελευταία χρόνια, δοκιμάζουμε κάποιες ποικιλίες, όπως το Φούτζι και το Γκαλά, που τα ζητάει η αγορά». Μέσω αυτής της αναδιάρθρωσης των καλλιεργειών, ο συνεταιρισμός καταφέρνει να μένει ανταγωνιστικός αλλά και να κερδίζει μεγάλο μερίδιο των καταναλωτών, οι ανάγκες των οποίων αλλάζουν χρόνο με τον χρόνο. Τέλος, αναφερόμενος στις εμπορικές δραστηριότητες της οργάνωσης στην οποία συμμετέχει, τόνισε: «Κάθε χρόνο, συμμετέχουμε σε εκθέσεις που πραγματοποιούνται σε ολόκληρη την επικράτεια και πραγματοποιούμε πολλές δράσεις, όπως οι εκδηλώσεις για τα 100 χρόνια του συνεταιρισμού».