Ανοίγει η πόρτα στις εταιρείες τροφίμων για τη διαφήμιση ανθυγιεινών προϊόντων στα παιδιά

Γεμάτο «παραθυράκια» είναι το σχέδιο έκθεσης για την αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας σχετικά με τις Υπηρεσίες Οπτικοακουστικών Μέσων και τη διαφήμιση ανθυγιεινών τροφίμων στα παιδιά, που υιοθέτησε η Επιτροπή Πολιτισμού και Παιδείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, σύμφωνα με τις καταναλωτικές οργανώσεις και τους οργανισμούς υγείας.

Πριν από δώδεκα μήνες, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε μία Έκθεση για τις Υπηρεσίες Οπτικοακουστικών Μέσων, στην οποία περιλαμβάνονται η διαφήμιση στην τηλεόραση, η χορηγία και η τοποθέτηση προϊόντος. Σκοπός ήταν να διασφαλιστούν οι κανόνες σχετικά με τα όρια των ψηφιακών διαφημίσεων ανθυγιεινών τροφίμων, καθώς και τα πρότυπα προβολής.

Στα μέτρα περιλαμβάνονταν κανόνες που θα μείωναν την έκθεση των μικρών τηλεθεατών στις διαφημίσεις τέτοιου είδους, καθώς και στα τρόφιμα και στα αναψυκτικά με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι, ζάχαρη και λιπαρές ουσίες. Παρά τις οδηγίες αυτές, η Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού υιοθέτησε έκθεση στην οποία τα μέτρα δεν είναι τόσο αυστηρά για τα παιδιά όσο θα έπρεπε, σύμφωνα με την επιστημονική κοινότητα παγκοσμίως.

Ευρωκοινοβούλιο

Η «ΥΧ» επικοινώνησε με Έλληνες ευρωβουλευτές της Επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας για το συγκεκριμένο θέμα. Στο αίτημά της ανταποκρίθηκε μόνο ο ευρωβουλευτής Νικόλαος Χουντής, ο οποίος είναι κατά της έκθεσης αυτής και δήλωσε: «Το πέρας της ψηφοφορίας στην Επιτροπή Πολιτισμού και Παιδείας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ΕΚ), στην οποία συμμετέχω ως τακτικό μέλος, και η υιοθέτηση του σχεδίου έκθεσης για την αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τις Υπηρεσίες Οπτικοακουστικών Μέσων, σήμανε αυτόματα και την πρώτη μεγάλη νίκη των εταιρειών τροφίμων και αλκοολούχων ποτών στη μάχη για τη διαμόρφωση των διατροφικών συνηθειών των παιδιών και των ανηλίκων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά απογοητευτικό αποτέλεσμα, αντίθετο με τις συστάσεις των οργανισμών υγείας παγκοσμίως. Αντί να ενισχυθούν οι κανόνες προστασίας των παιδιών και των ανηλίκων και να περιοριστεί στο ελάχιστο η έκθεσή τους σε τοποθετήσεις προϊόντων και διαφημίσεις ανθυγιεινών τροφών (με υψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι, σάκχαρα και λιπαρές ουσίες) και αλκοολούχων ποτών, το ΕΚ προκρίνει την πλήρη απελευθέρωση του εν λόγω τομέα. Ουσιαστικά, εκχωρεί αυτή την ευθύνη στις εταιρείες, που έχουν ως βασικό σκοπό το κέρδος».

«Η υιοθέτηση του σχεδίου έκθεσης για την αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, σχετικά με τις Υπηρεσίες Οπτικοακουστικών Μέσων, σήμανε αυτόματα και την πρώτη μεγάλη νίκη των εταιρειών τροφίμων και αλκοολούχων ποτών».
«Η υιοθέτηση του σχεδίου έκθεσης για την αναθεώρηση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, σχετικά με τις Υπηρεσίες Οπτικοακουστικών Μέσων, σήμανε αυτόματα και την πρώτη μεγάλη νίκη των εταιρειών τροφίμων και αλκοολούχων ποτών».

Ο κίνδυνος για τα παιδιά

Οι οργανισμοί υγείας αναφέρουν πως, μέχρι την ηλικία των επτά ετών, το μέσο παιδί έχει ήδη περάσει έναν ολόκληρο χρόνο μπροστά σε μια οθόνη, ενώ ο χρόνος αυτός φτάνει τα τέσσερα έτη μέχρι την ηλικία των 18 ετών. Σύμφωνα με έρευνες, ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να διαμορφώσεις τις καταναλωτικές συνήθειες των παιδιών είναι μέσω του μάρκετινγκ. Η έκθεση αυτή έρχεται τη στιγμή που ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας παρουσίασε έκθεση για τα αυξημένα ποσοστά παχυσαρκίας στα παιδιά παγκοσμίως, με τους ειδικούς να αναφέρουν πως οι μισοί κάτοικοι της Ευρώπης είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι, ενώ το ποσοστό για τους ανηλίκους φτάνει το 30%.

Αντιδράσεις

Οι οργανισμοί Υγείας παγκοσμίως εκφράζουν τις ανησυχίες τους για τα αποτελέσματα που θα έχει η συγκεκριμένη οδηγία. Αναφέρουν πως η θέση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, όπως εγκρίθηκε από την αρμόδια επιτροπή του, αποδυναμώνει την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό ότι τα θεσμικά όργανα της ΕΕ δεν θα κατανοήσουν την προσπάθεια που γίνεται εδώ και χρόνια για την προστασία των παιδιών από τις εμπορικές επικοινωνίες των επιβλαβών για την υγεία προϊόντων. Ο Ν. Χουντής δήλωσε: «Δυστυχώς, οι τροπολογίες που καταθέσαμε μαζί με άλλους συναδέλφους ενάντια στα παραπάνω, αλλά και υπέρ της επέκτασης της προστασίας των παιδιών και των ανηλίκων και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπου δεν υπάρχει καμία ρύθμιση, δεν έγιναν δεκτές από την πλειοψηφία των δύο μεγάλων πολιτικών ομάδων (EPP, S&D). Το κείμενο της Οδηγίας τώρα βρίσκεται στη διαδικασία της τριμερούς διαπραγμάτευσης (Κομισιόν – ΕΚ – Συμβούλιο) προτού καταλήξει για την τελική επικύρωση από την Ολομέλεια του ΕΚ».