Οι επιτήδειοι παίζουν κορώνα – γράμματα με τη δημόσια υγεία

Οι ελληνοποιήσεις ψαριών και θαλασσινών αποτελούν μια ακόμη διατροφική γάγγραινα στην καθημερινότητα των καταναλωτών

«ελληνοποιήσεις» και στον τομέα ψαριών και θαλασσινών

Μπορεί η κρίση να έχει χτυπήσει για τα καλά την πόρτα των νεοελλήνων, όμως τις κακές συνήθειες του παρελθόντος δεν τις αφήνουμε. Ένα τέτοιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο τρόπος με τον οποίο κάποιοι… επιτήδειοι παίζουν κορώνα – γράμματα τη δημόσια υγεία, προσπαθώντας όχι απλά να βγάλουν τα προς το ζην, αλλά να θησαυρίσουν. Η «ΥΧ» άνοιξε τον φάκελο «ελληνοποιήσεις» και στον τομέα ψαριών και θαλασσινών, καταθέτοντας όλες τις απόψεις και όσα λέγονται στα σκοτεινά σοκάκια της ασυνειδησίας, στο όνομα του κέρδους. Το ενδελεχές ρεπορτάζ αποδεικνύει ότι ο χορός καλά κρατεί και το κράτος για μία ακόμη φορά αποδεικνύεται αδύναμο να αντιμετωπίσει και αυτή την πληγή. Μοναδική ελπίδα; Η προσοχή των καταναλωτών και η… εκπαίδευσή τους!

Το κόλπο με τα αποψυγμένα

Ένα κόλπο που μετέρχονται «αετονύχηδες» λιανοπωλητές, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των ελέγχων της αρμόδιας υπηρεσίας, είναι να αποκρύπτουν όταν πουλάνε αποψυγμένα ψάρια. Με βάση την ισχύουσα νομοθεσία, επιτρέπεται η πώληση αποψυγμένων αλιευμάτων, (που, κατά κύριο λόγο, είναι εισαγωγής), υπό την προϋπόθεση ότι διατίθενται συσκευασμένα σε ατομική ή ομαδική συσκευασία, από επιχειρήσεις που έχουν τη σχετική άδεια συσκευασίας τέτοιων ειδών. Ωστόσο, παρατηρείται το φαινόμενο, στα ιχθυοπωλεία, να αποκρύπτεται η πληροφορία αυτή από τους καταναλωτές και, μάλιστα, να ανακατεύονται φρέσκα με αποψυγμένα και να πωλούνται όλα ως φρέσκα και ελληνικά σε τιμή… ελληνική. Η σχετική διάταξη, μέχρι σήμερα, ήταν ασαφής και υπήρχε και ανοχή από τους ελεγκτές, όταν στην ιχθυόσκαλα ανοιγόταν το καπάκι στις συσκευασίες από φελιζόλ «για να δει ο έμπορος τι αγοράζει», όπως είπε στην «ΥΧ» υπηρεσιακός παράγοντας του υπουργείου.

Εισαγωγές

«Λόγω της κρίσης δεν έχουμε πολύ μεγάλη εισαγωγή. Πολύ λίγα πράγματα. Κι αυτά σε λίγα είδη, που τα γνωρίζουμε όλοι. Αυτά είναι σολομός, λίγες στείρες και σφυρίδες, ίσως κάποια μπαρμπούνια, πολύ μικρές ποσότητες σε φαγκρί και σαργό και μπακαλιάρο Ισπανίας. Παλιότερα, κάναμε πολύ μεγαλύτερες εισαγωγές. Τώρα, δεν μπορούμε να καταναλώσουμε ούτε τη δική μας παραγωγή», μας είπε ο πρόεδρος των καταστηματαρχών ιχθυοπωλών Αττικής, Θ. Κακούρης, εκπροσωπώντας τον κλάδο. Ο ίδιος εκτιμά πως μπορεί να γίνει ελληνοποίηση, αλλά από έναν πλανόδιο.

Η… ξένη γλώσσα

Μια από τις χαρακτηριστικότερες περιπτώσεις παραπλάνησης του καταναλωτή είναι το παγκάσιους, ένα είδος ψαριού του γλυκού νερού που έρχεται από την Ασία, αλλά πωλείται και διακινείται στην Ελλάδα ως… γλώσσα και, μάλιστα, εγχώριας παραγωγής. Παράγεται σε κλίμακα 1 εκατ. τόνων στο Βιετνάμ, και στην Ευρώπη εισάγεται κυρίως μέσω της Γαλλίας, σε ποσότητες 240.000 τόνων ετησίως. Εκτός από ορισμένα ιχθυοπωλεία, η ομοιότητά της με τη γλώσσα την έχει καταστήσει ιδιαίτερα δημοφιλή στις εταιρείες catering και σε πολλά καταστήματα εστίασης, όπου εκτιμάται ότι διακινείται κάθε χρόνο κατά εκατοντάδες τόνους.

Διαβάστε επίσης:
Αλιεύματα: Το μακρύ πλοκάμι των ελληνοποιήσεων