Ακόμα περισσότεροι συνεταιρισμοί υιοθετούν το μοντέλο των ΑΤΜ γάλακτος

Νέες περιοχές μπαίνουν στον πανελλαδικό χάρτη

Ακόμα περισσότεροι συνεταιρισμοί υιοθετούν το μοντέλο των ΑΤΜ γάλακτος

Κόντρα στο κλίμα της επιχειρηματικής καχεξίας, κινήθηκε ένα επιχειρηματικό μοντέλο, γέννημα-θρέμμα της οικονομικής κρίσης, το οποίο –όπως αποδεικνύεται τριάμισι χρόνια μετά την έλευσή του στην Ελλάδα– ήρθε για να μείνει και να αποδείξει στην πράξη την άποψη που θέλει την ανάγκη να είναι «η κινητήριος δύναμη της ιστορίας».

Ο λόγος για την απευθείας διάθεση φρέσκου γάλακτος και γαλακτοκομικών προϊόντων από παραγωγούς στους καταναλωτές, εντός 24 ωρών από την παραγωγή, μέσα από 24ωρους αυτόματους πωλητές, τα γνωστά ΑΤΜ. Το καινοτόμο μοντέλο πώλησης φρέσκου γάλακτος και γαλακτοκομικών, το οποίο έφερε πρώτος στην Ελλάδα ο Συνεταιρισμός ΘΕΣγάλα, με ορμητήριο τη Θεσσαλία, όχι μόνο εξαπλώθηκε το 2016 στην Αττική, αλλά βρήκε μιμητές πανελλαδικά, και πλέον αποτελεί πηγή επιχειρηματικής έμπνευσης για συνεταιριστικούς φορείς ανά την Ελλάδα. Αν και οι συνθήκες, ειδικά στην αγορά του γάλακτος (πτώση κατανάλωσης, πίεση τιμών παραγωγού, αύξηση κόστους, κλείσιμο εργοστασίου της ΦΑΓΕ στο Αμύνταιο και της γραμμής παραγωγής του Νουνού Εκλεκτό της Friesland), δεν επιτρέπουν μαξιμαλιστικούς στόχους, το εναλλακτικό αυτό κανάλι διανομής θα προσελκύσει και το 2017 το ενδιαφέρον συνεταιρισμών από όλη τη χώρα.

Και όχι μόνο στον τομέα του γάλακτος, καθώς προϊόντα όπως το ελαιόλαδο και οι χυμοί έχουν γίνει αντικείμενο διερεύνησης για το κατά πόσο θα μπορούσαν να πάρουν τον δρόμο για το τραπέζι του Έλληνα καταναλωτή, με τους παραγωγούς να ελέγχουν και τη διακίνηση του προϊόντος χωρίς ενδιάμεσους κρίκους στην αλυσίδα.

Δ. Μακεδονία

Παραμονές των Χριστουγέννων, οι κάτοικοι της Κοζάνης απέκτησαν πρόσβαση σε αυτόματους πωλητές, καθώς από τις 17 Δεκεμβρίου φρέσκο γάλα «από πρώτο χέρι» –όπως είναι ο διακριτικός τίτλος των προϊόντων της νεόκοπης Ομάδας των Αγελαδοτρόφων Κοζάνης– μπήκε με αξιώσεις στον χάρτη της απευθείας διάθεσης μέσω ΑΤΜ.

Σύμφωνα με τον άνθρωπο, που βρίσκεται από τη γέννηση της ιδέας δίπλα στους κτηνοτρόφους της περιοχής, έχοντας την οργανωτική ευθύνη του εγχειρήματος, Ευδοκία Αμανατίδου, την επόμενη εβδομάδα θα ξεκινήσει η λειτουργία νέου σημείου πώλησης στην Πτολεμαΐδα, ενώ στόχος είναι η δημιουργία ακόμη ενός ΑΤΜ στην Κοζάνη το επόμενο δίμηνο. Επιπλέον, κομβικό σημείο στον αναπτυξιακό σχεδιασμό των αγελαδοτρόφων αποτελεί η διάθεση τυροκομικών προϊόντων μέσω των αυτόματων πωλητών.

Όπως τόνισε στην «YX» η κα Αμανατίδου, το καινοτόμο και ιδιαίτερα απαιτητικό εγχείρημα αποδίδει καρπούς μετά από δέκα μήνες προετοιμασίας. «Το φρέσκο γάλα ‘‘από πρώτο χέρι’’, τοπικό, υγιεινό, ποιοτικό και σε πολύ ανταγωνιστική τιμή, είναι πλέον στο χέρι του καταναλωτή. Η ανταπόκριση από την πρώτη κιόλας ημέρα ήταν εντυπωσιακή, με τις πωλήσεις να βαίνουν αυξανόμενες. Ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος, αλλά, έχοντας ένα προϊόν εξαιρετικής ποιότητας, δεν έχουμε λόγο να φοβόμαστε».

Περί ανταγωνισμού

Ο ανταγωνισμός, αλλά και ο πόλεμος τιμών από τις μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες είναι ο βασικός προβληματισμός του αντιπροέδρου του Συνεταιρισμού Αγελαδοτρόφων Ανατολικής Πελοποννήσου, Γιάννη Αντωνάκου. Όπως μετέφερε ο ίδιος στην «ΥΧ», ο συνεταιρισμός, που λειτουργεί δύο ΑΤΜ στην Αττική, αν και δεν έχει αναστείλει τα πλάνα του για διεύρυνση του δικτύου, «κρατάει μικρό καλάθι» εν αναμονή των εξελίξεων στην «εύθραυστη» αγορά του γάλακτος.

Έπονται

Στον δρόμο των ΑΤΜ θα μπει από το νέο έτος και ο κτηνοτροφικός συνεταιρισμός του Έβρου «Θρακών Αμνός», που ήδη έχει εγκαταστήσει από το καλοκαίρι αυτόματους πωλητές γίδινου γάλακτος σε Αλεξανδρούπολη και Κομοτηνή και αναμένεται να τους θέσει φέτος σε λειτουργία.

Ψήφος εμπιστοσύνης

Το μοντέλο της απευθείας διάθεσης μέσω αυτόματων πωλητών έχει κερδίσει την ψήφο του καταναλωτικού κοινού των Ιωαννίνων. Από το ΑΤΜ της Κίνησης Κτηνοτρόφων Ιωαννίνων στο κέντρο της πόλης διανέμεται το φρέσκο γάλα «Γιαννιώτ’κο», καθώς και προϊόντα, όπως παραδοσιακό ξινόγαλο και γιαούρτι. Τέλος, το εγχείρημα της απευθείας διάθεσης έχει υλοποιήσει και μία μικρή ομάδα κτηνοτρόφων στην ακριτική Φλώρινα, με τη λειτουργία του πρώτου ΑΤΜ φρέσκου γάλακτος, που διαθέτει το «Γάλα Αξίας».

ΘΕΣγάλα: Το στοίχημα της Αττικής

Το κομβικό σημείο για την εξέλιξη του Συνεταιρισμού ΘΕΣγάλα για το 2016 ήταν η ανάπτυξη του δικτύου πώλησης φρέσκου γάλακτος μέσω Αυτόματων Πωλητών στην Αθήνα. Από τις αρχές Μαρτίου, οπότε ξεκίνησαν τα πρώτα δέκα καταστήματα, ο συνεταιρισμός μετρά σήμερα 29 σημεία πώλησης στην Αττική, ενώ άλλα 17 βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη και 16 στην Αθήνα. Σύμφωνα με στοιχεία που μετέφεραν στην «ΥΧ» στελέχη του συνεταιρισμού, περίπου 22 τόνοι φρέσκο γάλα διοχετεύονται καθημερινά στο δίκτυο της Αθήνας, ενώ οι συνολικές ποσότητες (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα) ξεπερνούν τους 40 τόνους. Μεγάλης αποδοχής τυγχάνουν και τα τυποποιημένα προϊόντα, που επίσης πωλούνται στα ΑΤΜ.

Για το 2017, στόχος είναι η περαιτέρω διεύρυνση του δικτύου καταστημάτων στην Αθήνα με κάλυψη όλο και μεγαλύτερων πληθυσμιακών στόχων και η επέκταση σε νέα προϊόντα αποκλειστικά από το φρέσκο γάλα του συνεταιρισμού. «Η αποδοχή που επεφύλαξαν στα προϊόντα του συνεταιρισμού οι κάτοικοι Αθήνας και Πειραιά ήταν πραγματικά πολύ πάνω από τις προσδοκίες. Αυτό μας γεμίζει ικανοποίηση, αλλά και ευθύνη για να ανταποκριθούμε στις υψηλές ποιοτικές απαιτήσεις των ανθρώπων που μας στηρίζουν», αναφέρουν στελέχη του συνεταιρισμού.

gaia pedia - ηλεκτρονική αγροτική εγκυκλοπέδια