Αλέξανδρος Κίκιζας: Βιομηχανία και παραγωγοί να πορευτούν μαζί

Να έρθουν οι παραγωγοί κοντά στη βιομηχανία

Ο Αλέξανδρος Κίκιζας, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ζυμαρικών ΜΕΛΙΣΣΑ – ΚΙΚΙΖΑΣ ΑΒΕΕ ΤΡΟΦΙΜΩΝ, που συγκαταλέγεται μεταξύ των μεγαλύτερων εταιρειών τροφίμων στην Ελλάδα, μιλά στην «ΥΧ» για το σκληρό σιτάρι και τις ευκαιρίες που προσφέρονται. Παράλληλα αναφέρεται στα οφέλη της συμβολαιακής γεωργίας και για τα δύο συμβαλλόμενα μέλη αλλά και για τις προκλήσεις στην εποχή της κρίσης.

Πώς έχει επηρεάσει τα τελευταία χρόνια η επιδείνωση του οικονομικού κλίματος τη «Μέλισσα»;

To ζυμαρικό είναι ένα «αμυντικό» προϊόν, όλοι τρώμε μακαρόνια. Παρ’ όλα αυτά, ακόμα και εμάς μας επηρεάζει η κρίση. Λειτουργούμε με όλο και πιο περιορισμένα περιθώρια κέρδους, ενώ, τα τελευταία χρόνια, έχει αυξηθεί πολύ ο αριθμός των πελατών που δυσκολεύονται να μας πληρώσουν. Ωστόσο, είχαμε την ευτυχία να μας βρει η κρίση ως υγιή οικονομικά επιχείρηση.

Οι πωλήσεις σας σημειώνουν κάμψη;

Φέτος, η αγορά των ζυμαρικών ήταν ελαφρώς πτωτική. Εμείς καταφέρνουμε να είμαστε περίπου στα περυσινά μεγέθη, επειδή κερδίσαμε μερίδια αγοράς, αλλά και χάρη στις εξαγωγές μας.

Πώς καταφέρατε να αυξήσετε το μερίδιό σας στην εσωτερική αγορά σε αυτές τις συνθήκες;

Κατ’ αρχάς, η ποιότητα του προϊόντος είναι το Α και το Ω. Μπορεί να μοιάζει στερεότυπο, αλλά ο καταναλωτής δεν συγχωρεί ποτέ την κακή ποιότητα. Νομίζω, επίσης, ότι έπαιξαν ρόλο τα νέα προϊόντα που λανσάραμε, γιατί δώσαμε νέες λύσεις στους καταναλωτές.

Να έρθουν οι παραγωγοί κοντά στη βιομηχανίαΟι εξαγωγές σας έχουν αυξηθεί;

Όχι, παραμένουν στα ίδια επίπεδα ως ποσοστό επί των πωλήσεων. Τα τελευταία χρόνια, είμαστε στο  25%-30%. Εξάγουμε σε 35 χώρες συνολικά, σε Ευρώπη, που η Πολωνία είναι για εμάς πολύ σημαντική αγορά, Βαλκάνια, βαλτικές χώρες, αλλά και Κίνα.

Είναι δύσκολη αγορά η Κίνα;

Ναι και πρέπει να κρατάς μικρό καλάθι. Μπορεί να πάρουν μεγάλη ποσότητα μια φορά, αλλά μετά για έξι μήνες να εξαφανιστούν, γιατί έχουν δυσκολίες στην εισαγωγή του προϊόντος.

Η ίδρυση της Ακαδημίας Σίτου από τη Μέλισσα είναι σε αυτό το πλαίσιο;

Ο στόχος είναι να έρθουν οι παραγωγοί κοντά στη βιομηχανία. Να γίνουμε μια ομάδα με κοινό στόχο: να βελτιώσουμε το παραγόμενο προϊόν, να βελτιστοποιήσουμε τη στρεμματική απόδοση και να μειώσουμε τα κόστη. 

Xρησιμοποιείτε τη συμβολαιακή γεωργία; Ποιο είναι το όφελος για την επιχείρηση;

Να δει ο παραγωγός ποιες είναι οι ανάγκες της βιομηχανίας –που είναι ο πελάτης του– και τι χρειάζεται. Επίσης, από την πλευρά της, η βιομηχανία να δει τις ανάγκες και τις δυσκολίες που έχει ένας παραγωγός και να μπορέσει να βοηθήσει. Το πρόγραμμα ξεκινάει αυτούς τους μήνες πριν από τη σπορά για όσους παραγωγούς θέλουν να συμμετάσχουν. Ουσιαστικά, εξασφαλίζουμε μια ελάχιστη εγγυημένη τιμή στον παραγωγό. Έχουμε δει ότι περίπου κάθε οκτώ χρόνια, λόγω συγκυριών, οι τιμές πέφτουν ίσως και κάτω από το κόστος παραγωγής. Επειδή θέλουμε οι συνεργάτες μας ακόμα και τότε να μπορούν –αν μη τι άλλο– να καλύπτουν τα έξοδά τους,  εγγυόμαστε αυτή την τιμή. Είναι χρονιές που αυτή η τιμή φαίνεται χαμηλή και είναι αδιάφορη, αλλά χρονιές όπως η φετινή, που είχε πολύ μεγάλη παραγωγή παγκοσμίως, η ελάχιστη εγγυημένη τιμή τέθηκε σε εφαρμογή. Σε αυτήν τη συγκυρία, λοιπόν, οι παραγωγοί μας πληρώθηκαν καλύτερα από τους άλλους στην αγορά. 

Ποιο είναι το ζητούμενο για εσάς και τι επιλογές έχει ο παραγωγός;

Πριμοδοτούμε την ποιότητα προσφέροντας ένα μπόνους στους συνεργάτες μας που παραδίδουν στάρι που ξεπερνάει κάποια ποιοτικά στάνταρ. Δίνουμε τη δυνατότητα στους παραγωγούς να κλείσουν την τιμή όποια στιγμή θέλουν μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου και τους παρέχουμε τη δυνατότητα να ενταχθούν στα προγράμματα συμβολαιακής γεωργίας μέσω –γνωστής– τράπεζας. Σημαντικό, επίσης, είναι ότι παρέχουμε συμβουλευτική με γεωπόνους και καθηγητές από την Αμερικανική Γεωργική Σχολή, οι οποίοι πηγαίνουν στο χωράφι. Συνολικά, πέρυσι στο πρόγραμμα συμβολαιακής γεωργίας συμμετείχαν 280 παραγωγοί με 25.000 στρέμματα.

Τριάντα από αυτούς τους αγρότες-συνεργάτες μας, οι οποίοι πρέπει να είναι νέοι αγρότες, έχουν δικαίωμα να συμμετάσχουν στα σεμινάρια της Ακαδημίας Σίτου. Ο καλύτερος από αυτούς κερδίζει μια υποτροφία για έναν χρόνο στην Αμερικανική Γεωργική σχολή Θεσσαλονίκης, με πληρωμένα όλα τα έξοδα, συμπεριλαμβανομένης σίτισης και διαμονής. Από την 1η Οκτωβρίου έχουν ανοίξει οι συμμετοχές για την Ακαδημία της επόμενης περιόδου. 

Όσον αφορά τις οικονομικές συνθήκες στην Ελλάδα, ως εταιρεία αντιμετωπίζετε πρόβλημα;

Τα επιτόκια δανεισμού είναι υψηλά λόγω του μεγάλου ρίσκου της χώρας, όμως δανείζουν οι τράπεζες. Μπορεί να πρωτοτυπώ σε αυτό, αλλά έχω καλή εμπειρία, αφού όποτε έχει χρειαστεί, μας έχουν στηρίξει. 

Ποιο προϊόν είναι η αιχμή του δόρατος για την επιχείρηση;

Είμαστε πολύ περήφανοι για τη «Χρυσή Συλλογή». Είναι μια σειρά προϊόντων από τα πιο επιλεγμένα σιτάρια που παίρνουμε από τη συνεργασία που έχουμε με την Αμερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης. Είμαστε σίγουροι ότι είναι το καλύτερο προϊόν που υπάρχει στο ράφι. Ο πρώτος κωδικός σε πωλήσεις είναι φυσικά το σπαγγέτι νούμερο 6 και από τα κοφτά μακαρόνια, βασιλιάς είναι το κριθαράκι. 

Χρησιμοποιείτε ελληνικό σκληρό σιτάρι; Έχει καλή ποιότητα;

Το σιτάρι μας είναι 100% ελληνικό. Έχουμε την ευλογία να είμαστε μία από τις λίγες χώρες της Ευρώπης, στην οποία μπορεί να ευδοκιμήσει το σκληρό σιτάρι. Έχουμε καλό στάρι, ωστόσο υπάρχουν πολύ σημαντικά περιθώρια βελτίωσης με σωστή εκπαίδευση και φροντίδα από τους παραγωγούς.