Αλλάζει ο τρόπος καταβολής των ΠΣΕΑ – Δεν απαιτείται πλέον η έγκριση της Κομισιόν

ΠΣΕΑ χωρίς πρότερη έγκριση από την Κομισιόν εμπεριέχει ο φετινός Κανονισμός Κρατικών Οικονομικών Ενισχύσεων (ΠΣΕΑ).

pliromes-agrotes-ypaithros

Σύμφωνα, μάλιστα, με όσα αποκαλύπτει στην «ΥΧ» ο πρόεδρος του ΕΛΓΑ, Φάνης Κουρεμπές, το γεγονός αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την ταχύτερη απόδοση των αποζημιώσεων στους αγρότες, που μέχρι σήμερα περίμεναν ακόμα και πέντε χρόνια μέχρι να δουν το χρώμα του χρήματος. Αυτό αναμένεται να λειτουργήσει υπέρ των παραγωγών που, για παράδειγμα, επλήγησαν φέτος από τον παγετό του Δεκεμβρίου και του Ιανουαρίου και το διάστημα αυτό πραγματοποιούνται οι εκτιμήσεις.

Οι αλλαγές στα ΠΣΕΑ

Σχετικά με τις αλλαγές στα ΠΣΕΑ ο επικεφαλής του ΕΛΓΑ μας ανέφερε: «Όσον αφορά τις κρατικές οικονομικές ενισχύσεις (ΠΣΕΑ), εκτός από τις αλλαγές στα ανώτατα ποσά ενίσχυσης, που και εσείς έχετε γράψει στην εφημερίδα σας, ο φετινός κανονισμός φέρνει και άλλες αλλαγές, όπως το γεγονός ότι συντομεύει ο χρόνος της πληρωμής τους, αφού δεν θα χρειάζεται το κάθε πρόγραμμα –όπως γίνεται μέχρι σήμερα– να υποβάλλεται κάθε φορά μέσω του ΥΠΑΑΤ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, να επιστρέφει για διορθώσεις κ.λπ. Σύμφωνα με τον νέο κανονισμό, θα τρέχουμε τα προγράμματα από τη στιγμή που έχουμε τις απαιτούμενες πιστώσεις από το Γενικό Λογιστήριο και θα ελεγχόμαστε απολογιστικά».

Αλλάζει ο τρόπος καταβολής των ΠΣΕΑ – Δεν απαιτείται πλέον η έγκριση της ΚομισιόνΣε ερώτησή μας σχετικά με το τι θα συμβεί αν κατά τον μετέπειτα έλεγχο δεν μπορούν να στοιχειοθετηθούν κάποιες πληρωμές ΠΣΕΑ, ο κ. Κουρεμπές μας απαντά:
«Όσα είναι σε… γκρίζες ζώνες (σ.σ. κάποιες επιδημικές καταστάσεις, όπως ο περονόσπορος) και το ξέρουμε θα τηρούμε τις διαδικασίες που κάναμε μέχρι σήμερα για να αποφύγουμε κάποια τέτοια εξέλιξη.
Για τα υπόλοιπα θέματα, όπως ζημιές από πυρκαγιές, χιονιά, πλημμύρες, υπάρχει η εμπειρία και δεν τίθεται τέτοιο θέμα».

Οι λεπτομέρειες

Επιπλέον, σύμφωνα με τον φετινό κανονισμό των ΠΣΕΑ, σε 150.000 ευρώ καθορίζονται τα ανώτατα ποσά ενίσχυσης (αντί για 175.000 ευρώ που ίσχυε) ανά δικαιούχο για το πάγιο κεφάλαιο και σε 70.000 ευρώ αντί για 90.000 ευρώ για τα λοιπά. Επίσης, η συνολική καταβληθείσα ενίσχυση δεν θα υπερβαίνει τα 200.000 ευρώ ανά δικαιούχο, εκτός των συνεταιρισμών.

Επίσης, πλέον, η ιδιοκτησία στο πλαίσιο της οικογένειας θεωρείται ότι υφίσταται στο πρόσωπο και των δύο συζύγων. Σε περίπτωση που κατά τη μηχανογραφική εκκαθάριση της εκτιμηθείσας ζημιάς ή της προκαταβολής έναντι της ενίσχυσης υπερβαίνει το ποσό που δικαιούνται συνολικά, είναι υποχρεωμένοι να επιστρέψουν σε τραπεζικό λογαριασμό του ΕΛΓΑ τη διαφορά του ποσού εντόκως πλέον.

Ο παραγωγός μπορεί να υποβάλει, κατά περίπτωση:

  • Ένσταση διοικητικού ελέγχου.
  • Ένσταση κατά του πορίσματος εκτίμησης.
  • Ένσταση διοικητικού ελέγχου-πορίσματος εκτίμησης.

Μέχρι και 22 ευρώ ανά δέντρο μπορεί να φτάσει η ενίσχυση για ανασύσταση φυτικού κεφαλαίου, όσον αφορά τα ελαιόδεντρα και τα εσπεριδοειδή. Την ίδια στιγμή, οι παραγωγοί που υπέστησαν ζημία μπορούν να διεκδικήσουν έως και 40 ευρώ επιπλέον ανά δέντρο ως αντιστάθμισμα για την απώλεια εισοδήματος, που προκύπτει από την ανασύσταση του φυτικού κεφαλαίου.

Για τα αμπέλια η ενίσχυση για την ανασύσταση μπορεί να ανέλθει έως 1.250 ευρώ το στρέμμα, ενώ επιπλέον 800 ευρώ το στρέμμα μπορεί να δοθούν για την κάλυψη της απώλειας εισοδήματος.

Ποιοι μένουν εκτός αποζημιώσεων

Σύμφωνα με τον κανονισμό, δεν καταβάλλονται ενισχύσεις:

1. Για ζημιές από δυσμενείς καιρικές συνθήκες, σε μεμονωμένη γεωργική εκμετάλλευση.
2. Για ζημιές σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις, που λειτουργούν κατά παράβαση της εθνικής και κοινοτικής νομοθεσίας.
3. Για ζημιές σε εκμεταλλεύσεις που έχουν εγκαταλειφθεί ή δεν έχουν τον χαρακτήρα συστηματικής εκμετάλλευσης.
4. Για ζημιές σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις, εφόσον οι ζημιές οφείλονται σε αμέλεια, υπαιτιότητα ή παράλειψη του αιτούντος ή τρίτου.
5. Για ζημιές σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις που αναπτύσσουν τη δραστηριότητά τους εκτός εποχής ή όπου οι συνθήκες της περιοχής δεν είναι οι ενδεδειγμένες π.χ. σε ακατάλληλες ζώνες είτε λόγω κλίματος είτε λόγω φύσεως του εδάφους κ.λπ.
6. Για ζημιές κατά το ποσοστό που προέκυψαν, διευρύνθηκαν ή επεκτάθηκαν, επειδή οι πληγέντες δεν έλαβαν έγκαιρα τα κατάλληλα μέτρα για την πρόληψη, τον περιορισμό ή την αποκατάσταση των ζημιών αυτών.
7. Για ζημιές σε εκμεταλλεύσεις που έχουν ενισχυθεί μέσα από καθεστώτα ενίσχυσης (π.χ. σχέδια βελτίωσης) και δεν έχει παραληφθεί το έργο ή δεν ολοκληρώθηκαν, σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη, ή ολοκληρώθηκαν και η μονάδα δεν λειτούργησε. Στην περίπτωση που το έργο έχει παραληφθεί, αλλά δεν έχουν λήξει οι μακροχρόνιες υποχρεώσεις του καθεστώτος ενίσχυσης, οι δικαιούχοι θα ενισχύονται μόνο ως προς το ποσοστό ιδιωτικής συμμετοχής του έργου.
8. Για ζημιές σε εκμεταλλεύσεις που είναι ενταγμένες σε άλλο πρόγραμμα (π.χ. δάσωση γεωργικών εκτάσεων) και εξακολουθούν να επιδοτούνται μέχρι και την ημερομηνία ζημιάς.
9. Για ζημιές από πλημμύρα σε γεωργικές εκμεταλλεύσεις, που οι εγκαταστάσεις τους καταλαμβάνουν εκτάσεις μέσα στην περίμετρο της ανώτατης στάθμης των φυσικών ή τεχνητών ρευμάτων ή άλλων όγκων γλυκού νερού, οι οποίες αποκαλύπτονται κατά τη διακύμανση της στάθμης του νερού, καθώς, επίσης, και εκτάσεις που, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, χαρακτηρίζονται ως «ζώνες έργων».
10. Σε παραγωγούς που δεν έχουν Αριθμό Φορολογικού Μητρώου και σε παραγωγούς που δεν είναι υπόχρεοι φορολογικής δήλωσης.
11. Σε περίπτωση υποβολής δηλώσεων και δικαιολογητικών με ψευδή, αναληθή ή παραπλανητικά στοιχεία και ενδεικτικά: υπεύθυνη δήλωση, ασυμφωνία εντύπου φορολογίας εισοδήματος και αντίστοιχου εκκαθαριστικού, ιδιοκτησιακό καθεστώς, έκταση καλλιέργειας, υπόδειξη άλλης εκμετάλλευσης κ.λπ.
12. Σε παραγωγούς που δεν άφησαν μάρτυρες ή αλλοίωσαν την εικόνα της εκμετάλλευσης, με επεμβάσεις εκ των υστέρων.
13. Σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του ευρύτερου δημόσιου τομέα, σε νομικά πρόσωπα εισηγμένα στο χρηματιστήριο, σε υπό σύσταση νομικά πρόσωπα.
14. Σε νομικά πρόσωπα για διαφυγόντα κέρδη, σε περίπτωση καταστροφής της πρώτης ύλης.
15. Σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα για διαφυγόντα κέρδη λόγω υποβάθμισης της ποιότητας της πρώτης ύλης (π.χ. χαμηλοί βαθμοί μπωμέ λόγω υποβάθμισης των σταφυλιών) ή μη διάθεσης των προϊόντων σε συγκεκριμένη εποχή (π.χ. εμπορία γαλοπούλας μετά την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων λόγω αποκλεισμού της μονάδας από τα χιόνια).
16. Σε παραγωγούς, οι οποίοι δεν έχουν ασφαλίσει κύρια στοιχεία της γεωργικής τους εκμετάλλευσης σε ασφαλιστικό φορέα για τουλάχιστον έναν από τους στατιστικά συχνότερους κλιματικούς κινδύνους, καθώς και για διάρκεια αντίστοιχη με τη χρονική δέσμευση των υποχρεώσεων που προκύπτουν από τον παρόντα Κανονισμό.
17. Σε όσες εκμεταλλεύσεις υποχρεούνται να τηρούν βιβλία και δεν διαθέτουν ή δεν παρέχουν στοιχεία παραγωγής και οικονομικά στοιχεία.
18. Σε εκμεταλλεύσεις εκτροφής σαλιγκαριών, σε σηροτροφικές επιχειρήσεις, σε επιχειρήσεις μανιταριών, σε επιχειρήσεις γουνοφόρων ζώων, σε ιπποστάσια ίππων αθλήσεων και ιπποφορβεία, σε κυνοτροφεία, σε εκμεταλλεύσεις ειδών άγριας πανίδας, σε εκτροφεία θηραμάτων για βρώση, αναψυχή ή αθλητισμό (π.χ. αντικείμενο ελεγχόμενου κυνηγιού), σε πάρκα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης.

Οι νέες καλλιέργειες που εντάσσονται

Όσον αφορά τη φετινή ΚΥΑ για τις ασφαλιστικές εισφορές, ο πρόεδρος του ΥΠΑΑΤ μας έκανε γνωστό ότι είναι έτοιμη προς υπογραφή. Σύμφωνα, μάλιστα, με τον ίδιο, δεν θα έχει αλλαγές στο ύψος των ασφαλίστρων. Ωστόσο, μας αποκάλυψε ότι θα εμπεριέχει και κάποιες νέες καλλιέργειες, που εντάσσονται στις αποζημιώσεις. Μεταξύ αυτών, θα είναι οι καλλιέργειες μικρόκαρπων – super foods (berries) και οι πιπεριές Φλωρίνης. Σχετικά με την περίπτωση ένταξης της σταφίδας, μας έκανε γνωστό ότι θα γίνει εφόσον ολοκληρωθεί (εντός του 2017) η απαραίτητη αναλογιστική μελέτη. Για τις καλλιέργειες των μικρόκαρπων καλλιεργειών (berries) και της πιπεριάς Φλωρίνης δεν απαιτούνταν αναλογιστικές μελέτες, όπως μας ενημέρωσε ο κ. Κουρεμπές.