Ανάδειξη προϊόντων χάρη στην ποικιλομορφία που δημιουργεί το μικροκλίμα

Συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας είναι το μικροκλίμα που επιτρέπει να παραχθούν διαφορετικά προϊόντα, με προστιθέμενη αξία

mikroklima-ellada

«Δυστυχώς, στην Ελλάδα, δεν έχουν κατανοήσει ότι ο αγροτικός τομέας είναι ο κύριος που κινεί την οικονομία. Το 1/4 του ΑΕΠ συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με τον αγροδιατροφικό τομέα», αναφέρει ο καθηγητής Αγροτικής Πολιτικής στο ΑΠΘ, Κωνσταντίνος Μάττας. Την ίδια ώρα, οι παραγωγοί δυσκολεύονται να διαθέσουν τα προϊόντα τους. Καλεσμένος στην Μαρώνεια ως ομιλητής, τόπο όπου έζησε και εργάστηκε, διαπίστωσε ότι στο ξενοδοχείο δεν υπήρχε κανένα ντόπιο προϊόν. «Στο εξωτερικό, τοποθετούνται ταμπέλες ότι το προϊόν παράγεται με τον συγκεκριμένο τρόπο, τις βλέπουν οι τουρίστες και οι ντόπιοι, που πρέπει να καταλάβουν ότι, αγοράζοντας τοπικά προϊόντα, ένα κομμάτι του εισοδήματος έμμεσα επιστρέφει σε αυτούς». Για να πείσει ένα προϊόν τον καταναλωτή, απαιτείται επιστημονική στήριξη, καμπάνια προβολής και ένα δίκτυο παραγωγών, τουριστικών πρακτόρων και καταστηματαρχών εστίασης.

Ανάδειξη

Για κάθε προϊόν, υπάρχει τρόπος ανάδειξης ανάλογα με την ταυτότητά του, την αγορά στην οποία στοχεύει, αλλά προϋποτίθεται να εντοπίζονται τα κενά της αγοράς, που μπορούν να καλυφθούν χάρη στην ποικιλομορφία των ελληνικών προϊόντων. Έχει σημασία να δημιουργηθεί ένα όνομα για όλη την περιοχή, οπότε κοντά στο ένα προϊόν να προωθηθούν και άλλα, όπως στην Κρήτη. «Η Κρήτη ξεκίνησε με το ελαιόλαδο. Πουλήθηκε ως χυμός λαδιού λόγω της ποιότητάς του και, παράλληλα, στηρίχτηκε από επιστημονικές έρευνες που κάνουν λόγο για μοναδικά αντιοξειδωτικά στοιχεία», αναφέρει, σημειώνοντας ότι με τον ίδιο τρόπο μπορεί να πλασαριστεί το ελαιόλαδο της Μαρώνειας, που διαθέτει εξαιρετικά στοιχεία. «Οι ευαισθητοποιημένοι καταναλωτές με υψηλά εισοδήματα ενδιαφέρονται για την υγεία και το περιβάλλον. Σκοπός είναι ένα προϊόν να πωλείται ανταγωνιστικά στην αγορά, γιατί δεν έχουμε παραγωγή μεγάλης κλίμακας». Συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας είναι το μικροκλίμα που επιτρέπει να παραχθούν διαφορετικά προϊόντα, μικρής ποσότητας, άριστης ποιότητας.

Ο κ. Μάττας θυμίζει ότι βασικός παράγοντας που επηρεάζει τη ζήτηση είναι η τιμή που χρειάζεται να διαμορφώνεται ανάλογα με την αγορά. Για να φτάσει το ντόπιο προϊόν στο τραπέζι με χαμηλότερη τιμή, μία λύση είναι η βραχεία αλυσίδα εφοδιασμού.

Πλούτος

Σε έρευνά του ο κ. Μάττας αναδείκνυε τα κύρια προϊόντα κάθε ευρωπαϊκής χώρας, που αντιπροσώπευαν το μεγαλύτερο μέρος του εισοδήματος των παραγωγών.

Στις βόρειες χώρες ήταν 2-3 προϊόντα, αντίθετα στην Ελλάδα υπάρχει πληθώρα. Μάλιστα, σημειώνει ότι στη Θράκη υπάρχει πλούτος διαφορετικών προϊόντων.

Στη Μαρώνεια, το κρασί είναι από την εποχή του Κύκλωπα, η ελιά είναι ιδιαίτερη ποικιλία, ενώ το σκόρδο Ξυλαγανής έχει μεγάλη ιστορία. «Επίσης, στο παρελθόν, καλλιεργούνταν ψυχανθή που εγκαταλείφθηκαν και ο καταναλωτής αγοράζει φακές και ρεβίθια Καναδά». Όπως ο ίδιος υποστηρίζει, χρειάζεται ενημέρωση των καταναλωτών και το κράτος να μην παρεμποδίζει την επιχειρηματικότητα.