Αλ. Βαλοπετροπούλου: Aπό τη διαφήμιση στην παραγωγή βιολογικών προϊόντων

Aπό παραγωγός διαφήμισης στην παραγωγή βιολογικών προϊόντων

Μια μεγάλη οικογενειακή καλλιέργεια ανεκμετάλλευτων στρεμμάτων έγινε η αφορμή, ώστε η Αλεξάνδρα Βαλοπετροπούλου να περάσει από την παραγωγή διαφήμισης στην παραγωγή βιολογικών προϊόντων. Μιλώντας στην «ΥΧ», αναφέρθηκε στην απόφασή της να αφήσει τον τομέα της διαφήμισης για να ασχοληθεί με τη γεωργία, τις δυσκολίες που αντιμετώπισε ως γυναίκα, αλλά και τις συμβουλές που θα έδινε σε μία νέα αγρότισσα. «Πριν από το 2002, ήμουν παραγωγός διαφήμισης, δεν είχα σχέση με την αγροτική παραγωγή. Η οικογένεια, όμως, του άντρα μου κατείχε ένα αγρόκτημα 40 στρεμμάτων στα Μεσόγεια, που κανείς δεν είχε ασχοληθεί με αυτό μέχρι τότε.

Αφού μετακομίσαμε εκεί για να ζήσουμε μακριά από το κέντρο της πόλης, ήθελα να δω τις καλλιεργητικές και επαγγελματικές δυνατότητες ενός τέτοιου κτήματος», ανέφερε η Αλ. Βαλοπετροπούλου. Αν και οι δυσκολίες που αντιμετώπισε ήταν αρκετές, δεν είχε καμία αμφιβολία για τον τρόπο με τον οποίο θα καλλιεργούσε τα στρέμματα της οικογένειάς της. Για την ίδια, ο βιολογικός τρόπος παραγωγής ήταν μονόδρομος. Ως καταναλωτής επέλεγε πάντα τα βιολογικά προϊόντα για την οικογένειά της, οπότε δεν θα μπορούσε να ασχοληθεί με καμία άλλη μέθοδο καλλιέργειας για λόγους καθαρά προστασίας, υγείας και περιβάλλοντος. Όπως η ίδια αναφέρει, πριν ξεκινήσει να καλλιεργεί, ενέγραψε το κτήμα στην πιστοποίηση, ώστε να αρχίσει να ελέγχεται, και έπειτα ξεκίνησε.

Δυσκολίες γένους θηλυκού

Οι δυσκολίες που αντιμετώπισε ήταν πολλές. Καμία, όμως, δεν προήλθε από τους συναδέλφους της βιοκαλλιεργητές. «Στον χώρο της βιολογικής γεωργίας και των συναδέλφων παραγωγών δεν αντιμετώπισα κανένα είδος σεξισμού ή ρατσισμού λόγω του φύλου μου. Υπήρχε πάντοτε αλληλοϋποστήριξη και σεβασμός, ποτέ δεν είχα περιφρονητική αντιμετώπιση. Αυτό προκύπτει και από τις εκλογές των βιοκαλλιεργητών. Η διάκριση σε όλων των ειδών τις θέσεις των διοικητικών συμβουλίων και εμού προσωπικά και πολλών άλλων γυναικών είναι κάτι πολύ συνηθισμένο». Αντίθετα, όμως, αναφέρει πως στα σωματεία των συμβατικών παραγωγών οι γυναίκες παραμένουν μειοψηφία.

Εκτός των άλλων, δεν τις θεωρούν ικανές να καλλιεργήσουν ή να ελέγξουν τη δική τους επιχειρηματική δραστηριότητα, πόσω μάλλον να τους εκπροσωπήσουν. Τα μεγαλύτερα όμως προβλήματα, όπως τονίζει, προήλθαν από τους δημόσιους φορείς. Το έλλειμμα ενημέρωσης και πληροφόρησης, που υπάρχει από κάθε είδους φορέα, μπορεί να δημιουργήσει μεγάλα εμπόδια στον αγρότη ανεξαρτήτως φύλου. «Πολύ συχνά οι απαντήσεις που δίνουν είναι άστοχες, με αποτέλεσμα να πρέπει να διασταυρώσεις την πληροφορία δέκα φορές», προσθέτει.

Aπό τη διαφήμιση στην παραγωγή βιολογικών προϊόντων

 
Το όπλο της νέας αγρότισσας είναι η γνώση

Η μεγαλύτερη συμβουλή που θα μπορούσε να δώσει η Αλ. Βαλοπετροπούλου στις νέες αγρότισσες είναι να μη σταματήσουν ποτέ να αποκτούν γνώση. Να μάθουν, δηλαδή, να ερευνούν μόνες τους και να το θεωρήσουν μέρος της δουλειάς τους. Να ερευνούν θέματα όχι μόνο από την Ελλάδα, αλλά να έχουν τα μάτια τους ανοιχτά για αυτά που συμβαίνουν στις υπόλοιπες χώρες.

Να μάθουν Αγγλικά, να ασχοληθούν με το διαδίκτυο, να παρακολουθούν διεθνείς εκθέσεις και να είναι ενημερωμένες. Εκτός των άλλων, επιμένει πως οι αγρότισσες σήμερα πρέπει να γεννήσουν νέες ιδέες και να επινοήσουν καινούργια πράγματα, ώστε να διαφοροποιηθούν από τις υπόλοιπες. «Μπορούν να αναπτύξουν τη γυναικεία φιλοξενία, τις μαγειρικές τους δυνατότητες, να δημιουργήσουν επισκέψιμες εγκαταστάσεις και αγροτουριστικές υπηρεσίες». Συνεχίζει, λέγοντας πως είναι σημαντικό εκτός από την πρωτογενή παραγωγή να επεκταθούν και στην επεξεργασία και στις υπηρεσίες.

Να μη στηρίζουν τα πάντα σε μία μόνο δραστηριότητα. Η ίδια, γνωρίζοντας πολύ καλά τη σημασία της επέκτασης σε διάφορους τομείς, δημιούργησε ένα δίκτυο παραγωγών, που διανέμει βιολογικά προϊόντα στους καταναλωτές. Σήμερα, ασχολείται με το κομμάτι του συντονισμού μεταξύ των παραγωγών και των συνδρομητών, μέσω του δικτύου. Το biobox, το δίκτυο, δηλαδή, παραγωγών που δημιούργησε, διαθέτει βιολογικά προϊόντα σε οικογένειες στην Αττική που τους είναι δύσκολο να επισκεφτούν την αγορά ή προτιμούν τα προϊόντα μικρών παραγωγών.

Aπό τη διαφήμιση στην παραγωγή βιολογικών προϊόντων

Όπως αναφέρει, «το κυριότερο καλό που έχει το biobox ως δραστηριότητα είναι ότι οι παραγωγοί παίρνουν τα χρήματά τους, τα οποία έχουν συλλεχθεί από τους καταναλωτές, την ημέρα που παραδίδουν τα προϊόντα τους και η ρευστότητα αυτή είναι που επιτρέπει στους ανθρώπους να προκόβουν και να προχωρούν. Αυτό είναι το κύριο στοιχείο που δεν μας κάνει εμπόρους και πόσω μάλλον χονδρεμπόρους. Το συγκεκριμένο δίκτυο παραγωγών προσπαθεί να εξασφαλίσει τη διάθεση σε μικρούς παραγωγούς και τη ρευστότητα σε αυτούς, προκειμένου να μπορούν να συνεχίσουν να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους».

gaia-sense