ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού: Παράδειγμα προς μίμηση

ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού: Παράδειγμα προς μίμηση

Εκπαίδευση, καινοτομία, συμβουλευτική και εισαγωγή νέων τεχνολογιών στο χωράφι είναι μερικά από τα στοιχεία που χρειάζεται ο σύγχρονος αγρότης για να βελτιώσει την παραγωγικότητά του, αλλά και την ανταγωνιστικότητά του. Στοιχεία που ο μεμονωμένος παραγωγός πολλές φορές δεν μπορεί να επιτύχει μόνος του. Ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού, Νίκος Κουτλιάμπας, εξηγεί στην «ΥΧ» τους λόγους για τους οποίους οι δυνατές συνεταιριστικές οργανώσεις της χώρας, όπως ο ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού, μέσω της καινοτομίας μετατρέπουν τον παραγωγό σε έναν σύγχρονο Ευρωπαίο αγρότη με λιγότερα έξοδα και καλύτερη ποιότητα των προϊόντων του.

Κόστος παραγωγής

Η μέθοδος να παράγεις περισσότερα με όσο το δυνατόν λιγότερα εφόδια είναι ο κεντρικός άξονας στη μείωση του κόστους παραγωγής. Η ελλιπής ή η υπερβολική χρήση των εισροών αυξάνει το κόστος παραγωγής και υποβαθμίζει την ποιότητα των προϊόντων. Η ακριβής χρήση, όμως, των εφοδίων εκεί που χρειάζεται απαιτεί γνώση και εκπαίδευση. «Όλοι οι παραγωγοί στον ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού συμβουλεύονται το γεωτεχνικό τμήμα πριν από την εφαρμογή οποιασδήποτε καλλιεργητικής φροντίδας. Η φυτοϋγειονομική υπηρεσία του συνεταιρισμού ενημερώνει τον παραγωγό αν και πώς θα προχωρήσει στη φυτοπροστασία και στη λίπανση και πάντα με συνταγή από την ίδια», αναφέρει ο Ν. Κουτλιάμπας. Η λειτουργία αποθήκης γεωργικών εφοδίων παίζει τεράστιο ρόλο στο κόστος παραγωγής του αγρότη. Οι παραγωγοί-μέλη έχουν τη δυνατότητα να προμηθευτούν τα γεωργικά εφόδια σε χαμηλότερες τιμές και με δυνατότητα πίστωσης. Ο παραγωγός ενημερώνεται με μήνυμα στο κινητό του τηλέφωνο για τις ημερομηνίες κάθε αγροτικής δραστηριότητας, όπως η λίπανση. Επίσης, επισκέπτεται τον συνεταιρισμό στον οποίο εξειδικευμένος γεωπόνος του παρέχει τα κατάλληλα σκευάσματα για την καλλιέργειά του στην ποσότητα που απαιτείται.

Αναδιάρθρωση ποικιλιών

Ο συνεταιρισμός πρέπει να παρέχει στους παραγωγούς-μέλη πρακτικές εφαρμογές για το χωράφι, δοκιμασμένες και ελεγμένες για την αποτελεσματικότητά τους. Ο Ν. Κουτλιάμπας εξηγεί πως «ο συνεταιρισμός αξιοποιεί τα επιχειρησιακά προγράμματα, επενδύοντας κάθε χρόνο στην αναδιάρθρωση των καλλιεργειών, κατευθύνοντας την παραγωγή σε προϊόντα εμπορεύσιμα και ανταγωνιστικά στην αγορά». Με αυτήν τη διαδικασία, ο συνεταιρισμός είναι σε θέση να κατευθύνει αποτελεσματικά τον αγρότη για το τι θα καλλιεργήσει, ποια ποικιλία θα καλλιεργήσει, αλλά και τον τρόπο με τον οποίον θα την καλλιεργήσει. Στη συνέχεια, είναι σε θέση να αναλάβει τη διάθεση των προϊόντων στις αγορές.

Εκπαίδευση και συμβουλευτική

Η παροχή κατάρτισης και συμβουλών από εξειδικευμένο προσωπικό για τη σωστή χρήση των αγροτικών εφοδίων, αλλά και για τους τρόπους συγκομιδής, παραλαβής και ποιότητας, συμβάλλει ώστε οι παραγωγοί να είναι σε θέση να γνωρίζουν από μόνοι τους τι χρειάζεται η καλλιέργειά τους. Το έργο αυτό έχει ανατεθεί σε εξειδικευμένη ομάδα γεωτεχνικών. Να τονιστεί ότι η δράση αυτή αφορά όλους τους παραγωγούς κάθε περιοχής και εκτός Βελβεντού με τους οποίους συνεργάζεται ο ΑΣΕΠΟΠ. Για παράδειγμα, γεωπόνοι του συνεταιρισμού τη Δευτέρα και την Τρίτη της επόμενης εβδομάδας θα βρίσκονται στις καλλιέργειες παραγωγών στη Λαμία, που συνεργάζονται με τον συνεταιρισμό, ώστε να τους υποδείξουν τον τρόπο συγκομιδής των προϊόντων τους.

 

Διεύρυνση των συνεργασιών

Ο ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού αποτελείται από 400 μέλη, που παράγουν κυρίως ροδάκινα, νεκταρίνια και μήλα, με τη συνολική παραγωγή των παραπάνω για το 2017 να υπολογίζεται στους 14.000 τόνους, ενώ σε μικρότερες ποσότητες παράγονται ακτινίδια, δαμάσκηνα, αχλαδόμηλα Νάσι, κυδώνια, βερίκοκα, και κεράσια.

Ωστόσο, δεν σταματά εδώ, καθώς διευρύνει τη συνεργασία του με παραγωγούς άλλων περιοχών. Για παράδειγμα, τα τελευταία χρόνια, συνεργάζεται με παραγωγούς από τον Τύρναβο, οι οποίοι παράγουν κυρίως αχλάδια, με αγρότες από τη Σκάλα Λακωνίας, που καλλιεργούν υπερπρώιμα ροδάκινα, με μια ομάδα μηλοπαραγωγών από την Καστοριά με σύνολο παραγωγής 2.000 τόνους και από το 2017 με παραγωγούς από την περιοχή της Λαμίας, που καλλιεργούν κεράσια, υπερπρώιμα ροδάκινα, δαμάσκηνα και ακτινίδια. Με τον τρόπο αυτόν αφενός ενισχύει τη θέση του αγρότη ευρύτερα, αναδεικνύοντας τη σημασία της συνεργασίας, και αφετέρου διευρύνει τα προϊόντα που διαθέτει στις αγορές.

 

Εξωστρέφεια και ισχυροποίηση της θέσης των προϊόντων στις αγορές

«Κλειδί της διαχρονικής επιτυχίας του συνεταιρισμού αποτελεί η εξωστρέφεια, η συνεργασία και η συλλογικότητα», αναφέρει ο Ν. Κουτλιάμπας. Ένας συνεταιρισμός οφείλει να γνωρίζει τι ζητούν οι διεθνείς αγορές και πώς θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις τους.

«Αξιοποιούμε τις σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ. Μέσω διαφημιστικής εκστρατείας που πραγματοποιεί κάθε χρόνο, η οργάνωση εξασφαλίζει σημαντικό μερίδιο της αγοράς τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, διαθέτοντας τα προϊόντα της σε ικανοποιητικές τιμές. Επιπλέον, ο συνεταιρισμός τα τελευταία χρόνια συμμετέχει με δικό του εκθεσιακό χώρο στις μεγαλύτερες εκθέσεις εσωτερικού και εξωτερικού, όπως είναι η Fruit Logistica, η World Food, η Food Africa και η Frescon, για τη διατήρηση και την επέκταση του πελατολογίου, παράγοντας ιδιαίτερα σημαντικός για την όσο το δυνατόν καλύτερη τοποθέτηση των προϊόντων στις αγορές με το μεγαλύτερο δυνατό οικονομικό αποτέλεσμα», μας ενημερώνει ο Ν. Κουτλιάμπας.

Σημαντικό ρόλο για την επίτευξη αυτού του οικονομικού αποτελέσματος διαδραματίζει και η ποιότητα του προϊόντος. Ο ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού είναι πιστοποιημένος κατά ISO, HACCP, GLOBALGAP και εφαρμόζει από το 2002 το σύστημα ολοκληρωμένης διαχείρισης κατά AGRO.

Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα την απόδοση ταυτότητας στο προϊόν. Αυτό που ξεχωρίζει τα ροδάκινα του συνεταιρισμού, όπως μας εξηγεί ο Ν. Κουτλιάμπας, είναι το αυτοκόλλητο σήμα VELVITA με τον λογότυπο του συνεταιρισμού, που αποτελεί πρωτοπορία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Ο καταναλωτής μπορεί με αυτόν τον τρόπο να ξεχωρίζει τα γνήσια ροδάκινα του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού από άλλα ροδάκινα, τα οποία δεν έχουν τα ίδια ποιοτικά χαρακτηριστικά και έχουν να κάνουν με γεύση, άρωμα, χρώμα και αντοχή. Το αυτοκόλλητο σήμα, εκτός των άλλων, λειτουργεί ως μέσο ιχνηλασιμότητας, καθώς ο καταναλωτής γνωρίζει ακριβώς από πού προέρχεται το προϊόν.