Θέμα… τύχης η ένταξη των νεοεισερχόμενων στα Βιολογικά

Σωρεία λαθών στο Μέτρο 11, με κριτήρια που ευνοούν τους «παλιούς» της καλλιέργειας

provato-ktinotrofia
Oποιος βιάζεται, σκοντάφτει. Και, όταν αυτός ο κάποιος είναι το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, το οποίο την ώρα της πτώσης κρατάει στα χέρια του την ένταξη ή µη Νέων Αγροτών στη Βιολογική και στο Μέτρο 11, τότε είναι µάλλον ζήτηµα τύχης το µέλλον των ίδιων, αλλά και της καλλιέργειας. Πόσο άξιο εµπιστοσύνης είναι, λοιπόν, ένα υπουργείο το οποίο «σκοντάφτει» πάνω στα συµφέροντα των «παλιών» του συστήµατος (σ.σ. ποιότητας και ελέγχου), αφήνοντας στην τύχη τους τούς νέους; Και εξηγούµαστε, για να µην παρεξηγούµαστε.
 
Κριτήρια κοµµένα και ραµµένα στα µέτρα των «παλιών», οµιχλώδες τοπίο σχετικά µε τα µεγέθη και τον διαµοιρασµό των επιδοτήσεων είναι κάποια από όσα δηµοσίευσε στο επετειακό 100ό της φύλλο, η «Ύπαιθρος Χώρα» , τα οποία δηµιουργούν ένα πλαίσιο που αδικεί τους νεοεισερχόµενους.
 
Λίγες ώρες µετά την κυκλοφορία της εφηµερίδας, στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΑΤ αναρτήθηκε δηµοσίευση η οποία ανέφερε, αυτολεξεί, ότι «ο αναπληρωτής υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων, Ιωάννης Τσιρώνης, καλεί κάθε ενδιαφερόµενο να καταθέσει τα σχόλια και τις παρατηρήσεις του σχετικά µε τα κριτήρια ένταξης στο Μέτρο 11». Πιο κάτω, παρέθετε έναν πίνακα µε τη µοριοδότηση ανά κριτήριο και ένα e-mail, αποδέκτη σχολίων και παρατηρήσεων. 
 
Η ευκαιρία µάς δόθηκε, φτάσαµε στην πηγή, αλλά δεν ήπιαµε νερό. Και αυτό, διότι το δοθέν e-mail δεν λειτούργησε, όσες φορές και αν προσπαθήσαµε να στείλουµε τις προτάσεις µας.
 
Όπως θα έκανε κάθε εφηµερίδα που σέβεται τον εαυτό της, λοιπόν, σας παραθέτουµε τα λάθη του υπουργείου, περιµένοντας την ανάλογη απόκριση από τους αρµοδίους.
 
  • Πιάνοντας την άκρη του νήµατος, τα υποµέτρα 11.1.1 και 11.1.2 ορίζουν σε σηµεία τους το όριο γεωργών νεαρής ηλικίας στα 46 χρόνια, κάτι που έρχεται σε πλήρη αντίθεση µε το αντίστοιχο καθεστώς άµεσων ενισχύσεων και µε σωρεία µέτρων του ΠΑΑ, όπου το όριο είναι 41 χρόνια. Αν το υποµέτρο περάσει ως έχει, ένας αγρότης 43 ετών θα θεωρείται Νέος για τη Βιολογική, αλλά όχι, ας πούµε, για τα Σχέδια Βελτίωσης, µε όσα µπερδέµατα από πλευράς ενισχύσεων-επιδοτήσεων αυτό συνεπάγεται.
  • Το κριτήριο 2Α του Υποµέτρου 11.1.1 ευνοεί αναλογικά τις µικρές γεωργικές εκµεταλλεύσεις που έχουν µέγεθος έως 10 στρέµµατα. Με άλλα λόγια, µοριοδοτούνται περισσότερο οι εκµεταλλεύσεις που, σε επίπεδο αγοράς, χαρακτηρίζονται ως µη βιώσιµες. Η καλύτερη κατανοµή της µοριοδότησης στο κριτήριο 2Α θα ήταν µε τη µορφή της κανονικής κατανοµής, δηλαδή σταδιακά η µοριοδότηση να αυξάνει µέχρι τα 50 στρέµµατα και ύστερα να αποκλιµακώνεται µέχρι τη µηδενική µοριοδότηση στα 100 στρέµµατα.
  • Στο κριτήριο 2Β του ίδιου υποµέτρου, στον υπολογισµό της υπό ένταξης έκτασης, θα πρέπει να αφαιρούνται εκτός των βοσκότοπων και οι µη επιλέξιµες για το Μ11 καλλιέργειες. Ειδάλλως, παραγωγοί που έχουν στο ΟΣΔΕ τους π.χ. κηπευτικά και ελιές, µε το κριτήριο αυτό θα χάσουν µόρια µόνο και µόνο επειδή τυγχάνει να κατέχουν και µη επιλέξιµες καλλιέργειες. 
  • Αξίζει, εδώ, να αναφερθεί ότι στον πίνακα έχουν γραφτεί λάθος τα συνολικά µόρια που µπορεί κάποιος να έχει σε κάθε κριτήριο. Έτσι, ενώ το κριτήριο 2Α έχει 45 µόρια και το 2Β 55, σε σύνολο 100 µορίων, η επεξήγηση του κριτηρίου 2Β για τη µοριοδότηση (0,45 µόρια για κάθε 1% αιτούµενης προς ένταξη έκτασης, άρα µέγιστο 45 µόρια για το 100%) µας δείχνει ότι τα… µαθηµατικά είναι ανάποδα.
  • Από εκεί και πέρα, το Υποµέτρο 11.1.2 «ακυρώνει» το ίδιο το Μέτρο 11, καθώς στο κριτήριο 2, για την παραγωγή βιολογικών ζωοτροφών, θα πρέπει να ορίζεται ότι δεν περιλαµβάνει µόνο όσους είναι πιστοποιηµένοι παραγωγοί βιολογικών ζωοτροφών, αλλά και αυτούς που είναι ενταγµένοι σε σύστηµα ελέγχου, ώστε να περιλαµβάνει και όσους εντάχθηκαν στην πρόσφατη πρόσκληση του µέτρου, ή/και αυτούς, οι οποίοι προτίθενται να καλλιεργήσουν βιολογικές ζωοτροφές.
  • Στο Υποµέτρο 11.2.1, το κριτήριο 1 αποτελεί θετική εξέλιξη, καθώς ορίζεται ως µέγιστη διάρκεια µοριοδότησης τα πέντε έτη. Όµως, η αυξηµένη βαρύτητα (50%) θα έχει ως αποτέλεσµα να αποκτήσουν προβάδισµα όσοι έχουν επιδοτηθεί την προηγούµενη 5ετία (οι «παλιοί» που λέγαµε). Κατά τη γνώµη µας, η βαρύτητα πρέπει να µειωθεί στο 40%. Το ίδιο ισχύει και για το δεύτερο κριτήριο του υποµέτρου.
  • Όσον αφορά το κριτήριο 3, οι απαιτήσεις του επαγγελµατία αγρότη δεν βασίζονται µόνο στα αγροτικά εισοδήµατα, αλλά και σε µια σειρά προϋποθέσεων που ορίζονται στον ν. 3874/2010. Εποµένως, η τήρηση των απαιτήσεων αυτών βασίζεται στη διασταύρωση των στοιχείων µε το ΜΑΑΕ. Τέλος, ο… δαίµονας των µαθηµατικών χτύπησε και εδώ, καθώς στο σύνολό της η µοριοδότηση αθροίζει 80 µόρια, αντί για 100, όπως συµβαίνει σε όλα τα προηγούµενα υποµέτρα.
Εν κατακλείδι, και στηρίζοντας το προηγούµενο δηµοσίευµα, θα ήταν σηµαντικό το υπουργείο να ξεκαθαρίσει το οµιχλώδες τοπίο σχετικά µε το πόσα λεφτά θα πάνε σε ποιο υποµέτρο, καθώς, µέχρι στιγµής, δεν έχει γίνει γνωστό το ύψος του προϋπολογισµού για το µέτρο, ούτε πώς αυτός θα διαµοιραστεί. Οι προτάσεις που έχουν µέχρι σήµερα φαίνεται να ευνοούν τους παλαιότερους βιοκαλλιεργητές. Αν η νέα πρόσκληση δεν διαθέσει σηµαντικά κονδύλια για το Υποµέτρο 11.1, που αφορά τους νεοεισερχόµενους παραγωγούς και ειδικότερα τους κτηνοτρόφους, είναι βέβαιο ότι µεγάλος αριθµός νέων, δυναµικών και ενδιαφερόµενων παραγωγών θα µείνει «εκτός».
 
Δεν χρειάζεται να υπενθυµίσουµε ότι, στην προηγούµενη προκήρυξη του µέτρου, ο χειρισµός του από πλευράς πολιτικής ηγεσίας οδήγησε σε προβλήµατα εφαρµογής, ανακατανοµή των περιοχών που καλλιεργούνται µε βιολογικά και φυσικά άπειρο παρασκήνιο µε τους πιστοποιητικούς φορείς.  Ας µην επαναληφθούν τα λάθη του παρελθόντος, γιατί επηρεάζουν ανεπανόρθωτα το µέλλον.
gaia pedia - ηλεκτρονική αγροτική εγκυκλοπέδια