Διαύλους για τα ελληνικά κρασιά στην Κίνα ανοίγει η Greek Wine Academy

Διαύλους για τα ελληνικά κρασιά στην Κίνα ανοίγει η Greek Wine Academy

Ως ένα ισχυρό εργαλείο στα χέρια των Ελλήνων οινοπαραγωγών που επιθυμούν να αποκτήσουν πρόσβαση στην αγορά της Κίνας χαρακτηρίζεται από ανθρώπους του κλάδου η GreeK Wine Academy.

Για τη δημιουργία της ακαδημίας μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ιωάννης Βογιατζής, διευθύνων σύμβουλος και γενικός διευθυντής της οινοποιίας Μπουτάρη ο οποίος, μαζί με μια πλειάδα Ελλήνων επιχειρηματιών, συνόδευσε τον πρωθυπουργό στο πρόσφατο ταξίδι του στην Κίνα.

Ως πρόεδρος και της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αμπέλου και Οίνου αναφέρθηκε σε μια προσπάθεια που ξεκινά ο ΕΔΟΑΟ, προώθησης για το ελληνικό κρασί στην Κίνα, η οποία είναι η δημιουργία της Ελληνικής Ακαδημίας Οίνου, το Greek Academy. «Είναι ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα: στην πραγματικότητα προσαρμόζουμε εκπαιδευτικά προγράμματα στα κινέζικα για το ελληνικό κρασί, από τα οποία μπορεί να γίνεται εκπαίδευση εκπαιδευτών, και επομένως να δημιουργήσουμε εκπαιδευτές για το ελληνικό κρασί. Αυτό είναι ένα ισχυρό εργαλείο στα χέρια των εισαγωγέων και των Ελλήνων οινοπαραγωγών που έρχονται εδώ και θέλουνε να προωθήσουν τα κρασιά τους».

– Εκπροσωπείτε έναν από τους πιο δυναμικούς κλάδους για την ελληνική οικονομίας, τον κλάδο του κρασιού. Φεύγετε απ’ αυτό το φόρμουμ πιο αισιόδοξος σε ό,τι αφορά την κινεζική αγορά;

«Πάντα υπάρχει μια αισιοδοξία σε αυτές τις περιπτώσεις, αρκεί να μετατραπεί σε πωλήσεις, σε νούμερα, σε δουλειά. Υπήρχε στον δικό μου τον κλάδο, στο δικό μου τραπέζι, ενδιαφέρον από αρκετούς για να εισάγουν κρασιά στην Κίνα. Και έχουμε και άλλες επαφές, που θα βοηθήσουν σε αυτή την κατεύθυνση».

– Αυτή τη στιγμή το επίπεδο των εξαγωγών μας δεν είναι ικανοποιητικό για μια τέτοια αγορά όπως η Κίνα. Τι πρέπει να αλλάξει;

«Δεν ξέρω ποια πρέπει να είναι η σύγκριση. Γιατί αν το συγκρίνουμε με αυτό που είμαστε πριν μια πενταετία θα δούμε ότι έχουμε κοντά στα 600% αύξηση εξαγωγών στην Κίνα. Αλλά έτσι είναι όταν μια αγορά ξεκινάει: δηλαδή ξεκινήσαμε από 150.000 ευρώ και πήγαμε στο 1,2-1,5 εκατομμύριο. Άρα δεν είναι ένα μεγάλο νούμερο ακόμα.

Επίσης δεν πρέπει να το συγκρίνουμε με τον πληθυσμό, δεν σημαίνει ότι ο στόχος θα είναι όλοι οι Κινέζοι να πίνουν ελληνικό κρασί, αυτό δεν θα γίνει ποτέ. Άρα μια αύξηση η οποία να είναι λογική και σταθερή στη συνέχεια. Δηλαδή το ελληνικό κρασί να αποκτήσει μια οντότητα και ένα καταναλωτικό κοινό».

– Σε σχέση με τη δική σας εταιρεία;

«Η εταιρεία Μπουτάρη έχει μια στρατηγική συνεργασία με τον κεντρικό διανομέα, με την κεντρική εταιρεία, την αντίστοιχη της Cosco, την Cofco, η οποία βρίσκεται στο στάδιο της υλοποίησης. Ήδη φέτος, οι ρυθμοί ανάπτυξης είναι πολύ μεγάλοι. Και επομένως κι εγώ έχω τις επαφές αυτές εδώ, για να βοηθήσουμε και να πάμε πιο μπροστά αυτή τη συνεργασία».

Ν. Κουτσιανάς (πρόεδρος ΑPIVITA): Η ηγεσία των Κινέζων θέλει τη συνεργασία με την Ελλάδα

«Aυτές οι συναντήσεις είναι προς τη θετική κατεύθυνση. Είδα πράγματι και από την πλευρά των Κινέζων μια συνεισφορά στα τεκταινόμενα στην Ελλάδα, και κυρίως μετά την υπογραφή με την Cosco βλέπω πολύ μεγάλη αλλαγή στο να θέλουν πραγματικά να επενδύσουν», τονίζει στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο πρόεδρος του ομίλου APIVITA, Νίκος Κουτσιανάς.

«Στις επαφές που είχαμε στο Πεκίνο και τη Σαγκάη έβλεπε κανείς ότι έχει αλλάξει το κλίμα. Παράλληλα, βεβαίως, τα προβλήματα που υπάρχουν στην εταιρεία τη δική μας, αλλά και σε κάποιες άλλες εταιρείες, περίπου 40 έχουμε φθάσει τον αριθμό από 13 που είμαστε, παραμένουν.

Ναι μεν το γενικό πολιτικό κλίμα είναι πολύ θετικό, αλλά εδώ υπάρχουν θέματα, ας πούμε τα εμπορικά σήματα, το γνωστό που εφαρμόζουν οι Κινέζοι, να κλέβουν -στην ουσία περί κλοπής πρόκειται- το εμπορικό σήμα. Εμείς εδώ και μια δεκαετία έχουμε ξοδέψει πάρα πολλά χρήματα με τους δικηγόρους και ακόμα το εμπορικό σήμα δεν μπορούμε να το πάρουμε.

Εκείνο όμως που είναι σημαντικό είναι σ΄ αυτή τη συγκυρία που η ηγεσία των Κινέζων θέλει τη συνεργασία με την Ελλάδα, και το έχει δείξει και σε άλλα θέματα, δηλαδή το που σκέφτεται να επενδύσει. Χρειάζεται από την πλευρά μας να σταθούμε και εμείς στο ύψος των περιστάσεων, να απαιτήσουμε να απεμπλακούν τα 40 σήματα για να μπορέσουν οι ελληνικές επιχειρήσεις να αναπτύξουν δραστηριότητες εκεί, να μην είναι μονόδρομος από την πλευρά των Κινέζων».

– Σ΄ αυτή την αλλαγή του κλίματος τι πιστεύετε ότι συνέβαλε;

«Συνέβαλε σίγουρα η Cosco, γιατί το μεγάλο θέμα των Κινέζων είναι να βρούνε δίοδο προς την Ευρώπη, και βεβαίως παίρνουν ό,τι καλύτερο μπορεί να χρησιμοποιήσει κανείς για αυτή την εξέλιξη, και όλο αυτό άνοιξε πραγματικά τη διαδικασία επενδύσεων. Και βεβαίως, υπάρχουν κεφάλαια εκεί προς επένδυση, αλλά αυτό πρέπει να γίνει με πολύ προσοχή από την πλευρά μας. Και πρέπει το κράτος, η κυβέρνηση, επιτέλους να σκεφτούν μια στρατηγική: να έχουμε μια στρατηγική εθνική, η οποία να μην αλλάζει σε καθημερινό επίπεδο, αλλά να ξέρουμε όλοι, και ο επιχειρηματικός κόσμος, και η κοινωνία, και οι πολιτικοί, ότι έτσι θα πάμε. Και ξέρουμε όλοι ποια πρέπει να είναι η στρατηγική μας, και ο πρωθυπουργός το επεσήμανε και οι υπουργοί, ο κ. Σταθάκης, ότι αυτή τη στιγμή πέντε είναι βασικά οι στόχοι: ο αγροτουρισμός, κύρια ο τουρισμός, τα αγροτικά προϊόντα, η παιδεία και ο πολιτισμός, η ναυτιλία και βεβαίως ό,τι κατ΄ εμέ έχει να κάνει με την υγεία και την ομορφιά».

– Στην οποία συμμετέχετε και εσείς ως εταιρεία…

«Η υγεία και η ομορφιά είναι πολύ σημαντικό θέμα και πρέπει να το αναπτύξει η Ελλάδα. Και όταν λέμε ομορφιά δεν εννοούμε μόνο τα καλλυντικά, εννοούμε το κόσμημα και το ρούχο, που εκεί έχουμε καταπληκτικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα λόγω και των μεγάλων σχεδιαστών που έχουμε και του περιβάλλοντος το οποίο μας βοηθάει.

Εκείνο που χρειάζεται να πούμε αυτή τη στιγμή είναι και κάτι το οποίο είναι πολύ σημαντικό, είναι ότι χρειάζεται να αγαπήσουμε την Ελλάδα. Αν ξεκινήσουμε από το «αγαπάω την Ελλάδα», σημαίνει ασκώ τον εαυτό μου στα δύσκολα. Τι σημαίνει ασκώ τον εαυτό μου στα δύσκολα, σημαίνει αλλάζω νοοτροπία όσον αφορά την καταναλωτική μας συνήθεια, αγοράζοντας χρήσιμα και χρηστικά προϊόντα, καταρχήν. Και μετά βεβαίως, να αγοράσουμε τα ελληνικά προϊόντα, τα οποία αυτή τη στιγμή δεν υπολείπονται σε τίποτα, ειδικά στις κατηγορίες που αναπτύσσονται. Και η κυβέρνηση να σκεφτεί ότι αν κάνει τις επιλογές, εκεί πρέπει να εστιάσει τις αποφάσεις της και τη δυναμική της, διότι οι πόροι είναι πολύ λίγοι, και σε ανθρώπινο δυναμικό, αλλά κυρίως οικονομικά. Δεν μπορεί να είμαστε καλοί παγκόσμια σε όλα αυτά που συζητούσαμε, και που συζητάμε γενικότερα, και στο εσωτερικό να υστερούμε. Χρειάζεται, δηλαδή να κάνουμε focus, όπως λέμε, εστίαση σ΄ αυτά τα ανταγωνιστικά σημεία που έχουμε και σε όλα τα επίπεδα, στην έρευνα, στην τεχνολογία, στα πάντα».

Σαράντα πέντε Έλληνες επιχειρηματίες στην Κίνα

Στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης του Έλληνα Πρωθυπουργού στην Κίνα, το Enterprise Greece, διοργάνωσε την επιχειρηματική αποστολή στην οποία συμμετείχαν 45 Έλληνες επιχειρηματίες και εκπρόσωποι θεσμικών φορέων, προερχόμενοι κυρίως από τους τομείς της τεχνολογίας, της ναυτιλίας, της ενέργειας, του τουρισμού, της υγείας, των καλλυντικών, της αγροδιατροφής και του μηχανολογικού εξοπλισμού.

«Το Enterprise Greece διοργάνωσε στο Πεκίνο και τη Σαγκάη δύο μεγάλα επιχειρηματικά φόρουμ με τη συμμετοχή 500 Κνέζων και δεκάδων Ελλήνων επιχειρηματιών, στη διάρκεια των οποίων έγιναν και πάνω από 350 διμερείς επαφές» λέει στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο πρόεδρος του Enterprise Greece, Χρήστος Στάικος.

Ο πρόεδρος του Enterprise Greece στις παρεμβάσεις του στα φόρουμ αναφέρθηκε τους τομείς που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για επενδύσεις από την Κίνα στην Ελλάδα και για εξαγωγές από την Ελλάδα στην Κίνα. Ήδη 8 επιχειρηματικές συμφωνίες υπογράφηκαν μεταξύ ελληνικών και κινεζικών εταιρειών στους τομείς της τεχνολογίας (νανοτεχνολογία- «έξυπνα» υλικά από NanoPhos) και του μηχανολογικού εξοπλισμου (Doppler).

Το πρόγραμμα της αποστολής διαμορφώθηκε από ένα ιδιαίτερα ενδιαφέρον πρόγραμμα κλαδικών επισκέψεων, το οποίο περιλάμβανε επενδυτικά σεμινάρια και εταιρικές παρουσιάσεις στους τομείς του τουρισμού, της τεχνολογίας, των εξαγωγών, της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών, και τον χρηματοπιστωτικό τομέα. Η επιχειρηματική αποστολή ολοκληρώθηκε με σεμινάριο για τις επιχειρήσεις τουρισμού από την κινεζική εταιρεία CTRIP, η οποία διακινεί περισσότερους από 20 εκ Κινέζους ετησίως στον κόσμο.

«Σουσάμι» με την Alibaba

Δίαυλο επικοινωνίας με τη μεγαλύτερη εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου, την κινεζική Alibaba, έχει ανοίξει το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, διαπιστώνοντας την άμεση ανάγκη για στροφή των ελληνικών επιχειρήσεων στην εξωστρέφεια και στις εξαγωγές, σύμφωνα με τον πρόεδρό του Ιωάννη Χατζηθεοδοσίου.

Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών είχε την πρωτοβουλία να καλέσει τον προηγούμενο μήνα στην Ελλάδα εκπροσώπους της εταιρείας Alibaba με στόχο να ανοίξει έναν δρόμο στους Έλληνες επιχειρηματίες για περισσότερες εξαγωγές και να τους στρέψει προς την τεράστια κινέζικη αγορά, καθώς υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες και εξαιρετικές προοπτικές για κερδοφόρες συνέργειες. Επίσης στους στόχους του Επιμελητηρίου περιλαμβάνεται και η προσέλκυση τουριστών από την Κίνα.

Ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου της Αθήνας κ. Ιωάννης Χατζηθεοδοσίου συμμετείχε στην ελληνική πολιτική και επιχειρηματική αποστολή που επισκέφθηκε την προηγούμενη εβδομάδα την Κίνα.

Κατά τη διάρκεια της παραμονής της ελληνικής αποστολής στην Κίνα, πραγματοποιήθηκε συνάντηση του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τον πρόεδρο της Alibaba, παρουσία του προέδρου του ΕΕΑ, προκειμένου να μπουν οι βάσεις για συνεργασία των δύο πλευρών, με μοναδικό στόχο την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων.

Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Χατζηθεοδοσίου τόνισε: «το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών ως εκφραστής των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ελλάδα -έχουμε ως μέλη τυπικά 250.000, ουσιαστικά κάπου 150.000- θέλει να βρει τον τρόπο καταρχήν να υπάρχει συνεργασία αυτών των επιχειρήσεων με την μεγαλύτερη ηλεκτρονική πλατφόρμα που λειτουργεί μόνο στην Κίνα».

Η Alibaba, σύμφωνα με τον κ. Χατζηθεοδοσίου, είναι η μεγαλύτερη ηλεκτρονική πλατφόρμα του κόσμου με τζίρο 500 δισ. δολ. στην Κίνα και 430 εκατ. πελάτες. Η κύρια αναφορά της είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις.

 Όσον αφορά στη δραστηριοποίηση της Alibaba στην Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ. Χατζηθεοδοσίου, όταν ανοίξει η πλατφόρμα οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις θα μπορούν να πουλάνε προϊόντα στην Κίνα στους 430 εκατ. πελάτες που έχει ήδη η Alibaba.

«Το σχήμα λειτουργεί ως εξής: τα προϊόντα μπαίνουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα της Alibaba. Στη συνέχεια, εφόσον το προϊόν αρχίζει να έχει ενδιαφέρον πηγαίνει σε αποθήκες στη Σαγκάη και στο Πεκίνο και από εκεί αγοράζει ο τελικός καταναλωτής στην Κίνα. Τα προϊόντα μπορούν μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας να βρεθούν σε 430 εκατ. καταναλωτές ηλικίας από 15 έως 40 χρόνων οι οποίοι κατά 80% αγοράζουν μέσω κινητού τηλεφώνου», όπως αναφέρει ο κ. Χατζηθεοδοσίου.

Ο κ. Χατζηθεοδοσίου ανέφερε ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα της Alibaba προσφέρει πολύ μεγάλες δυνατότητες για την προώθηση των ελληνικών προϊόντων στην Κίνα και πρόσθεσε ότι τα κύρια προϊόντα που ενδιαφέρουνε τους καταναλωτές στην Κίνα είναι τα τρόφιμα. Επίσης ενδιαφέρον εκδηλώνεται για το θαλάσσιο αγγούρι, τα οπωροκηπευτικά, το κρασί και το λάδι. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηθεοδοσίου, οι ευκαιρίες είναι πολλές και μεγάλες για τις μικρομεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις που θέλουν να εξάγουν στην Κίνα και προς αυτή τη κατεύθυνση σημαντική θα είναι η βοήθεια της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της Alibaba.

Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΕΑ, άνοιξε το δρόμο για μια στενή συνεργασία των ελληνικών επιχειρήσεων με την Alibaba καθώς εκτιμά ότι η εξωστρέφεια που πρέπει να επιδείξουν αποτελεί μονόδρομο. Μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας πολλές ελληνικές επιχειρήσεις θα έχουν την ευκαιρία να εξάγουν τα προϊόντα τους στην Κίνα, γεγονός που θα τις βοηθήσει να αναπτυχθούν ακόμα περισσότερο.

Πάνος Παπαδόπουλος- διευθύνων σύμβουλος της Forthnet: Ένα δεύτερο δίκτυο πρόσβασης σε υψηλές ταχύτητες έχει τεράστια σημασία για όλη την εθνική οικονομία

Για το σύμφωνο συνεργασίας μεταξύ της Forthnet και της ΖΤΕ που υπεγράφη στο πλαίσιο της επίσημης επίσκεψης του πρωθυπουργού στην Κίνα, προκειμένου να καταρτιστεί επιχειρηματικό σχέδιο για την από κοινού χρηματοδότηση και ανάπτυξη δικτύων νέας γενιάς στη χώρα μας, μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διευθύνων σύμβουλος της Forthnet Πάνος Παπαδόπουλος.

«Πρόκειται για μια συμφωνία με την ZTE, που είναι ένας από τους παγκόσμιους κολοσσούς σε τεχνολογία δικτύων, όπου από κοινού θα φτιάξουμε ένα επιχειρησιακό πλάνο και θα χρηματοδοτήσουμε ουσιαστικά την ανάπτυξη ενός δικτύου υψηλών ταχυτήτων νέας γενιάς, τα λεγόμενα next generation networks (ngas). Από κοινού με την ZTE θα φτιάξουμε το επιχειρηματικό πλάνο για να ξεκινήσουμε την ανάπτυξή τους στην Ελλάδα. Η Ελλάδα, ως γνωστόν, έχει μόνο ένα δίκτυο πρόσβασης προς τους τελικούς καταναλωτές, προς τα νοικοκυριά, αυτό είναι το γνωστό χάλκινο δίκτυο. Η ελληνική τηλεπικοινωνιακή αγορά είναι από τις λίγες αγορές στις οποίες υπάρχει μόνο ένα δίκτυο πρόσβασης. Δηλαδή, τα νοικοκυριά για να συνδεθούν ουσιαστικά στο ίντερνετ και στις υπηρεσίες σταθερής τηλεφωνίας έχουν μία και μόνη επιλογή. Η φιλοδοξία της εταιρείας μας, λοιπόν, σε συνεργασία με τη ZTE, είναι να αναπτυχθεί ένα δεύτερο τεχνικό δίκτυο πρόσβασης που θα δώσει τη δυνατότητα στα νοικοκυριά να συνδέονται με το ίντερνετ σε πολύ μεγάλες ταχύτητες», τόνισε ο κ. Παπαδόπουλος.

Αναφερόμενος στον χρόνο που θα αρχίσουν να παρέχονται οι υπηρεσίες στους τελικούς καταναλωτές, επιχειρήσεις και νοικοκυριά, σημείωσε: «Νομίζω ότι θα χρειαστούμε 18 με 24 μήνες προετοιμασίας. Χρειάζεται ένα διάστημα ανάλυσης, ένα διάστημα συμφωνίας όλων των πλευρών, και χρηματοδότησης ώστε να ξεκινήσει μετά το κατασκευαστικό κομμάτι. Όμως μιλάμε για ένα πολύ μεγάλο πλάνο, ένα πλάνο το οποίο θα δώσει πνοή και ανάπτυξη σε πάρα πολλούς τομείς, γιατί τα δίκτυα νέας γενιάς είναι ένας βασικός πυλώνας, στον οποίο μπορεί να στηριχθεί η ανάπτυξη όλων των τομέων που ασχολούνται με την παροχή υπηρεσιών. Η Ελλάδα για να αναπτύξει περαιτέρω τον ρόλο της, και ειδικά στην παροχή υπηρεσιών, χρειάζεται ένα δεύτερο δίκτυο πρόσβασης προς επιχειρήσεις και προς νοικοκυριά, και ιδιαίτερα ένα δίκτυο υψηλών ταχυτήτων. Όταν μία χώρα έχει ένα πολύ υψηλό επίπεδο παροχής υπηρεσιών στις τηλεπικοινωνίες αυτό διευκολύνει κάθε βιομηχανία που παρέχει υπηρεσίες, να κάνει την Ελλάδα κέντρο της προσοχής της». Και προσέθεσε: «Δεν είναι σημαντικό μόνο για την εταιρεία μας, ένα δεύτερο δίκτυο πρόσβασης σε υψηλές ταχύτητες έχει τεράστια σημασία για όλη την εθνική οικονομία και την ανάπτυξη της οικονομίας μας».

Το σύμφωνο συνεργασίας υπεγράφη στο κέντρο Ερευνών και Ανάπτυξης της ΖΤΕ στη Σαγκάη, μεταξύ του διευθύνοντος συμβούλου της Forthnet Πάνου Παπαδόπουλου και του Deng Chao, διευθύνοντος συμβούλου της ΖΤΕ Ελλάδος.

Ευτύχης Βασιλάκης- αντιπρόεδρος Aegean Αirlines: Διαχρονική η προσπάθεια της Ελλάδας να ανοίξει μία στρατηγική συνεργασίας με τους Κινέζους

«Αυτό που έχει μεγάλη σημασία είναι ότι έχει συνέπεια διαχρονική η προσπάθεια της Ελλάδας να ανοίξει μία στρατηγική συνεργασίας με τους Κινέζους, έχει σημασία ότι ολοκληρώνεται η ιστορία της Cosco και φέρνει νοήματα θετικά, το πιο σημαντικό είναι ότι βλέπουμε μια διαχρονικότητα στην προσπάθεια και μια σχέση μαζί τους», τονίζει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Ευτύχης Βασιλάκης, αντιπρόεδρος της αεροπορικής εταιρείας Aegean Αirlines, που μετείχε στην επίσκεψη στο Πεκίνο.

«Εντάξει είμαστε μικρή χώρα, αλλά τουλάχιστον φαίνεται ότι έχουμε μία συνέπεια στην προσπάθεια, ανεξαρτήτως κυβερνήσεων και κατευθύνσεων, άρα αυτό ελπίζω ότι θα το εκτιμήσουν, και τη λογική ότι είμαστε μια πόρτα στην Ευρώπη. Το καταλαβαίνουμε, το πιστεύουμε, και πιστεύω ότι μετά την Cosco να μπορέσουν να το υποστηρίξουν και σε άλλα θέματα», επισημαίνει.

– Σε σχέση με τον τουρισμό ακούγεται ότι χρειάζεται προσπάθεια να υπάρξει αεροπορική σύνδεση Ελλάδας-Κίνας. Η Aegean τι μπορεί να κάνει σε αυτή την κατεύθυνση;

«Για την Aegean απαιτείται μια διαφοροποίηση του τρόπου λειτουργίας και μια συνεργασία με μια μεγάλη ξένη αεροπορική εταιρεία -μπορεί να είναι δυτική, ανατολική- για να μπορέσουμε να μπούμε σε τέτοια κατεύθυνση. Η δικιά μας προσπάθεια εστιάζει στο να φτιάξουμε ουσιαστικά το δίκτυο που θέλει 100 προορισμούς στην Αθήνα, με αποστάσεις έως 5 ώρες, προκειμένου να προετοιμαστούμε και σαν κόμβος να στηρίξουμε την Αθήνα και σαν κόμβος να στηρίξουμε όλη την Ελλάδα. Αυτό βοηθάει και την ανάπτυξη πτήσεων, είτε είναι δικές μας, είτε είναι άλλων εταιρειών».

– Φεύγετε από την Κίνα πιο αισιόδοξος απ΄ ότι ήρθατε;

 «Φεύγω από το φόρουμ αισιόδοξος, για τη διαχρονικότητα της ελληνικής προσπάθειας για σχέση με την Κίνα, αυτό είναι που περισσότερο από όλα με ικανοποίησε. Διότι βλέπω ότι υπάρχει μια αξιοποίηση των προσπαθειών που έχουν κάνει όλοι στην ίδια κατεύθυνση. Και πιστεύω οι Κινέζοι να το κλείσουν αυτό, γιατί κακά τα ψέματα δεν είμαστε και μια χώρα αντίστοιχου μεγέθους».

Ο Σπύρος Κοτρώτσιος της Euromedica στο ΑΠΕ ΜΠΕ: Ιατρικός τουρισμός από την Κίνα στην Ελλάδα

«Ήταν για μένα μια πρωτόγνωρη εμπειρία να παραβρεθώ σε ένα τέτοιο επίσημο ταξίδι», λέει στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Euromedica, Σπύρος Κοτρώτσιος.

«Είχα δύο στόχους και ευελπιστώ να εξάγω κάποια καλά αποτελέσματα: ένας ήταν λόγω της κρίσης αν μπορεί να βρεθεί δυνητικός επενδυτής σε κάποια project που έχει η Euromedica, και έτσι κάναμε σήμερα μία συνάντηση με την China Developement Bank, όπου παραδώσαμε ένα φάκελο με ένα project, και ένα δεύτερο ήταν οι «B-to-B» συναντήσεις που ουσιαστικά είχαν να κάνουν με τον ιατρικό τουρισμό.

Κάναμε κάποιες καλές επαφές για μια προσέλκυση Κινέζων που μπορεί να έχουν κάποια προβλήματα υγείας, ώστε να μπορούν να έρχονται στην Ελλάδα για επεμβάσεις, και το αποτέλεσμα να είναι πάρα πολύ καλό. Γιατί εμάς μας ενδιαφέρει πρώτα από όλα η υγεία των ανθρώπων και το αποτέλεσμα να είναι πάντοτε καλό.

– Δεν είναι παρά πολύ μακρινή η απόσταση ώστε να μπορέσει ένα τέτοιο project να προχωρήσει;

«Πράγματι η απόσταση είναι μακρινή, οι ίδιοι μου είπαν ότι πηγαίνουν ακόμη και στις Ηνωμένες Πολιτείες ή στη Γερμανία για συγκεκριμένες επεμβάσεις. Δεν μπορούμε να κάνουμε όλη την γκάμα των επεμβάσεων, δεν μπορούμε, δηλαδή, αν υπάρχει ένα έμφραγμα να κάνουμε μια καρδιοχειρουργική επέμβαση, αλλά υπάρχει μια σειρά από αισθητικές επεμβάσεις, όπως είναι η πλαστική, όπως ο καταρράκτης και μια σειρά από άλλες, οι οποίες μπορούν να προγραμματιστούν. Είναι επεμβάσεις τέτοιες που μετά το πέρας τους (οι ασθενείς) μπορούν να κάνουν και τις διακοπές τους σε κάποιο μέρος της Ελλάδας».

– Είναι ουσιαστικά και τουρισμός στον τομέα της υγείας…

«Για παράδειγμα μπορεί ένας να κάνει μια πλαστική ή να κάνει καταρράκτη στα μάτια. Αυτό κρατάει λιγότερο από μία μέρα και μετά μπορεί να κάνει τις διακοπές του».

– Λένε κάποιοι ότι αν δεν μπορεί να πάει ο Μωάμεθ στο βουνό πάει το βουνό στο Μωάμεθ. Υπάρχει σκέψη ή πρόταση για να έρθει η Euromedica στο Πεκίνο;

«Η τέταρτη συνάντηση που έγινε ήταν από μία επαρχία της Κίνας, όπου τους ενδιέφερε πάρα πολύ το operating και το management των νοσοκομείων, πράγμα που εμείς το ξέρουμε, το έχουμε κάνει πάρα πολλές φορές -από κτίσιμο νοσοκομειακών μονάδων μέχρι και το running των μονάδων αυτών. Είμαστε σε μία επαφή, ήδη στείλαμε ένα πρώτο e-mail και περιμένουμε ένα θετικό feed back».

– Είσαστε μια ιδιωτική εταιρεία. Το ερώτημα είναι, θα μπορούσε να υπάρχει μία σύμπραξη Δημοσίου και της εταιρείας για την προώθηση των στόχων σας;

«Σαφέστατα. Αυτό το πρεσβεύουμε πάρα πολλά χρόνια και ευελπιστούμε και ελπίζουμε να γίνει αυτό σε όλους τους τομείς και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό».

– Άρα έχετε κάποια πρόταση να υποβάλλεται στην κυβέρνηση ή στο υπουργείο Υγείας, για παράδειγμα;

«Στο υπουργείο Υγείας ή και στο υπουργείο Ανάπτυξης μπορούμε να δούμε πάρα πολλά πράγματα. Εφόσον υπάρχουν ευήκοα ώτα είμαστε ανοιχτοί, το ξαναλέω, δεν είμαστε ανταγωνιστικοί. Συμπληρωματικοί είμαστε στην υγεία, και αυτό είναι που όλοι πρέπει να το αντιληφθούν».

– Αν είχατε απέναντί σας τον πρωθυπουργό τι θα του λέγατε;

«Να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στη σύμπραξη του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα, δεν είμαστε αντίπαλοι είμαστε συνεργάτες».

Θανάσης Σαβάκης- πρόεδρος Βιομηχάνων Βόρειας Ελλάδας: Οι Κινέζοι μας θεωρούν αξιόπιστο εταίρο

 «Είδα ένα εξαιρετικό ενδιαφέρον για τις ελληνικές επιχειρήσεις από ένα πολύ μεγάλο αριθμό κινεζικών επιχειρήσεων. Αυτό που είδα είναι ότι αναγνωρίζουν την ποιότητα, την αξιοπιστία, και την τεχνογνωσία που έχουν οι ελληνικές επιχειρήσεις», λέει στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο Θανάσης Σαβάκης, πρόεδρος των Βιομηχάνων Βόρειας Ελλάδας».

 «Μας θεωρούν έναν αξιόπιστο εταίρο και αν θέλετε, το βήμα για να μπουν στην ευρωπαϊκή αγορά, πάντα με τα υψηλά στάνταρντ της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από την άλλη υπήρχε και ένα εξαιρετικό ενδιαφέρον για εισαγωγή ελληνικών προϊόντων στην κινεζική αγορά. Γεγονός είναι ότι έγινε ένα πολύ σοβαρό ξεκίνημα, σε ένα πολύ μεγάλο εύρος δραστηριοτήτων και πιστεύω ότι από εδώ και πέρα θα υπάρξει συνέχεια η οποία θα καταλήξει σε συμφωνία».

 – Σε ό,τι αφορά τη Βόρεια Ελλάδα;

 «Η Βόρεια Ελλάδα έτσι και αλλιώς έχει ένα πάρα πολύ δυναμικό κλάδο αγροδιατροφής. Και για τα διατροφικά προϊόντα της Βορείου Ελλάδας υπήρχε ένα εξαιρετικό ενδιαφέρον, άλλωστε. Και μία συμφωνία υπογράφηκε και αφορούσε το ελαιόλαδο».

 – Τι προβλέπει η συμφωνία αυτή;

 «Είναι η συμφωνία μεταξύ μιας επιχείρησης της Θεσσαλονίκης και αντίστοιχου διανομέα εδώ, για να εισάγουμε το ελαιόλαδο στην κινεζική αγορά. Συνεπώς έγινε ένα ξεκίνημα, η Βόρεια Ελλάδα έχει μία τεράστια γκάμα προϊόντων να προσφέρει, η οποία είναι όχι μόνο ποιοτικά προϊόντα, αλλά είναι και κοντά στις διατροφικές συνήθειες τις οποίες ξεκινούν να υιοθετούν οι Κινέζοι. Συνεπώς βλέπω τεράστια μέλλον και εκεί».

Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος- Costa Navarino: Κλίμα καλών σχέσεων, εμπιστοσύνης και θέλησης για επενδύσεις.

«Καταρχήν είναι σημαντικό που ανακοινώθηκε ότι θα γίνουν περαιτέρω επενδύσεις από την Cosco στο λιμάνι του Πειραιά», δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Costa Navarino. «Νομίζω ότι είναι πολύ καλό για την οικονομία της Ελλάδος γενικότερα, και ιδιαίτερα στο θέμα των κατασκευών, σε μια περίοδο που έχουμε θέμα με τις κατασκευές. Και επίσης νομίζω πως είναι πολύ σημαντικό το ότι γίνανε πολλές συζητήσεις για τα θέματα του τουρισμού, τα οποία είναι σημαντικά για τη χώρα μας».

– Σε ό,τι αφορά το Costa Navarino;

«Εγιναν κάποιες πολύ σημαντικές συναντήσεις με μια μεγάλη εταιρεία, αλλά επειδή ακόμα δεν υπάρχουν αποτελέσματα θα μου επιτρέψετε να μην αναφερθώ. Μάλιστα η μια συζήτηση ξεκίνησε από την Enterprise Greece και συνεχίζεται- δηλαδή ξεκίνησε πριν την επίσκεψη, έγιναν συναντήσεις κατά την επίσκεψη και έχουν σχεδιαστεί και συναντήσεις μετά την επίσκεψη».

– Ποιόν τίτλο θα βάζατε μετά το τέλος της επίσκεψης στην Κίνα; Το κλίμα έχει αλλάξει;

«Το κλίμα ήταν θετικό, ήταν καλό, ναι».

– Όλοι λένε ότι εναπόκειται και σε σας τους επιχειρηματίες να μην χαθεί το μομέντουμ…

«Πάντα αυτές οι επισκέψεις είναι σημαντικές γιατί δημιουργούν ένα κλίμα καλών σχέσεων, εμπιστοσύνης και θέλησης για επενδύσεις».

Φώτης Προβατάς- πρόεδρος Ελληνο-κινεζικού Συμβουλίου: Να μην χάσουμε το μομέντουμ στις ελληνοκινεζικές σχέσεις

«Νομίζω ότι για πρώτη φορά μπορεί να είναι κανείς αισιόδοξος ότι έχουμε μπει σε έναν σωστό δρόμο στις ελληνοκινεζικές σχέσεις, και αυτό είναι το πιο ουσιαστικό», σημειώνει στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο Φώτης Προβατάς, πρόεδρος του Ελληνο-κινεζικού Συμβουλίου και πρώην αντιδήμαρχος Αθηναίων.

«Όλα αυτά τα χρόνια, ιδιαίτερα τα 2,5 τελευταία με το πρόβλημα της Cosco, είχαμε πραγματικά βρεθεί σε ένα αδιέξοδο. Οι Κινέζοι θεωρούσαν ότι μέχρι τώρα έχουμε συμπεριφερθεί όχι σύμφωνα με τους διεθνείς κανόνες στις συνεργασίες, και είχανε ουσιαστικά κηρύξει ένα εμπάργκο για οποιαδήποτε επένδυση και για οποιαδήποτε οικονομική δραστηριότητα σημαντική ανάμεσα στην Κίνα και στην Ελλάδα. Νομίζω αυτό τελείωσε».

– Πού οφείλεται κατά τη γνώμη σας;

«Στο γεγονός ότι έστω και όπως τελείωσε, με λίγα σκαμπανεβάσματα, το θέμα της Cosco στη Βουλή, όμως τελικά η κυβέρνηση αποφάσισε να τιμήσει όλα αυτά τα οποία είχε συζητήσει και είχε υπογράψει, και καλώς έκανε και ψήφισε και κύρωσε τη συμφωνία στη Βουλή. Άνοιξε αμέσως τους δρόμους της συνεργασίας. Ήδη ο Κινέζος πρέσβης το είχε δηλώσει δημόσια τη βραδιά που υπογράφηκε η συμφωνία της Cosco, ότι από απόψε όλα τα εμπόδια αίρονται, είμαι σίγουρος για τις οποιεσδήποτε επενδύσεις και εμπορικές δραστηριότητες».

   – Με την τεράστια πείρα που έχετε, τι πρέπει να προσέξουμε για να μην -όπως λέει απλά ο λαός- την πατήσουμε ξανά;

   «Πρώτα απ΄όλα, ο πρωθυπουργός -και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό- έβαλε στις δύο βασικές ομιλίες του ένα πλαίσιο το οποίο είναι αυτή τη φορά απόλυτα καθαρό. Και επιτρέψτε μου να πω ότι δεν θεωρώ ότι το πλαίσιο είναι καθαρό μόνο σε μια στρατηγική συνεργασίας με την Κίνα, είναι και πολύ ευρύτερο. Αλλά για πρώτη φορά είχα εγώ την αίσθηση ότι ο πρωθυπουργός αυτά που λέει τα ξέρει πάρα πολύ καλά και τα εννοεί, και αυτό είναι το πιο σημαντικό απ΄ όλα. Γιατί εξαγγελίες μπορεί να κάνει κανείς και ασκήσεις επί χάρτου, σημασία έχει ότι ο πρωθυπουργός είναι σαφέστατο ότι αυτά που έλεγε, με τον τρόπο που τα έλεγε, τα πίστευε, και νομίζω κανείς δεν έχει να πει το αντίθετο. Αυτό είναι πάρα μα πάρα πολύ σημαντικό. Τι να προσέξουμε; Πρέπει να προσέξουμε αυτό το μομέντουμ. Αυτή τη στιγμή είμαστε «καβάλα στο κύμα» στις ελληνοκινεζικες σχέσεις. Και οι Κινέζοι, όμως, είναι ευχαριστημένοι από την πλευρά τους γιατί έχουνε επενδύσει σε αυτή την ιδέα, να μπούνε στην Ευρώπη μέσα από την Ελλάδα, δηλαδή ο Δρόμος του Μεταξιού. Και εκείνοι έχουν να κερδίσουν και εμείς έχουμε να κερδίσουμε, win- win τα λένε οι Κινέζοι. Αλλά είναι το μομέντουμ, αυτή τη στιγμή δεν πρέπει να χάσουμε λεπτό. Αύριο πρέπει οι επιχειρηματίες να στείλουνε απαντήσεις στις δεκάδες των επιχειρήσεων που συνάντησαν, να τους ευχαριστήσουνε, για αρκετούς από αυτούς από ό,τι ακούω έχουνε βρει κοινό έδαφος συνεργασίας, να τους πουν ότι θέλουν να συνεχίσουν. Και βεβαίως αντίστοιχα πρέπει να κάνει και η κυβέρνηση μας. Κατανοώ ότι δεν υπάρχει ένα συγκροτημένο σχέδιο ανάπτυξης σε βάθος των σχέσεων αυτή τη στιγμή και οι συζητήσεις τώρα που έγιναν στην Κίνα έδωσαν υλικό».

   – Αχαρτογράφητα νερά ίσως…

   «Ναι, είναι γεγονός, η κυβέρνηση μέχρι χτες έκανε αξιολογήσεις κ.λπ. Τα θέμα, όμως, είναι τώρα τι λες, σήμερα τι λες. Και σήμερα είναι μια μέρα που είναι πριν από το αύριο, και αύριο πρέπει να δώσουμε τις πρώτες απαντήσεις, να τους ευχαριστήσει και η κυβέρνηση, να τους κουβεντιάσει, να κρατήσει δηλαδή την επαφή ζεστή, μην τους αφήσει να κρυώσουν. Οι Κινέζοι έχουν και άλλους, υπάρχουν και αλλού… πορτοκαλιές που κάνουν πορτοκάλια… Εμείς πρέπει να δουλεύουμε μαζί τους σε μια ισότιμη βάση, αλλά και να ξέρουμε ότι εμείς δεν έχουμε και πάρα πολλά άλλα σημεία να στηριχτούμε αυτή τη στιγμή, στην υφήλιο γενικά, και προφανώς και στην Ευρώπη που είναι φίλοι μας, είναι οι δικοί μας άνθρωποι, αλλά δεν μας στηρίζουνε σ’ αυτό, περιμένουνε να γίνουνε οι επιχειρήσεις μας σαπάκια, μερικές φορές, για να τις αγοράσουνε για ένα κομμάτι ψωμί. Με τους Κινέζους μπορείς να το διαπραγματευτείς αν και είναι σκληροί διαπραγματευτές, αλλά είναι άλλη σχέση. Πρέπει εδώ και τώρα να την κρατήσουμε ζεστή αυτή τη σχέση και σε επίπεδο κυβερνητικό. Ελπίζω τις επόμενες, εννοώ τις επόμενες μέρες, να διαμορφωθεί μια συνεργασία, μια συμμαχία της κυβέρνησης μαζί με τους επιχειρηματικούς παράγοντες, που είναι -ειρήσθω εν παρόδω που έλεγαν οι παλιοί- πολύ ικανοποιημένοι εν γένει, πάρα πολύ ικανοποιημένοι από τα αποτελέσματα, μια τέτοια λοιπόν ιερή συμμαχία, ώστε να τα βάλουμε κάτω. Γιατί αυτό δεν είναι μόνο κυβερνητικό, η κυβέρνηση θα πάρει τις αποφάσεις, θα χαράξει τη στρατηγική, αλλά πρέπει πολύ- πολύ γρήγορα από κοινού να κάτσει στο τραπέζι και να συζητήσει με τους επιχειρηματίες για να διαμορφώσει άξονες. Όταν διαμορφωθούν αυτοί οι άξονες από εκεί και πέρα η κυβέρνηση θα αποφασίσει τι θα κάνει, αλλά πρέπει εδώ και τώρα να μην κρυώσει η υπόθεση, να μην χάσουμε το μομέντουμ…».