Ε. Κουντουρά: Mε τον τουρισμό δίνουμε έμφαση στην προώθηση τοπικών προϊόντων

Ε. Κουντουρά:Mε τον τουρισμό δίνουμε έμφαση στην προώθηση τοπικών προϊόντων

Αλλαγές και βελτιώσεις στο θεσμικό πλαίσιο για τον εναλλακτικό τουρισμό και τη λειτουργία των αγροτουριστικών επιχειρήσεων προαναγγέλλει, με συνέντευξή της στην «ΥΧ», η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, Έλενα Κουντουρά. Η ίδια θεωρεί την αγροδιατροφή βασικό πυλώνα για την τουριστική ανάπτυξη και χαρακτηρίζει προτεραιότητα της κυβέρνησης την ενίσχυση της σύνδεσης ξενοδοχείων – ελληνικής γαστρονομίας, με στόχο την εξωστρέφεια.

Ο τουρισμός, παρά τα προβλήματα με το προσφυγικό και την αύξηση του ΦΠΑ, αναδείχθηκε το βαρύ χαρτί μέσα στην κρίση. Με τον αγροτουρισμό τι γίνεται;

Ο ελληνικός τουρισμός σημείωσε ρεκόρ το 2015 και συνεχίζει με νέα αύξηση το 2016. Κάναμε πράξη την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, ανοίξαμε νέους ελληνικούς προορισμούς και νέες ξένες αγορές και ενισχύσαμε τις απευθείας πτήσεις. Είναι στο πλαίσιο της στρατηγικής μας και των νομοθετικών πρωτοβουλιών μας ο τουρισμός της υπαίθρου, για τη δημιουργία ξεκάθαρων κανόνων λειτουργίας. Ετοιμάζουμε ειδικό πλαίσιο για την αδειοδότηση και τη λειτουργία των αγροτουριστικών επιχειρήσεων, με παράλληλη ενθάρρυνση της επιχειρηματικότητας και της ποιότητας.

Έχετε μιλήσει επανειλημμένα για εναλλακτικό τουρισμό, αλλά υπό ποιες προϋποθέσεις και με ποιες προτεραιότητες;

Προωθούμε και προβάλλουμε την Ελλάδα στο εξωτερικό ως παγκόσμιο ελκυστικό προορισμό που προσφέρει αυθεντικές εμπειρίες 365 μέρες τον χρόνο. Η Ελλάδα έχει μία μοναδικότητα: διαθέτει τα πάντα και μπορεί να προσφέρει τα πάντα. Συνεργαζόμαστε με τις 13 περιφέρειες της χώρας και την τοπική αυτοδιοίκηση, τα επιμελητήρια, τους τουριστικούς φορείς και τον ιδιωτικό τομέα, για να προωθήσουμε νέα θεματικά τουριστικά προϊόντα και νέους προορισμούς. Ήδη, σχεδιάζουμε στο υπουργείο τη σύσταση Ειδικής Διεύθυνσης για τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού. Παράλληλα, έχουμε οργανώσει ομάδες εργασίας με τη συμμετοχή υπηρεσιακών παραγόντων, θεσμικών και κλαδικών εκπροσώπων, αλλά και εμπειρογνωμόνων του ιδιωτικού τομέα, ώστε να αναπτύξουμε τον πολιτιστικό τουρισμό, τον θρησκευτικο-προσκυνηματικό, τον αθλητικο-προπονητικό τουρισμό, τον τουρισμό υπαίθρου, τον τουρισμό πόλεως, τη γαστρονομία και τον οινικό τουρισμό, τον θαλάσσιο τουρισμό, ανάλογα με τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε προορισμού και με συγκεκριμένο σχέδιο στις αγορές-στόχους, που απευθυνόμαστε.

Ο ιατρικός τουρισμός φαίνεται ότι θα μπορούσε να συνδέσει το λειτουργικό τρόφιμο ή το φυτικό καλλυντικό με παραγωγή και εξαγωγές. Τι σχεδιάζετε για τη σύνδεση τουρισμού – υγιεινής διατροφής;

Mε πρωτοβουλία της συναδέλφου μου, Θεοδώρας Τζάκρη, το υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού μαζί μ’ εμάς και το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, προχωρήσαμε στη σύσταση του Φόρουμ Αγροδιατροφής – Βιομηχανίας – Τουρισμού, ένα καινοτόμο και βασικό υποστηρικτικό εργαλείο για την επεξεργασία, τη διαμόρφωση και την υποβολή προτάσεων και θέσεων προς την πολιτεία, που θα συνδέει τον τουρισμό με τον πρωτογενή τομέα και τη μεταποιητική βιομηχανία. Παράλληλα, προχωράμε με το υπουργείο Υγείας στην κατεύθυνση ανάπτυξης του πλαισίου για την προώθηση των ιατρικών τουριστικών προϊόντων. Στο πλαίσιο των παραπάνω συνεργασιών, ενθαρρύνουμε τη δημιουργία αλυσίδων αξίας, δικτυώσεων και συνεργατικών σχημάτων των τουριστικών και των παραγωγικών επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπονται δράσεις προώθησης και ενίσχυσης της εξωστρέφειας των μοναδικών προϊόντων, που διαθέτουμε».

Ο θρησκευτικός τουρισμός μπορεί να φέρει ανάπτυξη και στο πιο απομακρυσμένο χωριό. Υπάρχει κάποια μελέτη, ώστε να συνδεθεί και με το «ιερό» τρόφιμο;

Ενεργοποιήσαμε τα μνημόνια συνεργασίας του υπουργείου με την Εκκλησία της Ελλάδος και αντίστοιχα με την Εκκλησία της Κρήτης και των Ιερών Μητροπόλεων Δωδεκανήσου και, μέσω των Κοινών Επιτροπών, εστιάζουμε οργανωμένα πλέον στην ανάδειξη της Ελλάδας στο εξωτερικό ως σημαντικού κέντρου θρησκευτικού και προσκυνηματικού τουρισμού. Δίνουμε προτεραιότητα στην καταγραφή θρησκευτικών και προσκυνηματικών μνημείων και των εκκλησιαστικών θησαυρών και κειμηλίων, στην προώθηση προτεινόμενων διαδρομών, όπως τα «Βήματα του Αποστόλου Παύλου» και στην ανάδειξη των θρησκευτικών χώρων, των λειψάνων των αγίων και των θαυματουργών εικόνων, για κάθε ιστορική θρησκευτική περίοδο. Τα τοπικά παραγόμενα προϊόντα είναι αναπόσπαστο κομμάτι των θρησκευτικών περιηγήσεων και ήδη εντάσσονται στον αναπτυξιακό σχεδιασμό, γι’ αυτή την πολύ σημαντική μορφή τουρισμού.

Στόχος η σύνδεση με την αγροτική και πρωτογενή παραγωγή

Συχνά οι παραγωγοί παραπονιούνται ότι οι τουρίστες έρχονται αλλά, με εξαίρεση το πρωινό, δεν δοκιμάζουν ελληνικά τρόφιμα…

Ενθαρρύνουμε τη διάδοση του ελληνικού πρωινού μέσα από το εξαιρετικό πρόγραμμα του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, προκειμένου να ενταχθεί σε όσο το δυνατόν περισσότερα ξενοδοχεία και τουριστικά καταλύματα σε όλη την Ελλάδα, αλλά δεν είναι η μόνη πρωτοβουλία που στηρίζουμε. Έχουμε έναν ευρύτερο και ολοκληρωμένο σχεδιασμό για τη σύνδεση του τουρισμού με την αγροτική και πρωτογενή παραγωγή… Είναι στις προτεραιότητές μας, διότι αφορά όλους τους ελληνικούς προορισμούς μας και ειδικά τα μικρά νησιά της Ελλάδας, όπου η ανάπτυξη και η δημιουργία νέων πηγών εσόδων μπορεί να έρθει μέσα από τον τουρισμό και την πρωτογενή παραγωγή. Δίνουμε έμφαση στην προώθηση των τοπικών προϊόντων, όπως το υγιεινό ελαιόλαδό μας, τα εκπληκτικά τυριά και κρασιά μας, τα μοναδικά βότανα και στην ελληνική γαστρονομία, που ενισχύουν την ποιότητα των τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών και αναδεικνύουν την αυθεντικότητα και την ιδιαίτερη τουριστική ταυτότητα κάθε τόπου.