Εις βάρος παραγωγού και καταναλωτή η αγορά στο κεράσι

Φτάνουν τα 5,69 ευρώ στα σούπερ μάρκετ

Εις βάρος παραγωγού και καταναλωτή η αγορά στο κεράσι

Προς 3,68, μέχρι και 5,69 ευρώ το κιλό, δήλωναν οι ίδιες οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ ότι πωλούσαν τα κεράσια στις 21 Ιουνίου στο παρατηρητήριο τιμών, την ίδια στιγμή που οι τιμές παραγωγού δεν δικαιολογούσαν τέτοιες τιμές, όπως τονίζουν εκπρόσωποι των παραγωγών. Συγκεκριμένα, στις 13 Ιουνίου, οι παραγωγοί κερασιού στην Πέλλα πωλούσαν προς τους εμπόρους το προϊόν τους προς 1,8 – 2,1 ευρώ το κιλό και στις 21 Ιουνίου προς 1,2 ευρώ και σε ορισμένες περιπτώσεις μέχρι 2,3 ευρώ το κιλό.

Αξίζει να σημειωθεί ότι την προηγούμενη Δευτέρα, 27 του μήνα, η τιμή παραγωγού διαμορφωνόταν για την περιοχή, που προμηθεύει με σημαντικές ποσότητες την αγορά, στα 0,9 – 1,5 ευρώ το κιλό, οπότε μένει να δούμε πώς θα διαμορφωθεί τις επόμενες μέρες στα σούπερ μάρκετ. Στις λαϊκές αγορές, την προηγούμενη Δευτέρα, τα κεράσια πωλούνταν στα 1,5 – 3 ευρώ το  κιλό.

Μιλώντας στην «ΥΧ» ο παραγωγός και μέλος του Αγροτικού Συνεταιρισμού – Ομάδας Παραγωγών κερασιού στον Αρχάγγελο Πέλλας, Φ. Τσέμπης, σχολιάζοντας τις τιμές, έκανε λόγο για «καρτελοποίηση» των αγορών, με αποτέλεσμα αυτοί που έχουν «το μαχαίρι και το πεπόνι» να δρουν «ανεξέλεγκτα», όπως λέει, σε βάρος του πρώτου και του τελευταίου κρίκου της αγοράς.

Σε βάρος, δηλαδή, του παραγωγού και του τελικού καταναλωτή. Επισημαίνει, ακόμη, πως από την πλευρά των κυβερνώντων δεν υπάρχει η πολιτική βούληση να θεσμοθετηθούν ασφαλιστικές δικλείδες τέτοιες, ώστε να υπάρχει παρέμβαση όταν οι τιμές παίρνουν χαρακτηριστικά αισχροκέρδειας. «Το να πουλάει ο παραγωγός το προϊόν 1 – 2,2 ευρώ το κιλό είναι αναμενόμενο  να πουληθεί μέχρι 3,5 ευρώ στη λιανική. Από εκεί και πάνω, είναι αισχροκέρδεια», τονίζει.

Σύμφωνα με τον Φ. Τσέμπη, η οργάνωση των παραγωγών σε ομάδες παραγωγών είναι αυτή που μπορεί να αποτελέσει ισχυρό αντίβαρο απέναντι στα καρτέλ της αγοράς. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, αυτός είναι και ένας λόγος για τον οποίο δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε την Ισπανία, η οποία έχει κάτω από την ομπρέλα ενός μεγάλου συνεταιρισμού τους παραγωγούς. «Μια μεγάλη οργάνωση συνεταιρισμών και ομάδων παραγωγών, που είναι και η κατεύθυνση της ΕΕ, θα μπορούσε να δώσει στήριξη και ώθηση στο εισόδημά μας», σημειώνει.

Μελίνα Ζιάγκου