Τα ελληνικά αποξηραμένα φρούτα αναζητούν τη θέση τους

Με ισχυρό αντίπαλο τις μαζικές εισαγωγές φθηνότερου προϊόντος, η καινοτομία και η τόλμη επενδύουν στην ποιότητα

berikoka-apoxiramena-frouta
-Διαφήμιση-
vamvaki prasino skouliki

Παρόλο που η κατανάλωση αποξηραμένων φρούτων κερδίζει έδαφος, καθώς είναι συνυφασμένη με τον υγιεινό τρόπο ζωής, τα υγιεινά πρότυπα διατροφής και την εύκολη πρόσβαση σε τροφές που είναι όσο γίνεται πιο κοντά στο φυσικό, στην Ελλάδα ο μεταποιητικός κλάδος φαίνεται να είναι ακόμα στα σπάργανα. Με εξαίρεση τα σύκα, που εκπροσωπούν το αποξηραμένο φρούτο σχεδόν αποκλειστικά στις εξαγωγές, και δευτερευόντως το δαμάσκηνο, τα άλλα φρούτα έχουν πολύ μικρή παρουσία στα ράφια των καταστημάτων, ως ελληνικής προέλευσης και επεξεργασίας. Συνολικά, η κατανάλωση αποξηραμένων φρούτων στη χώρα βασίζεται σε εισαγωγές, ως επί το πλείστον από Αμερική, Τουρκία και Γαλλία.

Τιμή εναντίον ποιότητας

«Οι περισσότεροι επιλέγουν τον εύκολο δρόμο της εισαγωγής, που αφήνει και μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους», υποστηρίζει ο Θανάσης Γρυπιώτης, που διατηρεί καθετοποιημένη μονάδα αποξήρανσης βιολογικών δαμάσκηνων Σκοπέλου με δική του καλλιέργεια και παραγωγή 30 τόνους ετησίως. Όπως μας είπε χαρακτηριστικά, «έχω δώσει σε έμπορο στην Αθήνα 10 ευρώ το κιλό βιολογικό δαμάσκηνο και τα πουλούσε 28 ευρώ τελική τιμή. Ποιος θα το έπαιρνε μπροστά στο εισαγόμενο με τα 8-10 ευρώ το κιλό, που ο έμπορος το έχει αγοράσει 2 ευρώ;». Συμπλήρωσε, δε, ότι «εάν είχα αγορά να τα δώσω, θα έπαιρνα κι από άλλους παραγωγούς, ενώ έχω σκεφτεί να βάλω και δύο κτήματα που έχω βερίκοκα που δεν υπάρχουν ελληνικά και κυριαρχούν αποκλειστικά σχεδόν τα εισαγόμενα, αλλά δεν υπάρχει αγορά».

¡Με το δαμάσκηνο δηλώνει «παρών» στο αποξηραμένο φρούτο ο ΑΣΚΓΕ Τυχερού, ο οποίος το πρόσθεσε στα προϊόντα του με 100 στρέμματα την τελευταία διετία, με στόχο να αυξήσει τις εκτάσεις. Προς το παρόν, το προϊόν διατίθεται συσκευασμένο στην Αττική και, σύμφωνα με τον πρόεδρο του συνεταιρισμού, Θανάση Μαλτεπιώτη, η επεξεργασία ανατίθεται φασόν σε ιδιώτη, προχωρώντας με «αργά και σταθερά βήματα».
-Διαφήμιση-

Αντιστοίχως, ο Λάζαρος Γκούγιας, εκ των ιδρυτών της Thirsty Fruits, μια νέα μονάδα που μετράει τρία χρόνια ζωής και «τόλμησε» να μπει στην αποξήρανση ελληνικού μήλου, πορτοκαλιού, δαμάσκηνου, βερίκοκου και λωτού, με παραγωγή 10 τόνων/χρόνο και στόχο να διπλασιάσει μέσα στην επόμενη πενταετία, σημειώνει: «Το ελληνικό φρούτο είναι εν τη γενέσει του ανώτερο ποιοτικά. Με αυτήν τη λογική, και με δεδομένο ότι η ζήτηση για αποξηραμένα φρούτα αυξάνεται, αποφασίσαμε και εμείς να μπούμε στον χώρο. Όμως, το κόστος είναι “επικίνδυνο” και πρέπει να πείσεις τον καταναλωτή. Γι’ αυτό και απευθύνεσαι σε μια πολύ συγκεκριμένη κατηγορία ανθρώπων, που μπορούν να υποστηρίξουν κάτι τέτοιο. Η διακίνηση πραγματοποιείται κυρίως μέσα από καταστήματα εξειδικευμένα, ντελικατέσεν κ.λπ. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι το γαλλικό δαμάσκηνο πουλιέται χύμα στα 7-8 ευρώ το κιλό και το ελληνικό γύρω στα 12, και ανάλογη είναι η διαφορά και στα άλλα φρούτα», τονίζει.

Διαβάστε σχετικά: Ότι πρέπει να γνωρίζετε για την μεταποίηση και συσκευασία αποξηραμένων φρούτων

«Εννοείται ότι μιλάμε με διαφορετικούς όρους για το ελληνικό και το εισαγόμενο αποξηραμένο φρούτο, όταν αναφερόμαστε στο κόστος και στην τελική τιμή, από την απόκτηση της πρώτης ύλης μέχρι την επεξεργασία και την τελική τυποποίηση καθώς, μάλιστα, δεν είναι ένα πλήρως αυτοματοποιημένο προϊόν, έχει και εργατικά», υπογραμμίζει από την πλευρά της και η Φωτεινή Χατζή, ιδιοκτήτρια δεύτερης γενιάς της μονάδας «Ιδιότροπα», στη Δράμα, που αποξηραίνει και τυποποιεί μήλο, πορτοκάλι, λεμόνι, ροδάκινο, νεκταρίνι, δαμάσκηνο και αρώνια.

Τα ελληνικά αποξηραμένα φρούτα αναζητούν τη θέση τους
Τα ελληνικά αποξηραμένα φρούτα αναζητούν τη θέση τους

Η μονάδα προμηθεύεται, αποκλειστικά από Έλληνες παραγωγούς, πορτοκάλια από την Κρήτη και την Άρτα, δαμάσκηνα από Αλεξανδρούπολη, αρώνια από Σέρρες και Κατερίνη, ροδάκινα και νεκταρίνια από τη Νάουσα, μήλα από τη Δράμα, αλλά και από άλλες περιοχές. «Επιμένουμε στην ελληνική ποιότητα και στη δουλειά που κάνουμε καλά. Έχουμε καταφέρει να μας επιλέγουν οι καταναλωτές και να διακινούμαστε σε σούπερ μάρκετ και ντελικατέσεν σε όλη την Ελλάδα», καταλήγει.

Άμεση εξάρτηση από τις τάσεις στην καλλιέργεια

Εκτός από το κόστος, που υπονομεύει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τελικού προϊόντος στην κατανάλωση, το ρεπορτάζ της «ΥΧ» ανέδειξε μια εξόχως ενδιαφέρουσα πτυχή, τη σχέση της μεταποίησης φρούτων με την ίδια την παραγωγή και τις τάσεις που διαμορφώνονται. Με απλά λόγια, τη νοοτροπία, που, όπως λέει ο Λάζαρος Γκούγιας, «μας θέλει να ξεριζώνουμε και να βάζουμε αυτό που έχει στη συγκεκριμένη συγκυρία καλή τιμή, να στρεφόμαστε μαζικά σε ό,τι βλέπουμε πως παίρνει τιμή». «Εμείς προσπαθούμε να πείσουμε τους παραγωγούς –μην μπορώντας ακόμη να κάνουμε συμβολαιακή– να μας εμπιστευτούν και να ξεκινήσουν να βάζουν φρούτα που θα ανταποκρίνονται στις ποιοτικές προδιαγραφές της αποξήρανσης. Να προσανατολίσουν ένα μέρος της καλλιέργειας προς τα εκεί» μας είπε, συμπληρώνοντας ότι «κάτι τέτοιο απαιτεί αλλαγή νοοτροπίας». Έδωσε, μάλιστα, ως παράδειγμα τα βερίκοκα: «Πάνε μαζικά να τα δώσουν στην κονσερβοποιία, που δεν εξετάζει το μέγεθος ή την ποιότητα, όταν εμείς θα τα παίρναμε 5-10 λεπτά ακριβότερα, γιατί έχουμε πιο αυστηρά κριτήρια. Όμως, χρειάζεται να πειστεί ο παραγωγός ότι περιποιούμενος με συγκεκριμένους τρόπους ένα κτήμα, κάνοντας αναγκαστικά μια διαφορετική συγκομιδή –γιατί όλα αυτά είναι απαραίτητα για να πάει το προϊόν στην αποξήρανση– θα έχει καλύτερο τελικό αποτέλεσμα».

Κερδίζει έδαφος παγκοσμίως η κατανάλωση

Η δυναμική του κλάδου των αποξηραμένων φρούτων διαπιστώνεται συστηματικά σε παγκόσμιο επίπεδο. Όπως εκτιμάται σε μελέτη της Global Industry Analysts (GIA), μιας από τις πλέον αναγνωρισμένες εταιρείες έρευνας αγοράς στον κόσμο, τα αποξηραμένα φρούτα έχουν εξελιχθεί σε ένα νέο δυνητικό προϊόν εξαγωγής. Μεταξύ άλλων, σημειώνεται χαρακτηριστικά ότι μόνο στην Ισπανία, η κατανάλωση αποξηραμένων φρούτων αυξήθηκε 33% κατά τη διετία 2013-2014 και τώρα έχει φτάσει σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%. Οι πιο «φανατικοί» καταναλωτές φαίνονται να είναι οι Αμερικανοί, με μερίδιο στην παγκόσμια σχετική αγορά της τάξης του 12,9%. Ακολουθούν οι Γερμανοί με 8,8%, οι Γάλλοι με 8,1% και Βέλγοι με 5,5%. Σύμφωνα, μάλιστα, με τον Alfonso Velasquez Tuesta, από τον Αγροτικό Συνεταιρισμό του Περού Sierra y Selva Exportadora, μέχρι το 2020, η κατανάλωση αποξηραμένων φρούτων αναμένεται να φτάσει στους 4 εκατ. τόνους παγκοσμίως.

-Διαφήμιση-
Delegate