Επιχειρηματικό φόρουμ για αύξηση των εξαγωγών στις ΗΠΑ

Επιχειρηματικό φόρουμ για αύξηση των εξαγωγών στις ΗΠΑ

Το πρώτο Export USA Forum 2016 διοργάνωσε στις 6/12 στην Αθήνα το τμήμα Trade USA του ελληνο-αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, υπό την αιγίδα του υπουργείου Εξωτερικών και του Συνδέσμου Εισαγωγέων Βορείου Ελλάδος, για την ενημέρωση και οργάνωση των ελληνικών επιχειρήσεων με στόχο την επιτυχημένη διείσδυσή τους στην αμερικανική αγορά.

«Η Ελλάδα έχει καλό brand name στις ΗΠΑ και διαθέτει προϊόντα με τα οποία μπορεί να κατακτήσει ακόμα μεγαλύτερο κομμάτι στην απαιτητική αγορά των ΗΠΑ» τόνισε ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, Ηλίας Ξανθάκος, κατά την διάρκεια της εκδήλωσης. Και συμπλήρωσε: «Οι ελληνικές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ σήμερα κατέχουν ένα μικρό ποσοστό του συνόλου, άρα υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης».

Και σημείωσε: «Αναγνωρίζοντας τη σημασία των εξαγωγών, στο υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης έχουμε διαμορφώσει ένα σχέδιο δράσης για την ανάπτυξη των εξαγωγών, το οποίο ήδη υλοποιείται και περιλαμβάνει άμεσες παρεμβάσεις για την ενίσχυση της πληροφόρησης και της γνώσης μέσω της δημιουργίας πληροφοριακού συστήματος και διαδικτυακής πύλης εξωστρέφειας, την ενδυνάμωση των δομών και λειτουργιών της οικονομικής διπλωματίας και τη διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού συστήματος διοίκησης για την ανάπτυξη συνεργειών προώθησης της εξωστρέφειας».

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του ελληνο-αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, Σίμος Αναστασόπουλος δήλωσε: «Σήμερα μέσα από τις πολλαπλές συνεργασίες και τις οργανωμένες υπηρεσίες του, το επιμελητήριο αποτελεί την κύρια πύλη εισόδου των ελληνικών επιχειρήσεων στην αμερικανική αγορά». Για την υλοποίηση των στόχων αυτών, διαθέτει την επιτροπή εξαγωγικού εμπορίου και ένα εσωτερικό οργανισμό παροχής ενημέρωσης και διευκόλυνσης των επιχειρήσεων (Trade USA) που επιθυμούν να ενημερωθούν για την αγορά των ΗΠΑ.
 
Ελληνικά προϊόντα στις ΗΠΑ
 
Η πρακτική προσέγγιση του φόρουμ ξεκίνησε με τον Δημήτρη Καραβασίλη, της DK Consultants, ο οποίος επισήμανε ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις, με έμφαση από το 2011, έχουν αυξήσει την εξαγωγική τους δραστηριότητα προς τις ΗΠΑ. Τόνισε ιδιαίτερα ότι τα ελληνικά προϊόντα που εξάγονται προς τις ΗΠΑ είναι ο σίδηρος/ατσάλι, δομικά υλικά, κυρίως τσιμέντο, μεταλλικά εξαρτήματα, ηλεκτρικές συσκευές και εξαρτήματα, καθώς και λαχανικά και φρούτα. Ανέδειξε τους ανερχόμενους τομείς της αμερικανικής αγοράς, όπως τα δομικά υλικά, προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, φαρμακευτικά είδη, ηλεκτρονικό εμπόριο και την ποικιλία διατροφικών τάσεων, λόγω της πολύ-πολιτισμικότητας.

Ειδικότερα, κα όσον αφορά στη βιομηχανία τροφίμων – ποτών, παρόλο που το μεγαλύτερο μερίδιο καταλαμβάνει ο τομέας του γρήγορου φαγητού, υπάρχει μια έντονα διαφαινόμενη τάση για ανεύρεση πιο υγιεινών λύσεων.

Η αγορά των εστιατορίων fast casual κατά το διάστημα 1999-2014, επεκτάθηκε κατά 550%. Για το 2014, εκτιμάται ότι οι Αμερικανοί καταναλωτές ξόδεψαν περισσότερα από 21 δισ. δολάρια σε εστιατόρια fast casual. O μέσος Αμερικανός πολίτης δαπανά το 6,4% του εισοδήματός του, και δη 2.392 δολάρια για φαγητό εκτός σπιτιού.

Οι διατροφικές συνήθειες τείνουν στην κατανάλωση προϊόντων χωρίς γλουτένη, πλούσια σε ασβέστιο και άλλα παρόμοια προϊόντα.

Οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων, αφορούν κυρίως, ελιές, ροδάκινα, ελαιόλαδο, τυριά, λαβράκι, κρασιά, κατεψυγμένα φρούτα και πιπεριές συσκευασμένες/διατηρημένες.

Στο πάνελ «Διείσδυση στην Αμερικανική Αγορά Τροφίμων» αναλύθηκε ένα θεωρητικό case study μιας εταιρίας παραγωγής λουκάνικων σχετικά με ποια στρατηγική θα πρέπει να ακολουθήσει για να «ανοίξει» την αγορά.

Ανάγκη καλλιέργειας πνεύματος συνεργατισμού και συνεργειών μεταξύ των εταιρειών που θα θελήσουν να δραστηριοποιηθούν στην τεράστια αλλά και συνάμα πολύ ανταγωνιστική αγορά των ΗΠΑ, ήταν το κεντρικό στοιχείο της συζήτησης στο πλαίσιο της ενότητας «Greek Branding».

Ο διευθύνων σύμβουλος της Enterprise Greece, Βελισσάριος Δότσης, τόνισε ότι οι προσπάθειες επικεντρώνονται στο να υπερκεραστούν τα προβλήματα που δημιουργούνται χωρίς συνεκτική στρατηγική και από την έλλειψη ενός ισχυρού ελληνικού brand name, παρότι υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις.

Ο Απόστολος Ντιγκμπασσάνης από το υπουργείο Εξωτερικών, μετέφερε την εμπειρία του από την εξαετή υπηρεσία του ως εμπορικού εκπροσώπου στη Νέα Υόρκη και τόνισε ότι η κατανόηση ων αναγκών της αγοράς που θέλει μια επιχείρηση να δραστηριοποιηθεί, καθώς και η ανάπτυξη ενός προφίλ φερεγγυότητας, είναι βασικές παράμετροι που πρέπει να λαμβάνουμε πηγαίνοντας στις αγορές του εξωτερικού.

Τέλος, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος, Κυριάκος Λουφάκης, ανέδειξε τα πλεονεκτήματα της δημιουργίας clusters και σημείωσε ότι ο ρόλος των συνεργατικών σχημάτων ενισχύεται από την αύξηση της παγκοσμιοποίησης των αγορών και της τάσης της εισροής των πόρων σε πιο ελκυστικές περιοχές και ανέφερε ότι αυτά τα σχήματα έχουν ήδη αποτελέσει πετυχημένες λύσεις για τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και της εξωστρέφειας σε πολλές χώρες της ΕΕ.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ