Έξυπνες ετικέτες μεταφράζουν την αλλοίωση του τροφίμου

meatfresh

Παρασκευή έξυπνων ετικετών που μεταφράζουν την αλλοίωση του τροφίμου

Μικρές έξυπνες ετικέτες πάνω στο συσκευασμένο κρέας και τα επεξεργασμένα προϊόντα έχουν τη δυνατότητα να ενημερώνουν τη βιομηχανία, τους διανομείς, τους λιανοπωλητές και τελικά τους καταναλωτές, για την ποιότητα του προϊόντος και τις συνθήκες συντήρησης αυτού. «Ειδικότερα, κάθε φορά που το τρόφιμο εκτίθεται σε μια ακραία θερμοκρασία για μεγάλα χρονικά διαστήματα, το χρώμα της ετικέτας μεταβάλλεται από ανοιχτό ροζ σε πιο σκούρες αποχρώσεις, καταλήγοντας στο τελικό ιώδες – μαύρο χρώμα, το οποίο προειδοποιεί τον χρήστη ότι το προϊόν δεν είναι πλέον κατάλληλο προς κατανάλωση. Στην ουσία, “μεταφράζει” τη μικροβιακή αλλοίωση του τροφίμου, βοηθώντας τους καταναλωτές να αναγνωρίζουν τη φρεσκάδα του προϊόντος.

Ο μηχανισμός δράσης της είναι ο ίδιος με τον μηχανισμό αλλοίωσης του τροφίμου (μικροβιακός παράγοντας), γεγονός που συμβάλλει στην ακριβή περιγραφή της αλλοίωσης. Αυτό αποτελεί το συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με τις περισσότερες έξυπνες ετικέτες που εφαρμόζονται στο εξωτερικό», αναφέρει στην «ΥΧ» η Σταυρούλα Τσίγκου, μέλος της ομάδας «MEATFRESH», που ανέπτυξε τη συγκεκριμένη ετικέτα, στα πλαίσια του προγράμματος InnovinAgri του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η ομάδα συμπληρώνεται από τις Μαρία Κορρέ και Χαρά Αρκουμάνη.

Η ομάδα της MEATFRESH στοχεύει στο ψυχρό τρόφιμο, δηλαδή από 0 ως 4 βαθμούς. Η ετικέτα βρίσκει εφαρμογή σε προϊόντα νωπού κρέατος (βοδινό, χοίρειο, αιγοπρόβειο, πουλερικά) καθώς και σε αλλαντικά, ενώ έχει τη δυνατότητα μελλοντικής εφαρμογής και σε άλλα προϊόντα (γαλακτομικά, έτοιμες σαλάτες, ιχθυηρά).

Η κα Τσίγκου αναφέρει πως «η MEATFRESH παρέχει υπηρεσίες προσαρμογής της ετικέτας σε κάθε ξεχωριστό προϊόν της βιομηχανίας καθώς και συμβουλευτικής στις επιχειρήσεις, για την ορθή τοποθέτηση της ετικέτας στη συσκευασία. Σημαντικό είναι να επισημάνουμε ότι σύμφωνα με το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο, η έξυπνη ετικέτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει την ημερομηνία λήξης, αλλά δρα συνδυαστικά με αυτήν.

Η MEATFRESH επιθυμεί να παρέχει ένα εργαλείο ελέγχου της ψυκτικής αλυσίδας στις βιομηχανίες τροφίμων, μια “ζωντανή” ημερομηνία λήξης στους καταναλωτές, ενώ παράλληλα ευελπιστεί να συμβάλει ουσιαστικά στη μείωση της άσκοπης σπατάλης τροφίμων».