ntomata-epexergasia

Μόνο ανοδικά προβλέπεται ότι θα κινηθεί η αξία του κλάδου των επεξεργασµένων οπωροκηπευτικών, καθώς θα φτάσει σε αξία τα 319,9 δισ. δολάρια (περί τα 269,48 δισ. ευρώ) µέχρι το 2020, µε βάση την εταιρεία ερευνητών Zion Market Research.

Ο κλάδος αυτός ευνοείται από τον ισχυρό ετήσιο ρυθµό ανάπτυξης που θα έχει η ζήτηση γι’ αυτά τα προϊόντα µέσα στην επόµενη τετραετία. Ειδικότερα, η ζήτηση για επεξεργασµένα φρούτα και λαχανικά αυξάνεται πιο γρήγορα στις αναπτυσσόµενες χώρες, καθώς η βιοµηχανική ανάπτυξη µεταφράστηκε σε υψηλότερα κατά κεφαλήν εισοδήµατα, µεγαλύτερη αστικοποίηση και αυξανόµενο πληθυσµό που ανήκει στη µεσαία τάξη.

Την ίδια ώρα και η αγορά εξοπλισµού (µηχανήµατα επεξεργασίας, συσκευασίας κ.λπ.) για επεξεργασµένα φρούτα και λαχανικά θα φτάσει τα 3,320 δισ. δολάρια –περίπου 2,79 δισ. ευρώ– µέχρι και το 2021, σύµφωνα µε πρόσφατη µελέτη της κορυφαίας παγκόσµιας ερευνητικής και συµβουλευτικής εταιρείας τεχνολογίας Technavio (βλ. διπλανό χάρτη).

Σηµειώνεται ότι πολλαπλά µηχανήµατα εξοπλισµού αυτόµατα ή ηµιαυτόµατα, συµπεριλαµβανοµένων συσκευασίας, προεπεξεργασίας, πλύσης, αφυδάτωσης, ωρίµανσης κ.λπ., χρησιµοποιούνται κατά την επεξεργασία φρούτων και λαχανικών. Ένας κλάδος που αποτελεί τη ναυαρχίδα της ελληνικής εξαγωγικής προσπάθειας.

Ως τα πλέον ευπαθή, αλλά και ζωτικής σηµασίας προϊόντα για τη διατροφή των ανθρώπων χαρακτηρίζονται τα φρούτα και τα λαχανικά και, καθώς θεωρούνται πολύτιµη πηγή θρεπτικών συστατικών, συνεχώς διερευνώνται τρόποι για τη συντήρηση και τη διατηρησιµότητά τους στο ράφι των καταστηµάτων και στα νοικοκυριά.

infographic-agora-frouta-laxanikaΩς εκ τούτου, αναπτύχθηκε και γιγαντώθηκε σταδιακά η βιοµηχανία επεξεργασίας φρούτων και λαχανικών.

Πολλοί τύποι επεξεργασίας, όπως η αποξήρανση, η κονσερβοποίηση, η ψύξη, η χυµοποίηση κ.ά., έχουν στόχο να αυξήσουν τη διάρκεια ζωής των φρούτων και των λαχανικών. Από αυτά, τα κονσερβοποιηµένα εµφανίζουν ιδιαίτερη δυναµική λόγω της αυξανόµενης ζήτησης και κατανάλωσης παγκοσµίως και κατείχαν περίπου το 20% του συνολικού µεριδίου αγοράς το 2014. Σύµφωνα µε την έκθεση της Zion Market Research, υπό τον τίτλο «Η αγορά για τα επεξεργασµένα φρούτα και λαχανικά (φρέσκα, κονσερβοποιηµένα, κατεψυγµένα, νωπά, φρεσκοκοµµένα, αποξηραµένα, και προϊόντα ευκολίας): Συνολική προοπτική της βιοµηχανίας, ολοκληρωµένη ανάλυση και πρόβλεψη, 2014-2020», η διεθνής ζήτηση για αυτά τα προϊόντα, από τα 203,3 δισ. δολάρια (περίπου 171,25 δισ. ευρώ) το 2014 αναµένεται να φτάσει τα 319,9 δισ. δολάρια έως το 2020. Πρόκειται για αύξηση πάνω από 57% µέσα σε µια επταετία.

Μπαίνουν στην καθηµερινότητα τα κατεψυγµένα

Λίγα λαχανικά, όπως το σπανάκι, το µπρόκολο, ο αρακάς, το καλαµπόκι και η γλυκοπατάτα είναι συνήθως κατεψυγµένα. Η ζήτηση για κατεψυγµένα λαχανικά προερχόταν µέχρι πρότινος κυρίως από ξενοδοχεία, εστιατόρια, σούπερ µάρκετ και άλλα καταστήµατα τροφίµων. Όµως, λόγω των γρήγορων ρυθµών της καθηµερινής ζωής, των διατροφικών συνηθειών και της αύξησης της ζήτησης για τρόφιµα ευκολίας, υπάρχει πλέον ισχυρή ζήτηση για κατεψυγµένα λαχανικά σε όλο τον κόσµο.

katepsigmena-laxanika Σύµφωνα µε την έρευνα αγοράς της Technavio, αυτή η αυξανόµενη ζήτηση για κατεψυγµένα λαχανικά θα είναι ένας από τους πρωταρχικούς παράγοντες ανάπτυξης της αγοράς των βιοµηχανικών λαχανικών, που θα ευνοήσει αφενός τους παραγωγούς και αφετέρου την άνθηση της βιοµηχανίας επεξεργασίας τροφίµων. Μάλιστα, οι αναλυτές της Technavio προβλέπουν ότι η αγορά αυτή θα καταγράψει έσοδα κοντά στα 442 εκατ. δολάρια µέχρι το 2021.

Κινητήριος δύναµη ο ανταγωνισµός

Ο ανταγωνισµός στην αγορά αυτή είναι έντονος λόγω της παρουσίας πολλών παικτών. Επιπλέον, η επέκταση των εργοστασίων επεξεργασίας τροφίµων θα είναι µια από τις βασικές τάσεις που θα συµβάλουν στην ανάπτυξη της αγοράς βιοµηχανικών λαχανικών. Για να αυξηθούν οι πωλήσεις, αρκετοί παραγωγοί επικεντρώνονται στην επέκταση των παραγωγικών δυνατοτήτων τους για να εισέλθουν σε νέες αγορές. Ήδη, η εταιρεία McCain σχεδιάζει να αυξήσει τα εργοστάσια επεξεργασίας πατάτας και να κατασκευάσει επιπλέον κτήρια κοντά στην υπάρχουσα µονάδα για την παραγωγή προϊόντων πατάτας, συµπεριλαµβανοµένων των τηγανιτών πατατών (french fries) και των τσιπς. 

Διαβάστε ακόμη: Πως θα μειώσετε το κόστος σε μικρά συσκευαστήρια οπωροκηπευτικών

Η άνοδος της µεσαίας τάξης στις αναπτυσσόµενες χώρες

Η αύξηση των διαθέσιµων εισοδηµάτων, η ποιότητα και η ευκολία, τα αυξανόµενα επίπεδα εισαγωγών φρούτων και λαχανικών, η αύξηση της αστικοποίησης, η αναζήτηση των καταναλωτών για ασφάλεια, οι επιστηµονικές και τεχνολογικές εξελίξεις και η ανάπτυξη των αλυσίδων γρήγορου φαγητού και των σούπερ µάρκετ είναι µεταξύ των βασικών λόγων που καθοδηγούν την ανάπτυξη του κλάδου των µεταποιηµένων φρούτων και λαχανικών στις αναπτυσσόµενες χώρες.

Επί του παρόντος, τα µεταποιηµένα, έτοιµα για κατανάλωση και κατεψυγµένα τρόφιµα κερδίζουν πόντους δηµοτικότητας λόγω της διαφοροποίησης των προϊόντων, της αλλαγής των διατροφικών συνηθειών, των πρακτικών µαζικής παραγωγής και του πολυάσχολου τρόπου ζωής, ειδικά στα αστικά κέντρα. Ωστόσο, τα αυστηρά ρυθµιστικά πλαίσια για την ασφάλεια, όσον αφορά τα τρόφιµα και ειδικά τα επεξεργασµένα, επηρεάζει την περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς.

Σηµειώνεται ότι, µε βάση τη µελέτη της Zion Market Research, η ζήτηση για µεταποιηµένα προϊόντα αυξήθηκε ταχύτερα κυρίως στις αναπτυσσόµενες οικονοµίες, χάρη στη βιοµηχανική ανάπτυξη, την αύξηση των εισοδηµάτων και του πληθυσµού της µεσαίας τάξης.

Πρωταγωνιστούν Β. Αµερική, Ευρώπη και έπονται Αφρική, Μ. Ανατολή

Σε γεωγραφικούς όρους, στη διεθνή αγορά επεξεργασµένων φρούτων και λαχανικών κυριαρχεί η Βόρεια Αµερική, µε µερίδιο αγοράς πάνω από 31% το 2014. Αυτό οφείλεται κυρίως στην αύξηση της κατανάλωσης κατεψυγµένων τροφίµων στις ΗΠΑ.

Η Ευρώπη, επίσης, είναι ένας από τους σηµαντικότερους παράγοντες του παγκόσµιου εµπορίου µεταποιηµένων φρούτων και λαχανικών (PFV). Η Γερµανία, το Ηνωµένο Βασίλειο, η Γαλλία, το Βέλγιο και οι Κάτω Χώρες είναι µερικοί από τους µεγαλύτερους εισαγωγείς PFV στη γηραιά ήπειρο. Από την άλλη, η Αφρική και η Μέση Ανατολή αντιπροσωπεύουν µια περιοχή κρατών µε πολύ µεγάλη δυνητική βάση για τα µεταποιηµένα φρούτα και λαχανικά.

Οι µεγάλοι διεθνείς παίκτες που έχουν τη µερίδα του λέοντος

Οι εταιρείες του κλάδου προσπαθούν συνεχώς, µε ξεχωριστούς και καινοτόµους τρόπους, να βελτιώσουν τα µερίδια αγοράς και τις πωλήσεις τους. Μερικές από τις πλέον γνωστές και καλά θεµελιωµένες εταιρείες στον κλάδο αυτόν σε διεθνές επίπεδο είναι, σύµφωνα µε τη µελέτη της Zion Market Research, οι εξής: Nestle S.A., GEA Group AG, Del Monte Foods, Safeway, Krones AG, Conagra Foods, JBT Corporation, Dole Food Company, Maxwell Chase Technologies, The Kroger Company, Greencore Group PLC, Bosch Group, Buhler Group και H. J. Heinz Company.

Κορυφώνεται η κατανάλωση των αποξηραµένων φρούτων

Στους 4 εκατ. τόνους µέχρι το 2020 αναµένεται να φτάσει η διεθνής κατανάλωση αποξηραµένων φρούτων.

Αυτό προβλέπει ο Alfonso Velasquez Tuesta, από τον αγροτικό συνεταιρισµό του Περού, Sierra y Selva Exportadora. Την αύξηση της κατανάλωσης των αποξηραµένων φρούτων θα ευνοήσει η παγκόσµια τάση υπέρ της κατανάλωσης φυσικών και υγιεινών τροφίµων, µε στόχο την καταπολέµηση της παχυσαρκίας και την ανάπτυξη πιο υγιεινών διατροφικών συνηθειών.

Ως εκ τούτου, τα αποξηραµένα φρούτα έχουν γίνει ένα νέο δυνητικό προϊόν εξαγωγής, σύµφωνα µε µελέτη της Global Industry Analysts (GIA), µιας από τις πιο αναγνωρισµένες εταιρείες έρευνας αγοράς στον κόσµο. «Μόνο στην Ισπανία, η κατανάλωση αποξηραµένων φρούτων αυξήθηκε σε 33% την περίοδο 2013-2014 και τώρα έχει ανέλθει πάνω από 50%», αναφέρει ο Alfonso Velasquez Tuesta.

Σύµφωνα µε τη µελέτη της GIA, οι Αµερικανοί είναι οι µεγαλύτεροι στον κόσµο αγοραστές αποξηραµένων φρούτων µε µερίδιο 12,9%, ακολουθούν οι Γερµανοί µε 8,8%, οι Γάλλοι µε 8,1% και οι Βέλγοι µε 5,5%.