Φτερά επιτυχίας στην παραγωγή έβαλε ο ΑΣ Πήγασος

φτερά επιτυχίας στην παραγωγή

Η δύναμη του παραγωγού σήμερα είναι να καλλιεργεί τοπικά, αλλά να σκέφτεται παγκόσμια. Να βλέπει και να αντιλαμβάνεται τι γίνεται γύρω του. Να είναι ενημερωμένος και καινοτόμος, χρησιμοποιώντας νέες τεχνολογίες στο χωράφι που θα του επιτρέψουν τη μείωση του κόστους παραγωγής.

Ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Πήγασος, Μάρκος Λέγγας, εξηγεί στην «ΥΧ» πως, μέσω του συνεταιρισμού, οι παραγωγοί είναι σε θέση να επιτύχουν όλα τα παραπάνω.

«Η μείωση του κόστους παραγωγής σε μια καλλιέργεια ξεκινά από την εκπαίδευση του αγρότη», τονίζει ο Μ. Λέγγας. «Οι παραγωγοί στον συνεταιρισμό περνάνε από συνεχή εκπαίδευση για το ίδιο αντικείμενο. Στόχος είναι να μπορέσει ο παραγωγός να σε ακολουθήσει και να αντιλαμβάνεται τις βασικές αρχές και με την πάροδο του χρόνου να γίνεται πιο δεκτικός σε αυτό που θα του πεις». Ωστόσο, τονίζει πως οι αγρότες, όντας επηρεασμένοι από τις «καφενειακές» συζητήσεις και τις πρακτικές των παππούδων τους, είναι δύσπιστοι για την εφαρμογή νεών πρακτικών στο χωράφι. «Άρα, εμείς εφαρμόζουμε μια συγκεκριμένη πρακτική πιλοτικά και ερχόμαστε στη συνέχεια και του δείχνουμε το αποτέλεσμα ως επίδειξη, ώστε να πειστεί».

Κόστος παραγωγής

Ακόμα μία πρακτική που εφαρμόζει ο ΑΣ Πήγασος για τη μείωση του κόστους παραγωγής είναι το πλάνο κοστολόγησης. Ο Μ. Λέγγας επισημαίνει πως είναι πολλοί οι παραγωγοί που δεν κάνουν πλάνο κοστολόγησης πριν ξεκινήσουν την καλλιέργεια. «Έτσι, λοιπόν, το κάνουμε εμείς. Προτού ξεκινήσουμε την καλλιεργητική περίοδο, έχουμε κάνει έρευνα αγοράς, ξέρουμε τι θα εφαρμόσουμε στις εισροές μας, κάνουμε διάφορα σενάρια επί χάρτου, ανάλογα με τις συνθήκες που θα επικρατήσουν, ενημερώνουμε τον παραγωγό, τον εκπαιδεύουμε και του λέμε τι πρέπει να χρησιμοποιήσει. Από εκεί και πέρα, προχωρούμε με γνώμονα την αποτελεσματικότητα του σκευάσματος, την οποία όμως έχουμε δοκιμάσει και μετρήσει. Έχουμε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα λίπανσης που πρέπει να το ακολουθούμε με βάση τις συνθήκες, γιατί πριν βγει το πρόγραμμα έχουμε καθίσει και έχουμε δει ποιο είναι το πιο οικονομικό, ώστε να παραχθούν τα περισσότερα με τα λιγότερα εφόδια».

φτερά επιτυχίας στην παραγωγή«Δεν είναι, όμως, μόνο το κόστος παραγωγής που επηρεάζει τη βιωσιμότητα του αγρότη», τονίζει ο Μ. Λέγγας και προσθέτει: «Είναι και οι απώλειες που έχει ο κάθε παραγωγός. Δηλαδή, οι απώλειες που έχει στη συγκομιδή του, είτε είναι από λάθος χειρισμούς, είτε από ασθένειες, είτε επειδή η παραγωγή δεν συγκομίσθηκε στον σωστό χρόνο. Όσο ποιοτικό και εάν είναι το προϊόν και έχει παραχθεί με το λιγότερο κόστος, το θέμα είναι να φτάσει στον τελικό αποδέκτη χωρίς να έχει χαθεί ούτε ένα κιλό. Αυτός είναι ο στόχος του συνεταιρισμού».

Τεχνολογία

«Οι νέες τεχνολογίες έρχονται για να μας βοηθήσουν», επισημαίνει ο Μ. Λέγγας. Σε πρακτική εφαρμογή, ο συνεταιρισμός, μέσω της συνεργασίας του με την εταιρεία GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, διαθέτει μετεωρολογικούς σταθμούς, οι οποίοι μετράνε τις κλιματολογικές συνθήκες, τη θερμοκρασία, την υγρασία και την ηλιακή ακτινοβολία. Με τη βοήθεια της εξειδικευμένης ομάδας γεωπόνων συγκεντρώνονται οι πληροφορίες από τους σταθμούς, ώστε να δοθούν πρακτικές συμβουλές στους παραγωγούς για τη χρήση των εισροών ανάλογα με τις ανάγκες του εδάφους.

Νέα προϊόντα

Ο συνεταιρισμός, για να μπορέσει να εκπαιδεύσει και να δώσει πρακτικές συμβουλές, οφείλει να είναι εξειδικευμένος. Ο ΑΣ Πήγασος, για να μπορέσει να παρέχει συμβουλές στους παραγωγούς σχετικά με την καλλιέργεια νέων προϊόντων, ακολουθεί συγκεκριμένα πρακτικά βήματα. «Στις νέες ποικιλίες, παίρνουμε μεμονωμένα τον κάθε παραγωγό πάλι συμβουλευτικά, αναλύουμε ποια είναι η οικονομική του θέση αυτήν τη στιγμή, να δούμε μέχρι τι μπορεί να αντέξει και από πού μπορεί να χρηματοδοτηθεί για μια συγκεκριμένη καλλιέργεια. Μετά, ελέγχουμε το εδαφολογικό προφίλ, το μικροκλίμα της περιοχής. Αναλύουμε, επίσης, τις υποδομές που έχει για να του προτείνουμε κάτι. Πριν του προτείνουμε, εφαρμόζουμε την ίδια λογική, πρώτα εμείς αναπτύσσουμε και τεστάρουμε τις ποικιλίες και μετά τις προτείνουμε στον παραγωγό», αναφέρει ο Μ. Λέγγας.

Αγορές

Μόνο μέσα από τις συνέργειες σχημάτων, που πρεσβεύουν, όμως, τις ίδιες αρχές και λειτουργούν με τα ίδια επιχειρηματικά μοντέλα, μπορεί ένας συνεταιρισμός να έχει λόγο στις αγορές, τονίζει ο πρόεδρος του Αγροτικού Συνεταιρισμού Πήγασος. Ο αγρότης θα πρέπει να έχει τα αφτιά του ανοιχτά, ώστε να αντιλαμβάνεται τι συμβαίνει γύρω του. «Το 2020, θα πρέπει να είσαι αειφορικός για να μπορείς να είσαι προμηθευτής σε μια μεγάλη πολυεθνική εταιρεία, οτιδήποτε και αν παράγεις. Αειφορικός σημαίνει παράγω περισσότερο με λιγότερα, προστατεύω και διαχειρίζομαι σωστά τους φυσικούς πόρους. Αν ως παραγωγός όλα αυτά δεν τα εντάξω στο μοντέλο καλλιέργειάς μου, τότε ποιο είναι το μέλλον μου; Και, άρα, ποια είναι η δύναμή μου να διαπραγματευτώ, ακόμα και αν έχω το καλύτερο προϊόν;» καταλήγει ο Μ. Λέγγας.

Διαβάστε ακόμη: Σταφύλι από το Κιάτο, στην Αγγλία

gaia-sense