Γιαούρτι από τον τόπο σου…

Τη δική του θέση στην ντόπια, αλλά και σε κάποιες περιπτώσεις στη διεθνή αγορά ψάχνει τα τελευταία χρόνια το ελληνικό γιαούρτι, που παράγεται από μικρούς παραγωγούς.

Γιαούρτι από τον τόπο σου...
Διέξοδο στην αγορά αναζητούν οι μικροί παραγωγοί

Εκτός από τις μεγάλες γαλακτοκομικές εταιρείες που καρπώνονται το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς, μικροί παραδοσιακοί κτηνοτρόφοι, αλλά και ομάδες παραγωγών τόλμησαν να κάνουν το άλμα, να εκμεταλλευτούν την πρώτη ύλη τους, να μεταποιήσουν το προϊόν τους και να προχωρήσουν στην εμπορία και στην τοποθέτησή τους στις ράφια των σούπερ μάρκετ και τοπικών μικρών καταστημάτων.

Ο δρόμος βέβαια –όπως σε άλλες περιπτώσεις και κλάδους– δεν είναι στρωμένος με ροδοπέταλα. Οι δυσκολίες είναι αρκετές, όχι όμως αξεπέραστες. Τα κεφάλαια που απαιτούνται, παρότι τρέχουν προγράμματα ενίσχυσης, είναι ιδιαίτερα μεγάλα, ενώ απαιτείται και ιδιωτική συμμετοχή εκτός των επιδοτήσεων.

Με δεδομένο ότι ένας κτηνοτρόφος έχει δική του την πρώτη ύλη, διαθέτει το μεράκι και, ταυτόχρονα, έχει εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση μέσω των προγραμμάτων, αλλά και δανεισμού, μπορεί να μπει στον… χορό της μεταποίησης. Ο Χρήστος Νότας, κτηνοτρόφος και ιδιοκτήτης της Φάρμας Νότας στην Τερψιθέα Λάρισας, μας λέει ότι μια τέτοια επένδυση, ανάλογα με το τι είδους επιχείρηση θες να στήσεις, μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και τα 500.000 ευρώ, ενώ υψηλά είναι τα κεφάλαια που απαιτούνται για την αγορά των μηχανημάτων. Για παράδειγμα, «μία συσκευαστική μηχανή για τα κεσεδάκια στοιχίζει πάνω από 50.000 ευρώ», σημειώνει.

Ανταγωνισμός

Την ίδια στιγμή, ένα εξαιρετικά μεγάλο ποσό απαιτείται για την τοποθέτηση του προϊόντος στα ράφια των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Όπως μας λέει ο Χρήστος Νότας, ο ίδιος το 2009, που ξεκίνησε την παρασκευή γιαουρτιού και την προώθησή του, προκειμένου να πάρει θέση στα ράφια στα τοπικά καταστήματα της Θεσσαλίας των μεγάλων αλυσίδων διέθεσε το ποσό των 80.000 ευρώ.

Παράλληλα, ο ανταγωνισμός είναι μεγάλος και, όπως λέει, «το πρώτο διάστημα για να βάλεις το προϊόν στο ράφι, κάνεις υποχωρήσεις. Τώρα πια που έχουμε πάρει ένα κομμάτι της αγοράς, έχουμε να αντιμετωπίσουμε και τους ανταγωνιστές, οι οποίοι βγαίνουν κατά καιρούς με μεγάλες προσφορές. Την ίδια στιγμή, οι μεγάλες αλυσίδες πάντα ζητούν κάτι παραπάνω, που πολλές φορές δεν έχει όριο. Για παράδειγμα, όταν ξεκίνησα την προώθηση και την τοποθέτηση σε μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ με καταστήματα στη Θεσσαλία κατέβαλα το 25% με 27% από την τιμή του προϊόντος. Σήμερα μου ζητούν το 40%».

Ο παράγοντας άνθρωπος

Την άποψη ότι υπάρχει ζήτηση στην αγορά για το γιαούρτι εξέφρασε ο Χρήστος Νότας, θέτοντας ως μια σημαντική παράμετρο για την τελική επιτυχία και την επίτευξη του στόχου, όχι μόνο την ποιότητα και την ιδιαιτερότητα του προϊόντος, αλλά τον παράγοντα… άνθρωπο.

«Όπως σε όλες τις δουλειές, το βασικό και εδώ είναι ποιος κάνει αυτήν τη δουλειά. Εγώ έκανα μια τεράστια προσπάθεια και είχα και μια εμπειρία στο κομμάτι των πωλήσεων. Βέβαια, με βοηθάει το γεγονός ότι είναι μια οικογενειακή επιχείρηση και τα δύο παιδιά μου είναι στη δουλειά. Παράλληλα, εκείνο που φυλάω σαν κόρη οφθαλμού είναι η ποιότητά μας. Δεν έχω τη δυνατότητα να διαφημιστώ μέσα από τα ΜΜΕ και διαφημιστής μας είναι ο καταναλωτής», τονίζει ο Χρήστος Νότας.

gaia-sense