Γραμμή «ΧΑΛΑΛ» σχεδιάζεται στην Κομοτηνή για την τόνωση της κτηνοτροφίας

Γραμμή «ΧΑΛΑΛ» σχεδιάζεται στην Κομοτηνή

Η απαγόρευση κατανάλωσης χοιρινού κρέατος για τους µουσουλµάνους και οι προϋποθέσεις που τίθενται από την ισλαµική θρησκεία ως προς το αποδεκτό (χαλάλ) και το µη αποδεκτό (χαράαµ) στη διατροφή οδηγούν στη σφαγή µεγάλου αριθµού ζώων στη Θράκη, κατά πλειοψηφία εκτός σφαγείων, την περίοδο των θρησκευτικών γιορτών.

Διπλή γραµµή «χαλάλ», ανεξάρτητη των υπαρχουσών, σχεδιάζει η Ανώνυµη Εµπορική Εταιρεία Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων ΓΕΥΣΙΓΝΩΣΙΑ του Δήµου Κοµοτηνής, σύµφωνα µε τον πρόεδρο, Θέµη Τζενετίδη, στα δηµοτικά σφαγεία Κοµοτηνής. Οι νέες εγκαταστάσεις θα τηρούν τις προϋποθέσεις του θρησκευτικού τρόπου σφαγής, στοχεύοντας στην εξυπηρέτηση των µουσουλµάνων της Ροδόπης και, παράλληλα, στην «αύξηση του ζωικού κεφαλαίου των κτηνοτρόφων.

Πέρα από την τοπική κατανάλωση, µπορούν να γίνουν εξαγωγές σε όλα τα αραβικά κράτη, γιατί η γραµµή ‘‘χαλάλ’’ θα έχει πιστοποίηση από συγκεκριµένο οίκο». Επίσης, προσθέτει ότι η Ροδόπη διαθέτει εξαιρετικά βοοειδή και αµνοερίφια.

Η εταιρεία εκδήλωσε ενδιαφέρον ένταξης στο LEADER, υποβάλλοντας τη συγκεκριµένη πρόταση στην Αναπτυξιακή Ροδόπης, για επένδυση ύψους 600.000 ευρώ. Σε αυτή την κατεύθυνση, η ΓΕΥΣΙΓΝΩΣΙΑ είναι σε αναζήτηση της ίδιας συµµετοχής. Ο κ. Τζενετίδης τονίζει ότι µέσα από την επένδυση στοχεύουν στη στήριξη των κτηνοτρόφων της περιοχής για να απολαµβάνουν καλύτερες τιµές.

Σεβασµός στους νόµους

Οι περισσότερες σφαγές γίνονται εκτός σφαγείων σε χώρους που δεν µπορούν να ελέγξουν οι κτηνίατροι, καθότι δεν πρόκειται για εγκεκριµένες εγκαταστάσεις.

Ο διευθυντής Κτηνιατρικής της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, Αχιλλέας Σαχπατζίδης, επισηµαίνει ότι «οφείλουµε να σεβαστούµε δύο αρχές. Τα ζώα που σφάζονται µε θρησκευτική σφαγή πρέπει να σφάζονται σύµφωνα µε τον λατρευτικό τύπο της κάθε θρησκείας. Επίσης, οφείλουµε να σεβαστούµε την εθνική και κοινοτική νοµοθεσία, η οποία καθορίζει ότι µπορούν να σφάζονται ζώα, σύµφωνα µε τον λατρευτικό τύπο της κάθε θρησκείας, εν προκειµένω γίνεται σφαγή χωρίς αναισθητοποίηση υπό την προϋπόθεση ότι τα ζώα οδηγούνται στο σφαγείο». Στο ίδιο ακριβώς πνεύµα κινείται γνωµοδότηση του γενικού εισαγγελέα του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, Nils Wahl, επί µιας υπόθεσης που ξεκίνησε από τα βελγικά δικαστήρια και σχετίζεται µε σφαγές λατρευτικού τύπου, όταν µουσουλµανικές ενώσεις και συντονιστικές οργανώσεις τεµενών προσέφυγαν κατά της περιφέρειας της Φλάνδρας το 2016.

Ο εισαγγελέας Wahl προτάσσει το κανονιστικό πλαίσιο της Ένωσης, που «σταθµίζει, αφενός, το δικαίωµα στη θρησκευτική ελευθερία και, αφετέρου, τις απαιτήσεις που απορρέουν ιδίως από την προστασία της υγείας των ανθρώπων, της καλής διαβίωσης των ζώων και της ασφάλειας των τροφίµων». Κατά τον εισαγγελέα, δεν υπάρχει κανένα πειστικό επιχείρηµα, προκειµένου να θεωρηθεί ότι το κανονιστικό πλαίσιο της Ένωσης περιορίζει τη θρησκευτική ελευθερία. Οι προτάσεις του δεν είναι δεσµευτικές για το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και η υπόθεση τελεί υπό διάσκεψη.

O κ. Σαχπατζίδης προσθέτει ότι οι κτηνιατρικές υπηρεσίες καταβάλλουν επί χρόνια προσπάθειες να πείσουν τους πολίτες να σφάζουν τον µεγάλο όγκο των ζώων, που σφάζεται στο κουρµπάν, αποκλειστικά και µόνο σε σφαγεία, ώστε να γίνεται κρεοσκοπικός έλεγχος και να τηρούνται οι απαραίτητοι υγειονοµικοί κανόνες. «Η σφαγή κατά ‘‘χαλάλ’’ έχει µια σειρά από προϋποθέσεις. Η γραµµή που σχεδιάζει το δηµοτικό σφαγείο Κοµοτηνής θα προβλέπει αυτές τις ιδιαιτερότητες για τον τρόπο σφαγής των ζώων και χρειάζεται να κινείται στο νοµοθετικό πλαίσιο της εθνικής και κοινοτικής νοµοθεσίας», αναφέρει, υπεραµυνόµενος της δηµόσιας υγείας.

Επίσης, ο ίδιος ενηµερώνει ότι δεν υπάρχει κανένα πιστοποιηµένο κέντρο στην Ελλάδα που να σφάζει κατά «χαλάλ», εξηγώντας ότι «την πιστοποίηση σφαγής κατά ‘‘χαλάλ’’ τη δίνουν συγκεκριµένες οργανώσεις των µουσουλµάνων, που θέτουν µια σειρά προδιαγραφών στην εγκατάσταση και επιπλέον υπόκειται σε ελέγχους ανά τακτά χρονικά διαστήµατα. Έχουν γίνει σφαγές σε σφαγεία και ενδέχεται οι µουφτήδες να πραγµατοποίησαν έναν λατρευτικό τύπο εντός του σφαγείου και να πιστοποίησαν ότι το κρέας αυτό σφάχτηκε σύµφωνα µε τα θρησκευτικά πρότυπα».