H ελληνική αγροδιατροφική αλυσίδα στην εποχή του «Food for business»

Το οικοσύστημα των νεοφυών εταιρειών στην Ελλάδα μπαίνει και σε πιο παραγωγικά χωράφια

H ελληνική αγροδιατροφική αλυσίδα στην εποχή του «Food for business»

Για μεγάλο χρονικό διάστημα, η σκηνή των startups στην Ελλάδα συνδέθηκε στενά –αν όχι αποκλειστικά– με την τεχνολογία και τις καινοτομίες που αυτή γεννά. Σήμερα, στην αναζήτηση όλων των διαθέσιμων εναλλακτικών καναλιών ανάπτυξης, το οικοσύστημα των νεοφυών εταιρειών στην Ελλάδα μπαίνει και σε πιο παραγωγικά χωράφια, αυτά του πρωτογενούς τομέα.

Εγχώρια καινοτόμα αγροτικά και κτηνοτροφικά προϊόντα, πρωτοποριακές μέθοδοι μεταποίησης με έμφαση στη διατροφική αξία made in Greece, όπως και πλατφόρμες και applications πέριξ της αγροδιατροφικής αλυσίδας εξελίσσονται σε startups ικανές να κινητοποιήσουν ελληνικά και διεθνή επενδυτικά κεφάλαια.

Τη δυναμική αυτή επιβεβαίωσαν τα 16 σχήματα –είτε υφιστάμενες εταιρείες είτε ιδέες που βρίσκονται στο στάδιο της υλοποίησης– που προκρίθηκαν και κέρδισαν μια θέση στο τρίμηνο πρόγραμμα «επιχειρηματικής επιτάχυνσης» «Food for business», του κόμβου στήριξης της καινοτομίας και επιχειρηματικότητας Innovathens.

Όπως μετέφεραν στην «ΥΧ» στελέχη του, ο επιχειρηματικός επιταχυντής Innovathens Accelerator επέλεξε να εστιάσει για το 2016 στον τομέα της αγροδιατροφής για μια σειρά από παράγοντες. Μεταξύ άλλων, όπως σημειώνουν, έχει διαπιστωθεί ότι ενώ η αγροδιατροφή συνεχίζει σταθερά να προσελκύει το ενδιαφέρον δυνητικών επενδυτών, η επιχειρηματικότητα στον τομέα, παρά τη σχετική βελτίωση με την είσοδο νέων ανθρώπων, παραμένει σε χαμηλό επίπεδο. Παράλληλα, κρίνεται ότι η ελληνική τεχνογνωσία που έχει αναπτυχθεί κυρίως σε τρία προϊόντα (γάλα και γαλακτοκομικά, ελαιόλαδο/ελιές, κρασί) είναι εξαιρετικά σημαντική, μένοντας όμως ακόμα αρκετά ανεκμετάλλευτη.

Καινοτομία στο DNA

Από τα στοιχεία που διέθεσε στην «ΥΧ» το Innovathens, προκύπτει ότι και τα 16 σχήματα, που έκαναν επί τριμήνου ταχύρρυθμα επιχειρηματικά μαθήματα μέσω του «Food for business», έχουν την καινοτομία στο DNA τους.

Πρόκειται για startups με αντικείμενο την παραγωγή καινοτομικών προϊόντων ελιάς και σύκου, την παραγωγή ποιοτικού κατσικίσιου γιαουρτιού, τη δημιουργία νέων οινικών προϊόντων, την παραγωγή εναλλακτικών συσκευασιών ελαιολάδου και ελιάς κ.λπ. Επιπλέον, πρόκειται για νεοφυείς εταιρείες που σχεδίασαν και εξέλιξαν υπηρεσίες, πλατφόρμες και εφαρμογές για την ανάπτυξη του τουρισμού γεύσης, του οινοτουρισμού, αλλά και για το tailored food traveling.

Στην παραγωγή ελαιολάδου από θρυμματισμένους καρπούς, σε συνεργασία με εργαστήριο του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, στοχεύει η νεοφυής εταιρεία Olive Oil Powder. Από την πλευρά της, η Food Electroceuticals επιδιώκει την τυροποίηση του γάλακτος, αξιοποιώντας έρευνα του ΙΤΥ Πατρών για αύξηση της παραγωγικότητας στο γάλα κατά 10%, ενώ έτερο σχήμα προτείνει δημιουργία δικτύου κτηνοτρόφων για παραγωγή καινοτόμων γαλακτοκομικών από κατσικίσιο γάλα.

Στο μεταξύ, σε διαφοροποιημένα προϊόντα με βάση το σύκο στοχεύουν οι επιχειρηματικές δράσεις των εταιρειών Askada Farm και Συκοφάγος. Στον τομέα της τυποποίησης και εξαγωγής ελαιολάδου και ελιάς, καθώς και στην παραγωγή καινοτόμου φιάλης για τα δύο προϊόντα στοχεύουν οι εταιρείες Olea, Achilles Olive Farms, Olive Oil plus και LEA. Μία από τις καινοτόμες προτάσεις ήταν και το «Wine Puzzle Gastronomy» για την προώθηση του Οινικού Γαστρονομικού Τουρισμού μέσω web portal, διαδραστικού χάρτη και mobile εφαρμογών, ενώ η startup Blue for Thought λανσάρει μια υπηρεσία tailored food traveling για την ανάδειξη της ελληνικής κουζίνας στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Τέλος, η ομάδα Apokoronian Origins δραστηριοποιείται στην τυποποίηση και εξαγωγή παραδοσιακών προϊόντων από τις περιοχές Αποκορώνου και Σφακίων των Χανίων, παρέχοντας ταυτόχρονα υπηρεσίες γαστρονομικού και πολιτισμικού τουρισμού στις δύο περιοχές.

Τα κριτήρια 
επιλογής

Για την υλοποίηση του προγράμματος, το Innovathens συνεργάστηκε με τα τρία βασικά εργαστήρια του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών (γαλακτοκομίας, οινικών προϊόντων, λαδιού/ελιάς), με ειδικούς εμπειρογνώμονες της γαστρονομίας και του branding, καθώς και με έμπειρους συμβούλους επιχειρήσεων. Τα 16 σχήματα επελέγησαν με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, όπως ο βαθμός καινοτομικότητας της επιχειρηματικής ιδέας, η ανταγωνιστικότητα και ο βαθμός εξωστρέφειάς της. Οι ομάδες, αφού ολοκλήρωσαν ένα τρίμηνο workshops, συναντήσεων και εντατικού mentoring, παρουσίασαν πρόσφατα τις ιδέες που «μαγείρεψαν» σε επιχειρηματίες και επενδυτές, με τα business plans τους να μην περνούν απαρατήρητα, όπως μετέφεραν στην «YX» εταιρείες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα.

Επιχειρηματικές προτάσεις ανοίγουν hi-tech μονοπάτια

Σε μια εποχή που η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα δεν διάγει και τις πιο φωτεινές ημέρες της, μια ομάδα νεοφυών μεν, πολλά υποσχόμενων δε εταιρειών, που παντρεύουν την τεχνολογία με την αγροτική παραγωγή, προσελκύουν τα επενδυτικά βλέμματα. Από τις πέντε επιχειρήσεις, που παρουσιάστηκαν στο Δίκτυο Επιχειρηματικών Αγγέλων του ΕΒΕΑ, οι τρεις στοχεύουν στην ενεργοποίηση της τεχνολογίας για την εξυπηρέτηση αγροτικών αναγκών, την τόνωση της εξωστρέφειας των Ελλήνων παραγωγών και την προώθηση διατροφικών συνηθειών.

Οι πέντε νεοφυείς επιχειρήσεις της Θερμοκοιτίδας του ΕΒΕΑ «ΘΕΑ» είχαν την εβδομάδα που διανύσαμε επαφές με 13 «Επιχειρηματικούς Αγγέλους», που αναζητούν καινοτόμες ιδέες προς χρηματοδότηση. Το ύψος της χρηματοδότησης μπορεί να κινείται από λίγες δεκάδες χιλιάδες ευρώ έως τα 2 εκατ. ευρώ ανά επιχείρηση. Οι συγκεκριμένες «ζυμώσεις» των ελληνικών startups με την κοινότητα των επενδυτών θεωρούνται το πιο κομβικό βήμα για τη δημιουργία υγιών και βιώσιμων επιχειρήσεων.

Η ομάδα EasyExports των Αθηνά Στάντζου και Donato Tagliente έχει δημιουργήσει μια διαδικτυακή πλατφόρμα διασύνδεσης εξαγωγέων και εισαγωγέων με έμφαση στη διάδραση πραγματικού χρόνου (webapp, http://www.easyexports.eu). Η Mermix, από την πλευρά της, με επικεφαλής τον Χρήστο Σταμάτη, έχει δημιουργήσει μια διαδικτυακή πλατφόρμα διασύνδεσης των παραγωγών αγροτικών προϊόντων για την ενοικίαση αγροτικών μηχανημάτων και εργαλείων (webapp, http://www.mermix.gr).

Η ομάδα MyHabeats, με επικεφαλής την Καίτη Μηλιώνη, προτείνει στην αγορά μία εφαρμογή για αλλαγή των διατροφικών συνηθειών μέσω του κινητού τηλεφώνου (mobile app, myhabeats.co).