Η Θεσσαλία πρωταγωνιστεί στις εξαγωγές αγροδιατροφικών προϊόντων

Ο ΣΘΕΒ έχει υποβάλει στοχευμένες προτάσεις στην Πολιτεία και περιμένει λύσεις

Η πολιτεία αντιμετωπίζει τις εξαγωγές ως έναν από τους βασικούς μοχλούς, προκειμένου να ξεφύγει η χώρα από το τέλμα της ύφεσης, να μπει σε τροχιά ανάκαμψης και να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας. Οι εξαγωγές είναι σήμερα ένας από τους λίγους θετικούς δείκτες της ελληνικής οικονομίας.

Όπως αναφέρθηκε σε πρόσφατη εκδήλωση του Συνδέσμου Θεσσαλικών Βιομηχανιών Θεσσαλίας, με κεντρικό ομιλητή τον αναπληρωτή υπουργό Εξωτερικών, Γ. Κατρούγκαλο, «στη Θεσσαλία την περίοδο 2011-2015, οι εξαγωγές ήταν αυξημένες κατά 14%, χάρη στις υπεράνθρωπες προσπάθειες των Θεσσαλών εξαγωγέων. Και αυτό διότι στον κάμπο, παρά την αποβιομηχάνιση που παρατηρείται την τελευταία 20ετία, εξακολουθούν να δραστηριοποιούνται μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις, αρκετές από τις οποίες έχουν φύσει ή δυνάμει εξαγωγικό προσανατολισμό.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η Θεσσαλία –και ειδικότερα η Περιφερειακή Ενότητα Λάρισας– τροφοδοτεί με προϊόντα και υπηρεσίες σε όρους ποιότητας και ποσότητας την παραγωγική μηχανή της Ελλάδας, χωρίς όμως να καρπώνονται την υπεραξία των εξαγωγών τους. Τα τρόφιμα κυριαρχούν στις εξαγωγές της Θεσσαλίας, καθώς καλύπτουν το 50% των συνολικών εξαγωγών. Σύμφωνα με τα τελευταία επικαιροποιημένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2015, στον Νομό Λάρισας ο κλάδος των τροφίμων είναι στην πρώτη θέση (ύψος εξαγωγών 286.830.311 ευρώ) και ακολουθούν ο κλάδος κλωστοϋφαντουργίας και ένδυσης και ο κλάδος των μετάλλων. Η αξία των εξαγωγών των κυριότερων αγροδιατροφικών προϊόντων υπερβαίνει τα 4.715,9 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας ποσοστό άνω του 18,6% στο σύνολο της αξίας των ελληνικών εξαγωγών.

Γιατί, όμως, παρά την αυξημένη εξαγωγική δραστηριότητα, τα έσοδα των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον αγροδιατροφικό κλάδο δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των επιχειρηματιών; Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΘΕΒ, Αχιλλέα Νταβέλη, «τα εμπόδια στην ελληνική επιχειρηματικότητα είναι πολλά και γνωστά σε όλους. Πέρα από το αρνητικό κλίμα που υπάρχει στις διεθνείς αγορές γύρω από το brand «Ελλάδα», το κρισιμότερο θέμα είναι η έλλειψη ρευστότητας που εκφράζεται μέσω της στάσης πληρωμών του κράτους προς τις εξαγωγικές επιχειρήσεις, αλλά και των περιορισμένων κεφαλαίων. Η ανάκαμψη της Ελλάδας προϋποθέτει την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς χωρίς παρεμβατισμούς και γραφειοκρατία, την κατάργηση της κρατικοδίαιτης οικονομίας, το φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον και τη μείωση του διοικητικού κόστους για τις επιχειρήσεις».

Προς την κατεύθυνση αυτή, ο ΣΘΕΒ έχει προτείνει στοχευμένες προτάσεις, όπως η άμεση και ουσιαστική ενεργοποίηση όλων των εμπορικών ακολούθων των πρεσβειών μας σε όλες τις ευρωπαϊκές, αλλά και σε τρίτες χώρες, με σκοπό την εξυπηρέτηση όλων των επιχειρήσεων με εξωστρεφή κατεύθυνση, καθώς και τη διαχείριση των επενδυτικών σχεδίων ή των προτάσεων αυτών. Απομένει, πλέον, στην πολιτεία να περάσει από τις δεσμεύσεις στις πράξεις.