H ώρα για το 3.0: Το επόμενο στάδιο της βιολογικής παραγωγής

Εστιάζει περισσότερο στον καταναλωτή, αφού τοποθετεί την υγεία και τις ανάγκες του σε πρώτο πλάνο

Το επόμενο στάδιο της βιολογικής παραγωγής

Η ανάγκη βελτίωσης των κανονισμών, που απευθύνονται στον τομέα της βιολογικής γεωργίας, και η θέσπιση νέων, που θα προωθούν την καθολική αποδοχή των βιολογικών πρακτικών σε όλα τα στάδια της τροφικής αλυσίδας, οδηγούν τον τομέα σε ένα νέο στάδιο εξέλιξης, με όνομα «Βιολογικά 3.0».

Ο διεθνής οργανισμός για τη βιολογική γεωργία IFOAM εργάζεται χρόνια για την εξέλιξη της βιολογικής γεωργίας, ώστε ο τομέας να μετατραπεί σε ένα μοντέρνο, καινοτόμο σύστημα που θα χρησιμοποιεί με ακρίβεια τις αρχές της βιολογικής πρακτικής. Από την οραματική φάση μιας μεθόδου με βέλτιστες πρακτικές στις αρχές του 20ού αιώνα («Βιολογικά 1.0»), στη θέσπιση κανονισμών και πιστοποιήσεων των βιομηχανιών από το 1970 μέχρι σήμερα («Βιολογικά 2.0»), ο τομέας πρέπει πλέον να περάσει στην εγκαθίδρυση και την εξάπλωση των κανονισμών αυτών, σύμφωνα με τον Οργανισμό.

Αν και η βιολογική γεωργία έχει παρουσιάσει αύξηση τα τελευταία χρόνια, αντιπροσωπεύει γύρω στο 1% της παγκόσμιας παραγωγής τροφίμων. Για τον λόγο αυτόν, ο Οργανισμός υποστηρίζει πως ήρθε η ώρα να καταστεί δυνατή η υιοθέτηση των πραγματικά βιώσιμων γεωργικών συστημάτων και των αγορών, που βασίζονται στις αρχές της βιολογικής παραγωγής.

Χαρακτηριστικά

Το επόμενο στάδιο βιολογικής γεωργίας εστιάζει σε έξι βασικά χαρακτηριστικά, ώστε να ανταποκριθεί στις σύγχρονες ανάγκες και να λύσει προβλήματα του παρελθόντος. Αρχικά, η κουλτούρα της καινοτομίας που θα εστιάζει στη χρήση της τεχνολογίας είναι το βασικό χαρακτηριστικό, αφού οι πρακτικές της θα αναβαθμιστούν. Η συνεχής βελτίωση των πρακτικών σε όλα τα σημεία της τροφικής αλυσίδας θα βοηθήσει την οικονομία και την κοινωνία, καθώς θα αποφευχθούν πιθανά προβλήματα.

Επίσης, το στάδιο «Βιολογικά 3.0» θα παρέχει περισσότερες ευκαιρίες συμμετοχής για όλους τους παραγωγούς, καθώς θα προωθεί τη διαφάνεια και την ισότητα. Μέσω του τομέα προωθείται η συγκρότηση ενός «κινήματος» με κοινό όραμα χωρίς ανταγωνισμούς. Επιπλέον, το επόμενο αυτό στάδιο εστιάζει περισσότερο στον καταναλωτή, αφού τοποθετεί την υγεία και τις ανάγκες του σε πρώτο πλάνο, λαμβάνοντας υπόψη την εξέλιξη της τεχνολογίας και την αστικοποίηση. Τέλος, εστιάζει στην τιμή των προϊόντων με βάση την ποιότητά τους, με σκοπό την εγκατάσταση ενός βιώσιμου συστήματος.

Βικτωρία Αποστολοπούλου