Η συνταγή της επιτυχίας για τους νέους αγρότες

Τεχνολογία - Αποτελεσματικοί συνεταιρισμοί, Ομάδες παραγώγων – branding

Η συνταγή της επιτυχίας για ένα νέο αγρότη

Στο τρίπτυχο «τεχνολογία – αποτελεσματικοί συνεταιρισμοί, ομάδες παραγώγων – branding» κρύβεται το μυστικό της επιτυχίας για τους νέους αγρότες, οι οποίοι καλούνται να δραστηριοποιηθούν σε ένα ιδιαίτερα δυσμενές οικονομικό και άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον.

Σύμφωνα με μελέτες, που κατά καιρούς βλέπουν το φως της δημοσιότητας, με την αξιοποίηση της τεχνολογίας, με την ένταξη σε υγιείς συνεταιρισμούς και ομάδες παραγωγών που εξασφαλίζουν την πρόσβαση στις διεθνείς αγορές και το επιτυχημένο branding προϊόντων που αποφέρει υψηλή προστιθέμενη αξία, ο αγρότης έχει όλα τα εφόδια για να μπορέσει να επιβιώσει.

Η προσαρμογή στη χρήση της σύγχρονης τεχνολογίας και στις νέες τεχνολογικές μεθόδους παραγωγής δίνει τη δυνατότητα στον νέο αγρότη να ελαχιστοποιήσει το κόστος παραγωγής του και να αυξήσει την ποσότητα και την ποιότητα των παραγόμενων προϊόντων του. Για να μπορέσει να κάνει πλέον τη δουλειά του πιο έξυπνα και πιο αποτελεσματικά, ο σύγχρονος αγρότης έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει λογισμικά για τη διαχείριση της εκμετάλλευσής του, με τεχνικές ευφυούς γεωργίας ακριβείας και με τη βοήθεια της σύγχρονης τεχνολογίας των φορητών συσκευών αφής.

Συνεργασίες

Εγγύηση επιτυχίας για έναν νέο αγρότη αποτελεί η συμμετοχή του σε συνεταιρισμούς και ομάδες παραγωγών, προκειμένου από κοινού να προωθούν τα αγροτικά τους προϊόντα χωρίς την ύπαρξη μεσαζόντων. Τα παραδείγματα επιτυχημένων συνεταιρισμών στη χώρα μας είναι πολλά και, όπως καταμαρτυρούν οι ίδιοι οι αγρότες που συμμετέχουν σε αυτούς, κατάφεραν ενωμένοι και βοηθώντας ο ένας τον άλλον να διεκδικήσουν καλύτερη τύχη για τα προϊόντα τους.

Αποτελεί πλέον κοινή διαπίστωση ότι με τον συνεταιρισμό αυξάνεται η διαπραγματευτική δύναμη των παραγωγών για ένα προϊόν που έχει υψηλά ποιοτικά χαρακτηριστικά.
Σημαντικό όπλο για έναν νέο αγρότη αποτελεί η δημιουργία πιστοποιημένων προϊόντων με την προώθηση τοπικών brand name, με δράσεις εξωστρέφειας και προώθηση ποιοτικών αγροτικών προϊόντων. Δίνοντας brand name σε κάποιο αγροτικό προϊόν, επιτυγχάνεται η αύξηση της ελκυστικότητάς του προς τους καταναλωτές, ενώ προστίθεται αξία στο προϊόν, αφού αναφέρεται ο τόπος προέλευσής του.

Τα «μυστικά»

Ένας νέος αγρότης, για να έχει προοπτική στην επαγγελματική απασχόλησή του με την γεωργία, θα πρέπει πρώτα να έχει αποκτήσει πολύ καλή επαγγελματική εκπαίδευση και να εξασφαλίσει συνεχή επιμόρφωση και συμβουλευτική στήριξη. Στη συνέχεια, θα πρέπει να επιλέξει τα προϊόντα με εξασφαλισμένη τη ζήτηση, κατάλληλα για το έδαφος και το κλίμα της περιοχής και να επιδιώξει την άριστη οικονομική διαχείριση της εκμετάλλευσής του. Τέλος, θα πρέπει να φροντίσει, ώστε να μπορεί να διαθέτει την παραγωγή του σε ικανοποιητικές τιμές.
Η τελευταία μελέτη του ΟΟΣΑ για την ανταγωνιστικότητα του πρωτογενούς τομέα καταρρίπτει τον μύθο των μεγάλων εκτάσεων και των επιδοτήσεων ως παραγόντων επιτυχίας.

mistika-epitixias-neoi-agrotes

Διαπιστώθηκε ότι υπάρχουν πολλές περιπτώσεις επιτυχημένων αγροτικών μονάδων με μικρές εκτάσεις. Η επιτυχία τους βασίστηκε στο ότι αντιστάθμισαν το μειονέκτημα της έκτασης με σωστό μάνατζμεντ και μάρκετινγκ, αυξάνοντας έτσι τον λόγο εσόδων προς έξοδα. Επίσης, στην Ευρώπη οι μεγαλύτερες εκτάσεις εμφανίζουν μικρότερη αποδοτικότητα από τις μικρότερες, που λαμβάνουν λιγότερες επιδοτήσεις.

Στη μελέτη τονίζεται, ακόμη, πως οι πιο πετυχημένοι αγρότες είναι όσοι απασχολούνται και ζουν αποκλειστικά από την αγροτική παραγωγή. Χώρες με αγρότες που εμφανίζουν υψηλότερα εισοδήματα από άλλες πηγές –πλην της αγροτικής– έχουν και τη λιγότερο ανταγωνιστική αγροτική παραγωγή.

Την ίδια ώρα, οι επιχειρήσεις που εμφανίζουν τις υψηλότερες επενδύσεις σε πάγιο εξοπλισμό και στην καινοτομία είναι και οι πιο ανταγωνιστικές στον πρωτογενή τομέα. Παράλληλα, η υιοθέτηση πρακτικών οικολογικής γεωργίας – κτηνοτροφίας και η παραγωγή οργανικών προϊόντων συνδέεται με υψηλότερη ανταγωνιστικότητα.