Nέο χρηματοδοτικό εργαλείο για καινοτόμες ιδέες στον αγροδιατροφικό τομέα

Το «έξυπνο» χρηματοδοτικό εργαλείο «KATANA», φιλοδοξεί να αναδείξει, να εκπαιδεύσει, να χρηματοδοτήσει και να δικτυώσει μεταξύ τους τα success stories του αγροδιατροφικού κλάδου.

Μίχαλος: Η Ελλάδα αποτελεί μια χώρα με μεγάλες ευκαιρίες και στον τομέα των τροφίμων

Τα success stories νεοφυών εταιρειών των τελευταίων ετών, τόσο στην Ελλάδα όσο και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, ήταν γραμμένα με «κώδικα» και είχαν στο DNA τους την τεχνολογία. Αντιστοίχως, τα περισσότερα χρηματοδοτικά εργαλεία ήταν προσανατολισμένα στο πεδίο των νέων τεχνολογιών.

Σήμερα, που ο πλανήτης αναζητά εναγωνίως κάτι πιο ουσιαστικό ακόμη και από την ίδια την οικονομική του επιβίωση, ζητά να τραφεί, οι επιχειρηματικές ιστορίες γράφονται σε ένα «αφιλόξενο» -μέχρι πρότινος- για την επιχειρηματικότητα έδαφος, στο χωράφι. Σε αυτή τη λογική, η χρηματοδοτική «θρέψη» αρχίζει να κοιτά με μεγαλύτερο ενδιαφέρον τον αγρό, αναζητώντας καινοτόμες ιδέες που μπορούν να αναδείξουν ένα νέο οικονομικό μοντέλο, βασισμένο στην αγροδιατροφή του 21ου αιώνα.

Αυτό το στοίχημα θέλει να κερδίσει για λογαριασμό της Ευρώπης το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο «KATANA», το οποίο φιλοδοξεί να αναδείξει, να εκπαιδεύσει, να χρηματοδοτήσει και να δικτυώσει μεταξύ τους τα success stories του αγροδιατροφικού κλάδου, επενδύοντας πάνω τους κεφάλαια 1,2 εκατ.ευρώ. Λειτουργικά τρόφιμα, ικανά να κερδίσουν και τον πιο απαιτητικό καταναλωτή, startups που βάζουν την εμπορική προώθηση premium προϊόντων αγροδιατροφής σε online μονοπάτια, ιδέες που θέτουν την τεχνολογία στην υπηρεσία του αγρού παράγοντας «έξυπνα» προϊόντα, είναι μερικές από τις νησίδες ανάπτυξης που αναζητά και επί ελληνικού εδάφους το ΚΑΤΑΝΑ project από την 1η Δεκεμβρίου, που ενεργοποιήθηκε επίσημα. Έτσι, το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο, που βρίσκεται υπό την σκέπη του Κοινοτικού προγράμματος Horizon2020, οργώνει και την εγχώρια αγορά, ανιχνεύοντας εκείνες της ιδέες που μπορούν να καρπίσουν ένα πιο αισιόδοξο μέλλον για τη χώρα.

Ανοιχτή πρόσκληση

Στο πλαίσιο του προγράμματος, μικρομεσαίες επιχειρήσεις, startups ή φυσικά πρόσωπα, που έχουν μία ιδέα για την παραγωγή λειτουργικών τροφίμων, για τη δημιουργία εφαρμογών Γεωργίας Ακριβείας ή «έξυπνων» εργαλείων προώθησης, μπορούν να βρουν στο ΚΑΤΑΝΑ έναν χρηματοδοτικό σύμμαχο.

Στη διάρκεια του πρώτου κύκλου, οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να ανεβάσουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του project ένα βίντεο διάρκειας 2 λεπτών, περιγράφοντας την ιδέα τους, αποχαιρετώντας έτσι την πεπατημένη της υποβολής αιτήσεων και business plan. Μάλιστα, η αξιολόγηση των βίντεο θα γίνει από τους ίδιους τους συμμετέχοντες, μέσα από την ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΚΑΤΑΝΑ.

Στη διάρκεια του πρώτου γύρου, το ΚΑΤΑΝΑ εκτιμάται ότι θα κινητοποιήσει πανευρωπαϊκά 500 ενδιαφερόμενους. Οι 100 πρώτες ομάδες θα λάβουν 2.000 ευρώ προκειμένου να συμμετάσχουν σε δράσεις επιχειρηματικής κατάρτισης και δικτύωσης.

Εξ αυτών, και μέσα από μια μοντέρνα διαδικασία -ένα ειδικό bootcamp-, θα αναδειχθούν οι 40 ιδέες που θα περάσουν στην επόμενη φάση και θα αποτελούν «συμμαχίες» μεταξύ των επικρατέστερων προτάσεων. Τα προϊόντα και υπηρεσίες των 40 συμπράξεων θα παρουσιαστούν στην ειδικά σχεδιασμένη πλατφόρμα του ΚΑΤΑΝΑ, ώστε να ξεκινήσει διαδικασία αναζήτησης χρηματοδότησης από το ευρύ κοινό (crowdfunding), που θα αποτελέσει και τον δεύτερο κύκλο αξιολόγησης. Οι 10 συμπράξεις, οι οποίες θα συγκεντρώσουν τα περισσότερα χρήματα, θα λάβουν επιπλέον χρηματοδότηση από τον προϋπολογισμό του ΚΑΤΑΝΑ ύψους 100.000 ευρώ έκαστη, για την βγάλουν την ιδέα τους στην αγορά.

«KATANA»: Nέο χρηματοδοτικό εργαλείο για καινοτόμες ιδέες στον αγροδιατροφικό τομέα

Οι εταίροι και οι καινοτομίες

Στην κοινοπραξία, που «τρέχει» το ΚΑΤΑΝΑ πανευρωπαϊκά, συμμετέχουν 14 εταίροι, τέσσερις εκ των οποίων από ελληνικής πλευράς οι Parnasse-OpenCircleProject, AgroApps, Δίκτυο Βιολογικών Προϊόντων και Synelixis, με την Ελλάδα να έχει ιδιαίτερα φιλόδοξα σχέδια για την ικανότητα του εγχώριου δυναμικού να κινητοποιήσει τα διαθέσιμα κεφάλαια.

Όπως εξηγεί στην «ΥΧ» η υπεύθυνη του προγράμματος για λογαριασμό της Parnasse, Βιργινία Κουτρούμπα, το νέο χρηματοδοτικό εργαλείο εισάγει μια εντελώς διαφορετική αντίληψη στην υποστήριξη καινοτόμων ιδεών στον αγροτοδιατροφικό τομέα. Σε αυτή τη λογική, κάθε ένας από τους 14 εταίρους έχει τη δική του συνεισφορά στο έργο. Για παράδειγμα, η εταιρεία Parnasse διαθέτει την πλατφόρμα equity crowdfunding «OpenCircle», η οποία θα γίνει το όχημα για την πρόσβαση των τελικών ομάδων σε επιπλέον κεφάλαια και ενδιαφερόμενους επενδυτές. Άλλωστε, η δυνατότητα αξιοποίησης της OpenCircle είναι και μία από τις βασικές διαφορές του ΚΑΤΑΝΑ σε σχέση με άλλα προγράμματα ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας.

«Στα χρόνια της κρίσης, η Ελλάδα εξελίσσεται σε ένα “φυτώριο ιδεών” με επίκεντρο το χωράφι και τον πρωτογενή τομέα. Επιχειρήσεις, startups, Πανεπιστήμια σπέρνουν καινοτομία, δίνοντας στη χώρα την ευκαιρία να διορθώσει την παραγωγική παθογένεια, υιοθετώντας ένα νέο μοντέλο ανάπτυξης», υπογραμμίζει η κυρία Κουτρούμπα. Σύμφωνα με την ίδια, οι πρώτες ενδείξεις από τη στροφή της ελληνικής παραγωγής προς ένα νέο μοντέλο παραγωγής με την αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων, καινοτόμων μεθόδων παραγωγής και μοντέρνων εργαλείων προώθησης είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικές.

Το χρονοδιάγραμμα

Η υποβολή των βίντεο-υποψηφιοτήτων για το ΚΑΤΑΝΑ θα διαρκέσει έως τις 28 Φεβρουαρίου 2017, ενώ την 1η Απριλίου θα ξεκινήσει η αξιολόγηση από τους ίδιους τους συμμετέχοντες. Από τα τέλη Αυγούστου θα αρχίσουν οι συναντήσεις των ενδιαφερόμενων ομάδων και η παρουσίαση των ιδεών, ενώ στις αρχές Δεκεμβρίου 2017 θα εκκινήσουν οι καμπάνιες crowdfunding. Στόχος του προγράμματος είναι μέχρι τον Δεκέμβριο του επόμενου έτους να αρχίσει σταδιακά η είσοδος των επικρατέστερων προϊόντων και υπηρεσιών στην αγορά.