Κλειδί για τη μείωση του κρέατος οι διαφορετικές προτιμήσεις των καταναλωτών

Θεσσαλονίκη: Περί το ένα δισ. ευρώ έχασε η λιανική αγορά κρέατος στην Ελλάδα στη διάρκεια της οικονομικής κρίσης

Η εξέταση των διαφορετικών καταναλωτικών προτιμήσεων είναι το κλειδί για τη μείωση της κατανάλωσης κρέατος στη διατροφή. Ο περιορισμός της κατανάλωσης κρέατος μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο χρόνιων παθήσεων, όπως η παχυσαρκία, ο διαβήτης και η υπέρταση. Ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση αυτή πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Northumbria του Newcastle και τον λέκτορα του πανεπιστημίου Χρυσόστομο Αποστολίδη, ο οποίος ανέφερε στην «ΥΧ» πως «για να επιτευχθεί η μείωση κρέατος, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι διαφορετικές προτιμήσεις των καταναλωτών, αφού πολλοί δεν είναι διατεθειμένοι να αλλάξουν δραστικά τη διατροφή τους. Η αντικατάσταση μέρους του κρέατος στη διατροφή μας με υποκατάστατα κρέατος, θα μπορούσε να θεωρηθεί μια βιώσιμη λύση για τον περιορισμό των αρνητικών επιπτώσεων, χωρίς κατ’ ανάγκη να αλλάξουμε δραστικά τις διατροφικές συνήθειές μας».

Όπως επισημαίνεται στην έρευνα, προϊόντα που μπορούν να αντικαταστήσουν το κρέας και προέρχονται από λαχανικά και δημητριακά έχουν χαμηλότερη περιεκτικότητα σε λίπος, λιγότερο αλάτι, απαιτούν λιγότερο νερό για την παραγωγή τους και, επίσης, παράγουν μικρότερο αποτύπωμα γης από ό,τι τα προϊόντα ζωικής παραγωγής.

Στρατηγική

Ωστόσο, για να επιτευχθεί η μείωση του κρέατος στη διατροφή, ο Χρ. Αποστολίδης επισημαίνει πως «οι μελλοντικές παρεμβάσεις και πολιτικές που στοχεύουν στη μείωση της κατανάλωσης κρέατος, όπως η παραγωγή και η προώθηση τροφίμων, εκτός του κρέατος, τα οικονομικά κίνητρα και οι εκστρατείες ενημέρωσης των καταναλωτών θα είναι πιο αποτελεσματικά, εάν είναι όχι μόνο ολιστικά, αλλά και στοχευμένα σε συγκεκριμένες ομάδες καταναλωτών, αντί να εστιάζουν στον μέσο καταναλωτή». Ο ίδιος καταλήγει στο συμπέρασμα αυτό, αφού, μέσω της έρευνάς του, κατέγραψε έξι διαφορετικούς τύπους ομάδων καταναλωτών. «Οι περισσότεροι καταναλωτές δίνουν προτεραιότητα στην τιμή (43%) και στα χαρακτηριστικά του κρέατος, όπως π.χ. η γεύση (15%). Παρ’ όλα αυτά, ένα σημαντικό μέρος των καταναλωτών προτιμά προϊόντα φιλικά προς το περιβάλλον (17%), ενώ το 10% προτιμά βιολογικά και πιο υγιεινά προϊόντα. Τέλος, οι χορτοφάγοι παραμένουν ένα μικρό ποσοστό του πληθυσμού (6%). Επομένως, θα πρέπει να μελετήσει κανείς τις διαφορετικές αυτές προτιμήσεις των καταναλωτών για να μπορέσει να βρει τα χαρακτηριστικά που θα κάνουν περισσότερο ελκυστικά τα λαχανικά και τα δημητριακά».