Κοινό μέτωπο για την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων από ελληνικά βότανα

Στην Ελλάδα ευδοκιμούν 500 - 600 αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά, κατατάσσοντας τη χώρα στις πρώτες θέσεις σε παγκόσμια κλίμακα ως προς το πλήθος τους. Όμως, παρά την τεράστια ποικιλία και ποσότητα αρωματικών φυτών, η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα να τους προσδώσει προστιθέμενη αξία.

aromatika-farmakeytika-fita-ellinika-votana

Το Aroma Innovation Hub αποτελεί τον πρώτο ελληνικό κόμβο καινοτομίας στη συνεργασία, ανάπτυξη, παραγωγή και προώθηση προϊόντων αγροδιατροφής από αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά. Πρόκειται για μία καινοτόμο πρωτοβουλία του Επιστημονικού Πάρκου Πατρών, μέσω της σύμπραξης της ακαδημαϊκής κοινότητας, ερευνητικών φορέων και επιχειρήσεων.

Αποστολή του κόμβου είναι η εμβάθυνση της διασύνδεσης του ακαδημαϊκού και επαγγελματικού χώρου, η μεταφορά τεχνογνωσίας στην αλυσίδα παραγωγής και η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας στο συγκεκριμένο πεδίο, που αγγίζει την αγροδιατροφή και τα φυτικά προϊόντα υγείας.

Σκοπός του Aroma Hub είναι να ενώσει τις προσπάθειες ερευνητικών μονάδων, οργανισμών και επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα της αγροδιατροφής και των φυτικών προϊόντων υγείας, σε μία κοινή συνεργατική δομή-κόμβο, δημιουργώντας για τα μέλη του νέες προοπτικές ερευνητικών, τεχνολογικών και επιχειρηματικών συνεργασιών.

Τα μέλη του κόμβου, μεταξύ των οποίων σημαντικές εταιρείες του κλάδου των τροφίμων, της ποτοποιίας, των καλλυντικών προϊόντων, της σαπωνοποιίας, των αγροχημικών και του πρωτογενούς τομέα, δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Ο κόμβος καινοτομίας χρησιμοποιεί τις υποστηρικτικές δομές του Επιστημονικού Πάρκου Πατρών, ενώ συνεργάζεται στενά με τα μέλη του, ώστε από κοινού να ενισχύουν και να βελτιώνουν τις δεξιότητες και την τεχνογνωσία τους, αναλαμβάνοντας και νέες πρωτοβουλίες.

Όπως τόνισε ο προεδρεύων του Aroma Hub, καθηγητής του ΤΕΙ Δυτικής Ελλάδος και πρόεδρος του Τμήματος Τεχνολόγων Γεωπόνων, Βασίλης Παπασωτηρόπουλος, τα αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά, και ιδιαίτερα τα αιθέρια έλαια, αποτελούν κρίσιμη πρώτη ύλη σε μια σειρά από βιομηχανίες όπως αυτή των καλλυντικών, της ποτοποιίας, των τροφίμων και των αγροχημικών.

Τεχνογνωσία και Εφαρμογή

Οι νέες και καινοτόμες εφαρμογές των αρωματικών φυτών αποτελούν ζητούμενο για την παγκόσμια βιομηχανία, λόγω της όλο και αυξανόμενης τάσης προς τα φυσικά προϊόντα και την υγιεινή διαβίωση.

Σύμφωνα με τη διευθύντρια του Aroma Hub, καθηγήτρια του Τμήματος Φαρμακευτικής του Πανεπιστημίου Πατρών, Φωτεινή Λάμαρη, κοινό όραμα του Aroma Hub είναι να μεταφέρει ώριμα ερευνητικά αποτελέσματα στη γραμμή παραγωγής και να προσδώσει αξία στο τελικό προϊόν.

Κοινό μέτωπο για την ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων από ελληνικά βότανα
Τα τελευταία χρόνια, ο χώρος των αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών αποτελεί πεδίο αναζήτησης και δραστηριοποίησης για πολλούς και κυρίως νέους ανθρώπους

Όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά, το παγκόσμιο εμπόριο αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών, ως πρώτη ύλη, πλησιάζει τους 500.000 τόνους ετησίως, με συνολική αξία πάνω από 2 δισ. δολάρια. Στην Ελλάδα, ευδοκιμούν 500-600 αρωματικά και φαρμακευτικά φυτά, κατατάσσοντας τη χώρα στις πρώτες θέσεις σε παγκόσμια κλίμακα ως προς το πλήθος τους. Όμως, παρά την τεράστια ποικιλία και ποσότητα αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών, η Ελλάδα δεν έχει καταφέρει μέχρι σήμερα να τους προσδώσει προστιθέμενη αξία, στόχο που αναλαμβάνει να προωθήσει πλέον ο Κόμβος Καινοτομίας Aroma Hub.

Ενημέρωση

Τα τελευταία χρόνια, ο χώρος των αρωματικών και φαρμακευτικών φυτών αποτελεί πεδίο αναζήτησης και δραστηριοποίησης για πολλούς και κυρίως νέους ανθρώπους. Το μεγάλο ενδιαφέρον που παρουσιάζουν τα αρωματικά φυτά απέδειξε και η μεγάλη προσέλευση κόσμου σε εκδήλωση του Aroma Hub, που πραγματοποιήθηκε στην Πάτρα, με θέμα «Επενδυτικά Εργαλεία και Στρατηγικές Προώθησης στον Τομέα των Αρωματικών και Φαρμακευτικών Φυτών». Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, έγινε ενημέρωση γύρω από τις χρηματοδοτικές δυνατότητες που προσφέρουν προγράμματα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και ο τραπεζικός τομέας.

Παράλληλα, έγινε παρουσίαση διάφορων τεχνολογιών για την προώθηση των ελληνικών προϊόντων, ενώ ακολούθησε ανάλυση του ρόλου της οπτικής ταυτότητας στο ταξίδι των επιχειρήσεων και των προϊόντων τους. Τέλος, η εκδήλωσε έκλεισε με αναφορά στα χαρακτηριστικά που οφείλει να έχει η ταυτότητα ενός προϊόντος ή μίας επιχείρησης, για να αξιοποιηθεί ως διαβατήριο στις αγορές.