Μάρκος Λέγγας: «Καλλιεργούµε τοπικά, σκεφτόµαστε παγκόσµια»

Η οµάδα από τη Στιµάγκα που κατέκτησε τις διεθνείς αγορές πριν κλείσει δεκαετία στο προσκήνιο

Μαρκος λεγγας, προεδροσ «πηγασοσ αγροδιατροφη ΑΣ»

Σήµερα, ο παραγωγός δεν αρκεί απλά να καλλιεργεί και να αρέσκεται σε µια ποιότητα τελικού προϊόντος, πιστεύοντας ότι παράγει το καλύτερο σταφύλι του κόσµου. Δυστυχώς, για τον Έλληνα παραγωγό επιτραπέζιου σταφυλιού, αυτό είναι µια αυταπάτη η οποία τον κρατά στάσιµο και ανίκανο να ανταποκριθεί στις νέες προκλήσεις. Αυτά τόνισε, µεταξύ άλλων, ο Μάρκος Λέγγας, πρόεδρος της «Πηγασος αγροδιατροφή ΑΣ», µιλώντας στον «agroKOΣΜΟ».

Πώς πρέπει να είναι ο σταφυλοπαραγωγός του σήµερα στην Ελλάδα;

Για να µπορέσεις µε αξιώσεις να τοποθετήσεις το προϊόν σου σε απαιτητικές αγορές, θα χρειαστεί να νοιαστείς και για άλλα πράγµατα. Θα χρειαστεί να αλλάξεις τον τρόπο σκέψης που καλλιεργείς και την νοοτροπία σου. Να δεις την πραγµατικότητα κατάµατα και να απαρνηθείς πολλά από τα καλλιεργητικά και εµπορικά στερεότυπα που ακολουθούσες µέχρι σήµερα. Θα πρέπει να πάρεις µια απόφαση το τι θα είσαι στο µέλλον: ένας εργάτης γης ή ένας αγρότης –επιχειρηµατίας συνδεδεµένος ισότιµα στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Είµαστε µικροί παραγωγοί, που σε καµία περίπτωση δεν µπορούµε να συγκριθούµε στο µέγεθος µε έναν συνάδελφό µας στη Ν. Αφρική, στη Χιλή, στην Καλιφόρνια, στο Περού.

Σε οικονοµία κλίµακας έχουµε νικηθεί κατά κράτος και σε µια παγκοσµιοποιηµένη αγορά θα πρέπει να βρούµε ή να «εφεύρουµε» τα συγκριτικά µας πλεονεκτήµατα έναντι των ανταγωνιστών µας.

Είµαστε παραγωγοί και από τη φύση µας θα πρέπει να είµαστε αισιόδοξοι. Γνωρίζουµε ότι η κλιµατική αλλαγή θα επηρεάσει συγκριτικά λιγότερο τη χώρα µας, λόγω των ορεινών όγκων της και των θαλασσών της. Η Ελλάδα θα παραµείνει ένα καλό µποστάνι, µικρό σε µέγεθος, και µετά το 2050. Δεν τα ζηλεύω λοιπόν τα εκτάρια και τις φάρµες του Καλιφορνέζου, γιατί εγώ θα αφήσω στο παιδί µου ένα µικρό µποστάνι, αλλά αυτός µια τεράστια έρηµο.
Σε αυτή την κόγχη τη µικρή της γης που η µοίρα ή ο θεός µάς έλαχε να ζούµε, η ευθύνη µας είναι ακόµα µεγαλύτερη.

Πώς πρέπει να είναι ο σταφυλοπαραγωγός του σήµερα στην Ελλάδα; Η οµάδα από τη Στιµάγκα που κατέκτησε τις διεθνείς αγορές πριν κλείσει δεκαετία στο προσκήνιο.
Η οµάδα από τη Στιµάγκα που κατέκτησε τις διεθνείς αγορές πριν κλείσει δεκαετία στο προσκήνιο.

Θα πρέπει να συντηρήσουµε τους φυσικούς πόρους, το νερό, τη βιοποικιλότητα, το εδαφικό ανάγλυφο, να κρατήσουµε ζωντανό το µποστάνι µας.
Να µάθουµε να παράγουµε περισσότερα µε λιγότερα και να παραδώσουµε µε υπευθυνότητα τη γη µας, σε καλή κατάσταση στην επόµενη γενιά, µε ασφάλεια.
Να αισθανθούµε περήφανοι που είµαστε αγρότες, γιατί συµµετέχουµε ενεργά και όχι ως θεατές στη µεγαλύτερη πρόκληση της ανθρωπότητας, την καταπολέµηση της πείνας στον πλανήτη µας.

Ποιοι είναι οι στόχοι του συνεταιρισµού;

  • Να εισαγάγουµε το Digital Farming σε όλα τα αµπέλια µας µέχρι το 2020 και να είµαστε οι πρώτοι παγκόσµια Digital Grapes Growers.
  • Να δηµιουργήσουµε demonstration farms, στις οποίες αγρότες από όλο τον κόσµο θα εκπαιδεύονται στην αειφορική καλλιέργεια του επιτραπέζιου σταφυλιού.
  • Να λειτουργήσουµε αποτελεσµατικά το νέο µας κατάστηµα αγροχηµικών, το Agropharmacy, στην Κορινθία, που θα είναι το πρώτο κατάστηµα παγκοσµίως που θα πουλάει ολοκληρωµένες λύσεις φυτοπροστασίας, παροχής υπηρεσιών ψεκασµού συµβολαιακού χαρακτήρα και ασφάλισης παραγωγής.
  • Να επεκταθούµε και σε άλλα προϊόντα, όπως κορινθιακό λεµόνι, κορινθιακή σταφίδα.
  • Να εµπνεύσουµε και άλλους παραγωγούς να ακολουθήσουν τα βήµατά µας στη γεωργία αειφορίας.
  • Να δώσουµε µέρος της υπεραξίας του προϊόντος µας στην τοπική κοινότητα.

Τι θα συµβουλεύατε τους νέους παραγωγούς;

Θα τους έλεγα ότι έχουν επιλέξει το επάγγελµα του µέλλοντος, που είναι ο καθετοποιηµένος – αειφορικός γεωργός, ο οποίος τοποθετεί ο ίδιος το προϊόν του απευθείας στον καταναλωτή, µε τις εξής προϋπόθεσεις:

  • Να απαντήσουν στο εσωτερικό ερώτηµα: « Τι θα είσαι στο µέλλον: ένας εργάτης γης ή ένας αγρότης –επιχειρηµατίας συνδεδεµένος ισότιµα στην εφοδιαστική αλυσίδα».
  • Να κλειδώσουν στα κατώγια τους πατεράδες τους, να τους πετάξουν από το τρένο ίσως, γιατί µόνο κακό τους κάνουν και ας ακούγεται αυτό σκληρό. Να πιστέψουν στον εαυτό τους, να απογαλακτιστούν και να «ενηλικιωθούν», αναλαµβάνοντας ουσιαστικά την ευθύνη της καλλιέργειας.
  • Να µη φοβηθούν να κάνουν λάθη, αλλά να «κόψουν» τη συµβουλευτική του καφενείου του χωριού, υπάρχουν αξιόλογοι γεωπόνοι γι’ αυτόν τον ρόλο και στο τέλος της ηµέρας κοστίζουν λιγότερα από τη συµβουλευτική του µπαρµπα-Μήτσου.
  • Να αρχίσουν να εµπιστεύονται τους άλλους και να συνεργαστούν. Μόνος του δεν θα επιβιώσει κανένας, όσο έξυπνος κι αν είναι.
  • Να νιώσουν περήφανοι για το επάγγελµά τους και να είναι αισιόδοξοι.

Κατά τη γνώµη σας, ποια εργαλεία-υπηρεσίες χρειάζονται οι Έλληνες παραγωγοί ώστε να είναι ανταγωνιστικοί στις εγχώριες και διεθνείς αγορές;

Όλα ξεκινούν από την εκπαίδευση, η οποία θα φέρει την αλλαγή στην κουλτούρα µας ως Έλληνες παραγωγοί και γεωπόνοι. Η αειφορική γεωργία και οι IPM (Intergrated Pest Management) πρακτικές θα πρέπει να υιοθετηθούν άµεσα από όλους. Το 2020 εάν δε πιστοποιείσαι ως αειφορική πηγή ενός προϊόντος, δεν θα είσαι στην αγορά ακόµα και εάν έχεις τα καλύτερα και φθηνότερα σταφύλια του κόσµου. Η Ψηφιακή Γεωργία, το Digital Farming, δεν είναι σενάριο επιστηµονικής φαντασίας. Είναι εδώ, σήµερα. Θα πρέπει να υιοθετήσουµε άµεσα τα νέα εργαλεία και τις νέες τεχνολογίες για να βελτιστοποιήσουµε τις παραγωγές µας και να µειώσουµε το κόστος.

Κλείνοντας, θα ήθελα να πω το εξής: Χρειαζόµαστε ιδέες που κάποιος θα επενδύσει σε αυτές. Ζούµε σε µια χώρα, µικρή µεν, αλλά σηµαντική ως προς τη γεωγραφική της θέση. Η κλιµατική αλλαγή σχεδόν δεν θα µας επηρεάσει καθόλου. Νότια µας έχουµε την Αφρική, τη µελλοντική οικονοµική δύναµη. Το βιωτικό της επίπεδο θα ανεβαίνει συνεχώς και οι διατροφικές της ανάγκες επίσης. Απλά σκέψου τι ρόλο θέλεις να παίξεις εσύ σ’ αυτό το πρόβληµα, που έχει ήδη γεννηθεί. Οι αγορές µας δεν είναι µόνο τα Βαλκάνια και η Ευρώπη. Καλλιεργείς τοπικά, αλλά θα πρέπει να σκέφτεσαι παγκόσµια… 

Συνέντευξη στον Γιάννη Καρτερό
Δημοσιέυθηκε στον «agroKOΣΜΟ», Απρίλιος 2018