McDonald’s: Μηδενική χρήση αντιβιοτικών και ευζωϊα κοτόπουλων.. αλλά όχι στην Ελλάδα

Δέσμευση για καλύτερη διαβίωση των ζώων προς όφελος του καταναλωτή θα εφαρμόσει η εταιρεία McDonald’s. H Ελλάδα δεν ανήκει στις χώρες εφαρμογής

mcdonald's-kotopoula

Διάκριση ανάμεσα στους καταναλωτές της φαίνεται πως πρόκειται να εφαρμόσει η εταιρεία McDonald’s τα επόμενα χρόνια. Μέχρι πρόσφατα, γνωρίζαμε την ανακοίνωση της εταιρείας για τη χρήση αντιβιοτικών στα κοτόπουλα και την εξάλειψη αυτών σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, τα οποία είναι πιο ελαστικά για συγκεκριμένες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Ελλάδα.

Σύμφωνα με τη δήλωση, η εταιρεία θα εξαλείψει τη χρήση αντιβιοτικών, που χρησιμοποιούνται και στην ιατρική για τη θεραπεία των ανθρώπων, από την εκτροφή κοτόπουλων στη Βραζιλία, τον Καναδά, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα και την Ευρώπη έως τον Ιανουάριο του 2018. Η μόνη εξαίρεση είναι ότι το αντιβιοτικό Colistin θα εξακολουθήσει να επιτρέπεται στην Ελλάδα, καθώς και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, μέχρι το 2019.

Έτσι, λοιπόν, πριν από λίγες μέρες, ήρθε μία νέα δήλωση, που αφορά την ευζωία των κοτόπουλων που προμηθεύεται η ίδια για την κάλυψη των αναγκών της, καθώς και τον τρόπο εκτροφής τους. Η εταιρεία ανακοίνωσε τη δέσμευσή της για μια νέα πολιτική, βασιζόμενη σε οκτώ κριτήρια. Η δέσμευση αυτή έχει ως απώτερο στόχο να ευνοήσει τη διαβίωση των ζώων, μέχρι το 2024, προς όφελος του καταναλωτή. Σύμφωνα με την εταιρεία, η συγκεκριμένη δραστηριότητα αφορά το 70% της παγκόσμιας προμήθειας κρεατοπαραγωγής της αλυσίδας.

Αυτό σημαίνει πως καταναλωτές συγκεκριμένων χωρών θα «απολαμβάνουν» κοτόπουλα, τα οποία έχουν εκτραφεί με συγκεκριμένα κριτήρια. Οι χώρες στις οποίες πρόκειται να εφαρμοστεί η δέσμευση είναι οι εξής: ΗΠΑ, Αυστραλία, Καναδάς, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ιρλανδία, Ολλανδία, Πολωνία, Ρωσία, Νότια Κορέα, Ισπανία, Σουηδία και Ηνωμένο Βασίλειο.

Κριτήρια

Τεχνολογία, μέτρηση των δεικτών υγείας των ζώων, συγκεκριμένος τρόπος εκτροφής, αλλά και διεξαγωγή δοκιμών είναι μερικά από τα κριτήρια που διαμορφώνουν τη νέα, αυτή, δέσμευση της εταιρείας.

Η εταιρεία, πρώτον, πρόκειται να θέσει στόχους, να καταγράψει την πορεία, αλλά και τα βασικά αποτελέσματα σχετικά με το επίπεδο της διαβίωσης των ζώων στις μεγαλύτερες αγορές της, ώστε να εξασφαλίσει πως η προμήθεια των κοτόπουλων θα γίνεται από εκμεταλλεύσεις που ανταποκρίνονται στο σύστημά της.

Δεύτερον, πρόκειται να συνεργαστεί με παραγωγούς, προμηθευτές, αλλά και εταιρείες που χρησιμοποιούν συστήματα παρακολούθησης που αυτοματοποιημένα καταγράφουν τα ζωτικής σημασίας στοιχεία για την υγεία των ζώων, συμπεριλαμβανομένων των μέτρων συμπεριφοράς. Αφού καθιερωθούν οι συγκεκριμένες τεχνολογίες, θα επισημανθούν οι πιθανές περιοχές βελτίωσης.

Τρίτον, η εταιρεία θέτει την απαίτηση τα κοτόπουλα να εκτρέφονται σε περιβάλλοντα στέγασης, στα οποία προωθούνται οι φυσικές συμπεριφορές των κοτόπουλων, όπως το τσίμπημα με το ράμφος ή το κούρνιασμα. Επίσης, θέτει ως προϋπόθεση να υπάρχει συνεχής πρόσβαση των ζώων σε χώρους του δαπέδου για τις φυσικές τους ανάγκες.

Τέταρτον, θα πραγματοποιούνται εμπορικές δοκιμές σε επιλεγμένες αγορές, σε συνεργασία με τους μεγαλύτερους παγκόσμιους προμηθευτές κοτόπουλων για να μελετηθεί η αποτελεσματικότητα των διάφορων παραμέτρων παραγωγής συγκριτικά με την ευημερία των ζώων σε εμπορικές συνθήκες μεγάλης κλίμακας.

Πέμπτον, στις ΗΠΑ και στον Καναδά, θα επιλέγονται κοτόπουλα που προέρχονται από σφαγή με την πρακτική «controlled atmosphere stunning», κατά την οποία τα κοτόπουλα ταλαιπωρούνται λιγότερο.

Έκτον, θα υπάρξει καθιέρωση ελέγχων από τρίτους, ώστε να εξασφαλιστεί ότι οι εκμεταλλεύσεις που προμηθεύουν την εταιρεία συμμορφώνονται με τα νέα και πληρέστερα πρότυπα καλής διαβίωσης των κοτόπουλων.

Έβδομον, η εταιρεία δεσμεύεται πως θα γίνει αξιολόγηση και των άλλων αγορών για να διαπιστωθεί, αν μπορεί να γίνει η επέκταση των κριτηρίων.

Όγδοον, θα πραγματοποιηθεί η δημιουργία μιας παγκόσμιας συμβουλευτικής επιτροπής με πολλούς εμπλεκόμενους φορείς, που θα επικεντρώνεται στη βιωσιμότητα των κοτόπουλων. Σε αυτή θα συμμετέχουν ακαδημαϊκοί και επιστήμονες, προμηθευτές και εμπειρογνώμονες της βιομηχανίας.

Η εταιρεία, λοιπόν, δήλωσε πως μαζί με τους παραγωγούς, τους προμηθευτές και τις εταιρείες θα υπάρξει η δυνατότητα, μέσω των κριτηρίων, συνεχούς μέτρησης της βελτίωσης της υγείας και της ευημερίας των κοτόπουλων, ώστε να φτάνουν στον καταναλωτή πιο υγιή προϊόντα.

Ελλάδα

Τους λόγους για τους οποίους η Ελλάδα δεν περιλαμβάνεται στις πρώτες αυτές χώρες που θα εφαρμοστεί η δέσμευση αναζήτησε η «ΥΧ» μέσω ρεπορτάζ στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στην Ελλάδα. Δυστυχώς, δεν καταφέραμε να λάβουμε κάποια απάντηση από τους υπευθύνους παρά τις προσπάθειες που καταβάλαμε.