Μεγάλη επένδυση, κατάλληλη για ΟΠ, η μεταποίηση λαχανικών σε άλμη

Η παρασκευή τουρσιών λαχανικών είναι ένας εξαιρετικά σημαντικός κλάδος της βιομηχανίας μεταποίησης αγροτικών προϊόντων φυτικής παραγωγής με χρήση τεχνολογίας ζυμώσεων.

Σταθερή βελτίωση του ελληνικού μεταποιητικού τομέα στην Ελλάδα τον Οκτώβριο

Εξαγωγικές προοπτικές δίνει η μεταποίηση λαχανικών σε άλμη (το γνωστό τουρσί), ωστόσο, η δημιουργία μιας τέτοιου είδους επιχείρησης θεωρείται υψηλού κόστους, οπότε συστήνεται είτε σε επενδυτές με ίδια κεφάλαια είτε σε ομάδες παραγωγών.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει στην «ΥΧ» ο Θεόδωρος Τασούλας, ιδιοκτήτης της εταιρείας ΤΑΣΟΥΛΑΣ ΕΠΕ (Tasoulas Peppers), στην περιοχή Φανερωμένη Τρικάλων, «τα τελευταία χρόνια, δεν υπάρχουν προγράμματα που να μπορούμε να ενταχθούμε για τη δημιουργία τέτοιου είδους επενδύσεων. Για παράδειγμα, η δικιά μας κοστολογείται στα 2 εκατ. ευρώ (σ.σ. με 50 εργαζομένους) και, αυτήν τη στιγμή,  σχεδιάζουμε κάποια επέκταση, την οποία θα την κάνουμε με ιδία κεφάλαια. Τα ποσά που δίνονται από τα προγράμματα είναι πολύ λίγα σε σχέση με το μέγεθος της επένδυσης».

Όπως ο ίδιος προσθέτει, «ο μηχανολογικός εξοπλισμός αποτελείται από τη γραμμή παραγωγής, κάποια πλυντήρια, μηχανές αποφύλλωσης, ταινία διαλογής κ.ά. Μόνο η γραμμή παραγωγής κοστίζει περίπου 100.000 ευρώ. Το μεγαλύτερο κόστος, παρ’ όλα αυτά, αφορά τις δεξαμενές υποδοχής για ωρίμανση του προϊόντος, που κυμαίνονται από 200.000 ευρώ και μπορεί να φτάσουν το 1 εκατ. ευρώ ανάλογα με τις ποσότητες που παράγεις». 

Εξωτερικό 

Με τη βοήθεια του ελληνικού Οργανισμού Προώθησης Εξαγωγών (ΟΠΕ) και της ιστοσελίδας www.startupgreece.gov.gr δίνονται οι απαραίτητες συμβουλές για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων στο εξωτερικό, τη σωστή έρευνα των αγορών, την αποφυγή «παγίδων», τους τρόπους εξαγωγής, τη δημιουργία ανταγωνιστικών προϊόντων και την τιμολόγηση. 
Για να κάνετε εξαγωγές, πρέπει πρώτα να δημιουργήσετε το προϊόν ή, ακόμα καλύτερα, την γκάμα των προϊόντων. Ένα σωστά μελετημένο προϊόν πρέπει να καλύπτει τις παρακάτω τρεις προϋποθέσεις: σωστό σχεδιασμό, μελετημένη συσκευασία και πιστοποίηση. Κάντε ένα πρόγραμμα που περιλαμβάνει έρευνα και που μπορεί να αφορά τη μελέτη και την καταγραφή των ανταγωνιστικών προϊόντων, τη συσκευασία και την παρουσίαση, τις ανταγωνιστικές τιμές και την αποδοχή προϊόντος. 

Εξαγωγέας

Ο εξαγωγέας θα πρέπει να γνωρίσει το προϊόν του στους ενδεχόμενους εισαγωγείς και να συζητήσει μαζί τους για τις συνθήκες στην πώληση και στη διακίνηση παρεμφερών προϊόντων. Η τιμολόγηση των προϊόντων που εξάγονται αποτελεί ιδιαίτερης σημασίας διαδικασία, καθώς λαμβάνονται υπόψη, εκτός από παράγοντες κόστους παραγωγής, και άλλοι που αφορούν τη μεταφορά και την παράδοση των εμπορευμάτων στις ξένες αγορές. 
Τα μέσα προώθησης που έχει στη διάθεσή της η επιχείρηση είναι, σε γενικές γραμμές, τα ίδια με τις αγορές του εσωτερικού. Αυτά είναι η διαφήμιση, το προωθητικό υλικό, τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, οι προσωπικές επισκέψεις, η συμμετοχή σε εκθέσεις και η ιστοσελίδα της επιχείρησης.

Βοήθεια 

Σε γενικές γραμμές, οι μέθοδοι εισαγωγής ενός προϊόντος σε μια αγορά του εξωτερικού μπορούν να θεωρηθούν ότι είναι οι απευθείας εξαγωγές, οι εξαγωγές μέσω τρίτων, η σύναψη συνεργασίας με επιχειρήσεις του εσωτερικού ή του εξωτερικού. Ο κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να απευθυνθεί, μεταξύ άλλων, και στον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων (www.pse.gr). Στόχος του ΠΣΕ είναι συνολικά η εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας και η υποστήριξη των εξαγωγών της χώρας. Επιπρόσθετα, όμως, εξασφαλίζει ειδικά προνόμια για τα μέλη του, καθώς αναλαμβάνει και υποστηρίζει:
• Tη διεκπεραίωση και διευκόλυνση αντιμετώπισης μεμονωμένων επιχειρηματικών ζητημάτων.
• Τη διοργάνωση ειδικών εκδηλώσεων προώθησης και προβολής του κλάδου και τη συμμετοχή σε επιχειρηματικές αποστολές, εκθέσεις κ.ά.
Τέτοιου είδους επενδύσεις στο παλιό ΠΑΑ εντάσσονταν στη Δράση 9.9: Μεταποίηση λαχανικών « Ίδρυση νέων, εκσυγχρονισμός – επέκταση με ή χωρίς μετεγκατάσταση υφιστάμενων μονάδων παραγωγής τουρσιών, ψητών λαχανικών και λιαστής ντομάτας». Στο ΠΑΑ 2014 – 2020 μπορούν να ενταχθούν στο Μέτρο 4.2

Η Τουρκία ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής μας στο τουρσί

Όπως σε έναν μεγάλο αριθμό αγροδιατροφικών προϊόντων με εξαγωγικό χαρακτήρα, έτσι και στο τουρσί η Ελλάδα βρίσκει… μπροστά της τα τουρκικά προϊόντα που η χαμηλότερη τιμή τους τα κάνει πιο «ελκυστικά» στους Ευρωπαίους καταναλωτές.
Τα παραπάνω μας αναφέρει και ο κ. Τασούλας, σημειώνοντας χαρακτηριστικά στην «ΥΧ»: «Η κύρια ανταγωνίστρια χώρα για τα προϊόντα μας είναι η Τουρκία και ακολουθούν η Βουλγαρία και τα Σκόπια».

Μεγάλη επένδυση, κατάλληλη για ΟΠ, η μεταποίηση λαχανικών σε άλμη

Ειδικότερα, όσον αφορά τον εξαγωγικό χαρακτήρα των ελληνικών επιτηρήσεων μεταποίησης λαχανικών σε άλμη –όπως και της Tasoulas Peppers–, ο Τρικαλινός επιχειρηματίας μας αναφέρει: «Στην εσωτερική αγορά δεν διαθέτουμε προϊόντα, αφού από την έναρξη της λειτουργίας μας ως επιχείρηση είχαμε εξαγωγικό προσανατολισμό. Πρόκειται, άλλωστε, για προϊόντα που έχουν μεγαλύτερη κατανάλωση στην Ευρώπη. Για τον λόγο αυτόν, το 80% των επιχειρήσεων του κλάδου δραστηριοποιείται στις εξαγωγές. Εξάγουμε σε χώρες όπως η Γερμανία, η Σουηδία, το Βέλγιο και η Πολωνία». 

Όπως ο ίδιος προσθέτει, «η επιχείρησή μας δραστηριοποιείται από το 2006. Συνεργαζόμαστε με παραγωγούς από την περιοχή μας με τους οποίους προσυμφωνούμε στις εκτάσεις που θα καλλιεργήσουν, αλλά και σε κάποια αρχική τιμή στην οποία θα μας παραδώσουν το προϊόν τους (σ.σ. φέτος η αρχική τιμή που συμφωνήθηκε είναι στα 38 λεπτά/κιλό). Οι πιπεριές που δουλεύουμε είναι, κατά κύριο λόγο, της ποικιλίας ‘‘Μακεδονικό’’. Στην περιοχή καλλιεργούνται περίπου 10.000 στρ. πιπεριάς. Εμείς συνεργαζόμαστε με παραγωγούς που καλλιεργούν περίπου 700 στρ. Όπως όλοι οι κλάδοι, έτσι και εμείς έχουμε προβλήματα.

Το θετικό είναι ότι κάνουμε εξαγωγές και το αρνητικό ότι οι Έλληνες αγρότες κάθε χρόνο έχουν όλο και περισσότερα προβλήματα». Να σημειωθεί, πάντως, ότι σύμφωνα με μελέτη της Τράπεζας Πειραιώς (του 2015) γίνεται λόγος για αύξηση του αγροτικού εισοδήματος και βελτίωση των εξαγωγικών επιδόσεων για 21 γεωργικά προϊόντα σε βάθος δεκαετίας. Μεταξύ αυτών που διαθέτουν ισχυρό πλεονέκτημα ποιότητας (υψηλή ανταγωνιστικότητα σε υψηλές τιμές) είναι τα τουρσιά και τα διατηρημένα λαχανικά. Σήμερα, το εμπορικό ισοζύγιο των αγροτικών προϊόντων στη χώρα μας παραμένει ελλειμματικό. Ωστόσο, την ίδια ώρα, τα προϊόντα του αγροδιατροφικού τομέα αποτελούν μία από τις σημαντικότερες κατηγορίες στις εξαγωγές.