Μεγάλο βήμα στην ελληνο-ιταλική συνεταιριστική συνεργασία

50 χρόνια Εθνική Κοινοπραξία των Ελαιοπαραγωγών Ιταλίας

Μεγάλο βήμα στην ελληνο-ιταλική συνεταιριστική συνεργασία

Η Εθνική Κοινοπραξία των Ελαιοπαραγωγών Ιταλίας – CONSORZIO NAZIONALE DEGLI OLIVICOLTORI (CNO), γιορτάζοντας τα 50 της χρόνια προσκάλεσε στη Ρώμη τους 13 ελληνικούς συνεταιρισμούς με τους οποίους συνεργάζεται στο πρόγραμμα των ΟΕΦ (Οργανώσεων Ελαιουργικών Φορέων) για τη βελτίωση της ποιότητας και την ιχνηλασιμότητα.

Oι συμμετέχοντες Πρόεδροι και Διευθυντές είναι οι εξής: Βασιλειάδης Ανέστης (ΕΑΣ ΠΕΖΩΝ ΑΕΣ ΑΕ), Βισβάρδης Πέτρος (ΕΑΣ ΖΑΚΥΝΘΟΥ), Βλαζάκης Χαρίλαος & Μανωλεδάκης Ιωσήφ (ΑΣ ΧΑΝΙΩΝ), Γλαράκης Φώτιος (ΑΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ-ΕΝΩΣΗ), Ευαγγελινός Ευάγγελος (ΑΣ ΕΝΩΣΗ ΑΓΡΟΤΙΚΩΝ ΣΥΝΕΤΑΙΡΙΣΜΩΝ ΠΟΛΥΓΥΡΟΥ), Ζαχαριάδης Νικόλαος (ΑΕΣ ΕΝΩΣΗ ΜΕΡΑΜΒΕΛΛΟΥ ΑΕ), Λάμπρου Αναστάσιος (ΕΔΑΣ ΕΥΒΟΙΑΣ), Μιχαλόπουλος Σαράντης (ΑΣ ΜΕΣΟΛΟΓΓΙΟΥ ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΣ), Παναγιωτοπούλου Ζωή (ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΑΕ), Παρόλας Βασίλειος (ΑΣ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ ΠΡΕΒΕΖΑΣ-ΕΝΩΣΗ ΑΓΡΟΤΩΝ), Ρούνης Γεώργιος (ΑΕΣ ΚΥΝΟΥΡΙΑΣ «Η ΕΝΩΣΗ»), Σφουντούρης Κωνσταντίνος (ΑΣ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ «Ο ΑΙΧΜΕΑΣ»), Ψοφογιώργος Αναστάσιος (ΑΣ ΠΗΛΙΟΥ –Β. ΣΠΟΡΑΔΩΝ).

Η Γενική Συνέλευση

Η ΓΣ αποτέλεσε την κεντρική εκδήλωση για τα 50 χρόνια από την ίδρυση της CNO. Η ελληνική αποστολή έτυχε τιμητικής και θερμής υποδοχής. Ο πρόεδρος της CNO κ. Τζενάρο Σίκολο, στην εναρκτήρια ομιλία του περιέγραψε τις προοπτικές, τις ευκαιρίες αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο ιταλικός ελαιοκομικός τομέας. Αναφέρθηκε στην παραγωγική συνεργασία με τους ελληνικούς συνεταιρισμούς. Επιγραμματικά, επεσήμανε ότι «το μέλλον είναι η ποιότητα», επαναλαμβάνοντας την υποστήριξη στην κατηγορία «premium» (έξτρα παρθένο με αυστηρότερα όρια από τα ισχύοντα σήμερα).

Επακολούθησε η ομιλία του υπογράφοντα, Βασίλη Ζαμπούνη (ΑΞΙΟΝ Αγροτική), την οποία παρουσίασε η «ΥΧ» στο προηγούμενο φύλλο (36). Στο στρογγυλό τραπέζι που επακολούθησε, συμμετείχαν εκπρόσωποι της Γερουσίας, του ιταλικού υπουργείου Γεωργίας, Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης, Επαγγελματικών Οργανώσεων (ελαιοπαραγωγών, εμπορίου, τυποποίησης), της πανεπιστημιακής κοινότητας και ο ο δ/νων σύμβουλος της ΓAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, κ. Γιάννης Κουφουδάκης , ο οποίος ανέλυσε τη διάρθρωση της ΓAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ και την οργανωμένη προσπάθεια των ελληνικών συνεταιρισμών να αναλάβουν αυξημένο ρόλο στη διατροφική αλυσίδα.

Από ιταλικής πλευράς αξίζει εδώ να αναφέρουμε επιγραμματικά το Εθνικό Σχέδιο Δράσης που εκπόνησε το υπουργείο Γεωργίας μαζί με όλες τις επαγγελματικές και συνεταιριστικές οργανώσεις για την αναβάθμιση του ελαιοκομικού τομέα. Εντυπωσιακό ήταν το γεγονός ότι οι συμμετέχοντες στο στρογγυλό τραπέζι δεν δίστασαν να μιλήσουν τη γλώσσα της αλήθειας, επισημαίνοντας την κρίση και τις αδυναμίες της ιταλικής ελαιοκομίας.

Terre del Sole, το ενιαίο ιταλικό συνεταιριστικό brand

Μεγάλο βήμα στην ελληνο-ιταλική  συνεταιριστική συνεργασίαΣτο πλαίσιο των εορτασμών, έγινε αναφορά και στο ενιαίο ιταλικό συνεταιριστικό brand, το οποίο έχει αναπτύξει η CNO, το Terre del Sole (Τα Εδάφη του Ήλιου). Πρόκειται για ένα brand – «ομπρέλα», κάτω από το οποίο «συστεγάζονται» οι 24 συνεταιρισμοί-μέλη της, με 50.000 ελαιοπαραγωγούς, οι οποίοι παράγουν και τυποποιούν ιχνηλατημένα ελαιοκομικά προϊόντα. Οι ετικέτες διαφοροποιούνται ανάλογα με την προέλευση, π.χ. ΠΟΠ Μπάρι κ.ο.κ, αλλά η συσκευασία, το μάρκετινγκ, τα logistics είναι ενιαία, υπό την καθοδήγηση της CNO.

 

Η ελληνική ανταπόκριση

Αποτελεί πάγια διαπίστωση ότι στην ελληνική αγορά όχι μόνο κυριαρχεί το χύμα, αλλά και ότι στο τυποποιημένο υπάρχει ένας πληθωρισμός από επωνυμίες (brands). Η εμπειρία έχει δείξει ότι η συντριπτική πλειοψηφία αυτών είναι μη βιώσιμες, τουλάχιστον μεσο-μακροπρόθεσμα. Κι όμως, τα τελευταία χρόνια υπάρχει ένας «οργασμός» από νέες προσπάθειες μικρών παραγωγών, φαινόμενο του οποίου η ανάλυση ξεφεύγει από τα στενά όρια του σημερινού μας άρθρου.

Ο συνεταιριστικός τομέας διακατέχεται από τα δικά του «υπαρξιακά» προβλήματα, στα οποία προστίθεται και το χύμα, αλλά και η πολυδιάσπαση σε πληθώρα επωνυμιών. Η κατάσταση αυτή δεν είναι τωρινή. Σήμερα, ωστόσο, οι συνεταιριστικές επιχειρήσεις έχουν χάσει και την αίγλη και τα πλεονεκτήματα που διέθεταν πριν 30 χρόνια. Ίσως όμως για αυτόν ακριβώς το λόγο –«στο παρά πέντε»– να υπάρχει ο χρόνος, αρκεί βέβαια να υπάρχει και η βούληση. Αν αυτή υπάρχει, τότε η εμπειρία, η τεχνογνωσία και η συνεργασία της CNO μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά.

Μεγάλο βήμα στην ελληνο-ιταλική  συνεταιριστική συνεργασία

Ελλάδα – Ιταλία, συμμαχία

Οι πρώτες αντιδράσεις των 13 συνεταιρισμών που συμμετείχαν στο ταξίδι της Ρώμης ήταν ιδιαίτερα θετικές, ακούγοντας και βλέποντας χειροπιαστό το παράδειγμα του ενιαίου ιταλικού συνεταιριστικού brand, Terre del Sole. Μάλιστα ο κ. Γιάννης Κουφουδάκης δήλωσε ότι θα στηρίξει όσο μπορεί μία τέτοια προοπτική, γνωρίζοντας και αναγνωρίζοντας τη σημασία μιας και μόνης συνεταιριστικής επωνυμίας για το ελαιόλαδο και αντίστοιχα για τις επιτραπέζιες ελιές. Επειδή το έργο είναι τεράστιο, η υλοποίηση θα πρέπει να ξεπεράσει πολλά εμπόδια, ώστε στο τέλος να μην αποδειχθεί Σισύφειο.

Η συνεργασία μεταξύ της CNO και ελληνικών συνεταιρισμών, έχοντας ως σύμβουλο την ΑΞΙΟΝ Αγροτική, ήδη συμπληρώνει τα 7 χρόνια και όλοι είδαν από κοντά πόσο έχει προχωρήσει η συνεταιριστική αλληλεγγύη που έχει αναπτυχθεί και οι βαθμοί εμπιστοσύνης που έχουν κερδηθεί. Για αυτό, άλλωστε, και οι δύο πλευρές, διαπιστώνοντας ότι η ελληνική με την ιταλική ελαιοκομία έχουν πολλά κοινά γνωρίσματα και συμφέροντα –ιδίως απέναντι στο ισπανικό μεγαθήριο και το μοντέλο που προωθεί– είναι αποφασισμένες να προχωρήσουν σε νέα πεδία συνεργασίας, παράλληλα με το πρόγραμμα των ΟΕΦ.

Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι σε αυτή τη συνεργασία υπάρχει μια σημαντική διαφοροποίηση από πλευράς «υποστήριξης» από τα δύο υπουργεία, ιταλικό και ελληνικό. Η συγκεκριμένη δράση στο πρόγραμμα της CNO έχει προϋπολογισμό ύψους 30 εκατ. €, ενώ το 13 ελληνικών ΟΕΦ μόλις τα 2,5 εκατ. €.

Βασίλης Ζαμπούνης