Η ΕΕ «τραβάει το αφτί» της Ελλάδας για τη στρατηγική της σε ΠΟΠ και ΠΓΕ

Στον κάλαθο των αχρήστων έχουν καταλήξει ευρωπαϊκές ενισχύσεις για την ενίσχυση ΠΟΠ και ΠΓΕ

Να αλλάξει το αποτυχημένο σύστημα προώθησης Ελληνικών Προϊόντων θέλει Το ΥΠΑΑΤ

«Τα αυθεντικά προϊόντα είναι αυτά που προέρχονται από την Ευρώπη», είναι η φράση-κλειδί που χρησιμοποιούν χώρες όπως η Ιταλία, η Γαλλία και η Ισπανία για την προώθηση των προϊόντων τους με Γεωγραφική Ένδειξη. Με τη φράση αυτή θέλουν να τονίσουν πως ο κύριος τρόπος διασφάλισης των προϊόντων ΠΓΕ είναι η διαφοροποίησή τους από τα τοπικά προϊόντα άλλων χωρών, που αποτελούν απομίμηση των αυθεντικών.

«Η προώθηση των αγροτικών Προϊόντων Γεωγραφικής Ένδειξης» ήταν το θέμα της εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα (11/07) στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, από το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σε συνεργασία με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών Προϊόντων. Η εκδήλωση, στο μεγαλύτερο μέρος της, επικεντρώθηκε στον κλάδο των τυριών, εστιάζοντας από ελληνικής πλευράς στη φέτα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν οι ομιλητές των άλλων χωρών (Ιταλία, Γαλλία, Ισπανία), οι οποίοι ανέφεραν πετυχημένα παραδείγματα προώθησης των προϊόντων Γεωγραφικής Ένδειξης των δικών τους χωρών. Επίσης, δόθηκαν συμβουλές ώστε η Ελλάδα να γίνει περισσότερο ανταγωνιστική στην προώθηση και την εξαγωγή των συγκεκριμένων προϊόντων.

Η εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε υπηρετεί «μέρος στρατηγικού στόχου, ο οποίος είναι να μετατραπεί το παραγωγικό μοντέλο της Ελλάδας σε ένα μοντέλο που θα ταυτίζεται με την ποιότητα της ελληνικής παραγωγής», ήταν το μήνυμα του Χαράλαμπου Κασίμη, Γενικού Γραμματέα Αγροτικής Πολιτικής και Διαχείρισης Κοινοτικών Πόρων του ΥΠΑΑΤ. Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Γαλακτοκομικών προϊόντων, Χρήστος Αποστολόπουλος, επικεντρώθηκε στα προβλήματα που παρουσιάζει ο κλάδος, όπως η συρρίκνωση, το κόστος και οι ελληνοποιήσεις.

Επιτυχημένα παραδείγματα

«Έχετε την παράδοση, την ιστορία και την Μεσογειακή διατροφή. Σας λείπει όμως η στρατηγική», ανέφερε κατά την ομιλία του ο Diego Canga Fano, διευθυντής της Γενικής Διεύθυνσης Γεωργίας και Αγροτικής Ανάπτυξης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος τόνισε πως η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα που λαμβάνει κοινοτική συμμετοχή από την ΕΕ σε ποσοστό 85%, όταν για τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες το ποσοστό αυτό φτάνει μέχρι το 80%. Επίσης, τόνισε πως μόνο για την προώθηση της φέτας, έχουν δοθεί το 2016 από την ΕΕ 19 εκατ. ευρώ.

Ο D.C. Fano αναφέρθηκε στους λόγους που καθιστούν μια στρατηγική επιτυχημένη. Συγκεκριμένα, ανέφερε την μελέτη της αγοράς, τη στόχευση του κατάλληλου καταναλωτικού κοινού ανάλογα με το προϊόν αλλά και την επικοινωνία. Εστίασε σε μικρές αγορές όπως η Αυστρία, η Πορτογαλία, η Λιθουανία και η Δανία, θέλοντας να τονίσει την επιτυχημένη προσπάθεια των χωρών αυτών να προωθήσουν τα ΠΓΕ. Ανέφερε, για παράδειγμα, πως η προωθητική ενέργεια της Αυστρίας ήταν να βάλει σε όλα τα τραμ φωτογραφίες φρούτων και λαχανικών με το μότο «φάτε φρούτα και λαχανικά για να γίνεται αιωνόβιοι».

Η πράξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των πωλήσεων των οπωροκηπευτικών. Η Πορτογαλία, για να προωθήσει το κρασί Μαδέρα στην Ιαπωνία και στις ΗΠΑ, κάλεσε Ιάπωνες τουρίστες που είχαν επισκεφθεί την Πορτογαλία να δοκιμάσουν το κρασί. Η προωθητική ενέργεια της Λιθουανίας μέσω της τηλεόρασης για τα φρέσκα φρούτα και λαχανικά, οδήγησε στην αύξηση της κατανάλωσης οπωροκηπευτικών από τους ενήλικες κατά 4% και η ημερήσια πρόσληψη από τα παιδιά αυξήθηκε κατά 9%.

Οι Δανοί γνώριζαν πως η ποιότητα και η ασφάλεια του χοιρινού κρέατος στην Κίνα και το Χονγκ Κονγκ αντιμετωπίζει πρόβλημα. Έτσι, λοιπόν, όταν θέλησαν να εξάγουν χοιρινό κρέας σε αυτές τις αγορές, τόνισαν την ευρωπαϊκή ποιότητα, ασφάλεια και γεύση. Ο D.C. Fano πρότεινε επίσης συγκεκριμένες πρακτικές για την προώθηση των ελληνικών ΠΓΕ. «Χρησιμοποιήστε περισσότερους φορείς προωθητικής ενέργειας, όπως επίσης και πιο σύγχρονα μέσα διαφήμισης. Στοχεύστε στους καταναλωτές των άλλων χωρών που βρίσκονται εκτός της πρωτεύουσας».

Χρήσιμα εργαλεία

«Είναι δύσκολο να προωθήσεις τα ΠΟΠ και ΠΓΕ τυριά ειδικά σε χώρες που οι λέξεις αυτές δεν αναγνωρίζονται καν», ανέφερε στην ομιλία του ο Laurent Damiens, Διευθυντής Επικοινωνίας της Γαλλικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Γαλακτοκομικού Τομέα. «Ακόμα και αν το ΠΟΠ δεν αναγνωρίζεται ως εμπορική ονομασία πρέπει με κάποιο τρόπο να διαφοροποιήσεις το προϊόν σου από το τοπικό. Αυτό που έχεις να κάνεις είναι να αναγράψεις στο προϊόν σου “Γνήσια Φέτα”».

Εστιάστε στους συνεταιρισμούς

Η εκπρόσωπος από την Ιταλική Ένωση Συνεταιρισμών Γεωργικών προϊόντων Διατροφής, Micol Bertoni, τόνισε πως για να είναι αποτελεσματική η προώθηση των προϊόντων ΠΓΕ είναι καλό να ομαδοποιηθούν οι συνεταιρισμοί οι οποίοι διατηρούν τις πρώτες ύλες και μεταποιούν τοπικά το προϊόν. Η διαδικασία αυτή δίνει μεγαλύτερη ποιότητα και αξία στο προϊόν. Ο Simone Ficarelli, από το γραφείο επικοινωνίας του Parmigiano Reggiano, τόνισε πως ένα ακόμη μέσο προώθησης είναι η εκπαίδευση των καταναλωτών και των εμπόρων για το τι σημαίνουν οι ονομασίες ΠΟΠ και ΠΓΕ.

Βικτωρία Αποστολοπούλου