Βγάζουμε μόνοι μας τα μάτια μας με τη φέτα

Μπούμερανγκ για ολόκληρη την ελληνική βιομηχανία τυροκομίας αποδεικνύεται η επιλογή επιχειρήσεων του κλάδου να «υποκύψουν» στο δέλεαρ των εισαγωγών φθηνού αιγοπρόβειου γάλακτος από γειτονικές χώρες, όπως η Ιταλία, προκειμένου να μειώσουν το κόστος, δηλώνει στην «Ύπαιθρο Χώρα» ο Χριστόφορος Σεβαστίδης.

Χριστόφορος Σεβαστίδης, διευθύνων σύμβουλος ΝΕΟΓΑΛ
Χριστόφορος Σεβαστίδης, διευθύνων σύμβουλος ΝΕΟΓΑΛ

Συνέντευξη στη Μαρία Αμπατζή

Στη συνέντευξή του, ο πρόεδρος της ΝΕΟΓΑΛ τονίζει ότι η πρακτική αυτή, σε συνδυασμό με τα υψηλά αποθέματα φέτας, έχει ως αποτέλεσμα οι (ξένες) αγορές να απαιτούν πλέον από όλες τις επιχειρήσεις χαμηλές τιμές, στοιχείο που πιέζει ακόμα περισσότερο τις τιμές παραγωγού. Ο κ. Σεβαστίδης αποδίδει πολλές από τις παθογένειες του κλάδου την έλλειψη παιδείας, εκτιμά ωστόσο ότι οι τοπικές βιομηχανίες διατηρούν το πλεονέκτημα των προσωπικών σχέσεων με τον καταναλωτή και σημειώνει ότι οι κτηνοτρόφοι χρειάζεται να βελτιώσουν το επίπεδο τεχνογνωσίας για να επιβιώσουν. Η Δραμινή εταιρεία ιδρύθηκε το 1964 και συνεργάζεται με περισσότερους από 150 αιγοπροβατοτρόφους και 50 αγελαδοτρόφους.

-Ποιο θεωρείτε ότι είναι το βασικό πλεονέκτημα της ΝΕΟΓΑΛ;

Βασικό πλεονέκτημα αποτελεί το μέγεθος της επιχείρησης, που της δίνει τη δυνατότητα να είναι ευέλικτη και να προσαρμόζεται στα δεδομένα της εποχής, ώστε να καλύπτει τις ανάγκες των καταναλωτών, διασφαλίζοντας πάντοτε την ποιότητα. Βασικός στόχος της επιχείρησης είναι ασφαλή ποιοτικά προϊόντα με ανταγωνιστική τιμή.

Η τιμή παραγωγού στο αιγοπρόβειο είναι αυτήν τη στιγμή αρκετά μειωμένη σε σχέση με πέρυσι. Πού οφείλεται αυτό;

Τα τελευταία χρόνια, γειτονικές χώρες διοχέτευαν στην ελληνική αγορά όποια πλεονάσματα είχαν σε πρόβειο, σε χαμηλή τιμή. Αυτό συνέβη κυρίως με την Ιταλία, η οποία έχανε μεν από το 10% του πλεονάσματος που διοχέτευε στην ελληνική αγορά κάτω από το κόστος, όμως με τον τρόπο αυτόν οι τιμές των προϊόντων της παρέμεναν σταθερές και συμψήφιζε τη ζημιά. Οι ελληνικές επιχειρήσεις, την ίδια στιγμή, αγόραζαν το γάλα αυτό σε χαμηλή τιμή. Λόγω απουσίας των σωστών ελεγκτικών μηχανισμών, ενδεχομένως κάποιοι να το χρησιμοποιούσαν και στη φέτα. Ας υποθέσουμε ότι το χρησιμοποίησαν σε άλλα προϊόντα που χρειαζόντουσαν αιγοπρόβειο γάλα, και όχι στη φέτα. Επί της ουσίας, θεωρούσαν ότι παράγουν προϊόντα με χαμηλό κόστος. Αυτό, όμως, δημιουργούσε πρόβλημα σε όλες τις επιχειρήσεις. Οι αγορές απαιτούν πλέον αυτές τις τιμές από το σύνολο της παραγωγής, με αποτέλεσμα να εγκλωβιστεί η ελληνική βιομηχανία τυροκομίας σε μια κατάσταση από την οποία δεν ξέρω πώς θα ξεφύγουμε.

-Το πρόβλημα προκλήθηκε στις επιχειρήσεις που δεν επέλεξαν να προμηθευτούν γάλα από την Ιταλία;

Και σε αυτούς που το προμηθεύτηκαν, γιατί αυτό που ερχόταν ήταν ένα ποσοστό του συνολικού γάλακτος που αξιοποιούσαν. Σε συνδυασμό με την ύπαρξη αποθέματος φέτας που πιέζει τις τιμές προς τα κάτω, η αγορά απαιτεί χαμηλότερες τιμές για το σύνολο της παραγωγής, προκαλώντας ζημιά σε όλους. Κυρίως αφορά στις αγορές του εξωτερικού, όπου διοχετεύεται η μεγαλύτερη ποσότητα.

-Η φέτα είναι προστατευόμενο προϊόν με εξαιρετικό όνομα στο εξωτερικό. Γιατί δεν μπορεί να εξαχθεί με μια καλή τιμή;

Θα πρέπει να αποκτήσουν τεχνογνωσία όλοι οι επαγγελματίες. Η ελληνική βιομηχανία τυροκόμησης απαιτεί περισσότερη γνώση και ικανότητα στη διαχείρισή της. Δυστυχώς, βγάζουμε μόνοι μας τα μάτια μας. Έχουμε ένα προϊόν ΠΟΠ που δεν το προστατεύσαμε ποτέ. Δεν είναι τυχαίο που δεν μπορέσαμε να δημιουργήσουμε μια Διεπαγγελματική Φέτας για να στηρίξει αυτό το παγκόσμια μοναδικό προϊόν.

Η Δραμινή εταιρεία ΝΕΟΓΑΛ ιδρύθηκε το 1964 και συνεργάζεται με περισσότερους από 150 αιγοπροβατοτρόφους και 50 αγελαδοτρόφους.
Η Δραμινή εταιρεία ιδρύθηκε το 1964 και συνεργάζεται με περισσότερους από 150 αιγοπροβατοτρόφους και 50 αγελαδοτρόφους.

-Πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτό, με δεδομένο ότι το κράτος θα έχει κέρδος από την αύξηση των εξαγωγών και ταυτόχρονα θα στηριχτούν οι κτηνοτρόφοι που εγκαταλείπουν σταδιακά το επάγγελμα;

Η προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι όλα είναι ζήτημα γενικής παιδείας του συνόλου της κοινωνίας. Αν βελτιωθεί η παιδεία, θα λύνουμε ατομικά και κοινωνικά θέματα σε στέρεες βάσεις.

Πώς δημιουργήθηκαν οι συνταγές για να μπορούν τα προϊόντα της ΝΕΟΓΑΛ να είναι ανταγωνιστικά;

Είναι ένα μείγμα εμπειρίας 50 ετών και μιας αμφίδρομης σχέσης με τον καταναλωτή που λειτουργεί υπέρ του προϊόντος. Όλα όσα απαιτεί ο καταναλωτής, σταδιακά επιχειρούμε να τα βελτιώνουμε, και αυτό αποδεικνύεται από τα προϊόντα μας και την αποδοχή των καταναλωτών.

 

Nέο κέντρο διανομής στη Θεσσαλονίκη

-Σε ποιες αγορές απευθύνεται η ΝΕΟΓΑΛ;

Δημιουργήσαμε πρόσφατα ένα κέντρο διανομών στη Θεσσαλονίκη, το οποίο λειτουργεί εδώ και έναν μήνα. Στοχεύουμε να δώσουμε μεγάλο βάρος στην αγορά της Θεσσαλονίκης και την ευρύτερη περιοχή. Ήδη, νωρίτερα εξυπηρετούσαμε αρκετούς νομούς της Βόρειας Ελλάδας, όπως την Ημαθία, την Πιερία και την Πέλλα και, βέβαια, τους νομούς Δράμας, Καβάλας, Ξάνθης, Σερρών και Ροδόπης.

Σχεδιάζετε κάποια νέα προϊόντα για το αμέσως επόμενο διάστημα;

Λανσάραμε πρόσφατα κάποια στραγγιστά γιαούρτια με κομμάτια ροδάκινου και φράουλας και σύντομα θα κυκλοφορήσουν και άλλα.

-Ποια είναι η θέση της εταιρείας στην αγορά; Ποιο είναι το τοπίο που επικρατεί σήμερα στον κλάδο της γαλακτοβιομηχανίας;

Eίναι αλήθεια ότι η κατανάλωση υπέστη σοβαρή μείωση από την αρχή της κρίσης μέχρι σήμερα. Η ΝΕΟΓΑΛ ωστόσο κρατιέται σταθερά, με την έννοια ότι επεκτεινόμαστε γεωγραφικά και κερδίζουμε μερίδιο από τον ανταγωνισμό.

-Υπάρχουν κάποια σχέδια για το κομμάτι των εξαγωγών;

Ξεκινήσαμε πριν ένα χρόνο τις εξαγωγές και τα στοιχεία είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Είναι θετικό ότι καταφέρνουμε να βρίσκουμε διαρκώς νέους πελάτες.