Νέοι συνεταιρισμοί και νέα προϊόντα βρίσκουν δρόμο προς τα ΑΤΜ

Ο φετινός Σεπτέμβριος βρίσκει το μοντέλο της απευθείας διάθεσης γάλακτος να επεκτείνεται ανά την Ελλάδα

Νέοι συνεταιρισμοί και νέα προϊόντα βρίσκουν δρόμο προς τα ΑΤΜ

Πριν από έναν χρόνο, η ζωή του Έλληνα δέθηκε στενά με τα ΑΤΜ των τραπεζών, στην ουρά των οποίων μπήκε, προσαρμοζόμενος στην εποχή των capital controls. Εδώ και περίπου τρία χρόνια, η σχέση του Έλληνα έχει αρχίσει να συνδέεται στενά και με έναν άλλον τύπο ΑΤΜ, στην ουρά των οποίων μπαίνει για να προμηθευτεί γάλα και γαλακτοκομικά προϊόντα απευθείας από την… πηγή τους, εντός 24ωρών από την ώρα που παράγονται.

Αν και η εκκόλαψή του στην ελληνική αγορά μετρά λιγότερο από μία τριετία, το μοντέλο της απευθείας διάθεσης γάλακτος και τυροκομικών προϊόντων μέσω αυτόματων πωλητών δείχνει να έχει ωριμάσει, με το έδαφος να θεωρείται πλέον πρόσφορο για μεταφορά του και σε άλλα αγροτικά προϊόντα.

Ελαιόλαδο, χυμοί, κρασί, παγωτό, δεν αποκλείεται να είναι τα επόμενα προϊόντα που θα πάρουν σταδιακά τον δρόμο για το τραπέζι του Έλληνα καταναλωτή, χωρίς ενδιάμεσους κρίκους στην αλυσίδα και πάντα με την προσωπική σφραγίδα ποιότητας του ίδιου του παραγωγού. Άνθρωποι που παρακολουθούν στενά το όλο εγχείρημα από τη γέννησή του, θεωρούν την απευθείας διάθεση των αγροτικών προϊόντων -όσων τουλάχιστον μπορούν να «χωρέσουν» σε ΑΤΜ- μονόδρομο για την προστασία του εισοδήματος του παραγωγού και την εξασφάλιση ενός βιώσιμου μέλλοντος.

Νέοι συνεταιρισμοί και νέα προϊόντα βρίσκουν δρόμο προς τα ΑΤΜ

Επέκτασης συνέχεια

Παρά την εγχώρια οικονομική δυσπραγία, ο φετινός Σεπτέμβριος βρίσκει το σχετικά νεόκοπο -αλλά πολλά υποσχόμενο- μοντέλο των ΑΤΜς γάλακτος να ενισχύεται. Σε μια εποχή που τα επιχειρηματικά ξεκινήματα είναι μάλλον σπάνια, Κοζάνη και Φλώρινα ετοιμάζονται να επενδύσουν στην απευθείας διάθεση των προϊόντων τους μέσω αυτόματων πωλητών.

Από την πλευρά του, ο Συνεταιρισμός Αγελαδοτρόφων Ανατολικής Πελοποννήσου ενισχύει την παρουσία του στην αγορά της Αττικής, αλλά και τη γκάμα των προϊόντων που διαθέτει. Η Κίνηση Κτηνοτρόφων Ιωαννίνων, εκτός από φρέσκο γάλα, φέρνει πλέον στο τραπέζι του καταναλωτή μια ευρύτερη γκάμα γαλακτοκομικών. Ο δε πρώτος διδάξας της προσπάθειας, ο Συνεταιρισμός ΘΕΣγάλα από τη Λάρισα, εδραιώνει την παρουσία του, «χτίζοντας» το πανελλαδικό δίκτυό του και διευρύνοντας την προϊοντική γκάμα.

Νέα εγχειρήματα

Θέμα χρόνου είναι πλέον η λειτουργία αυτόματων πωλητών γάλακτος, γαλακτοκομικών και τυροκομικών προϊόντων στην Κοζάνη, με τη σταδιακή ενεργοποίησή τους να αναμένεται εντός μηνός. Η νεοσύστατη Ομάδα Αγελαδοτρόφων της Κοζάνης, που έχει την ευθύνη της προσπάθειας, επιδόθηκε στη διάρκεια του θέρους σε έναν αγώνα δρόμου για την προετοιμασία του εγχειρήματος. Όπως μετέφερε στην «ΥΧ» η επικεφαλής της προσπάθειας, Ευδοκία Αμανατίδου, ήδη έχουν παραληφθεί τα απαραίτητα μηχανήματα, αυτή την περίοδο γίνονται εξαντλητικές δοκιμές στα προϊόντα, ενώ προετοιμάζονται πυρετωδώς τα πρώτα καταστήματα που θα φιλοξενήσουν τα ΑΤΜς. Να σημειωθεί ότι μεγάλη μερίδα των κτηνοτρόφων της Κοζάνης, που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία, βρέθηκε σε πραγματικό αδιέξοδο όταν διακόπηκε η συνεργασία τους με γνωστή γαλακτοβιομηχανία. Ως απάντηση, αποφάσισαν να μπουν στον δρόμο της απευθείας διάθεσης, προσβλέποντας σε ένα καλύτερο μέλλον για το εγγυημένα φρέσκο και ποιοτικό προϊόν που παράγουν.

Στο μεταξύ, εδώ και λίγες ημέρες, στον δρόμο των ΑΤΜς έχει μπει και ο ακριτικός νομός της Φλώρινας. Το εγχείρημα πραγματοποιείται, αυτή τη φορά, από έναν μεμονωμένο κτηνοτρόφο, τον Τάσο Θεοδωρόπουλο, που έθεσε σε λειτουργία το πρώτο ΑΤΜ φρέσκου γάλακτος στη Δημοτική Αγορά της πόλης. Η προσπάθεια του κ. Θεοδωρόπουλου, που κυοφορούταν εδώ και περίπου έναν χρόνο, απέδωσε το «Γάλα Αξίας», και σε αυτήν έχουν συμβάλει με την παραγωγή τους άλλοι τέσσερις αγελαδοτρόφοι της περιοχής. Μάλιστα, ο κ. Θεοδωρόπουλος, ο οποίος διαθέτει μεγάλη αγελαδοτροφική φάρμα και σύγχρονη μονάδα παστερίωσης γάλακτος, βρίσκεται σε στενή επαφή με την ομάδα αγελαδοτρόφων της Κοζάνης, με την ανάγκη για ένα ανάχωμα στην περαιτέρω συρρίκνωση των τιμών που εισπράττει ο παραγωγός να φέρνει πιο κοντά τους παραγωγούς των δύο περιοχών.

Γενέθλια με αναπτυξιακά πλάνα από τον ΘΕΣγάλα

Ο Συνεταιρισμός, που εισήγαγε στην Ελλάδα το ιταλικό -κατά κύριο λόγο- μοντέλο της απευθείας διάθεσης φρέσκου γάλακτος μέσω 24ωρων ΑΤΜς, ο ΘΕΣγάλα, έχει τον επόμενο μήνα… γενέθλια. Συμπληρώνει τρία χρόνια παρουσίας στην αγορά της απευθείας διάθεσης, κεφαλαιοποιώντας την εμπειρία τόσο προς ίδιον όφελος όσο και προς χάρη των συνεταιρισμών ή των μεμονωμένων παραγωγών, που ζητούν τα φώτα του για να «τρέξουν» αντίστοιχα δικά τους εγχειρήματα. «Παρακολουθούμε στενά και με ενδιαφέρον όλες τις κινήσεις που γίνονται και παρέχουμε την τεχνογνωσία μας όταν και στον βαθμό που θα μας ζητηθεί», μεταφέρουν στην «ΥΧ» πηγές του Συνεταιρισμού. Σχολιάζοντας το μέλλον της απευθείας διάθεσης αγροτικών προϊόντων, τα ίδια στελέχη υπογραμμίζουν ότι, στον βαθμό που οι πρωτοβουλίες προέρχονται από υγιείς παραγωγικές δυνάμεις που μπορούν να τις υποστηρίξουν σε βάθος χρόνου και με όρους ποιότητας, πρόκειται για ένα μοντέλο που απαντά στις ανάγκες της ελληνικής παραγωγής.

Όσον αφορά στην οργανική ανάπτυξη του ΘΕΣγάλα για τα ΑΤΜς, αυτή βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη. Μετά από τη Λάρισα και τη Θεσσαλονίκη, ο Συνεταιρισμός κερδίζει το στοίχημα της Αττικής, όπου ήδη μετρά 20 σημεία διάθεσης, τα οποία θα αυξηθούν σε τουλάχιστον 30 με 35 έως τα τέλη του έτους, προστιθέμενα στα περίπου 55 που διατηρεί σήμερα στις τρεις αγορές. Ταυτόχρονα, εντός του φθινοπώρου, ο Συνεταιρισμός υπόσχεται νέες προϊοντικές εκπλήξεις, θεωρώντας ότι το εν λόγω μοντέλο, μεταξύ άλλων, αποτελεί μια «επιθετική απάντηση στις εξελίξεις στην αγορά γάλακτος» και μια προσπάθεια «να συγκρατηθεί η τιμή του προϊόντος που έχει πάρει τον κατήφορο».

Συνεχίζεται η προσπάθεια του Συνεταιρισμού να εντοπίσει την κατάλληλη τεχνολογική υποστήριξη για την εγκατάσταση ΑΤΜ διάθεσης ελαιολάδου, έχοντας σε εξέλιξη επαφές με την Ισπανία για την προμήθεια του μηχανήματος

Στην… ουρά και για χυμό από την Πελοπόννησο

Τουλάχιστον άλλα 4-5 σημεία απευθείας διάθεσης γάλακτος στην Αττική στοχεύει να ενεργοποιήσει, μέχρι τα τέλη του έτους, ο Συνεταιρισμός Αγελαδοτρόφων Ανατολικής Πελοποννήσου. Ο Συνεταιρισμός, που ήδη διαχειρίζεται δύο σημεία πώλησης στην Αθήνα, όπως εξήγησε στην «ΥΧ» ο αντιπρόεδρός του, Γιάννης Αντωνάκος, δεν εξαντλεί τις προσπάθειές του στην αγορά του γάλακτος, δηλώνοντας έτοιμος να φέρει στα ΑΤΜς και άλλα προϊόντα της πρωτογενούς παραγωγής, όπως ελαιόλαδο και φρέσκο χυμό.

Ο δραστήριος Συνεταιρισμός ήδη βρίσκεται στην αναζήτηση του κατάλληλου μηχανήματος, που θα του επιτρέψει να διαθέσει στους καταναλωτές φρέσκο φυσικό και μάλιστα φρεσκοστυμένο χυμό πορτοκαλιού. Το εγχείρημα, σύμφωνα με τον κ. Αντωνάκο, εφόσον ξεπεραστεί το τεχνικό πρόβλημα των κατάλληλων μηχανημάτων, θα υλοποιηθεί εντός του 2017. Ο πρώτος αυτόματος πωλητής αναμένεται να εγκατασταθεί στο Άργος, ενώ απώτερος στόχος του Συνεταιρισμού είναι να σερβίρει τα εξαιρετικής ποιότητας πορτοκάλια της Αργολίδας με τη μορφή φρεσκοστυμένου χυμού και στο κοινό της Αττικής.

Παράλληλα, εξελίσσεται και η προσπάθεια του Συνεταιρισμού να εντοπίσει την κατάλληλη τεχνολογική υποστήριξη για την εγκατάσταση ΑΤΜ διάθεσης ελαιολάδου, έχοντας σε εξέλιξη επαφές με την Ισπανία για την προμήθεια του μηχανήματος.

Όπως τονίζει ο κ. Αντωνάκος, το μοντέλο της απευθείας διάθεσης έχει δοκιμαστεί πλέον στην πράξη και έχει αποδειχθεί ότι μπορεί να εξασφαλίσει καλύτερες τιμές, εγγυημένη απορρόφησης της παραγωγής και υψηλή προστιθέμενη αξία στο ίδιο προϊόν, καλύπτοντας την ανάγκη του καταναλωτή για φρέσκα ποιοτικά προϊόντα, που φέρουν την προσωπική σφραγίδα του παραγωγού τους. «Παροτρύνω όλους τους παραγωγούς και ιδιαίτερα τις μικρές συνεταιριστικές οργανώσεις να ακολουθήσουν τον δρόμο της τυποποίησης και της ευέλικτης απευθείας διάθεσης», σημειώνει.

sinetairismoi-atm-automatoi-polites

Και κεφίρ

Αν και μετρά μόλις πέντε μήνες ζωής, το ΑΤΜ της Κίνησης Κτηνοτρόφων Ιωαννίνων, στο κέντρο της πόλης, έχει γίνει πόλος έλξης για το κοινό. Ο σχεδιασμός του Συνεταιρισμού, στην προσπάθειά του να κερδίσει το εμπορικό στοίχημα για το προϊόν του, το Γιαννιώτ’κο, προβλέπει την προσθήκη και άλλων σημείων πώλησης. Ήδη, μεγάλη πρόοδος έχει σημειωθεί όσον αφορά την γκάμα των διατιθέμενων προϊόντων: πλέον, οι καταναλωτές προσέρχονται στην κεντρική πλατεία των Ιωαννίνων για να προμηθευτούν και νέα προϊόντα, όπως παραδοσιακό ξινόγαλο (αριάνι), σοκολατούχο γάλα κακάο και παραδοσιακό γιαούρτι.

Πλάνα για την εγκατάσταση ΑΤΜς γίδινου γάλακτος σε Αλεξανδρούπολη και Κομοτηνή έχει και ο κτηνοτροφικός συνεταιρισμός Θρακών Αμνός. Μάλιστα, στόχος είναι στα δύο ΑΤΜ, που θα ενεργοποιηθούν το αμέσως επόμενο διάστημα, εκτός από γίδινο γάλα, να διατίθεται μελλοντικά και παγωτό.

Νατάσα Φραγκούλη

gaia-sense