Στην Ολομέλεια το νομοσχέδιο για το υπαίθριο εμπόριο και τα επιμελητήρια (Upd)

Τι υποστήριξαν οι φορείς στην επιτροπή της Βουλής

laiki-ipaithrio-emporio

Ψηφίζεται τις επόμενες ώρες, από την Ολομέλεια, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Οικονομίας για το υπαίθριο εμπόριο και τις αλλαγές στην επιμελητηριακή νομοθεσία, ένα νομοσχέδιο για το οποίο η κυβέρνηση δηλώνει ότι με τις προωθούμενες διατάξεις καλύπτονται όλα τα ζητήματα που αφορούν το υπαίθριο εμπόριο με κομβικό σημείο τον εξορθολογισμό των προστίμων, τη διεύρυνση των λαϊκών αγορών με περισσότερα προϊόντα, την ενίσχυση του ρόλου του παραγωγού.

«Το νομοσχέδιο αποτελεί μια ολοκληρωμένη πρόταση ρύθμισης του υπαίθριου εμπορίου και του επιμελητηριακού θεσμού. Σε αντίθεση δε με το πρόσφατο παρελθόν, το παρόν νομοσχέδιο προέκυψε μετά από διαβούλευση διάρκειας δύο ετών, με το σύνολο των εμπλεκόμενων φορέων. Είναι μια σειρά διατάξεων που εκσυγχρονίζουν και κωδικοποιούν το θεσμικό πλαίσιο οργάνωσης και λειτουργίας αφενός του υπαίθριου εμπορίου, αφετέρου των εμπορικών, βιομηχανικών, βιοτεχνικών και επαγγελματικών επιμελητηρίων της χώρας», είπε ο υπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Δημήτρης Παπαδημητρίου.

Υπαίθριο εμπόριο

Ειδικά για το υπαίθριο εμπόριο, ο υπουργός είπε ότι πρέπει να είναι σταθερός πυλώνας ανάπτυξης της οικονομίας, για να υπογραμμίσει ότι δίνεται η ευκαιρία σε σημαντικό τμήμα του πληθυσμού, με έμφαση τις οικονομικές ομάδες, να καταστεί ενεργό οικονομικά μέσω των υπαίθριων εμπορικών δραστηριοτήτων. «Η βασική επιδίωξη του νομοσχεδίου είναι η απλοποίηση και ο εξορθολογισμός των διαδικασιών έκδοσης και ανανέωσης αδειών», είπε ο κ. Παπαδημητρίου και προσέθεσε ότι ενισχύεται η ισονομία και διασαφηνίζονται θέματα της αρμοδιότητας των οργάνων της διοίκησης όσον αφορά τη ρύθμιση, την εποπτεία και τον έλεγχο των δράσεων του υπαίθριου εμπορίου με στόχο την ασφάλεια δικαίου και την εμπέδωση της εμπιστοσύνης προς τη διοίκηση.

Ο υπουργός Οικονομίας είπε ότι το νομοσχέδιο παρέχει στον παραγωγό τη δυνατότητα να δραστηριοποιείται είτε σε οργανωμένη αγορά υπαίθριου εμπορίου, είτε ατομικά, είτε μέσω της συμμετοχής του σε συνεργατικά σχήματα. Παράλληλα μεριμνά για την πλήρη απασχόληση του επαγγελματία πωλητή. Επίσης με αντικειμενικό τρόπο αποσαφηνίζεται η χορήγηση θέσεων των πωλητών κατά σειρά προτεραιότητας με χρήση κριτηρίων κοινωνικού χαρακτήρα αλλά και επαγγελματικής διαγωγής και ευσυνειδησίας.

 

Νωρίτερα το ypaithros.gr μετέδιδε:

Εισάγεται στην ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπ. Οικονομίας και Ανάπτυξης με τίτλο «Άσκηση υπαίθριων εμπορικών δραστηριοτήτων, εκσυγχρονισμός της Επιμελητηριακής Νομοθεσίας και άλλες διατάξεις», με το οποίο επανακαθορίζεται το νομοθετικό πλαίσιο σχετικά με την άσκηση του υπαίθριου εμπορίου αγροτικών και άλλων προϊόντων, καθώς και των επιμελητηρίων.

Όπως αναφέρεται σχετικά στην ημερήσια διάταξη έχει αποφασιστεί η συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σε μία έως δύο συνεδριάσεις.

Θυμίζουμε πως με το εν λόγω νομοσχέδιο, μεταξύ άλλων, επανακαθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις για την άσκηση συγκεκριμένων εμπορικών δραστηριοτήτων σε ανοιχτό χώρο (υπαίθριο εμπόριο) και προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:

1. Δίνονται οι ορισμοί για την εφαρμογή του υπό ψήφιση νόμου και τίθενται οι προϋποθέσεις διακίνησης των προϊόντων. (άρθρα 1-3)

  1. α. Ρυθμίζονται εκ νέου, θέματα σχετικά με την άδεια παραγωγού πωλητή υπαίθριου εμπορίου (δικαιούχοι, χωρική ισχύς της άδειας, αρμόδια αρχή έκδοσης και ανανέωσης κ.λπ.) και προβλέπεται η καταβολή παράβολου υπέρ της αρχής έκδοσης της άδειας, που καθορίζεται με υ.α. (Δήμοι ή Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας, κατά περίπτωση).

    β. Σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα συγκροτούνται τριμελείς επιτροπές, με την οριζόμενη σύνθεση για διετή θητεία, οι οποίες είναι αρμόδιες για τον έλεγχο, μέσω αυτοψίας, των καλλιεργειών που δηλώνονται από τον παραγωγό στην υπεύθυνη δήλωση που καταθέτει για τη χορήγηση και την ανανέωση της άδειας, σε συνδυασμό με τις δηλώσεις Ολοκληρωμένου Συστήματος Διαχείρισης Ελέγχου (ΟΣΔΕ) και ΕΛΓΑ, καθώς και των αποθηκευτικών χώρων, των ψυγείων και των παραστατικών που έχει εκδώσει κατά τη διάρκεια διάθεσης των προϊόντων του. Αντικείμενο του ελέγχου των τριμελών επιτροπών είναι η διαπίστωση ότι τα προϊόντα που διαθέτει ο παραγωγός πωλητής υπαίθριου εμπορίου όλων των τύπων αδειών, κατά τη δήλωσή του και τα λοιπά δικαιολογητικά. είναι δικής του παραγωγής.

    Τα μέλη των επιτροπών δικαιούνται έξοδα μετακίνησης και υπερωριών, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις (ν.4336/2015 και ν.4354/2015, αντίστοιχα), τα οποία καλύπτονται από τα έσοδα που προέρχονται από τα ημερήσια ανταποδοτικά τέλη προσέλευσης στις λαϊκές αγορές. (Κατά τα ισχύοντα, προβλέπονται τριμελείς επιτροπές, με έργο όμως την έκδοση βεβαίωσης περί της ύπαρξης των σχετικών καλλιεργειών κ.λπ. ως προαπαιτούμενο δικαιολογητικό για την έκδοση της άδειας). (άρθρα 4 – 13)

    3. α.Επανακαθορίζονται θέματα σχετικά με την άδεια επαγγελματία πωλητή υπαίθριου εμπορίου (δικαιούχοι, χωρική ισχύς της άδειας, αρμόδια αρχή έκδοσης και ανανέωσης κ.λπ.) και προβλέπεται η καταβολή παράβολου υπέρ της αρχής έκδοσης της άδειας (Δήμοι ή Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας, κατά περίπτωση) για την έκδοση και την θεώρηση (ανά τριετία) της εν λόγω άδειας.

    β. Στις περιπτώσεις πωλητών υπαιθρίου εμπορίου που είναι ενταγμένοι στο πρόγραμμα «Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης» (ΚΕΑ) και των οποίων η πράξη έγκρισης ένταξης δεν έχει ανακληθεί τα προβλεπόμενα τέλη για τη δραστηριοποίηση των πωλητών στο υπαίθριο εμπόριο (ανταποδοτικά, δημοτικά κ.λπ.) μειώνονται κατά το ήμισυ. (άρθρα 14 – 25)

    4. Αναμορφώνεται το πλαίσιο λειτουργίας των υπαίθριων αγορών, οι οποίες διακρίνονται σε λαϊκές αγορές, αγορές καταναλωτών, εμποροπανηγύρεις. κυριακάτικες, χριστουγεννιάτικες και πασχαλινές, καθώς και λοιπές οργανωμένες αγορές. Ορίζεται ότι, για κάθε αγορά απαιτείται η έκδοση Κανονισμού Λειτουργίας από τον αρμόδιο φορέα. Περαιτέρω, προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα ακόλουθα:

    α. Στην Περιφέρεια Αττικής και στη Μητροπολιτική Ενότητα Θεσσαλονίκης συγκροτούνται με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη η «Επιτροπή Λαϊκών Αγορών Αττικής» και η «Επιτροπή Λαϊκών Αγορών Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης», με δεκατρία (13) τακτικά και ισάριθμα αναπληρωματικά μέλη με τριετή θητεία (σήμερα οι επιτροπές αυτές αποτελούνται από έντεκα μέλη).
    Συγκροτούνται επίσης εννεαμελείς (9μελείς) Επιτροπές Λαϊκών Αγορών σε κάθε μία από τις υπόλοιπες Περιφερειακές Ενότητες με απόφαση του οικείου Αντιπεριφερειάρχη.
    Σε περίπτωση καταβολής αποζημίωσης στα μέλη των ανωτέρω επιτροπών, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 21 του ν. 4354/2015 (κατ’ εξαίρεση αποζημίωση των συλλογικών οργάνων), η σχετική δαπάνη προέρχεται από τα έσοδα που εισπράττει η Περιφέρεια από την καταβολή του ημερήσιου τέλους.

    β. Ο Κανονισμός Λειτουργίας λαϊκών αγορών που εκδίδεται από κάθε φορέα λειτουργίας περιλαμβάνει (μεταξύ άλλων) και τις κυρώσεις που επιβάλλονται σε περιπτώσεις παραβίασης των διατάξεών του, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται, η επιβολή χρηματικού προστίμου έως και χίλια (1000) ευρώ, η ανάκληση της άδειας μέχρι ένα (1) μήνα, κ.λπ.

    γ. Επανακαθορίζονται ο τρόπος υπολογισμού και λοιπά θέματα σχετικά με το ημερήσιο ανταποδοτικό τέλος, που υποχρεούνται να καταβάλλουν οι προσερχόμενοι στις λαϊκές αγορές. Το ύψος του ημερήσιου τέλους καθορίζεται ανά τρέχον μέτρο εκθετηρίου ανά ημέρα, είναι κοινό για παραγωγούς και επαγγελματίες πωλητές και καταβάλλεται μηνιαίως είτε σε ειδικά ορισμένο τραπεζικό λογαριασμό, είτε στο ταμείο του φορέα λειτουργίας.

Το ύψος του ημερήσιου τέλους καθορίζεται: για τις λαϊκές αγορές που λειτουργούν στην Περιφέρεια Αττικής και της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης, με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Συμβουλίου, ύστερα από πρόταση της οικείας Περιφερειακής Ένωσης Δήμων και της οικείας Επιτροπής Λαϊκών Αγορών. για τις λαϊκές αγορές που λειτουργούν στην υπόλοιπη χώρα, ύστερα από απόφαση του οικείου Περιφερειακού Συμβουλίου, κατόπιν πρότασης των φορέων λειτουργίας, των οικείων Επιτροπών Λαϊκών Αγορών και των Υπηρεσιών της Περιφέρειας που έχουν αρμοδιότητα επί των λαϊκών αγορών.

Η ανωτέρω απόφαση μπορεί να καθορίζει διαφορετικό ύψος ημερήσιου τέλους για κάθε φορέα λειτουργίας (δήμο), πρέπει όμως να εξασφαλίζεται μία σχετική ομοιομορφία σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα. Για το λόγο αυτό σε επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας το ύψος του μέγιστου εγκεκριμένου ημερήσιου τέλους δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει κατά 50% το αντίστοιχο ελάχιστο εγκεκριμένο ημερήσιο τέλος.

Το ύψος του ανά μήνα ημερήσιου τέλους που καταβάλλει ο παραγωγός πωλητής δεν μπορεί να είναι μικρότερο από το 80% του ημερήσιου τέλους που αναλογεί στον αριθμό των ημερών, που με βάση τη σχετική άδεια, δικαιούνται οι παραγωγοί πωλητές να δραστηριοποιούνται κάθε ημερολογιακό μήνα. Αν ο παραγωγός πωλητής απουσιάζει περιστασιακά για οποιοδήποτε λόγο, οφείλει να ενημερώσει εγγράφως με κάθε πρόσφορο τρόπο τον φορέα λειτουργίας για την απουσία του, πριν από τη λειτουργία της λαϊκής αγοράς. Αν διαπιστωθεί ότι, παρά τη δήλωση του, ο παραγωγός πωλητής προσήλθε στη λαϊκή αγορά, τότε επιβάλλεται σε βάρος του πρόστιμο ίσο με το εικοσαπλάσιο του αντίστοιχου ημερησίου δικαιώματος.

Ο επιμερισμός των εσόδων από το ημερήσιο τέλος παραμένει στο 60% για τις Περιφέρειες και 40% για τους δήμους ως προς τις λαϊκές αγορές αρμοδιότητας των Περιφερειών Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας, ενώ διαφοροποιούνται τα γενικώς ισχύοντα μέχρι σήμερα προαναφερόμενα ποσοστά ως προς τις λαϊκές αγορές αρμοδιότητας των λοιπών δήμων για τις οποίες ορίζεται στο 25% για τις Περιφέρειες και 75% για τους δήμους. Με απόφαση των Περιφερειακών Συμβουλίων Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας ή του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου για τη λοιπή επικράτεια, ποσοστό έως 25% από το ημερήσιο τέλος που περιέρχεται στο φορέα λειτουργίας μπορεί να προορίζεται για δαπάνες προωθητικών ενεργειών που αφορούν την προβολή και την ανάδειξη των λαϊκών αγορών μέσα από δράσεις που βασίζονται σε κοινωνικά κριτήρια και αφορούν στήριξη ευπαθών ομάδων   του πληθυσμού. (Παρόμοια διάταξη υφίσταται και σήμερα για τις Περιφέρειες Αττικής και Κεντρικής Μακεδονίας.)

δ. Σκοπός των αγορών των καταναλωτών είναι η ανάπτυξη καταναλωτικής συνείδησης και αλληλέγγυων δράσεων μεταξύ των πολιτών, μέσω της ενεργούς συμμετοχής αυτών σε εθελοντικές δράσεις και μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, καθώς και η δημιουργία ευνοϊκότερων όρων διαβίωσης των μικρών παραγωγών και μεταποιητών μέσω πρόσβασής τους σε αλληλέγγυες αγορές προϊόντων. Οι αγορές αυτές διοργανώνονται, μόνο με πρωτοβουλία των φορέων πολιτών-καταναλωτών και η λειτουργία τους εγκρίνεται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου των δήμων, στα όρια των οποίων έχουν την έδρα τους οι εν λόγω φορείς. Οι συμμετέχοντες πωλητές απαλλάσσονται από τα τέλη κατάληψης κοινόχρηστου χώρου. Ο δήμοι μπορούν να ορίζουν ημερήσιο ανταποδοτικό τέλος για τις υπηρεσίες που προσφέρουν για την εύρυθμη λειτουργία της αγοράς, το οποίο μπορεί να είναι και σε είδος για την εξυπηρέτηση των κοινωνικών δράσεών τους, όπως προμήθεια ειδών σε κοινωνικά παντοπωλεία και παιδικούς σταθμούς.

ε. Τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία δημιουργούν έργα τέχνης, καλλιτεχνήματα, χειροτεχνήματα και λοιπά έργα πρωτότυπης, αποκλειστικά δικής τους, καλλιτεχνικής δημιουργίας μπορούν να διαθέτουν τα έργα τους υπαιθρίως, εφόσον λάβουν διοικητική άδεια. Δικαιούχοι σχετικών αδειών είναι επίσης Φορείς Κοινωνικής και Αλληλέγγυας Οικονομίας (ΚΑΛΟ) για τη διάθεση αποκλειστικά έργων ιδίας παραγωγής των μελών τους.

5. α. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την άσκηση πλανόδιου εμπορίου και τη χορήγηση των σχετικών αδειών σε παραγωγούς και επαγγελματίες πωλητές.

β. Επανακαθορίζονται οι διοικητικές και ποινικές κυρώσεις για την παράβαση διατάξεων του υπό ψήφιση νόμου.

γ. Ως ηλεκτρονική βάση δεδομένων, για την ορθή παρακολούθηση των χορηγούμενων αδειών υπαίθριου εμπορίου, την ανανέωση των στοιχείων αυτών, την επιβολή και είσπραξη των προστίμων κ.λπ. ορίζεται το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης (ΟΠΣΠΑ). (άρθρα 46 – 58)

6. α. Περιλαμβάνονται μεταβατικής ισχύος διατάξεις σχετικά με το υπαίθριο εμπόριο.

β. Παρατίθενται οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας που καταργούνται με τις προτεινόμενες διατάξεις του υπό ψήφιση νόμου. (άρθρα 59 – 60) 

 

Για περισσότερα δείτε εδώ το σχέδιο νόμου και τα συνοδευτικά του έγγραφα όπως έχουν αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της Βουλής: 

Νωρίτερα το ypaithros.gr μετέδιδε:

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να συζητηθεί στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομίας, που φέρνει αλλαγές και βελτιώσεις στο υπαίθριο –στάσιμο και πλανόδιο– εμπόριο, και περιλαμβάνει διατάξεις που αφορούν την επιμελητηριακή νομοθεσία. Το νομοσχέδιο, που συζητείται μέχρι και σήμερα στην αρμόδια Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, στοχεύει, μεταξύ άλλων, στο να μπορούν οι παραγωγοί να διαθέτουν ευρύ κατάλογο φρέσκων και μεταποιημένων προϊόντων στις λαϊκές αγορές, εμποροπανηγύρεις κ.ά. κι αποσαφηνίζει το θεσμικό πλαίσιο για τις Αγορές Καταναλωτών, που λειτουργούσαν σε έωλο καθεστώς. Βασικές διατάξεις που ρυθμίζουν θέματα παραγωγών αναφέρονται κατεξοχήν στα άρθρα 4-13, ενώ άλλες διατάξεις, που έχουν εν μέρει ρυθμίσεις για τους παραγωγούς αναφέρονται κυρίως στα άρθρα 14-58.

Υπέρ του νομοσχεδίου για το υπαίθριο εμπόριο τοποθετήθηκε η συντριπτική πλειοψηφία των εκπροσώπων φορέων, που μίλησαν στην επιτροπή, χωρίς, ωστόσο, να λείψουν οι διαφορετικές φωνές, οι παρατηρήσεις και οι διεκδικήσεις αποσαφήνισης διατάξεων, που αφορούν, κυρίως, πρακτικά ζητήματα. Το νομοσχέδιο, που επεξεργάστηκε επί μακρόν η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, περιλαμβάνει μια σειρά από ευνοϊκές ρυθμίσεις υπέρ των παραγωγών, για τη συμμετοχή και διάθεση των προϊόντων τους και θεσμοθετεί νέους κανόνες για τη λειτουργία της αγοράς, τόσο για το στάσιμο εμπόριο όσο και για τους πλανόδιους επαγγελματίες και παραγωγούς. 

Οι εκπρόσωποι 42 φορέων, κατά την παρουσία τους την περασμένη Τρίτη στο Κοινοβούλιο, σφράγισαν με τις απόψεις τους το νομοσχέδιο και, ήδη, αναμένονται οι πρώτες αλλαγές και τροποποιήσεις, κυρίως ως προς το θέμα της ασφαλιστικής ενημερότητας. Διαφωνίες εκφράστηκαν και οι τόνοι ανέβηκαν από εκπροσώπους φορέων ή βουλευτές, εστιάζοντας σε τρία σημεία: αγορές καταναλωτών, διάθεση χύμα τσίπουρου από τους παραγωγούς και εκλογές στα επιμελητήρια. Τα θέματα που τέθηκαν από εκπροσώπους παραγωγών συνοψίζονται στα εξής:

  • Ασφαλιστική ενημερότητα:Να μην είναι κριτήριο η ασφαλιστική ή η φορολογική ενημερότητα για την αδειοδότηση στις λαϊκές αγορές, διότι πολλοί χρωστούν και θα βρεθούν χωρίς μεροκάματο.
  • Γραφειοκρατία:Τέθηκε το ζήτημα της γραφειοκρατίας στις αδειοδοτήσεις και της αναγκαιότητας να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια οι άδειες, αλλά και να υπάρχουν μόνιμες θέσεις για τους παραγωγούς.
  • Κανονισμός:Να επαναλειτουργήσουν οι Οργανισμοί Λαϊκών Αγορών και να γενικευτούν, για να σταματήσει η δυσκαμψία και η γραφειοκρατία, καθώς χρειάζεται ενίοτε και πάνω από ένα μήνα για να πάρει ένα Περιφερειακό Συμβούλιο απόφαση.
  • Επιμελητήρια:Αυτοτέλεια των οργάνων διοίκησης ως προς τα επιμελητήρια. Αποσαφήνιση του καθεστώτος για την εκλογή νέων διοικήσεων και σταυρών προτίμησης.
  • Τσίπουρο:Εκφράστηκαν διαφωνίες ανάμεσα στην ποτοποιία και τους αμπελουργούς παραγωγούς τσίπουρου.

Τι ζήτησαν μεταξύ άλλων οι εκπρόσωποι φορέων

ΕΝΠΕ/ΚΕΔΕ: Εκπρόσωποι των Περιφερειακών Αρχών ζήτησαν πρόβλεψη για στελέχωση των υπηρεσιών, διότι αδυνατούν ν’ ανταποκριθούν με τόσο μειωμένο προσωπικό στις ανάγκες για καταπολέμηση της μαύρης αγοράς και του παραεμπορίου, της μαύρης εργασίας, της ικανοποιητικής εποπτείας και της προστασίας του καταναλωτή.

Σύμφωνα με τον Κώστα Αγοραστό, πρόεδρο της ΕΝΠΕ και περιφερειάρχη Θεσσαλίας, είναι σημαντικό ότι εξορθολογίζονται τα διοικητικά πρόσωπα, που σε άλλες περιπτώσεις μένουν απλήρωτα, λόγω αδυναμίας καταβολής οφειλών, όμως δεν ενσωματώνονται, τελικά, προβλέψεις για τις στεγασμένες δημοτικές λαϊκές αγορές. Κατά την άποψή του, «στους χώρους αυτούς παρατηρείται μια σειρά προβλημάτων παρόμοιων με αυτά που αντιμετωπίζονται στις λοιπές αγορές και, ως εκ τούτου, για λόγους οριζόντιας αντιμετώπισης και πληρότητας θα έπρεπε να ενσωματωθούν παρόμοιες προβλέψεις και γι’ αυτό το είδος λαϊκών αγορών». Ο κ. Αγοραστός τόνισε ότι υπάρχουν προβλήματα σε δήμους που δεν είναι εύρωστοι και χρειάζονται κεφάλαια και δομές για να λειτουργήσουν αγορές, κυρίως κατά τις περιόδους των Χριστουγέννων και του Πάσχα και ζήτησε να υπάρξει πρόβλεψη για ιδιωτική πρωτοβουλία. Ζήτησε έτσι «να προβλεφθεί η ίδρυση Ιδιωτικής Πρωτοβουλίας Αγορών (εκτός των άλλων και σε ιδιωτικές εκτάσεις) με σκοπό το κέρδος, που θα εμπεριέχουν τον επετειακό χαρακτήρα και τη συμμετοχή υπαίθριων πωλητών. Η αδειοδότηση της αγοράς όπως και η προκήρυξη των θέσεων υπαίθριου εμπορίου θα γίνεται από την οικεία περιφέρεια».

Τη διαφωνία του εξέφρασε ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Γιώργος Πατούλης, σε ό, τι αφορά τις διατάξεις για τις αρμοδιότητες σχετικά με τη λειτουργία των λαϊκών αγορών. Όπως είπε, οι δήμοι γνωρίζουν καλύτερα τα τοπικά δρώμενα και χρειάζεται να υπάρχουν προβλέψεις, ώστε να μην υπάρχει όχληση και των κατοίκων, αλλά και της κυκλοφορίας, και υποστήριξε ότι θα έπρεπε να είναι υπόθεση αμιγώς αρμοδιότητα των δήμων, οι λαϊκές αγορές. Χαρακτήρισε, δε, για άλλη μια φορά, πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία την κυβερνητική απόφαση ανάθεσης της αρμοδιότητας του υπαίθριου εμπορίου στις περιφέρειες και όχι στους δήμους.

ΠΟΣΠΑΠΠΛΑ: Οι εκπρόσωποι των παραγωγών είδαν θετικά το γεγονός ότι πλέον υπάρχει βελτίωση του καθεστώτος στις λαϊκές αγορές για τον αγρότη, όμως διαφώνησαν κυρίως διά του προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Παραγωγών Αγροτικών Προϊόντων Πωλητών Λαϊκών Αγορών, Παντελή Μόσχου και στο ζήτημα της ίδρυσης και κατάργησης λαϊκών αγορών (άρθρο 29) και στο θέμα του ημερήσιου τέλους με το άρθρο 36, αλλά και στο ζήτημα της χορήγησης των θέσεων, ζητώντας αυτές οι θέσεις να είναι μόνιμες, αντί να αλλάζουν διαρκώς (άρθρο 35), και να συμμετέχουν ανεξάρτητα από το εάν υπάρχουν κενές θέσεις ή όχι.

Όπως ειπώθηκε, δεν γίνονται οι ενέργειες που πρέπει, παρότι δίνεται ημερήσιο ανταποδοτικό τέλος, λόγω γραφειοκρατίας, αγκυλώσεων και δυσλειτουργιών και συγκεντρώνονται ποσά, αλλά το έργο για το οποίο ήταν προορισμένα αυτά τα χρήματα δεν επιτελείται (καθαριότητα, διαγραμμίσεις, φύλαξη κ.ά.). Ήδη, όπως τόνισε, τα αποθεματικά των Οργανισμών Λαϊκών Αγορών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ανέρχονται σε 16 εκατ. ευρώ και 5 εκατ. ευρώ, αντίστοιχα. Επιμέρους διαφωνίες εκφράστηκαν και για την αναπλήρωση παραγωγού και για τη μείωση των προστίμων κατά το 1/3, διότι, ακόμη και τα μειωμένα πρόστιμα που προβλέπονται στο νομοσχέδιο, είναι εξοντωτικά σε περίοδο κρίσης, αλλά και για το θέμα των ποσών υπέρ των ομοσπονδιών (άρθρο 36) με το ποσοστό 5%, διότι κινδυνεύουν να αφανιστούν λόγω οικονομικού μαρασμού.

ΟΚΕ: Θετική ήταν σε γενικές γραμμές η άποψη της Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής αλλά επιφυλάξεις εκφράστηκαν, δια του προέδρου Γιώργου Βερνίκου για πρακτικά κυρίως ζητήματα : άσκηση υπαίθριου εμπορίου μόνο σε δημόσιους χώρους, συμπερίληψη και βιομηχανικών ειδών, κατάργηση της σχετικής αναλογίας αδειών διάθεσης διαρκών προϊόντων και προϊόντων γης και θάλασσας και για το θέμα των Επιμελητηρίων.

ΕΣΕΕ: Η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας είδε θετικά κάποιες διατάξεις του νομοσχεδίου, αλλά διά του προέδρου της, Βασίλη Κορκίδη εξέφρασε τις αντιρρήσεις της για το γεγονός ότι ενώ οι υπαίθριες αγορές περιορίζονται μπροστά από ομοειδή και μη καταστήματα, δυστυχώς δεν αποκλείονται από τα ιστορικά κέντρα των πόλεων. Με υπόμνημα που κατέθεσε, τόνισε ότι δημιουργείται τεράστιο πρόβλημα ανάμεσα στους διήμερους και στον κλάδο της αποσταγματοποιίας, διότι υπάρχουν προβλήματα με το λαθρεμπόριο τσίπουρου. Κατέθεσε σειρά προτάσεων, για να βελτιωθεί, όπως είπε, η κατάσταση και να μην υπάρχουν προβλήματα με τη δημόσια υγεία και τους καταναλωτές και ζήτησε οι παραγωγοί να φέρουν μαζί τους πιστοποιήσεις καταλληλότητας και ειδικό μητρώο μικρών αποσταγματοποιών και ιδιοκτητών καζανιών.

ΠΟΓΕΔΥ: Στα συν και στα πλην του νέου νομοσχεδίου στάθηκε ο πρόεδρος των Γεωτεχνικών του Δημοσίου, Νίκος Κακκαβάς. Σημείωσε πως στα θετικά του νομοσχεδίου είναι πως αναγνωρίζεται ο ρόλος του ΥΠΑΑΤ για το τρόφιμο, αλλά εξέφρασε την έντονη δυσφορία του με ποδοσφαιρικούς όρους για τη θετική αντιμετώπιση από πλευράς του νομοσχεδίου των τεχνολόγων γεωπόνων.

ΠΟΣΠΛΑ: Αντιφατικά μηνύματα και διαφωνίες εκφράστηκαν για τις Αγορές Καταναλωτών, αφού κάποιοι, όπως ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πωλητών Λαϊκών Αγορών, Κωνσταντίνος Κακαράντζας, τις κατακεραύνωσαν (άρθρο 37) κι άλλοι, όπως ο Βασίλης Ρίζος από το Συντονιστικό «Αλληλεγγύη για Όλους», εξήραν το έργο τους. Ο Κ. Κακαράντζας εξέφρασε την έντονη διαφωνία του με το άρθρο 22 του νομοσχεδίου. Όπως κι αρκετοί άλλοι εκπρόσωποι φορέων, παραγωγών, εξέφρασε έντονες αντιρρήσεις για το θέμα της ασφαλιστικής ενημερότητας, διότι, όπως εξήγησε, πολλοί θα χάσουν το επάγγελμά τους.

ΕΠΛΑΑ: Άλλες διαφωνίες και επιμέρους αντιρρήσεις εκφράστηκαν από τον Κωνσταντίνο Στουραΐτη από τους Επαγγελματίες Πωλητές Λαϊκών Αγορών Αττικής. «Οι ομοσπονδίες στον νομό Αττικής είναι τρεις και θα πρέπει και οι τρεις να συμμετέχουν στην επιτροπή και όχι οι δυο από τις τρεις με δύο μέλη η κάθε μία, για να μπορεί να διαχειρίζεται η κάθε ομοσπονδία τα προβλήματά της στον χώρο των λαϊκών αγορών. Θεωρούμε ότι κάθε ομοσπονδία διαχειρίζεται τα προβλήματα του χώρου της καλύτερα, γιατί τα βιώνει καθημερινά. «Πώς μπορούν οι δυο ομοσπονδίες των Αθηνών και του Πειραιά να έχουν γνώση και άποψη, από τη στιγμή που δεν έχουν καμιά συμμετοχή από το Λαύριο μέχρι τη Σαλαμίνα», διερωτήθηκε στην Επιτροπή, καταθέτοντας σχετικό υπόμνημα.

ΠΟΜΑΑ: Τη συμφωνία της με το νομοσχέδιο εξέφρασε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Αμβυκούχων και Αμπελοκαλλιεργητών, διά του επικεφαλής της, Μιλτιάδη Στεργιούλη, για τη διάθεση των προϊόντων του Έλληνα αμπελοκαλλιεργητή και συμφώνησε στη δωρεάν χύμα διάθεση, με υπόμνημα και εκπροσώπων αμπελουργών από την Κρήτη. «Το καζάνι είναι το απαραίτητο εργαλείο του αμπελοκαλλιεργητή και το τσίπουρο-τσικουδιά η εναλλακτική λύση για την ελάχιστη συμπλήρωση του εισοδήματος και τη διατήρηση, κατ’ επέκταση, του ελληνικού αμπελώνα». Η ΠΟΜΑΑ υποστήριξε ότι οι υπάρχουσες δεξαμενές δεν επαρκούν για τον τεράστιο όγκο της σταφυλικής παραγωγής και το σταφύλι ως νωπό προϊόν δεν διατηρείται κι επιπλέον η τιμή πώλησης θα είναι ίση ή και κάτω του κόστους παραγωγής.

ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΑ: Προβλήματα και με τη διοίκηση και με τις εκλογές, θα προκύψουν, κατά την άποψη του Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών, όπως εκφράστηκε από τον πρόεδρό του, Κωνσταντίνο Μίχαλο, αλλά κι από άλλους θεσμικούς παράγοντες ή βουλευτές. Αντιρρήσεις διατυπώθηκαν για επιμέρους άρθρα, σε ό, τι αφορά τους πόρους και το προσωπικό. Κατά την άποψή του, το νομοσχέδιο ουσιαστικά δυσχεραίνει την επιμελητηριακή δραστηριότητα, που είναι απόλυτα συνδεδεμένη με την επιχειρηματική ανάπτυξη και κατ’ επέκταση την εθνική ανάπτυξη, σε αδικαιολόγητα ασφυκτικά ελεγχόμενο διοικητικό πλαίσιο της κεντρικής εξουσίας, δηλαδή, σε μία γραφειοκρατική, δυσκίνητη και μειωμένης αποτελεσματικότητας λειτουργία. Δεν διευκολύνει, δηλαδή, την απαραίτητη και απαιτούμενη ευελιξία στον επιμελητηριακό θεσμό και φυσικά στην οικονομία της χώρας γενικά και καταργεί τη διοικητική και διαχειριστική αυτοτέλεια των επιμελητηρίων ως αυτοδύναμων θεσμικών οργάνων.