Οι φυλετικοί ρόλοι καθορίζουν τη γυναικεία αγροτική επιχειρηματικότητα

Οι φυλετικοί ρόλοι καθορίζουν τη γυναικεία αγροτική επιχειρηματικότητα

Για τη γυναικεία αγροτική επιχειρηματικότητα, τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες που δραστηριοποιούνται στον πρωτογενή τομέα και στη μεταποίηση, τις δυσκολίες να αναπτυχθούν επιχειρηματικά, αλλά και τα εργαλεία για να προωθήσουν τις επιχειρήσεις τους μιλά στην «ΥΧ» η Αΐντα Νίκα, γ.γ. του Συνδέσμου Επιχειρηματιών Γυναικών Ελλάδος, διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας A.I.D.A. Marketing & Business Development, η οποία δραστηριοποιείται σε Ελλάδα, Βουλγαρία και Αλβανία, και πρόεδρος του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Business Mentality, που προάγει την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία.

Σε ποιο επίπεδο βρίσκεται η γυναικεία αγροτική επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα;

Η γυναικεία αγροτική επιχειρηματικότητα δεν αποτελεί έναν κλαδικό τομέα, αλλά θα έλεγα  ότι είναι περισσότερο φυλετικός, με την έννοια ότι θέλει πολύ μεγάλη προσπάθεια, καθώς οι γυναίκες, βάσει στατιστικών, έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά ανεργίας, που αγγίζουν το 62%. 

Συνήθως, οι γυναίκες στρέφονται στο κομμάτι της παροχής υπηρεσιών και δύσκολα στην παραγωγή ή στην εγκατάσταση μιας οικοτεχνίας ή βιοτεχνίας. Αυτό συμβαίνει, διότι οι άνδρες διαθέτουν τα χρήματα και είναι αυτοί που διαχειρίζονται το μεγαλύτερο ποσοστό χρημάτων μέσα σε μια οικογένεια, γι’ αυτό και δεν είναι πολλές οι γυναίκες που δραστηριοποιούνται στον αγροτικό τομέα και στον χώρο της μεταποίησης. Δυστυχώς, όσο και αν κάνουμε προσπάθειες να μη γίνονται διακρίσεις, αυτό το στερεότυπο δεν έχει αλλάξει.

Για τον λόγο αυτόν, είναι δύσκολο μια γυναίκα να ηγηθεί, για παράδειγμα, μιας καλλιέργειας; 

Δεν είναι τόσο η δυσκολία του να τα καταφέρει, απλώς συνήθως δεν διαθέτει τα χρήματα για μια τέτοιου είδους επένδυση και τα χρήματα αυτά πρέπει να τα αναζητήσει είτε από τον σύζυγό της είτε από τον πατέρα της. Ακόμη δεν έχει καλλιεργηθεί αυτή η νοοτροπία του να εμπιστεύεται η οικογένεια τη γυναίκα να προβεί σε μια τέτοια επένδυση, η οποία απαιτεί αρκετά χρήματα για να υλοποιηθεί.

Είναι δύσκολο να αναπτυχθεί επιχειρηματικά;

Γενικά, το επιχειρείν στην Ελλάδα είναι δύσκολο στις ημέρες μας, πόσω μάλλον για μια γυναίκα, η οποία πρέπει να έχει κάτω από τη μασχάλη της κι άλλους ρόλους. Η γυναίκα σήμερα στην αγροτική κοινωνία έχει πολλαπλό ρόλο. Συμμετέχει στην οικογένεια, στο αγροτικό και κοινωνικό περιβάλλον, καθώς και στην οικονομική ανάπτυξη. Παρά το γεγονός ότι το ποσοστό των γυναικών που δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά έχει ανέβει, ωστόσο οι δυσκολίες είναι μεγάλες. 

Πιστεύω, όμως, ότι τα επόμενα 20 χρόνια θα είναι οι δεκαετίες των γυναικών, καθώς όλες οι δράσεις και τα προγράμματα, είτε από την Αμερική είτε από την Ευρώπη, θα προωθούν τη γυναικεία επιχειρηματικότητα, είτε αυτά είναι προγράμματα κινητικότητας, δηλαδή να χρηματοδοτούν τα ταξίδια τους και τις διαμονές τους, ώστε να έρθουν σε επαφή και με άλλες γυναίκες στον υπόλοιπο κόσμο για να προωθήσουν τα προϊόντα και τις επιχειρήσεις τους.

 Χαρακτηριστικά σας αναφέρω ότι πριν από λίγες ημέρες βρέθηκα στις Βρυξέλλες και ήμουν η μοναδική Ελληνίδα επιχειρηματίας μαζί με άλλες 225 από όλη την Ευρώπη για την παρουσίαση της πρώτης πλατφόρμας σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπου οι γυναίκες μπορούν να εγγράψουν τις επιχειρήσεις τους και να τις προωθήσουν σε άλλες χώρες. Η πλατφόρμα ονομάζεται WEGATE και εκεί μπορούν να βρουν πολλές άλλες πληροφορίες που έχουν να κάνουν με τη γυναικεία επιχειρηματικότητα, όπως και πολλές γυναικείες επιχειρήσεις, με τις οποίες μπορούν να συνδεθούν και να δικτυωθούν, έτσι ώστε να ενισχύσουν ακόμη περισσότερο το κομμάτι της εξωστρέφειας της επιχείρησής τους. 

Στα σκαριά γυναικείος όμιλος ανά νομό 

Ποιο είναι το προφίλ της γυναίκας επιχειρηματία στον αγροτικό χώρο; Είναι νέες; Μορφωμένες; Με τα κατάλληλα προσόντα;

Δεν μπορώ να δώσω μια συγκεκριμένη μορφή και ένα προφίλ της γυναίκας επιχειρηματία στον αγροτικό τομέα, γιατί μέχρι σήμερα είναι πολύ λίγες οι γυναίκες που δραστηριοποιούνται και αναπτύσσονται επιχειρηματικά στον αγροτικό κλάδο. Από την εμπειρία μου, αυτό που έχω συναντήσει είναι γυναίκες νέες, δραστήριες, που στρέφονται στον αγροτικό χώρο γιατί εκεί βλέπουν ότι μπορούν να αναπτύξουν ένα προϊόν, το οποίο είναι απτό. 

Ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν γυναίκες που δραστηριοποιούνται στον πρωτογενή τομέα; 

Μια από τις δυσκολίες είναι το πώς μπορούν να πάρουν πιστοποιήσεις για τα προϊόντα τους και ένα δεύτερο είναι ότι δεν βρίσκουν εύκολα εκείνα τα εργαλεία που θα τις βοηθήσουν να προωθήσουν τα προϊόντα τους μέσα από διάφορες δράσεις, όπως οι εκθέσεις. Εδώ, θα ήθελα να πω πως ο Οργανισμός Business Mentality, στο οποίο είμαι πρόεδρος, σχεδιάζει να δημιουργήσει σε κάθε νομό από έναν γυναικείο όμιλο και να γίνει ένα πολύ μεγάλο δίκτυο, ώστε οι γυναίκες, σε πανελλαδικό επίπεδο, να γνωριστούν και να δικτυωθούν μεταξύ τους.