Διονύσης Βαλασσάς: Όταν η ιστορία «μηλάει» με σύγχρονους επιχειρηματικούς όρους

Mε όνομα βαρύ που μετρά πλέον έναν αιώνα, το ΠΟΠ μήλο της Ζαγοράς ανοίγει σήμερα νέους καινοτόμους δρόμους

Διονύσης Βαλασσάς: Όταν η ιστορία «μηλάει» με σύγχρονους επιχειρηματικούς όρους
Βάζει τη σφραγίδα του στην πορεία του Ζαγορίν

Προφανώς και υπάρχουν πιο διάσημα μήλα στην ιστορία. Το μήλο του Αδάμ, εκείνο που συνδέθηκε με τη θεωρία της Σχετικότητας και τον Αϊνστάιν ή το δαγκωμένο μηλαράκι της Apple. Ωστόσο, στην Ελλάδα, το πιο διάσημο μήλο είναι αυτό της Ζαγοράς Μαγνησίας, με την επωνυμία «ΖΑΓΟΡΙΝ Ελλάς».

Ένα brand αναγνωρίσιμο, σήμερα, στις περισσότερες αγορές της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής, που, αν και κουβαλά ένα όνομα βαρύ σαν την ιστορία των 100 ετών του Συνεταιρισμού που το παράγει, καταφέρνει να είναι πιο… φρέσκο από ποτέ.

Ο Συνεταιρισμός της Zαγοράς γεννήθηκε μαζί με την πρώτη φουρνιά αγροτικών συλλόγων που δημιουργήθηκαν από τον πρώτο συνεταιριστικό νόμο του 1915 και το ρεύμα του Αλέξανδρου Μπαλτατζή. Πριν από μια εκατονταετία, στις 27 Οκτωβρίου 1916, 199 παραγωγοί στη Ζαγορά αποφάσισαν να συνασπίσουν τις δυνάμεις τους και να συνεργαστούν, για να δημιουργήσουν έναν συνεταιρισμό: Τον Συνεταιρισμό Πωλήσεως Γεωργικών Προϊόντων Ζαγοράς.

Έκτοτε, κατάφερε να επιβιώσει από δύο παγκόσμιους πολέμους, έναν εμφύλιο και μια δικτατορία. Η σημερινή οικονομική συγκυρία -μία από τις πιο δυσμενείς στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας- βρίσκει τον Συνεταιρισμό της Ζαγοράς όχι μόνο να ανθίσταται σθεναρά στην κρίση, αλλά κόντρα σε όλες τις δυσκολίες, να παρουσιάζει μια εικόνα που θα ζήλευαν πολλοί εγχώριοι όμιλοι.

Χωρίς χρέη σε τράπεζες, εφορία και ασφαλιστικά ταμεία, με έναν εύρωστο ισολογισμό και μια πλήρως καθετοποιημένη μονάδα, ο Συνεταιρισμός και τα 700 μέλη του, το 98% των μηλοπαραγωγών της περιοχής, καινοτομούν και πάλι. Λανσάρουν νέα προϊόντα μεταποίησης μήλου, όπως τα τσιπς αφυδατωμένου μήλου, ανοίγουν καινούρια κανάλια εξωστρέφειας και αποδεικνύουν πως όταν η ιστορία καταφέρνει να «μηλάει» με όρους σύγχρονου επιχειρείν, όλα είναι εφικτά, ακόμη και τα επιχειρηματικά θαύματα.

Το brand

Διονύσης Βαλασσάς: Όταν η ιστορία «μηλάει» με σύγχρονους επιχειρηματικούς όρουςΓια εκείνους, πάντως, που δεν πιστεύουν στα θαύματα, πίσω από την πορεία των μήλων της Ζαγοράς κρύβεται μια συλλογική δουλειά ετών και μια συνεπής προσπάθεια να τεθεί και να παραμείνει ο Συνεταιρισμός σε δομές οργανωμένης εμπορικής επιχείρησης.

Μια προσπάθεια που εντάθηκε από το 1985, όταν ο Συνεταιρισμός έλαβε τη σημερινή του μορφή, κάνοντας πραγματικά άλματα ποιότητας και marketing. Καθόλου τυχαία και η… σοδειά των διακρίσεων τις τελευταίες δεκαετίες, όπως η ανάδειξη σε έναν από τους τρεις Συνεταιρισμούς-πρότυπο στην Ευρώπη.

Τη δική του σφραγίδα σε αυτή την πορεία βάζει ένας άνθρωπος που εδώ και 22 χρόνια έχει ταυτίσει τη διαδρομή του με το Ζαγορίν, ο διευθυντής του Συνεταιρισμού Ζαγοράς, Διονύσης Βαλασσάς. Γέννημα-θρέμμα της Ζαγοράς, από γονείς αγρότες μηλοκαλλιεργητές (σ.σ. με πατέρα μέλος του Συνεταιρισμού Ζαγοράς), ο τελειόφοιτος του Χημικού Τμήματος της Φυσικομαθηματικής Σχολής της Αθήνας, έχοντας θητεύσει στη βιομηχανία τροφίμων, ανάλαβε το 1984 τη θέση του διευθυντή του Συνεταιρισμού, ο οποίος στο διάστημα αυτό μπορεί να επαίρεται για μια σειρά από διεθνείς καινοτομίες.

  • Νατάσα Φραγκούλη

Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο στην «ΥΧ» που κυκλοφορεί