Παραπλάνηση των καταναλωτών για την περιεκτικότητα φρούτων στα προϊόντα

Παγκόσμια ημέρα καταναλωτή η 15η Μαρτίου

Μία μεγάλη παραπλάνηση των καταναλωτών της Ευρώπης κρύβεται στην ερώτηση «πού βρίσκονται τα φρούτα». Η Ένωση Παραγωγών Νωπών Φρούτων (Freshfel) στην Ευρώπη μέσω της ερώτησης αυτής προσπαθεί να καταδείξει πόση είναι η περιεκτικότητα νωπών φρούτων σε προϊόντα που επιδεικνύουν στις ετικέτες τους φωτογραφία, λέξη ή οποιονδήποτε συσχετισμό με τα νωπά φρούτα.

Δυστυχώς, τα νέα τόσο για εμάς τους καταναλωτές όσο και για τους γεωργούς είναι δυσάρεστα. Σύμφωνα με την έρευνα της Freshfel (Where is the fruit?), το ποσοστό των προϊόντων σε νωπά φρούτα είναι λιγοστό, ενώ προκύπτει για άλλη μια φορά η τακτική του μάρκετινγκ και της διαφήμισης. Σύμφωνα με την έρευνα, μόλις το 20% των προϊόντων που εξετάστηκαν στην Ευρώπη περιλαμβάνουν 50% ή παραπάνω νωπά φρούτα, ενώ το 7% δεν περιλαμβάνει κανένα νωπό φρούτο.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε σε 13 ευρωπαϊκές χώρες, μεταξύ των οποίων είναι και η Ελλάδα, και σε δείγμα 188 προϊόντων. Οι κατηγορίες των προϊόντων που εξετάστηκαν είναι τα μπισκότα, τα δημητριακά, τα κέικ, οι χυμοί, οι σοκολάτες, τα παγωτά και το γιαούρτι. Τα αποτελέσματα φανερώνουν πως το 7% των προϊόντων δεν περιέχει κανένα φρούτο. Το 34% των προϊόντων που εξετάστηκαν περιέχει κάτω από 10% φρούτα. Επίσης, το 34% περιέχει 11%-50% νωπά φρούτα. Μόνο το 20% των προϊόντων έχει περιεκτικότητα σε φρούτα 50% ή παραπάνω. Ένα επιπλέον 5% αντιστοιχεί στα προϊόντα στα οποία δεν διευκρινίζεται η ποσότητα των φρούτων που περιέχουν(βλ. γράφημα).

Παραπλάνηση των καταναλωτών για την περιεκτικότητα φρούτων στα προϊόντα

Η ίδια έρευνα είχε πραγματοποιηθεί και το 2010, στην οποία το ποσοστό των προϊόντων που δεν περιείχαν κανένα φρούτο ήταν 18%, δηλαδή αρκετά υψηλά σε σχέση με το 2017 (βλ. πίνακα). Μεγάλη διαφορά, επίσης, παρουσιάζει και η κατηγορία των προϊόντων με περιεκτικότητα 11%-50%.

Σύγκριση της περιεκτικότητας φρούτων στα προϊόντα τα έτη 2010 και 2017(%)

 

2010

2017

Χωρίς φρούτα

18%

7%

1%-10%

32%

34%

11%-50%

27%

34%

Περισσότερο του 50%

17%

20%

Δεν καταγράφονται

6%

5%

Ελλάδα

Η Ελλάδα βρίσκεται μεταξύ των χωρών που εξετάστηκαν στην έρευνα. Τα προϊόντα που δεν περιέχουν καθόλου φρούτα αντιστοιχούν περίπου στο 7%. Τα προϊόντα που περιέχουν από 11%-50% αντιστοιχούν περίπου στο 37% και τα προϊόντα με περιεκτικότητα 51%-100% είναι περίπου στο 14%.

Mάρκετινγκ εταιρειών

Το μάρκετινγκ και η προώθηση των προϊόντων διατροφής εξακολουθεί να θεωρείται ως ο κυριότερος τρόπος προσέλκυσης των καταναλωτών, αλλά και διαμόρφωσης των διατροφικών τους συνηθειών. Για τις περισσότερες επιχειρήσεις τροφίμων, το μάρκετινγκ αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του επιχειρηματικού μοντέλου τους, ενώ σημαντικοί πόροι διατίθενται σε διαφημίσεις και άλλες έρευνες για τον προσδιορισμό παραγόντων, που επηρεάζουν τις επιλογές των καταναλωτών. Οι οργανισμοί υγείας αναφέρουν πως οι καταναλωτές δέχονται παρά πολλές πληροφορίες για το τι είναι υγιεινό και τι όχι, ενώ οι ισχυρισμοί υγείας, σε συνδυασμό με τις ετικέτες τροφίμων και τα διατροφικά στοιχεία που μπορεί να είναι παραπλανητικά, είναι καταστροφικά για την υγεία των καταναλωτών.

Ο κίνδυνος για τους καταναλωτές

Η πρακτική αυτή των εταιρειών οδηγεί στην υιοθέτηση διατροφικών προτύπων που όχι μόνο δεν κάνουν καλό στους καταναλωτές, αλλά, αντίθετα, λειτουργούν ως προπομπός της παχυσαρκίας. Η εικόνα των φρούτων στα προϊόντα κάνει τα τρόφιμα πιο ελκυστικά για τους καταναλωτές, αφού αυτομάτως φαίνονται πιο υγιεινά λόγω της περιεκτικότητάς τους σε νωπά φρούτα. Ωστόσο, η παραπλάνηση αυτή οδηγεί τους καταναλωτές στην κατανάλωση προϊόντων, που τις περισσότερες φορές δεν περιέχουν κανένα φρούτο και τους απομακρύνει από την κατανάλωση των πραγματικών φρούτων. Σύμφωνα με τη Freshfel, οι καταναλωτές χρειάζονται έγκυρες πληροφορίες, ώστε να μη διαμορφώνονται λανθασμένα διατροφικά πρότυπα. Η πρόταση της Freshfel είναι να επιτρέπεται η χρήση των εικόνων φρούτων σε προϊόντα που περιέχουν τουλάχιστον 50g φρούτων ανά 100g τελικού προϊόντος.