Πιο ακριβές απο τα σούπερ μάρκετ οι λαϊκές αγορές

Η ποιότητα «ανεβάζει» τις τιμές. Έτσι εξηγούν το εντυπωσιακό φαινόμενο εκπρόσωποι παραγωγών και επαγγελματιών

της Μελίνας Ζιάγκου

Τη διαπίστωση ότι οι τιμές στα οπωροκηπευτικά –κυρίως οι υψηλές, στο εύρος τιμής για κάθε προϊόν– συχνά εμφανίζονται να είναι χαμηλότερες στα σούπερ μάρκετ απ’ ό,τι στις λαϊκές αγορές, ζητήσαμε να εξηγήσουν οι πρόεδροι των πωλητών λαϊκών αγορών, Π. Μόσχος, της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Συλλόγων Παραγωγών Αγροτικών Προϊόντων Πωλητών Λαϊκών Αγορών (ΠΟΣΠΑΠΠΛΑ) και Κ. Κακαράντζας, της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Πωλητών Λαϊκών Αγορών (ΠΟΣΠΛΑ).

Η διαπίστωση αυτή προκύπτει από την παρακολούθηση και καταγραφή των επίσημων τιμών των προϊόντων στα σημεία λιανικής πώλησης που κάνει η «ΥΧ» τις τελευταίες οκτώ εβδομάδες, όπως αυτές αποτυπώνονται στο παρατηρητήριο τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης.

Υπεραμυνόμενοι των λαϊκών αγορών, οι δύο συνδικαλιστικοί εκπρόσωποι έδωσαν έμφαση στο εύρος τιμών και στην ανώτερη ποιότητα που, όπως σημείωσαν, βρίσκει ο καταναλωτής στις λαϊκές αγορές, σε αντίθεση με τα σούπερ μάρκετ.
«Οι υψηλότερες τιμές σε σύγκριση με τα σούπερ μάρκετ, όπου αυτές εντοπίζονται στη λαϊκή, αφορούν ανώτερης ποιότητας προϊόντα, τα οποία τις περισσότερες φορές δεν υπάρχουν στα σούπερ μάρκετ. Και, ακόμα κι αν υπάρχουν, αυτό που πουλάμε εμείς στο 1,5 ευρώ, στα σούπερ μάρκετ και στα μανάβικα το πουλάνε 2,5 και 3 ευρώ», είπε με έμφαση ο Π. Μόσχος.

Ενδεικτικά ανέφερε ότι «τα ροδάκινα που πωλούνται στο σούπερ μάρκετ στα 1,34 – 1,47 ευρώ, στη λαϊκή πωλούνται κατά μέσο όρο στο 1 ευρώ, όχι στο 1,5 ευρώ. Άλλωστε, αν η λαϊκή δεν είχε και την τιμή του 1 ευρώ και εκείνη του 1,5, δεν θα ήταν λαϊκή». Ακόμη, πρόσθεσε χαρακτηριστικά: «Tο εύρος των τιμών στη λαϊκή αγορά δίνει τη δυνατότητα επιλογής στον καταναλωτή, κάτι το οποίο δεν έχει μέσα στο σούπερ μάρκετ. Υπάρχουν και πάγκοι με ακραίες τιμές. Όμως, δεν πρέπει να αγνοούμε ότι την ποιότητα της λαϊκής δεν μπορεί να τη βρει κανείς. Την ποιότητα των κερασιών, για παράδειγμα, που εμείς πουλάμε στα 4 ευρώ, τα σούπερ μάρκετ θα έπρεπε για να τη βάλουν στα ράφια τους να την πουλάνε στα 10 ευρώ, σχηματικά. Επιπλέον, το ίδιο προϊόν, χωρίς να έχει αλλοιωθεί η ποιότητά του, το μεσημέρι πέφτει στο μισό».

Πιο ακριβές απο τα σούπερ μάρκετ οι λαϊκές αγορές
“Αυτό που πουλάμε εμείς στο 1,5 ευρώ, στα σούπερ μάρκετ και στα μανάβικα το πουλάνε 2,5 και 3 ευρώ” μας είπε ο Π. Μόσχος.

Παραπλανητική εικόνα

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος της ΠΟΣΠΛΑ, Κ. Κακαράντζας, ισχυρίστηκε ότι «η εικόνα ότι τα σούπερ μάρκετ είναι φθηνότερα από τις λαϊκές, στην πραγματικότητα είναι παραπλανητική, εάν λάβει κανείς υπόψη μια σειρά από δεδομένα».

Διευκρινίζοντας, επεσήμανε ότι πρώτος και κύριος παράγοντας είναι η ποιότητα. «Αυτό το βλέπει κανείς και στη λαϊκή και σε άλλα σημεία πώλησης», είπε. «Το ίδιο προϊόν μπορεί να έχει διαφορά στην τιμή, αλλά διαφορά και στην ποιότητα. Αυτό είναι λογικό και αναμενόμενο. Το συγκριτικό πλεονέκτημα της λαϊκής αγοράς είναι ότι έχει και ποιοτικά προϊόντα και χαμηλότερες τιμές, τελικά γι’ αυτή την ποιότητα, στο σύνολό της». Μεταξύ άλλων, παρέθεσε συγκεκριμένα παραδείγματα, «ντομάτα κατώτερης ποιότητας και πολυκαιρισμένη, που στη λαϊκή έχει 50 λεπτά, σε σούπερ μάρκετ είχε σήμερα (σ.σ. την προηγούμενη Τρίτη) 1,49 ευρώ το κιλό και στη λαϊκή η ντομάτα Α ποιότητας πωλούνταν 1 – 1,2 ευρώ το κιλό. Προς το τέλος της λαϊκής, μετά τη 1 το μεσημέρι, και η Α ποιότητα κατέβαινε κάτω από το ευρώ. Από την άλλη μεριά, τα σούπερ μάρκετ έχουν τη δυνατότητα, λόγω άλλων μεγεθών, να κάνουν προσφορά σε ορισμένα προϊόντα, επιχειρώντας να δημιουργήσουν την εντύπωση ότι οι τιμές προσφοράς είναι γενικευμένες, κάτι το οποίο δεν ισχύει».