«Η αγορά είναι έτοιμη για τα… πόδια του κοτόπουλου»;

Στροφή στις προτιμήσεις των καταναλωτών

kotopoula-mpouti-podia

Πάνω από το 36% των υπολειμμάτων που πετιούνται από τις πτηνοτροφικές μονάδες της Δυτικής Ευρώπης είναι κρέας από τα πόδια του κοτόπουλου. Όμως, η πρόσφατη στροφή των καταναλωτών στο μπούτι, και η απομάκρυνση από το στήθος κοτόπουλου, έχει ανοίξει δρόμους περαιτέρω αξιοποίησής του, με προοπτικές πολλαπλάσιου κέρδους.

Η διαδικασία φιλετοποίησης των πουλερικών είναι λίγο-πολύ η ίδια ανά την υφήλιο. Παρόλα αυτά, το τελικό προϊόν αξιολογείται τελείως διαφορετικά, ανάλογα με τη χώρα. Για παράδειγμα, στην Ευρώπη, η αγορά επικεντρώνεται στο στήθος κοτόπουλου, την ώρα που οι ασιατικές χώρες προτιμούν το μπούτι. Ως εκ τούτου, οι ευρωπαϊκές εταιρείες συχνά καταψύχουν τα μπούτια, υποβαθμίζοντας την ποιότητά τους, και τα πωλούν στην παγκόσμια αγορά ως χαμηλής αξίας προϊόν.

Τον τελευταίο καιρό, όμως, η αγορά φαίνεται να αλλάζει προτιμήσεις, κρίνοντας από το τι μένει στο ράφι των σούπερ μάρκετ και τι όχι.

Οι καταναλωτές εκτιμούν σιγά-σιγά περισσότερο τη γεύση του μπουτιού και το επιλέγουν για τη διατροφή τους, με τις εταιρείες να ακολουθούν, αλλάζοντας ρότα πλεύσης. Το καλύτερο που μπορούν να προσφέρουν αυτήν τη στιγμή είναι τυποποιημένο φιλέτο μπούτι. Αυτό όμως συνεπάγεται και αυξημένο κόστος, γιατί η φιλετοποίηση κοστίζει, είτε γίνεται από ειδικές μηχανές, χωριστά από τη φιλετοποίηση του στήθους, είτε γίνεται με το χέρι.

Βέβαια, η αξιακή απόσταση που χωρίζει τα δύο φιλέτα είναι ακόμα μεγάλη, όμως μικραίνει μέρα με τη μέρα. Αξιολογώντας, για παράδειγμα, το φιλέτο στήθος με 100, το αφιλετάριστο μπούτι πιάνει «μόλις» 30, όμως το αντίστοιχο φιλέτο έχει καλύψει μεγάλη απόσταση, και βρίσκεται πλέον στο 80, σύμφωνα με τις προτιμήσεις των καταναλωτών.

Μία τεράστια ευκαιρία

«Η αγορά είναι έτοιμη για τα… πόδια του κοτόπουλου», τονίζει ο αναλυτής Ρόναλντ Κράνενμπαργκ, σύμφωνα με τα όσα βλέπει στις αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Ναι, το στήθος κρατούσε τα πρωτεία για δεκαετίες, τόσο στην οικιακή μαγειρική όσο και στα επεξεργασμένα προϊόντα, όμως «κάτι αλλάζει. Μπορεί ακόμα το κρέας του ποδιού των πουλερικών να χρησιμεύει στην παραγωγή λουκάνικων ή κοτομπουκιών, αλλά τόσο μεγάλοι σεφ όσο και οι απλοί καταναλωτές αρχίζουν και το ενσωματώνουν στη διατροφή ή τα μενού τους», αναφέρει. «Το μπούτι είναι ο αφανής ήρωας των πουλερικών», καταλήγει.