Τα ΠΟΠ ζητούν αγοραστές

της Τάνιας Γεωργιοπούλου

Και όµως, 101 ελληνικά προϊόντα έχουν κατοχυρωθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως Προϊόντα Ονοµασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) η Προϊόντα Γεωγραφικής ένδειξης (ΠΓΕ). 

Έχοντας κατοχυρώσει δεκάδες προϊόντα µε τα σχετικά σήµατα, η Ελλάδα βρίσκεται στην 5η θέση της Ε.Ε., ενώ την πρώτη θέση κατέχει η Ιταλία (261) και ακολουθούν η Γαλλία (208), η Ισπανία (173) και Πορτογαλία (123).

Ε και; Εκτός από το καµάρι µας για τα τοπικά προϊόντα που έχουν αναγνωριστεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις περισσότερες φορές η επωνυµία ΠΟΠ ελάχιστα αξιοποιείται για την καλύτερη προώθηση του προϊόντος. Όµως, η κατοχύρωση ενός προϊόντος ως ΠΟΠ ή ΠΓΕ στην πραγµατικότητα θα έπρεπε να ενισχύει την προστιθέµενη αξία ενός προϊόντος, να φέρνει δηλαδή περισσότερα χρήµατα στην τσέπη κυρίως του παραγωγού.

Γιατί όµως τα ΠΟΠ ή ΠΓΕ δεν «δουλεύουν» όπως θα περίµενε κανείς; Ένας λόγος είναι ότι, εκτός από την κατοχύρωση, ύστερα χρειάζεται στήριξη και προώθηση του προϊόντος. Ένας δεύτερος λόγος είναι ότι χρησιµοποιούµε τα ΠΟΠ ως τίτλο τιµής και όχι ως εµπορικό πλεονέκτηµα. 

Για παράδειγµα, υπάρχουν 29 ΠΟΠ ελαιόλαδα εκ των οποίων τα 10 προέρχονται από την Κρήτη. Κανείς δεν αµφιβάλλει για το καλό ελαιόλαδο του νησιού, αλλά όπως και να το κάνουµε δεν µπορεί να διαφέρει και τόσο το ελαιόλαδο ΠΟΠ «Πεζά Ηρακλείου Κρήτης» από το ελαιόλαδο ΠΟΠ «Αχαρνές Ηρακλείου Κρήτης».

Και δεν είναι δυνατόν να αναµένουµε από τους καταναλωτές στην Ελλάδα και πολύ περισσότερο στο εξωτερικό να αναγνωρίσουν και να εκτιµήσουν τη διαφορά και να αναζητήσουν το συγκεκριµένο ελαιόλαδο. Ίσως ήρθε η ώρα να ενώσουµε τις δυνάµεις µας για να πουλήσουµε µε καλύτερους όρους εντός, αλλά κυρίως εκτός, επώνυµα προϊόντα που θα φέρουν τη σφραγίδα της Ελλάδας ή έστω της… Κρήτης.