Πρότυπα, συνεργασίες και εκπαίδευση προωθεί η ΕΔΟΚ για το πρόβειο κρέας

Πρότυπα, συνεργασίες και εκπαίδευση προωθεί η ΕΔΟΚ για το πρόβειο κρέας

Στη δημιουργία προτύπων που θα δίνουν ταυτότητα στο ελληνικό πρόβειο κρέας (το πρώτο αναμένεται εντός του έτους), στον σχηματισμό φορέων μέσα από τον συνεργατισμό αλλά και στην εκπαίδευση όλων των εμπλεκόμενων στον κλάδο στοχεύει η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Κρέατος (ΕΔΟΚ) μέσα από την υλοποίηση του, συγχρηματοδοτούμενου από την ΕΕ, τριετούς προγράμματος Meet the Lamb, που… τρέχει από τις αρχές του χρόνου.

Για να επιτευχθούν όλα αυτά, ώστε να δώσουν νέα προοπτική στην αγορά του ελληνικού πρόβειου κρέατος, θα πρέπει –σύμφωνα με όσα δηλώνει στην «ΥΧ» ο πρόεδρος της ΕΔΟΚ, Ελευθέριος Γίτσας– να γίνει αντιληπτό από όλους τους εμπλεκόμενους στην παραγωγική αλυσίδα ότι οι δράσεις που εκπονούνται αφορούν τους πάντες και όχι μόνο τα μέλη. «Η Διεπαγγελματική Κρέατος αποτελεί τη μοναδική Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση στη χώρα μας. Αυτό, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, σημαίνει ότι μέλη της είναι όλοι όσοι ασχολούνται με τον τομέα», σημειώνει ο κ. Γίτσας. Απαντώντας μάλιστα σε μεμονωμένες, όπως τις χαρακτηρίζει, ενέργειες κάποιων που προσπαθούν να δημιουργήσουν εντυπώσεις, αρνούμενοι να πληρώσουν την ελάχιστη εισφορά του 2‰ (τοις χιλίοις), θέτοντας επίσης ζητήματα προστασίας προσωπικών δεδομένων (στοιχεία των σφαγών), σημειώνει: «Σε ό,τι αφορά τα προσωπικά δεδομένα, αφού είμαστε ένας οργανισμός εποπτευόμενος από το κράτος δικαιούμαστε να τα χρησιμοποιήσουμε, αλλά πάντα με χρηστό τρόπο και υπέρ ενός εθνικού σκοπού. Είμαστε πάντα υπό την εποπτεία του κράτους».

Και προσθέτει: «Οι παραγωγοί πρέπει να ξέρουν ότι στη Διεπαγγελματική συμμετέχουν και έχουν λόγο οι ίδιοι και ότι η ΕΔΟΚ κάνει δράσεις για τους ίδιους, ώστε να αναλάβουμε το μέλλον του πρόβειου κρέατος. Σε αυτήν την προσπάθεια έρχεται η ΕΕ, που μας δίνει το 75% (η ιδιωτική συμμετοχή είναι της τάξεως του 25%). Αυτή η μικρή εισφορά είναι για την υλοποίηση όλων αυτών των δράσεων. Να σημειωθεί ότι από τους 90.000 αιγοπροβατοτρόφους, οι 39.000 πληρώνουν 1 ευρώ τον χρόνο».

ΠΑΑ και εκπαιδευτικά ιδρύματα

Επιπλέον, ο κ. Γίτσας μας έκανε γνωστό ότι, εκτός του προγράμματος, στη… μάχη της προώθησης του ελληνικού πρόβειου κρέατος θα πραγματοποιούν επιπλέον ενέργειες μέσα από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ 2014 – 2020) με επιπλέον κονδύλια, ενώ σημαντικές προσπάθειες θα γίνουν στην ενημέρωση των κρεοπωλών για τις νέες απαιτούμενες μεθόδους κοπών που θα δώσουν υπεραξία στο ελληνικό προϊόν, τα νέα προϊόντα (ζαμπόν, γύρος κ.ά.) αλλά και την τυποποίηση. Αρωγοί σε αυτή την πολύπλευρη προσπάθεια θα είναι και εκπαιδευτικά ιδρύματα όπως η Αμερικάνικη Γεωργική Σχολή και οι σχολές Κρέατος του ΥΠΑΑΤ.

Οι πρώτες 60 ημέρες του Meet the Lamb

Η καμπάνια του Meet the Lamb συνεχίζεται με τον προγραμματισμό νέων δράσεων για την τόνωση της κατανάλωσης του ελληνικού πρόβειου κρέατος στη χώρα μας και στις αγορές της Ιταλίας και της Ισπανίας. Ήδη από τις πρώτες 60 ημέρες δράσεων ο απολογισμός έχει θετικό πρόσημο, αναδεικνύοντας ακόμα περισσότερο την ανάγκη το ελληνικό κρέας να αποκτήσει ταυτότητα και να διεισδύσει πιο δυναμικά στις υπάρχουσες αλλά και σε νέες αγορές.

Πρότυπα, συνεργασίες και εκπαίδευση προωθεί η ΕΔΟΚ για το πρόβειο κρέας

Η ΕΔΟΚ, έχοντας στις… αποσκευές της την εμπειρία που αποκόμισε από τη συμμετοχή στις διεθνείς εκθέσεις τροφίμων Food Expo στην Αθήνα (18-20 Μάρτη 2017) και TuttoFood στο Μιλάνο (8-11 Μάη 2017), θέτει νέους στόχους για την προβολή του ελληνικού αρνιού, των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, της αξίας και ποιότητάς του ώστε να αποκτήσει τη θέση που του ανήκει στη ντόπια και ξένη αγορά.

Τα μηνύματα που ήρθαν από τη συμμετοχή και τις επαφές που έγιναν με τους εμπόρους στην έκθεση στο Μιλάνο, όπως μας λέει ο πρόεδρος της ΕΔΟΚ, ήταν ότι «το ελληνικό το κρέας μπορεί να είναι πολύ καλό και ποιοτικό, αλλά είναι ανώνυμο και δεν τυποποιείται. Έχουμε αρνί γάλακτος νησιωτικής χώρας, ορεινής χώρας, το μικρό των 4 με 7 κιλών που πάει για εξαγωγή, έχουμε το μεγάλο αρνί. Αυτά είναι τα πρότυπα που πρέπει να θεσμοθετηθούν ώστε να αποκτήσουν ταυτότητα και να μπορούν να αναγνωρίζονται. Δεν φτάνει μόνο να λέμε ότι έχουμε εξαιρετικά προϊόντα, πρέπει και να τα αναγνωρίζει ο καταναλωτής για να τα ξαναπάρει».

Ο ρόλος των συνεταιρισμών

Με μπούσουλα αυτό, αρχικά έχουν γίνει επαφές με 5 Κτηνοτροφικούς Συνεταιρισμούς, οι οποίοι, εφόσον οργανωθούν σε μία Ένωση, και εκμεταλλευόμενοι για πρώτη φορά και τα προγράμματα μέσα από το ΠΑΑ 2014 – 2020, θα προχωρήσουν σε μια σειρά δράσεις. Όπως μας εξηγεί ο κ. Γίτσας, από τα 1.000 μέλη των Συνεταιρισμών (με ζωικό κεφάλαιο 400.000 πρόβατα περίπου), θα επιλεγούν παραγωγοί που θέλουν να συμμετάσχουν για τη δημιουργία προτύπων και νέων προϊόντων που θα τυποποιούνται. Η Ένωση των 5 Συνεταιρισμών είναι ένα πολύ καλό δείγμα για να ξεκινήσει να δουλεύει πιλοτικά και, εφόσον αυτό το σύστημα λειτουργήσει τότε θα αναπτυχθεί και παραπέρα. «Έχουμε φτάσει στο σημείο να γεννιούνται στην χώρα μας 12 με 15 εκατομμύρια πρόβατα και να φτάνουν στην σφαγή τα 2,5 με 3 εκατ.», σημειώνει ο πρόεδρος της ΕΔΟΚ.

Πρότυπα, όμως, πρέπει να δημιουργηθούν σε όλους τους κλάδους, όπως στο βόειο 5μηνο εκτροφής, στα χοιρινά, κοτόπουλα, γιατί, όπως εξηγεί ο κ. Γίτσας, μέσω του ΠΑΑ, για πρώτη φορά προβλέπεται πιστοποίηση προβολής ελληνικών κρεάτων. «Θεωρώ ότι πριν εκπνεύσει το 2017 θα βγάλουμε σήματα για το αρνί και το βόειο 5μηνης εκτροφής, ώστε να αποκτήσουν ταυτότητα και να προχωρήσουμε».

Τέλος, η ΕΔΟΚ σε συνεργασία με τους κρεοπώλες, το ΥΠΑΑΤ και τις σχολές κρέατος, προχωρούν σε συζητήσεις για να αποφασίσουν ποιες θα είναι οι σωστές και ενδεδειγμένες κοπές για την Ελλάδα, ώστε να θεσμοθετηθούν και στην συνέχεια, έχοντας αυτές οδηγό, όλοι να τις ακολουθούν.

gaia pedia - ηλεκτρονική αγροτική εγκυκλοπέδια