Πρόχειρο φαγητό όπως λέμε… τσιγάρο

Η Παγκόσμια Ιατρική Ένωση πιέζει για επιβολή φόρων

«Ό,τι τρώμε μας σκοτώνει», αποφαίνεται παγκόσμια έκθεση για την διατροφή

Το ψηφιακό μάρκετινγκ συνεχίζει να αποτελεί παραθυράκι για τις βιομηχανίες τροφίμων, ώστε να προωθούν κάθε είδους σνακ στα παιδιά. Αν και έχουν θέσει όρους για τα συστατικά των τροφίμων που διαφημίζονται στα παιδιά, αυτοί είναι τόσο ελαστικοί, ώστε να ευνοούνται οι ίδιες, καθώς απέχουν πολύ από τα όρια που έχουν τεθεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας (WHO) για τα διαφημιζόμενα προϊόντα στα παιδιά. Για τον λόγο αυτόν, η Παγκόσμια Ιατρική Ένωση καλεί τις κυβερνήσεις να εξετάσουν την επιβολή φόρων στα ανθυγιεινά φαγητά και ποτά. Όπως τονίζουν, η υψηλή προβολή ανθυγιεινών τροφίμων στα παιδιά, μέσω της διαφήμισης, ευθύνεται σε μεγάλο βαθμό για τα υψηλά ποσοστά παχυσαρκίας.

Οι δεσμεύσεις

Αρκετές εταιρείες της βιομηχανίας τροφίμων και ποτών, πριν από δέκα χρόνια, δεσμεύτηκαν σε μια εθελοντική πρωτοβουλία, με τίτλο «EU pledge», μέσω της οποίας θέλησαν να αλλάξουν τα κριτήρια διαφήμισης τροφίμων και ποτών, που απευθύνονται σε παιδιά ηλικίας μέχρι 12 ετών σε όλα τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα κριτήρια, όμως, αυτά έχουν τεθεί από τις ίδιες τις εταιρείες, οι οποίες κάθε χρόνο ελέγχονται από ανεξάρτητους φορείς για την επιβολή των συγκεκριμένων ορίων. Όπως παρουσιάζει η τελευταία έκθεση, οι βιομηχανίες σε μεγάλο βαθμό τηρούν τα διατροφικά όρια που έχουν θέσει.

Ωστόσο, η καταναλωτική οργάνωση BEUC τονίζει πως οι εταιρείες έχουν θέσει πιο ελαστικά κριτήρια, που απέχουν αρκετά από εκείνα που έχει θέσει ο WHO για τα διαφημιζόμενα προϊόντα. Η BEUC, μέσω εκστρατείας, ζητά να τεθούν πιο αυστηρά όρια. Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτή, το οποίο αναφέρει πως η νομοθεσία είναι, πλέον, ο μόνος δρόμος για να σταματήσει αυτή η ολέθρια πρακτική, που προκαλεί κακό στα παιδιά. Οι διαφορές ανάμεσα στις δεσμεύσεις των εταιρειών και του WHO είναι μεγάλες.

Για παράδειγμα, για τα δημητριακά, οι εταιρείες θέτουν όριο τα 30 γρ. ζάχαρης σε 100 γρ. προϊόντος, όταν ο WHO θέτει ως όριο τα 15 γρ. Για είδη όπως το κέικ, τα μπισκότα και τα αρτοσκευάσματα, ο WHO δεν επιτρέπει την προσθήκη ζάχαρης, όταν οι εταιρείες για τα ίδια προϊόντα έχουν θέσει το όριο στα 35 γρ.