-Διαφήμιση-
Delegate

Κάθε άλλο παρά ξεκάθαρο φαίνεται πως είναι το τοπίο σχετικά με την πρόωρη αποχώρηση αλιέων από το επάγγελμα με απώτερο στόχο τη μείωση του αλιευτικού στόλου. Σύμφωνα με το πρόγραμμα αλιείας, η διαδικασία οριστικής παύσης των αλιευτικών δραστηριοτήτων αφήνει παράθυρα συνέχισης της αλιείας με μεταχειρισμένο σκάφος. Επιπλέον, η εξισορρόπηση του συγκεκριμένου τμήματος στόλου με τις αλιευτικές δραστηριότητες, πρακτικά δεν υφίσταται. Η «Ύπαιθρος Χώρα» βρέθηκε στις περιοχές που παίζουν σημαντικό ρόλο στα αλιευτικά δρώμενα και κατέγραψε τις εξελίξεις.

ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

«Κοροϊδία»

-Διαφήμιση-

Ο πρόεδρος του Αγροτικού Αλιευτικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης Δημήτρης Σαρίκας μεταφέρει στην «ΥΧ» ότι υπάρχει δικαιολογημένο ενδιαφέρον από τα μέλη τους για διάλυση των αλιευτικών σκαφών, με την επισήμανση ότι αυτοί που προχωρούν σε αποσύρσεις είναι επαγγελματίες ψαράδες που δεν γίνεται να εγκαταλείψουν το επάγγελμα.

Χαρακτηρίζει λανθασμένα τα κριτήρια που τέθηκαν, όπως και τον τρόπο που ορίστηκε για τη διάλυση, αλλά και τις προθεσμίες. «Η κυβέρνηση είχε προαναγγείλει ότι το πρόγραμμα θα είχε ολοκληρωθεί στις 31 Δεκεμβρίου 2017, ότι δηλαδή θα είχαν γίνει οι καταστροφές των σκαφών και οι πληρωμές. Σήμερα, έχουμε μπει στο τελικό στάδιο, με την υπόσχεση ότι η καταστροφή θα γίνει σε μικρό χρονικό διάστημα». Εκτιμά ότι η χρονική πρόβλεψη ήταν υπεραισιόδοξη για τα ελληνικά δεδομένα, σημειώνοντας ότι πρόσφατα συστάθηκαν οι σχετικές επιτροπές. Χαρακτηρίζει το πρόγραμμα «κοροϊδία», με τον τρόπο που επιχειρεί τη μείωση της αλιευτικής προσπάθειας. «Ένας ψαράς μπορεί να αποσύρει το σκάφος του και, λαμβάνοντας κάποια χρήματα, να αγοράσει μεταχειρισμένο και να συνεχίσει το επάγγελμά του, άρα δεν γίνεται τίποτε ουσιαστικό». Στο άρθρο 5, επισημαίνεται ότι «ο δικαιούχος απαγορεύεται να νηολογήσει/λεμβολογήσει νέο αλιευτικό σκάφος εντός πέντε ετών από την παραλαβή της στήριξης», επομένως αφήνει παράθυρο στα μεταχειρισμένα. Προσθέτει ότι δεν γίνεται κάποιος να αναζητήσει νέα άδεια, επομένως να νηολογήσει νέο σκάφος. Τονίζει ότι «απόσυρση του σκάφους σημαίνει να αποσυρθεί και ο ιδιοκτήτης από την αλιεία».

Θεωρεί ότι το πρόγραμμα θα έπρεπε να θέτει σαν όρο να μην ασχοληθεί ο δικαιούχος για τα επόμενα 5 ή 10 χρόνια με την αλιεία ή να έφευγαν τα ανενεργά σκάφη. Πανελλαδικά, από τις 10.000 άδειες παράκτιας αλιείας, εν ενεργεία είναι οι 3.500.

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Γερασμένοι οι ψαράδες, απρόθυμοι οι νέοι

Οι παράκτιοι αλιείς είναι οι φύλακες της Ελλάδας και αντί να τους ενισχύει και να τους προστατεύει το κράτος, αντίθετα τους δημιουργεί περισσότερα προβλήματα και τους ωθεί στην ανεργία. Αυτό δηλώνει ο Παναγιώτης Παγώνης, πρώην πρόεδρος των παράκτιων αλιέων Ν. Κρήνης, σχολιάζοντας την οριστική παύση των αλιευτικών δραστηριοτήτων και τη διάλυση των αλιευτικών σκαφών. Επισημαίνει, ταυτόχρονα, ότι το μέτρο αυτό που αφορά το ζήτημα της υπεραλίευσης δεν λύνει διαχρονικά προβλήματα και δεν βοηθά τη βιωσιμότητα του κλάδου και πως αν απουσιάσει η παράκτια αλιεία από τη θάλασσα, τότε δεν θα υπάρχει αλιεία στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τον κ. Παγώνη, υπάρχει αδυναμία των νέων ανθρώπων να παραμείνουν στην αλιευτική δραστηριότητα, αφού δεν είναι βιώσιμο το επάγγελμα και οδηγούνται στην ανεργία.

katastrofi-skafon-alieia
Γερασμένοι οι ψαράδες, απρόθυμοι οι νέοι

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, παλαιότερα, στον σύλλογο της Ν. Κρήνης υπήρχαν 240 σκάφη, ενώ σήμερα δουλεύουν μόλις τα 4. Σε όλη την Ελλάδα, τα σκάφη που έχουν επιλεγεί είναι 766 και υπάρχει ένας αριθμός σκαφών που είναι στους επιλαχόντες του Μέτρου, ενώ ένας μεγάλος αριθμός σκαφών δεν έχει επιλεγεί, καθώς δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις. Πάντως, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιοκτητών Παράκτιων Επαγγελματικών Αλιευτικών Σκαφών, Παναγιώτη Κοτσόργιο, για το Μέτρο 6.1.10 του ΕΠΑλΘ βοηθά τους αλιείς που είναι μεγάλης ηλικίας, οι οποίοι δεν μπορούν πλέον να δραστηριοποιηθούν στο επάγγελμα και επιπλέον υπάρχει ενδιαφέρον από τους αλιείς για αντικατάσταση των αλιευτικών τους.

Από το σύνολο των 766 σκαφών πανελλαδικά, 37 αλιείς από τους τρεις νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Πιερία έχουν καταθέσει αιτήσεις οι οποίες έχουν αξιολογηθεί θετικά.

ΘΕΣΣΑΛΙΑ

56 υπομονετικοί ψαράδες μπλεγμένοι στα δίχτυα της γραφειοκρατίας

Αντιμέτωποι με τις συνήθεις γραφειοκρατικές διαδικασίες που κυριαρχούν στη χώρα μας βρίσκονται όσοι αλιείς της Θεσσαλίας επιθυμούν να συμμετάσχουν στο μέτρο 6.1.10.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Αλιευτικού Συλλόγου Βόλου, Χρήστο Ξηραδάκη «για το μέτρο υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον, κυρίως από ηλικιωμένους ψαράδες, οι οποίοι δεν έχουν διάδοχη κατάσταση –και πώς να έχουν, αφού ο αλιευτικός πληθυσμός συνεχώς μειώνεται, ενώ αντίθετα αυξάνονται τα έξοδα μας. Επίσης, έδειξαν ενδιαφέρον αυτοί που διέθεταν μεγάλα σκάφη, τα οποία είχαν πολλά έξοδα συντήρησης και ενδεχομένως όταν τους δοθεί το δικαίωμα να προχωρήσουν στην προμήθεια ενός μικρότερου. Ωστόσο, τα δικαιολογητικά που απαιτούνται είναι πολλά, οι υπηρεσίες που πρέπει να απευθυνθούμε αρκετές. Άλλοι έχουν βάλει δικηγόρους για να πάρουν τα χαρτιά που χρειάζονται, άλλοι απογοητεύθηκαν και απέσυραν το ενδιαφέρον τους».

56 σκάφη στο πρόγραμμα

Έτσι, με ικανοποίηση πληροφορήθηκαν –ανεπίσημα, από την τοπική ΔΑΟΚ Μαγνησίας– ότι θα επικαιροποιηθούν οι τρεις προθεσμίες που είχαν οριστεί για την υποβολή των φακέλων, με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εστιάζεται στη στελέχωση της επιτροπής ελέγχου της σχετικής διαδικασίας διάλυσης των σκαφών, καθώς, σύμφωνα με πληροφορίες της ΥΧ, τα λιμεναρχεία δεν έχουν εντολή ακόμη να ορίσουν εκπροσώπους. «Οι τρεις περίοδοι και οι αναφερόμενες στην απόφαση ένταξης ημερομηνίες για τη διάλυση των σκαφών δεν ισχύουν και ετοιμάζεται σχετική πράξη τροποποίησης», δήλωσε χαρακτηριστικά ο προϊστάμενος της ΔΑΟΚ,Ν. Λιάνος.

Στη Θεσσαλία 49 σκάφη δικαιούχων των ΠΕ Μαγνησίας και Σποράδων, 5 σκάφη στο νομό Λάρισας και 2 (!) στον Νομό Καρδίτσας έχουν ενταχθεί στο ΕΠΑλΘ, με κριτήριο το ύψος των μορίων των δικαιούχων σε σχέση με τις διαθέσιμες πιστώσεις.

ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ

Πάνω από 60 οι αποσύρσεις αλιευτικών στην Πελοπόννησο

Πάνω από 60 είναι τα αλιευτικά σκάφη που οδηγήθηκαν στην ολική καταστροφή στην Πελοπόννησο και θα ήταν πολύ περισσότερα, αν δεν είχαν απορριφθεί αρκετές αιτήσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτουν οι ΔΑΟΚ, η Λακωνία και η Αργολίδα κατέχουν το μεγαλύτερο ποσοστό απόσυρσης σκαφών, αφού συνολικά αγγίζουν τα 40 σκάφη και αμέσως μετά ακολουθεί η Μεσσηνία. Ο τέως γραμματέας του αλιευτικού συλλόγου αλιέων Νεάπολης Λακωνίας, αναφερόμενος στην απόσυρση αλιευτικών σκαφών, δήλωσε: «Είναι γεγονός ότι ο στόλος μικραίνει, αλλά είναι απαραίτητη η απόσυρση. Εκείνο που είναι λάθος είναι η καταστροφή των ξύλινων αλιευτικών, που αποτελούν στοιχείο του πολιτισμού μας». Στο ίδιο μήκος κύματος είναι και οι δηλώσεις του προέδρου του αλιευτικού συλλόγου Νέας Κίου, Γιώργου Παναγάκη, που επισημαίνει ότι «η καταστροφή των ξύλινων αλιευτικών σκαφών είναι μεγάλο λάθος, αφού μπορούν να χρησιμοποιηθούν σαν κομμάτια της αλιευτικής ιστορίας. Παράλληλα, όμως, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η μείωση των επαγγελματιών αλιέων συνεχίζεται, ενώ αυξάνεται ο αριθμός των ερασιτεχνών, που κινούνται χωρίς έλεγχο και κόστος».

ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ

Διστακτικοί οι αλιείς με την εφαρμογή του μέτρου

Επί του συνόλου των 768 αιτήσεων για τη διάλυση των αλιευτικών σκαφών, τα 75 προέρχονται από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα διάλυσης, ένα μικρό ποσοστό αναθεωρεί την αίτηση απόσυρσης. Δίνοντας τη δική του διάσταση για την εξέλιξη του προγράμματος, ο πρόεδρος του αλιευτικού συλλόγου της ανατολικής Φθιώτιδας, Στέφανος Μωραΐτης δηλώνει ότι «η πολιτεία πρέπει να είναι σαφής ως προς τις προθέσεις της στο θέμα της διάλυσης των σκαφών. Όταν λέμε οριστική παύση των αλιευτικών δραστηριοτήτων εννοούμε μια τελειωμένη επαγγελματική υπόθεση, που στην πράξη όμως δεν συμβαίνει. Το γεγονός ότι δίνεται η δυνατότητα στον δικαιούχο να συνεχίσει να ψαρεύει με μεταχειρισμένο σκάφος, δεν αλλάζει κάτι στο τοπίο. Πολλά από αυτά τα σκάφη που διαλύονται έχουν και μία πολιτιστική αναφορά, ταυτισμένη με τον τρόπο ζωής των κατοίκων των νησιωτικών και παραθαλάσιων περιοχών. Θα πρέπει η πολιτεία να προσεγγίσει το θέμα αυτό με έναν ιδιαίτερο τρόπο, χωρίς γκρίζα σημεία».

Διστακτικοί οι αλιείς με την εφαρμογή του μέτρου
Διστακτικοί οι αλιείς με την εφαρμογή του μέτρου

Υπενθυμίζεται ότι για τον υπολογισμό της χρηματικής αποζημίωσης του σκάφους που αποσύρεται από την αλιευτική δραστηριότητα, λαμβάνονται υπόψη η «αξία βάσης» αλιευτικού σκάφους [αξία σκάφους δέκα (10) ετών, χωρητικότητας μέχρι 2GT], η παλαιότητα του σκάφους, η χωρητικότητα σε GT, η ισχύς της μηχανής σε kW,οι ημέρες εργασίας/έτος και το αλιευτικό εργαλείο άδειας.

Δικαιούχοι των οικονομικών ενισχύσεων του Μέτρου 6.1.10 «Οριστική παύση των αλιευτικών δραστηριοτήτων» είναι φυσικά ή/και νομικά πρόσωπα, που είναι νόμιμοι ιδιοκτήτες, για τουλάχιστον ένα (1) έτος, επαγγελματικού αλιευτικού σκάφους και πληρούν τους όρους και τις προϋποθέσεις του επαγγελματία αλιέα, όπως καθορίζονται από την εθνική νομοθεσία ή νόμιμοι κληρονόμοι αυτών. Ο δικαιούχος απαγορεύεται να νηολογήσει / λεμβολογήσει νέο αλιευτικό σκάφος εντός πέντε (5) ετών από την παραλαβή της στήριξης.

των Γιάννη Σάρρου, Γιώργου Ρούστα, Γιώργου Αργυρίου, Αφροδίτης Χρυσοχόου, Μαρίας Αµπατζή