«Ο σύγχρονος κτηνοτρόφος πρέπει να είναι συνειδητοποιημένος»

Συνέντευξη με τον Τάσο Χαλκίδη, μαθητή του Επαγγελματικού Λυκείου της ΑΓΣ

tasos-xalkidis-ktinotrofos-mathitis

Από τα θρανία της Γ΄ τάξης του Επαγγελματικού Λυκείου της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής, ο Τάσος Χαλκίδης καταστρώνει τα σχέδιά του. Φιλοδοξία του νεαρού μαθητή είναι να χαράξει μια επιτυχημένη πορεία στον κτηνοτροφικό κλάδο, συνεχίζοντας την οικογενειακή παράδοση στα Στεφάνια Θεσσαλονίκης. Στο όνειρό του, έχει σύμμαχο το πλούσιο γνωστικό υπόβαθρο που του εξασφαλίζει η σχολή.

Ο Τάσος κατάγεται από κτηνοτροφική οικογένεια. Η σχέση που ανέπτυξε από πολύ μικρή ηλικία με το επάγγελμα διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των μελλοντικών επιδιώξεών του. «Έχουμε 60 αγελάδες γαλακτοπαραγωγής και γύρω στα 150 στρέμματα όπου καλλιεργούμε κυρίως σιτηρά. Εγώ ασχολούμαι με τη ζωική παραγωγή από πέντε χρόνων. Αν και είχα εξαρχής σκοπό να ασχοληθώ με τον τομέα αυτόν, κάποιοι απόφοιτοι φίλοι του πατέρα μου με παρότρυναν ακόμα περισσότερο, λέγοντάς μου ότι, όντας ήδη ανακατεμένος με τη ζωική παραγωγή, αξίζει να φοιτήσω στην ΑΓΣ, ώστε να γίνω ένας σωστός κτηνοτρόφος. Άλλωστε, με έβλεπαν και ήξεραν ότι θα έμενα σε αυτόν τον χώρο».

Κατά τη φοίτησή του στην ΑΓΣ, ο Τάσος έχει λάβει όλα τα απαραίτητα εφόδια στα οποία προσέβλεπε μπαίνοντας σε αυτήν. «Η σχολή με έχει βοηθήσει και σε θεωρητικό και πρακτικό επίπεδο. Η πρακτική με βοήθησε να κατανοήσω διάφορα πράγματα που άπτονται του επαγγέλματος, να συναναστραφώ με άλλους και να συνεργαστώ, έτσι ώστε να είμαι πιο ανοιχτός προς διαφορετικές απόψεις και γνώμες. Όσον αφορά το θεωρητικό κομμάτι, έχω μάθει διάφορα πράγματα, όπως το να ελέγχω την παραγωγή, να κάνω γενετική βελτίωση στα ζώα και έχω βοηθηθεί σε τομείς όπως η διατροφή. Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι έχω πάρει γνώσεις πάνω στο δικό μου αντικείμενο, που είναι η βοοτροφία, ενώ τα εργαστήρια μου δίνουν την ευκαιρία να έρθω σε επαφή με τεχνικές για τις εκτροφές. Αυτή την περίοδο κάνω την πρακτική μου άσκηση σχετικά με την τεχνική γονιμοποίηση στις αγελάδες. Επίσης, έχω επιπλέον δραστηριότητες και στο κομμάτι της σαλιγκαροτροφίας, όπου συμμετέχω σε ένα πρότζεκτ».

Παρά την αγάπη του για τον κτηνοτροφικό τομέα, ο μαθητής της ΑΓΣ γνωρίζει ότι το μονοπάτι που θέλει να διανύσει δεν είναι στρωμένο με ροδοπέταλα. Βρίσκεται, λοιπόν, σε επιφυλακή, προκειμένου να αντιμετωπίσει τις όποιες δύσκολες καταστάσεις. «Ο τομέας μας ανέκαθεν είχε θέματα, όμως τώρα με την οικονομική κρίση έχουμε χτυπηθεί πολύ. Οι υπερφορολογήσεις, ο ΦΠΑ και η μείωση των τιμών στο γάλα, με τις συνεχόμενες εισαγωγές που κάνουμε, μας έχουν πλήξει σοβαρά. Πιστεύω ότι για να μπορέσουμε να αντεπεξέλθουμε εμείς, που θεωρητικά θα είμαστε οι επόμενες γενιές των κτηνοτρόφων, θα πρέπει να δημιουργήσουμε μια κτηνοτροφία, η οποία θα μπορέσει να προσαρμοστεί στα δικά μας δεδομένα και να επιβιώσει. Η αγορά έχει στενέψει με τα κάπιταλ κοντρόλ, οπότε κάθε μας κίνηση από εδώ και στο εξής πρέπει να είναι προσεκτική. Να αξιολογούμε, δηλαδή, τις καταστάσεις πριν κάνουμε τις κινήσεις μας. Αυτή είναι η διαφορά από τις προηγούμενες γενιές των πατεράδων μας. Επειδή βοηθάω τον πατέρα μου στα οικονομικά και παίρνουμε μαζί αποφάσεις, κάνουμε μεγάλη έρευνα για κάθε μας κίνηση. Παλαιότερα, οι κτηνοτρόφοι δεν ήταν τόσο ευαισθητοποιημένοι να κάτσουν να ερευνήσουν το θέμα, απλά κοιτούσαν «πόσο κάνει να το αγοράσω να τελειώνω». Τώρα η νοοτροπία έχει αλλάξει λίγο και ο κτηνοτρόφος κινείται μέσα σε συγκεκριμένα όρια, χωρίς να βγαίνει από αυτά».

Κλείνοντας, ο Τάσος επισημαίνει ότι ο σύγχρονος κτηνοτρόφος δεν θα πρέπει να είναι αποκλειστικά επιχειρηματίας. «Ναι μεν ο κτηνοτρόφος πρέπει να γνωρίζει τι συμβαίνει στην επιχείρησή του, ώστε να αντεπεξέρχεται στις οικονομικές απαιτήσεις, όμως θα πρέπει να έχει γνώση και άλλων θεμάτων. Οφείλει να ξέρει πώς να διευθετήσει την κάθε του δουλειά μέσα στο κοπάδι. Πάνω από όλα, να είναι έμπειρος ζωοτέχνης και όχι ανειδίκευτος, όπως έχουμε δει πολλές φορές στην Ελλάδα, όπου ξεκινούν να κάνουν μια εκτροφή και δεν ξέρουν πού πάνε τα τέσσερα. Θα πρέπει να είναι ένας άνθρωπος συνειδητοποιημένος ως προς το τι πρόκειται να κάνει. Δίχως γνώσεις δεν γίνεται τίποτα».