«Σουσάμι άνοιξε» από την Alibaba για τα ελληνικά προϊόντα στην Κίνα

«Άνοιξε σουσάμι» από την Alibaba για τα ελληνικά προϊόντα στην Κίνα
Η ανταπόκριση του ελληνικού παραγωγικού δυναμικού στο ραντεβού με την Alibaba, δείχνει ότι το εγχώριο δυναμικό έχει εξαγωγικά αντανακλαστικά

Μία από τις μεγαλύτερες χονδρεμπορικές εταιρείες των ΗΠΑ, η Costco, πούλησε, σε μόνο μία ημέρα, 300 τόνους φιστίκια. Με αυτό το παράδειγμα, το υψηλόβαθμο στέλεχος του κινεζικού κολοσσού ηλεκτρονικών πωλήσεων της Alibaba, Rodrigo Cipriani Foresio, θέλησε να δώσει στις ελληνικές επιχειρήσεις και τους παραγωγούς ένα παράδειγμα για το πόσο ευρύ είναι το online παράθυρο της εξωστρέφειας, που μπορεί να ανοίξει η πλατφόρμα στις εγχώριες εταιρείες.

Η ανταπόκριση του ελληνικού παραγωγικού δυναμικού στο ραντεβού με την Alibaba, την εβδομάδα που διανύσαμε, στην Αθήνα δείχνει ότι το εγχώριο δυναμικό έχει εξαγωγικά αντανακλαστικά, που αναζητούν πρόσβαση στην αχανή και πολλά υποσχόμενη αγορά της Κίνας. Περίπου 600 εκπρόσωποι επιχειρήσεων εκδήλωσαν ενδιαφέρον να ενημερωθούν πώς μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας μπορούν να εξάγουν τα προϊόντα τους, ενώ πάνω από 160 επιχειρήσεις, παραγωγοί και φορείς πραγματοποίησαν και κατ’ ιδίαν επαφές.

Είναι, λοιπόν, η Κίνα και η ηλεκτρονική οδός προς αυτήν, που επιχειρεί να ανοίξει για τους Έλληνες παραγωγούς η Alibaba, «η κότα με τα χρυσά αβγά» για τις ελληνικές εξαγωγές και δη τα εγχώρια προϊόντα του αγροδιατροφικού τομέα; Το κινεζικό αυτό νόμισμα έχει προφανώς δύο όψεις. Τη μία την περιγράφει η Περιφέρεια Κρήτης, η οποία –μία ημέρα μετά από την ολοκλήρωση των διήμερων επαφών του κινεζικού κολοσσού στην Ελλάδα– έγινε γνωστό ότι συμφώνησε για την προώθηση κρητικών προϊόντων μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας Tmall Global, του τεράστιου online εμπορικού κέντρου της Alibaba.

Την άλλη, την περιγράφει το ίδιο το παράδειγμα του κ. Foresio. Το μοντέλο ηλεκτρονικής εισόδου στην αγορά της Κίνας, που εγγυάται η Alibaba, δυνάμει έχει πλεονεκτήματα για επιχειρήσεις και φορείς, που μπορούν να «σηκώσουν» τα κόστη για την τοποθέτηση στο Tmall, που κυμαίνονται μεταξύ 5.000 και 10.000 δολ., αλλά και την προμήθεια που εισπράττει η Alibaba επί των συναλλαγών, που θα πραγματοποιηθούν μέσω της πλατφόρμας, της τάξης του 1% έως 5% (στα τρόφιμα 2%). Και επιπλέον να διαθέτουν τις αναγκαίες ποσότητες και παραγωγές, που απαιτούνται για να καλύψουν τις ανάγκες της πολυπληθέστερης αγοράς του πλανήτη.

Μικρές επιχειρήσεις και παραγωγοί

«Άνοιξε σουσάμι» από την Alibaba για τα ελληνικά προϊόντα στην Κίνα
Δύσκολη, αλλά όχι ανέφικτη η κάλυψη των απαιτήσεων της πλατφόρμας από μικρές ελληνικές επιχειρήσεις και μεμονωμένους παραγωγούς

Μπορούν αυτές τις απαιτήσεις να τις καλύψουν μικρές ελληνικές επιχειρήσεις και μεμονωμένοι παραγωγοί; Η θετική απάντηση στο ερώτημα είναι δύσκολη, αλλά όχι ανέφικτη, υπό προϋποθέσεις. Η περίπτωση της Κρήτης, για παράδειγμα, δείχνει ότι ακόμη και μικρότερες αγροδιατροφικές επιχειρήσεις ή μεμονωμένοι παραγωγοί, κάτω από την «ομπρέλα» μιας περιφέρειας είτε ενός συνεταιρισμού, είτε ακόμη και μέσα από τη συνένωση ίδιων δυνάμεων μικρών παραγωγών, μπορούν να αξιοποιήσουν αυτό το ηλεκτρονικό παράθυρο. Να σημειωθεί ότι κ. Foresio, καθώς και πολλά υψηλόβαθμα στελέχη της Alibaba παρουσίασαν στην Αθήνα, σε ειδική εκδήλωση του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου, τις ευκαιρίες που προσφέρουν οι πλατφόρμες της Alibaba για τις ελληνικές επιχειρήσεις.

Τα συν και τα πλην του μοντέλου

Τα βήματα για την είσοδο στο ψηφιακό εμπορικό κέντρο

Η δίοδος της εξωστρέφειας που ανοίγει για τις ελληνικές επιχειρήσεις ο ηλεκτρονικός κολοσσός της Alibaba, πέρα από τα προφανή οφέλη της εισόδου σε μια αχανή, με συνεχώς βελτιούμενο αγοραστικό προφίλ, αγορά, έχει και αρκετές προϋποθέσεις και αστερίσκους. Η διαδικασία που ακολουθούν οι ενδιαφερόμενοι είναι η εξής: περιήγηση στην πλατφόρμα, δωρεάν δημιουργία website, παρακολούθηση συναλλαγών άλλων επιχειρήσεων, αναβάθμιση στην κατηγορία «gold member» και έναρξη πωλήσεων. Δημιουργία βίντεο και υποστηρικτικού υλικού της επιχείρησης, ώστε να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη.

Αποκωδικοποιώντας τις προϋποθέσεις, που απαιτεί το εν λόγω μοντέλο ανάπτυξης στην Κίνα, η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ), υπογραμμίζει ότι η ενδιαφερόμενη επιχείρηση οφείλει να εξετάσει αν το προϊόν που εξάγει μπορεί να γίνει αποδεκτό στην Κίνα ή όχι. Η Alibaba, ωστόσο, μπορεί να προτείνει συνεργάτες, οι οποίοι θα διευκολύνουν την υλοποίηση της συνεργασίας.

Σε αυτό το πλαίσιο, προτείνεται στις ελληνικές επιχειρήσεις να συνεργαστούν, τουλάχιστον στα αρχικά στάδια, με συνεργάτη της Alibaba, καθώς, για παράδειγμα, οι συνομιλίες με τους ενδιαφερόμενους αγοραστές γίνονται αφενός άμεσα, σε πραγματικό χρόνο (live chat), και αφετέρου στα κινεζικά.

«Άνοιξε σουσάμι» από την Alibaba για τα ελληνικά προϊόντα στην Κίνα
Το μεγαλοστέλεχος της Alibaba, Rodrigo Cipriani Foresio

Επίσης, οι ελληνικές επιχειρήσεις φέρουν την ευθύνη οργάνωσης των υπηρεσιών logistics, με την Alibaba να προσφέρει συμβουλευτικές υπηρεσίες. Οι ενδιαφερόμενες ελληνικές επιχειρήσεις είναι υπεύθυνες για το μάρκετινγκ των προϊόντων και τη συλλογή πληροφοριών (π.χ. η αλλαγή της γλώσσας στην ετικέτα του προϊόντος δεν είναι υποχρεωτική, αλλά λειτουργεί θετικά ή ποιο είναι το επιθυμητό μέγεθος συσκευασίας για το κινεζικό κοινό), με την Alibaba να λειτουργεί και υποστηρικτικά και συμβουλευτικά.

Όλες οι πληρωμές γίνονται μέσω του συστήματος πληρωμών «Alipay», το οποίο προϋποθέτει τοποθέτηση ειδικού scanner στο εδώ κατάστημα, αλλά και συνεργασία με τον κατάλληλο χρηματοπιστωτικό οργανισμό.

Νατάσα Φραγκούλη