Χ. Σπίρτζης: Στόχος ένας οδικός άξονας που θα αναβαθμίσει αστικά και αγροτικά κέντρα

Πλήρη αναβάθμιση όλων των κομβικών συγκοινωνιακών δικτύων και του σιδηροδρομικού, με στόχο την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας, προαναγγέλλει με συνέντευξή του στην «ΥΧ» ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, ο οποίος σημειώνει πως εξετάζεται η αναλογική χρέωση των διοδίων.

Χ. Σπίρτζης: Στόχος ένας οδικός άξονας που θα αναβαθμίσει αστικά και αγροτικά κέντρα
Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης

Υπεραμύνεται των επιλογών του ΣΥΡΙΖΑ, κάνει άνοιγμα για συνεργασίες με «προοδευτικό πρόσημο» υπό την προϋπόθεση ότι μπαίνουν «στην άκρη τακτικισμοί και ψευτοϋπερηφάνειες», σημειώνει ότι η συγκοινωνιακή αναβάθμιση θα βοηθήσει τόσο την κοινωνία όσο και την οικονομία, ενώ στέλνει μήνυμα στους εταίρους πως ήρθε η ώρα «να τιμήσουν τη δική τους υπογραφή».

Συνέντευξη στην Άννα Στεργίου

Οι πολίτες της Δυτικής Ελλάδας περιμένουν με αγωνία πότε θα ολοκληρωθεί το έργο της Ιονίας Οδού, που είναι στοίχημα για τις εμπορικές σχέσεις. Ποια κομμάτια αναμένεται να παραδοθούν άμεσα, καθώς φημολογείται πως υπάρχουν ζητήματα με τις απαλλοτριώσεις;

Το έργο βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία της ολοκλήρωσής του. Τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, η κυβέρνησή μας πέτυχε, σε πολύ δύσκολες συνθήκες, να βγάλει την Ιονία Οδό και όλα τα έργα από το τέλμα. Στη διαπραγμάτευση για την ολοκλήρωσή της, έναντι των απαιτήσεων και κατασκευαστών και παραχωρησιούχων, η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών πέτυχαν όφελος για το ελληνικό Δημόσιο και τον Έλληνα πολίτη, που ανέρχεται σε 230 εκατ. ευρώ… Μέχρι τον Μάρτιο του 2017, η Ιονία Οδός θα παραδοθεί λειτουργικά. Για να ολοκληρωθεί το έργο και να ξεπεραστούν οι δυσμενέστατοι για το ελληνικό Δημόσιο όροι των συμβάσεων των προηγούμενων κυβερνήσεων στην Ιονία Οδό έχει ήδη προχωρήσει η μίσθωση 1.746 στρεμμάτων γης από 363 ιδιοκτήτες, των οποίων οι απαλλοτριώσεις εκκρεμούσαν. Επιπλέον, υπάρχει επιτάχυνση των αρχαιολογικών ανασκαφών και των εργασιών μεταφοράς των δικτύων κοινής ωφέλειας. Σύντομα, θα έχουμε ολοκληρωμένο έναν οδικό άξονα με τεράστια σημασία, κοινωνική και αναπτυξιακή: Θα συνδέει όλη τη Δυτική Ελλάδα, αναβαθμίζοντας σημαντικά αστικά και αγροτικά κέντρα, όπως τα Ιωάννινα, την Άρτα και το Αγρίνιο. Παράλληλα, θα προσφέρει επαρκέστερη σύνδεση των λιμανιών Πάτρας, Αστακού και Ηγουμενίτσας.

Δώσατε πράσινο φως για τον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ), που έχει εξαγγελθεί επανειλημμένα. Φιλοδοξείτε πως θα ολοκληρωθεί ο δρόμος-καρμανιόλα και πότε;

Είναι ακριβώς όπως το είπατε. Πήραμε την απόφαση για την έναρξη της διαδικασίας κατασκευής του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή, και τίθεται έτσι σε τροχιά υλοποίησης ένα έργο που αποτελεί πάνδημο αίτημα για την Κρήτη. Η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης αποτελεί αναμφισβήτητα το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο υποδομής στην περιοχή και εντάσσεται στον κεντρικό σχεδιασμό της κυβέρνησης για την προώθηση μεγάλων αναπτυξιακών επενδύσεων. Το έργο θα πραγματοποιηθεί με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και ταυτόχρονη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων. Οι συζητήσεις με εκπροσώπους της τράπεζας βρίσκονται ήδη σε προχωρημένο στάδιο και, ταυτόχρονα, οι αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών προωθούν ταχύτατα τη στρατηγική μελέτη. Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2017, θα είμαστε έτοιμοι για την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας.

Πότε βλέπετε να ολοκληρώνεται το αεροδρόμιο στο Καστέλι Πεδιάδας στο Ηράκλειο, ένα έργο που, επίσης, έχει καθυστερήσει;

Η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έπειτα από συστηματικές και αποτελεσματικές προετοιμασίες, υλοποίησαν τον διαγωνισμό, για να γίνει επιτέλους πραγματικότητα ένα έργο που δοκιμάστηκε από πολυετείς εμπλοκές και καθυστερήσεις, εξαιτίας των ατελέσφορων σχεδιασμών και της αναποτελεσματικότητας των δυνάμεων του παλαιοκομματισμού που χειρίστηκαν την τύχη του. Η εν λόγω διαδικασία θα αποτυπώσει μία σύμβαση παραχώρησης, η οποία δεν θα θυμίζει σε τίποτα όσες έχουν υπογραφεί μέχρι σήμερα από τις προηγούμενες κυβερνήσεις. Το Δημόσιο δεν πρόκειται να δεσμευτεί με ακόμη μία λεόντειο σύμβαση. Πρόκειται για επένδυση 800 εκατομμυρίων ευρώ με σύμβαση παραχώρησης, η οποία θα δώσει πνοή στην εθνική οικονομία και την ανάπτυξη.

Είπατε στη Βουλή ότι στις συμβάσεις έργων που υπογράφτηκαν, προτού αναλάβει ο ΣΥΡΙΖΑ, δεν προβλέπονταν μειώσεις διοδίων. Όμως, ζούμε μια παρατεταμένη οικονομική κρίση και οι οδηγοί φορτηγών εμπορευμάτων είναι υποχρεωμένοι να μετακινούνται από τις κεντρικές αρτηρίες. Υπάρχει πιθανότητα μείωσης διοδίων για τους επαγγελματίες, καθώς αυτό ανεβάζει το κόστος παραγωγής;

Πόσο κοστίζει το αίμα που χύνεται στο παράπλευρο οδικό δίκτυο; Είναι άλλο το θέμα των διοδίων για τους επαγγελματίες. Είμαστε αρωγοί στο να βρεθεί λύση και θα παλέψουμε μαζί τους. Όμως, η ασφάλεια στο παράπλευρο δίκτυο, οι ζωές των ανθρώπων που χάνονται, δεν κοστολογείται. Για το θέμα των διοδίων, έχω πει πολλές φορές ότι, δυστυχώς, οι προηγούμενες κυβερνήσεις φρόντισαν όλες οι παραχωρήσεις των αυτοκινητόδρομων να έχουν συμβάσεις που δεν ήταν υπέρ του δημόσιου συμφέροντος ούτε του πολίτη. Όταν ολοκληρωθούν τα έργα μέσα στο ’17 στο σύνολό τους, θα ξεκινήσει η δεύτερη περίοδος, που είναι η περίοδος λειτουργίας. Έχουμε, ήδη, ξεκινήσει και έχουμε ζητήσει να γίνουν οι μελέτες για την αναλογική χρέωση των διοδίων. Είμαστε σε προχωρημένες συζητήσεις που στοχεύουν στην ανεύρεση των καλύτερων δυνατών τρόπων και διαδικασιών, οι οποίες αφενός δεν θα δημιουργούν πρόβλημα στη λειτουργία των αυτοκινητόδρομων και στη χώρα, αφετέρου να μπορέσουμε να έχουμε ένα άλλο μοντέλο υπολογισμού των διοδίων.

Ποιος είναι ο σχεδιασμός για το ελληνικό τρένο και πώς θα συνδεθεί με τις υπόλοιπες υποδομές;

Στοίχημά μας είναι μέσα στο 2017 να ολοκληρώσουμε αναπτυξιακές δράσεις μέσα από μία σειρά σημαντικών έργων υποδομών, που θα οδηγήσουν σε μια δίκαιη ανάπτυξη και ανασυγκρότηση του παραγωγικού ιστού της χώρας. Η πολιτική της κυβέρνησης και του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι στραμμένη προς μια παραγωγική δομή και στον ευρύτερο σχεδιασμό μας τα σιδηροδρομικά έργα βρίσκονται στην πρώτη γραμμή. Αναβαθμίζουμε το σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου με μία σειρά έργων, ενώ θέλουμε, επίσης, να ωριμάσουμε και να υλοποιήσουμε τη σιδηροδρομική Εγνατία. Ήδη, το έργο της ηλεκτροκίνησης από την Αλεξανδρούπολη έως τα σύνορά μας στη Βουλγαρία υλοποιείται από την ΕΡΓΑ ΟΣΕ και το ίδιο θα γίνει μέχρι και τους Τοξότες στην Ξάνθη. Από εκεί και πέρα, πρέπει να έχουμε μια νέα σιδηροδρομική χάραξη, παράλληλη με την οδική Εγνατία, για να μπορέσουμε να έχουμε σύνδεση, όσον αφορά τη σιδηροδρομική μας υποδομή και με τα υπόλοιπα Βαλκάνια και με την Κωνσταντινούπολη. Στόχος μας είναι να αναβαθμίσουμε τις υποδομές μας, ώστε οι συνδυασμένες μεταφορές να γίνουν τομέας ανάπτυξης και να αναβαθμίσουν τη σημαντική γεωπολιτική θέση που έχει η χώρα μας.

Ακούστηκαν πολλά για την επίσκεψη του απερχόμενου προέδρου των ΗΠΑ και πως όποτε έρχεται κάποιος επίσημος, παραλύει η οικονομική ζωή της χώρας. Τι κρατάτε, τελικά, από την επίσκεψη Ομπάμα;

Είναι ζωτικής σημασίας να κατανοήσουν επιτέλους οι πάντες ότι η προσήλωση σε αδιέξοδες τυφλές πολιτικές λιτότητας και περιοριστικών επιλογών δεν οδηγούν στον αναγκαίο δρόμο της ισόρροπης ανάπτυξης, αλλά σε έναν κατήφορο μιζέριας και φτώχειας: κοινωνικό και οικονομικό. Η κρίση δεν είναι κάτι ουδέτερο. Δεν είναι στείροι αριθμοί σε λευκό χαρτί. Αφορά εκατοντάδες χιλιάδες καθημερινούς ανθρώπους, εργαζομένους και οικογένειες που βλέπουν τις ζωές και το μέλλον τους να καταστρέφονται κάθε μέρα που περνά με αυτές τις νεοσυντηρητικές επιλογές… Αυτή η κυβέρνηση τήρησε τις δεσμεύσεις της. Προχωρά στην ολοκλήρωση και της δεύτερης αξιολόγησης. Τώρα ήρθε η ώρα να τηρήσουν και οι άλλοι τη συμφωνία. Η άμεση και βιώσιμη ρύθμιση για το ελληνικό χρέος και η ένταξη στις πολιτικές της ποσοτικής χαλάρωσης αποτελεί μονόδρομο. Αυτό είναι και το μήνυμα που εξέπεμψε με μεγάλη δύναμη και ο Μπαράκ Ομπάμα κατά την επίσκεψή του στη χώρα μας. Όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και για τη συνολική στροφή στην παγκόσμια οικονομία. Ολοένα και περισσότερο πληθαίνουν οι φωνές και στην Ευρώπη αυτών που τώρα καταλαβαίνουν τα όσα ο Αλέξης Τσίπρας υπογράμμιζε τόσους μήνες στους ομολόγους του. Η Ελλάδα και ο ελληνικός λαός, αν και «μάτωσαν» χρόνια ολόκληρα από τις καταστροφικές πολιτικές εμμονές συντηρητικών κύκλων, τήρησαν στο ακέραιο την υπογραφή τους. Δεν χωρούν πια μισόλογα. Ήρθε η ώρα και οι εταίροι μας να τιμήσουν τη δική τους υπογραφή.

Και με «τον χωροφύλαξ και με τον αστυφύλαξ» δεν γίνεται…

Κορυφαία στελέχη του ΠΑΣΟΚ, που συνεργάστηκαν με τον ΣΥΡΙΖΑ, βρέθηκαν έξω από το νέο κυβερνητικό σχήμα. Πώς θα μπορούσε να αλλάξει το κλίμα καχυποψίας ανάμεσα σε παραδοσιακά στελέχη του Συνασπισμού και στελέχη που προήλθαν από το ΠΑΣΟΚ;

Ειλικρινά, δεν αντιλαμβάνομαι τον όρο καχυποψία που χρησιμοποιείτε. Έχετε συνηθίσει στη λειτουργία του παλιού φθαρμένου πολιτικού συστήματος, με τις βαρονίες, τις προσωπικές στρατηγικές, τα αρχηγικά πρότυπα, τους εν αναμονή δελφίνους, τις εξαρτήσεις και τις… υποχρεώσεις. Στον δικό μας πολιτικό χώρο υπήρχε και πάντα θα υπάρχει το «εμείς» πάνω από τα «εγώ». Αυτά ευδοκιμούν αλλού και πάντως όχι στην Αριστερά. Στον ΣΥΡΙΖΑ, η λειτουργία είναι συλλογική… Δεν είμαστε ίδιοι. Δεν θέλουμε να γίνουμε ίδιοι. Δεν θα γίνουμε ίδιοι. Προερχόμαστε από την κοινωνία και για την κοινωνία εργαζόμαστε και μόνο! Γι’ αυτό αποτελεί άμεσο στόχο η διεύρυνση και η οικοδόμηση σταθερών σχέσεων με την κοινωνία, με τις υγιείς παραγωγικές δυνάμεις.

Ναι, αλλά υπάρχουν γενικότερες ζυμώσεις στον χώρο της Κεντροαριστεράς. Πώς βλέπετε την επόμενη μέρα στο πολιτικό τοπίο;

Είναι ζητούμενο ποιους εννοεί ο καθένας με τον όρο Κεντροαριστερά. Η ζωή, η ιστορία, αλλά και οι πολιτικές πρακτικές καθενός δεν καλύπτονται με έναν απλό αυτοπροσδιορισμό. Ούτε μπορούν να κρυφτούν κάτω από αυτόν και την «ταμπέλα» που θέλει να δώσει… Έρχεται η ώρα που όλοι, ανεξαιρέτως, οφείλουν και πρέπει να αποφασίσουν με ποιους θα πάνε και ποιους θα αφήσουν. Και με «τον χωροφύλαξ και με τον αστυφύλαξ» δεν γίνεται… Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει αποδείξει ότι έχει κουλτούρα συνεργασιών. Είναι στο κύτταρό του. Στον πυρήνα του. Οι συνεργασίες, όμως, δεν αποφασίζονται σε κλειστά δωμάτια και σε συμφωνίες κορυφής. Προϋποθέτουν συμφωνίες σε στρατηγικά ζητήματα πολιτικής, καθαρές κουβέντες και συγκλίσεις στη βάση, στους μαζικούς χώρους, στην αυτοδιοίκηση, στον συνδικαλισμό, στη γειτονιά. Πρέπει να μπουν στην άκρη τακτικισμοί και ψευτοϋπερηφάνειες.