Tζενάρο Σίκολο: Μαζί, για την ιχνηλασιµότητα και την ποιότητα του έξτρα παρθένου ελαιολάδου

Ο κ. Τζενάρο Σίκολο, πρόεδρος της CNO, παραβρέθηκε και µίλησε στο πρόσφατο συνέδριο της GAIA ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ, µε θέµα «Ο ρόλος της ιχνηλασιµότητας στη διαφάνεια και τον δίκαιο ανταγωνισµό στην αγορά». 

Tζενάρο Σίκολο: Μαζί, για την ιχνηλασιµότητα και την ποιότητα του έξτρα παρθένου ελαιολάδου

Η Ένωση Ελλαιοκαλλιεργητών Ιταλίας, Conrzio Nazionale degli Olivicoltori (CNO), αποτελεί δευτεροβάθµια πανεθνική οργάνωση των Ιταλών ελαιοπαραγωγών. Μέλη του είναι περίπου 30 πρωτοβάθµιοι συνεταιρισµοί, µε 300.000 ελαιοπαραγωγούς µέλη. Είχαµε την ευκαιρία µιας µίνι συνέντευξης, στο περιθώριο του συνεδρίου.

Κύριε πρόεδρε, στην Ελλάδα υπάρχει µια διαδεδοµένη και παγιωµένη άποψη ότι µεταξύ των δύο χωρών (Ελλάδας-Ιταλίας) επικρατεί ο ανταγωνισµός, καθώς το ιταλικό εµπόριο και η βιοµηχανία αγοράζουν κάθε χρόνο µεγάλες ποσότητες ελληνικού ελαιολάδου. Και όµως, εσείς αποφασίσατε να πάτε «κόντρα στο ρεύµα» και να συνεργαστείτε µε ορισµένους ελληνικούς συνεταιρισµούς.

Από τότε που οι Έλληνες πέρασαν τη θάλασσα και ήρθαν στις ακτές µας µεταφέροντας, µεταξύ άλλων, και την ελαιοκαλλιέργεια, οι ελαιοπαραγωγοί σε Ιταλία και Ελλάδα έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά και ακολουθούν περίπου το ίδιο παραδοσιακό µοντέλο. Με άλλα λόγια, έχουν κοινή µοίρα. Ίσως το εµπόριο και η βιοµηχανία θέλουν να αγοράζουν το ελληνικό ελαιόλαδο χύµα. Ας µην ξεχνάµε ότι η Ιταλία παράγει κατά µέσο όρο 300-350.000 τόνους, ενώ η κατανάλωση και οι εξαγωγές ξεπερνούν τους 600.000 τόνους. Άρα, χρειάζεται τις εισαγωγές, και µάλιστα του καλού ελληνικού ελαιαλάδου. Εµείς, στην CNO, θέλουµε να συνεργαστούµε µε τους Έλληνες συναδέλφους µας ελαιοπαραγωγούς και τις οργανώσεις τους, ώστε να δώσουµε στα έξτρα παρθένα ελαιόλαδα επωνυµία και ταυτότητα. Αυτό µπορεί να γίνει µέσω της ιχνηλασιµότητας, που αποτελεί το µέλλον.

Μέχρι τώρα συζητάµε για την καθιέρωση έξτρα παρθένων ελαιολάδων υψηλής ποιότητας και ιχνηλατηµένων, αλλά µε διαφορετικές επωνυµίες (brands) της κάθε συνεταιριστικής οργάνωσης. Μπορούµε να προσδοκούµε για ένα κοινό ελληνοϊταλικό συνεταιριστικό brand;

Ο πρωταρχικός µας στόχος είναι να απολαύσει ο ελαιοπαραγωγός µια δίκαιη τιµή, διαφορετικά οδηγούµαστε στην εγκατάλειψη της ελαιοκαλλιέργειας. Έχουµε υπολογίσει ότι το κόστος του υψηλής ποιότητας έξτρα παρθένου ανέρχεται σε 4 ευρώ/κιλό και η βιοµηχανία συµφωνεί µε αυτούς τους υπολογισµούς.
Από την άλλη πλευρά, ο ανταγωνισµός είναι σκληρός από χώρες που ακολουθούν το µοντέλο της µαζικής παραγωγής µεγάλης ποσότητας ενός εµπορεύµατος (commodity), µε όπλο τη χαµηλότερη τιµή. Γι’ αυτό, λοιπόν, προσπαθούµε να προωθήσουµε την ποιότητα και την ιχνηλασιµότητα, σε συνεργασία µε τους Έλληνες συναδέλφους µας, ώστε τα ελαιόλαδά µας να αποκτήσουν αξία, επωνυµία και ταυτότητα. Είµαι υπερήφανος για αυτήν τη συνεργασία και θέλω να την κάνω πιο δυνατή. Ο δρόµος είναι µακρύς και ελπίζω να φτάσουµε και σε ένα συνεταιριστικό ελληνοϊταλικό επώνυµο προϊόν, το οποίο να κατακτήσει τη θέση του στη διεθνή αγορά, προς όφελος των ελαιοπαραγωγών µας.

Θέλουμε να συνεργαστούμε με τους Έλληνες συναδέλφους μας ελαιοπαραγωγούς και τις οργανώσεις τους, ώστε να δώσουμε στα έξτρα παρθένα ελαιόλαδα επωνυμία και ταυτότητα

Κύριε Σίκολο, η Ελλάδα και οι συνεταιριστικές της οργανώσεις δεν είναι για εσάς κάτι άγνωστο. Πείτε µας δύο λόγια για τη µεταξύ σας συνεργασία.

Από τις ελληνικές συνεταιριστικές οργανώσεις, έχουµε µια στενή και µακροχρόνια συνεργασία µε τη συµβουλευτική εταιρεία ΑΞΙΟΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗ σχετικά µε τον συντονισµό σε πεδία όπως τα προγράµµατα των Οργανώσεων Ελαιουργικών Φορέων (ΟΕΦ), τα επτά τελευταία χρόνια. Η συνεργασία αυτή συνεχίζεται και επεκτείνεται µε το νέο πρόγραµµα 2015-2018.

Ποιο είναι το βασικό περιεχόµενο αυτής της συνεργασίας;

Επειδή αναγνωρίζουµε τη σηµασία της ποιότητας, εργαστήκαµε κατ’ αρχήν για την καθιέρωση µιας πλατφόρµας, ενός συνόλου δηλαδή κανόνων και πρακτικών που καθιερώνουν υψηλά ποιοτικά στάνταρντς στο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο που παράγουµε. Επίσης, συµφωνήσαµε και οι δύο πλευρές, ώστε αυτή η πλατφόρµα ποιότητας να πιστοποιηθεί από έναν ανεξάρτητο οργανισµό, όπως η CSQA.
Στη συνέχεια, προχωρήσαµε στο επόµενο βήµα, που είναι και το πιο δύσκολο, την εφαρµογή ενός συστήµατος ιχνηλασιµότητας. Δηλαδή, την παρακολούθηση και καταγραφή, από τον ελαιώνα έως το τελικό προϊόν, του εξαιρετικού παρθένου ελαιολάδου. Εµείς, στην Ιταλία, είχαµε µια σηµαντική εµπειρία από την εφαρµογή της ιχνηλασιµότητας σε συνεταιριστικές και ιδιωτικές µονάδες ελαιοτριβείων και τυποποίησης (συσκευασίας). Αυτή µοιραστήκαµε και αναπτύξαµε µε τους Έλληνες συναδέλφους µας. Η συγκεκριµένη νοµική υποχρέωση έχει και µία επιπλέον τεράστια εµπορική σηµασία, γιατί δίνει στο προϊόν προστιθέµενη αξία, ταυτότητα, επωνυµία.

Να υπερασπιστεί η Ελλάδα το καλό ελαιόλαδο

Κλείνοντας αυτήν τη συνέντευξη, πείτε µας για κάποιες εξελίξεις στη χώρα σας.

Όπως είπα και στην οµιλία µου στο συνέδριο, υπάρχει µια κινητοποίηση για να υπερασπιστούµε το πραγµατικά καλό ιταλικό ελαιόλαδο από κακές πρακτικές, όπως π.χ. να κυκλοφορεί στην αγορά έξτρα παρθένο Τοσκάνης, το οποίο αποδεικνύεται ότι ούτε από την περιοχή αυτή προέρχεται, ούτε και τα ποιοτικά του χαρακτηριστικά ανταποκρίνονται σε αυτά που δηλώνει η ετικέτα του. Σε αυτή την προσπάθεια έχουµε αρωγό το ιταλικό υπουργείο Γεωργίας, µε το οποίο επεξεργαζόµαστε ένα σχέδιο δράσης (action plan). Ειλικρινά, εύχοµαι να δούµε και από το ελληνικό υπουργείο Γεωργίας αντίστοιχες πρωτοβουλίες για την καλύτερη αξιοποίηση των προγραµµάτων των ΟΕΦ και τη χάραξη µιας µεσογειακής ελαϊκής πολιτικής.

Συνέντευξη στον Βασίλη Ζαμπούνη